Bugatti Galibier gaat dit jaar in productie als Royale?

Gepost op 21-06-2011 om 20:05 door - 51 Reacties »

Zo wordt ie
Alle centjes de afgelopen jaren netjes opgespaard? Huis verkocht? Postbus geregeld? Dan kan je binnenkort wellicht een nieuwe Bugatti supersedan ophalen. Althans, volgens een gelekte productplanning gaat hij eind dit jaar in productie. Het model zal volgens onze info door het leven gaan als “Royale”. Historisch verantwoord?

Ooit in een ver verleden, 1927, was er een Bugatti Royale. Het summum van luxe. Reusachtig, zwaar, statig en zeer gelimiteerd. Het was echter geen succes. Niet omdat de auto weinig te bieden had, hij was simpelweg te exclusief. Ettore Bugatti wilde er 25 maken, dat werden er 6. Ze moesten verkocht worden aan Europese adel maar die bleven met de toenmalige crisis lekker op hun geld zitten. Hij verkocht er 3.

Met de Galibier denken Bugatti en VAG een waardige opvolger te hebben. Een auto die in de voetsporen kan treden van de 3200kg, 12,7 liter 8-inlijn, 6,4 meter lange Royale Type 41. Daarbij voorzien ze voor deze nieuwe mastodont natuurlijk wel een (bescheiden) succes.

De nieuwe Royale krijgt geen 8 cilinder lijnmotor maar gewoon de W16 uit de Veyron. Volgens de laatste geruchten gekoppeld aan een elektromotor en teruggeschroefd tot zo’n 850 pk. Ruim voldoende om voorlopig even de meest luxueuze en vermogende vierdeurs in productie uit te hangen. Tuners daargelaten. Voor het einde van dit jaar zouden er naast de Veyron nog een slordige 30 Royale’s van de band moeten rollen. De Veyron blijft tot december in productie. Wat betreft de Royale wil Bugatti er maar liefst 3000 verkopen in 6 jaar(!), dat is best veel…

Het is nog niet helemaal zeker waar Bugatti de productieversie van de Royale laat zien. De IAA in Frankfurt, in september, is een zeer voor de hand liggende beurs voor een dergelijk debuut. We zullen dan ook eindelijk weten hoeveel elektrische hulp de W16 krijgt. De vraag is of de Belgische designer Dirk van Braeckel nog wat te zeggen krijgt over het design, of zou dat al afgetikt zijn?

En zo was ie

51 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je je al aangemeld voor het preview-event met de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus?
3000 verkopen? gaat hij maar 200k kosten?
Avatar van pleiades
Northwestern
21-06-2011 om 21:19
@rotarypowah: hehe dat dacht ik ook toen ik het las :D
@rotarypowah: grinnik…was al aan het zoeken naar dit filmpje ! :lol:
galibier is een mooiere naam
@love4sportcars: Idd! Galibier heeft zo iets chique, de term ‘royale’ begint al een afgezaagd te worden. Alles met luxe is ‘royale’.

OT:
Spijtig dat ze hem terugschroeven, vooral als je weet dat hij 1200pk kan produceren. Nu laten ze 350 paarden onbenut.
Gewoon een dikke decadente bak, ik kan niet wachten om er een te zien!
@vale46: Met die aerodynamica hou jij alleszins geen 1200pk aan de grond ;)
@rd200: Zijn gewicht houd hem wel op de grond ;)
@vale46: alles met luxe? Royale with cheese
@audir8v10: lol, ik moest ook meteen aan de Mac denken!
@love4sportcars: ja als je het goed uitspreekt op zijn Frans.. Anders is het gal in bier… Wat voor verbasteringen je al niet van mensen hoort voor de VW Python en VW Touwtrek…
@audir8v10: Maar wat is er mis met bier?
@Cantago: Niets natuurlijk, wat mij betreft 0% BTW aangezien het een basisbehoefte is. Echter vermengd met gal…
@love4sportcars: Klopt, dit vind ik zelfs enigzins afgezaagd.
@love4sportcars: Helemaal mee eens. Galibier was een stijlvolle, unieke naam.
@vale46: jij hebt toevallig dezelfde mening als ik.;)
Historisch niet verantwoord. De Royale was het beste van het beste en daar de overtreffende trap van. Deze auto is dat gewoon niet en ze willen er ook nog eens 3000 van maken.

Ze hebben de Veyron toch ook niet de Type 57 genoemd, dus waarom nu wel de vergelijking maken met het verleden.
Verkopen is niet zo moeilijk, de vraag is natuurlijk voor welke prijs ;).
vulgair ..
echt vulgair ..

en dat probeer ik dan positief te benaderen ..
Avatar van pleiades
Northwestern
21-06-2011 om 21:21
@lincoln: De naam of de auto? Beide kan natuurlijk ook.
@Northwestern:

het hele concept inclusief de prijs ..
dat is werkelijk het enige ..

zou die 3 ton kosten .. dan zou ik em ultra-chic noemen ..
hier kan ik niet anders dan mijn onderbuik laten spreken ..

wel stoer dat het bestaat natuurlijk ..
zeer mooi interieur, maar de buitenkant is een veel te dure veredelde Panamera
@laurens324: lol typisch VAG-haat praat .. denk je nu echt dat het een veredelde panamera gaat zijn? W16 met elektromotors…
@KaCh1ng: m a w, een panamera gaat ht laatste ding zijn waar je aan denkt als zoiets voorbij komt :)
@laurens324: Doe me even een plezier en zoek van beide eens een foto op met een referentie. Dan zal je opvallen dat de Panamera maar een kleine ukkepuk is tegen deze kolos van Bugatti. Het enige dat ze gelijk hebben is een configuratie. Voor de rest heeft Porsche niks te maken met Bugatti hoor.
Avatar van rodger
rodger via iPhone app
21-06-2011 om 21:23
Nu nog een station uitvoering en je hebt het ideale vervoer om snel met je gezinnetje naar je skivakantie bestemming te blaffen
@rodger: Mwa, 2 maal Agera R met skikoffer is nog een stapje idealer!
mooi auto, alleen niet spannend meer. ik weet niet wat ik er van moet denken…
@maxx1:

denk dat je hart een keer overslaat als ie langs komt rijden ..
@lincoln: ja dat sowieso haha, ik heb er nog nooit een op de weg kunnen spotten
Prachtig, laat maar komen
Ik krijg zo’n Passat gevoel als ik deze wagen zie ,hoe zou dat nou komen?
@norge: er is iets mis met je , 850 pk (!!)
@KaCh1ng: Dat vind ik juist het grootste probleem! Ik wil de reden wel eens weten waarom het vermogen terug geschroeft moet worden?
[
Ik vermoed ander Turbo systeem & motormanagement gemaakt voor meer koppel. Moet de versnellingsbak nog sterker zijn.
@norge: Let me guess, je ogen gaan achteruit en het wordt tijd voor een bril?
jammer dat het zo een nutteloze auto is..
Ik vind deze auto van voren wel mooi maar de achterkant vind ik een beetje raar.
Maar het is wel een technisch kunst stukje van VAG.
haha 3000 stuks in 6 jaar tijd ? Ik denk dat daar 2 nullen te veel staan.
idd ik denk meer 33 of zo
Vond Galibier een veel mooiere naam. De auto zelf is natuurlijk bijzonder maar echt supermooi kan ik hem niet vinden.
waar blijft de lamborghini estoque..??? (word tijd dat die inmiddels komt.
@bigcar: Nooit… en das maar goed ook!
Laat hem maar komen. De Veyron is lang genoeg uitgemolken en dit lijkt me een leuke opvolger.
Om ook nog eens met 4 man van te genieten!
De supersedan bij uitstek
Ik vind hem Zoooo gaaf! :D
Check dat remlicht tussen de rear windshields ultiem, verlicht logo in de velgen, hebben. 850pk Heel graag hebben, acht uitlaten…hebben. Wat een apparaat. Ultieme vierzitter, goed dat ze hem echt gaan maken. Ik zou de naam Galibier houden……
Superauto! Qua alles.. prijs.. prestige.. kwaliteit.. gevoel.. nog 1 keer kwijlen dan..

http://www.autojunk.nl/2009/11/bugatti-galibier-16c-long-version
Royale? Alles heet al Royale! Zoals Party Royale hier in het lokale dorpje! Dus nee, slechte naam. Wat was er mis met Galibier? Dát is pas een naam! Vol exclusiviteit en karakter! En dan de auto zelf… 3000 stuks is echt heel erg veel. Dus ze zullen de prijs laag moeten houden. Ik zie niet in hoe ze dat gaan doen? En dan nog? Hoe kun je met 3000 stuks exclusief zijn? Van de Veyron konden er maar net 300 verkocht worden… 3000 is echt veel en veel te veel voor zo’n auto, en alle speciale versies gaan het niet beter maken dat kan ik je wel vertellen! Maar op zich zou ik hem wel willen, maar dan alleen als er een exclusiever interieur in zou zitten. Niet duurder, exclusiever! Een duur lelijk klokje maken kan iedereen. Maar een apart design zoals in de Citroen DS5 is een stuk moeilijker! Waarom daar niet een overtreffende trap van in de Galibier bouwen?
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!