Tirrito Ayrton R: Italiaans knutselwerk met een BMW-hart

Auteur: , 45 Reacties

Als je je supercar dezelfde naam geeft als een van de grootste racelegendes die ooit geleefd heeft, dan kun je maar beter zorgen dat er weinig op aan te merken valt. Qua performance lukt dat aardig met deze Ayrton R, maar qua looks?

Toen we in 2009 voor het eerst over de Ayrton schreven zag hij er ronduit belachelijk uit. Met de R-variant zijn de grootste hobbels wel glad gestreken, maar echt fraai kunnen we het niet echt noemen lijkt me.

Van zijn plaats komt dit knip- en plakwerk op wielen echter wel: Tirrento monteert de heerlijke hoogtoerige atmosferische 5 liter V10 uit de M5/M6, een blok dat inmiddels lang en breed uit productie is en vermoedelijk nooit meer terug zal komen. Volgens onze eerdere berichten moet dit powerhouse goed zijn voor zo’n 630 pk, maar pin ons er niet op vast.

Tirrito Ayrton R

Hoeveel gewicht moet dit zware blok dan verslepen? Bij de gewone Ayrton was sprake van 1.120 kg, maar volgens de standmensen van Tirrito legt de R dankzij flink wat carbon slechts 900 kg op de weegschaal. Dit zou betekenen dat elke pk minder dan 1,5 kg moet voortbewegen, een knappe prestatie. Meer details krijgen wij later in de week doorgespeeld, maar tot dan moeten jullie het even met de plaatjes doen.

Zeg het maar: wil je hiermee wel een rondje Spa doen, of loop je er toch liever met een grote boog om heen?