Audi S5 verliest zijn V8 :(

Auteur: , 47 Reacties

Tot zover de avonturen voor het 4.2 FSI blok met 354 pk onder de kap van de S5 Coupé, want net als de S5 Cabrio en S5 Sportback moet deze snelle jongen het nu stellen met een V6'je.

Net als de reguliere modellen van de A5 (Coupé, Sportback, Cabrio) heeft ook de op één na snelste versie een lichte make-over gekregen. En de belangrijkste verandering zit onder de kap. Daar vinden we voortaan de 3.0 TFSI die er dankzij een supercharger 333 pk tegenaan gooit. Minder vermogen zegt u? ‘Twintig procent minder verbruik’ zegt Audi. Op papier zou je hiermee 100 km op 8.1 liter benzine moeten kunnen afleggen. De nul-naar-honderd-tijd neemt met deze krachtbron 4.9 tellen in beslag – 0,2 seconden vlotter dan zijn V8-voorganger met handbak. Ach, gelukkig hebben we de RS5 nog voor het betere achtpitter-plezier.

Verder is het noemenswaardig dat de S5 Quattro-aandrijving met een”crown-gear” differentieel krijgt, vergelijkbaar met dat uit de RS5. Verder beschikken alle A5’jes vanaf deze facelift over elektromechanische stuurbekrachtiging.

Het is nog wel de vraag wat deze S5 gaat kosten in NL. Duurder? Waarschijnlijk niet. De kans dat de vlotte A5 goedkoper wordt is groot, aangezien dit model minder te lijden heeft van onze CO2-tax. Een korting van tien mille, daar houden we het vooralsnog op. Dan moet de vanafprijs uitkomen op ongeveer 85.000 euro.