Elektrische smart fortwo is opgeladen in slechts 1 uur

Gepost op 16-08-2011 om 11:38 door - 42 Reacties »

smart fortwo electric drive 3.0
Een elektrische smart fortwo bestaat al sinds 2007 en tijdens de IAA in september zal smart versie 3.0 presenteren. En (op papier) lijkt dat een relatief serieus alternatief te zijn voor een smart met een verbrandingsmotor. Deze derde generatie elektrische smart fortwo is bijvoorbeeld (met een snellaadproces) binnen 1 uur voor 100% opgeladen. Dat klinkt een stuk beter dan 8 uur wachten.

In april 2012 zal deze vernieuwde smart fortwo electric drive uitgeleverd worden. Bij de elektrische fortwo die in 2009 werd gepresenteerd werkte smart samen met Tesla, maar dat is inmiddels niet meer het geval. De elektromotor is ontwikkeld door EM-motive (een joint venture van Daimler en Bosch) en het accupakket is afkomstig van Deutsche ACCUmotive.

Deze 3e generatie elektrische smart krijgt 75 pk/130 Nm en haalt daarmee een topsnelheid van 120+ km/u (ipv 100 km/u) en het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat nu in minder dan 13 seconden (een basis smart doet daar 16,8 seconden over). Met een vol setje accu’s kom je volgens smart zo’n 140 kilometer ver. Dat is niet extreem ver, maar heel veel meer kilometers wil je ook niet maken in een smart lijkt mij zo.

De smart fortwo electric drive zal in 30 landen op de markt gebracht worden en in totaal verwacht smart dat er meer dan 10.000 exemplaren gebouwd zullen worden. Als je overigens geen gebruik maakt van “Quick charging” duurt het opladen van je elektrische fortwo 8 uur ipv 1 uur.

smart fortwo electric drive: Generatie 2 vs Generatie 3

42 reacties
En wat heb je allemaal nodig voor de snellaadproces?
@romenkorn: oeps.. het snellaadproces lijkt me zo.. Een speciale aansluiting ofzo?
@romenkorn: 3fase-aansluiting, de meeste mensen hebben dit niet maar als je het speciaal aanvraagt kunnen ze het wel aanleggen.
Voor de mensen die niet weten wat 3fase is: vergelijk het met 3 gewone huis-aansluitingen. Daardoor kan je meer energie uit het net halen zonder de kabels te overbelasten. Want een auto opladen(in zo een korte tijd) is wat anders dan een paar GSM’s.
Dit lijkt me een heel redelijk alternatief te zijn, zeker voor forenzen en stadsmensen.
Nu nog afwachten wat de prijs is om te zien of er effectief mensen zullen zijn die het gaan gebruiken.
En hoe lang gaan die accu’s mee als je ze elke keer in één uur oplaadt? Dat staat er dan weer niet bij. Leuk zo een alternatief. Maar als ik elke 2 jaar -tigduizend voor een nieuwe accupack mag betalen gaathet natuurlijk nergens over.
Vraag me af of die snellader gewoon 220V pakt of dat je daar krachtstroom voor nodig hebt. Om zo’n accupakket in een uur op te laden heb je een flink vermogen nodig.
@Haakie: Onhaalbaar, zeker met een gewoon 16A stopcontact.
Voor die snellader heb je een 3fase-aansluiting nodig.
Binnen een uur opladen is niet verkeerd.. maar hoelang gaat je accu mee als je hem telkens zo snel oplaad ? of maakt dat niet uit ? blijft natuurlijk een auto van niks zo’n smart maar met een bereik van 140km en oplaad tijd van 1 uur is het wel een goed alternatief..
Lelijk! Smart-logo’tje in de ‘grille’.
Wij hebben sinds 1,5 maand ook een ForTwo Electric Drive bij mijn ouders staan. De reden van aanschaf is mij totaal onbekend. Mijn ouders gebruiken hem als ‘derde auto’ om naar het centrum (Antwerpen) te rijden. Het is echter niet zo goedkoop als het lijkt. Op basis van een ritje van 100km is mijn golf 3 tdi uit 1996 qua brandstof goedkoper. Zo blijkt maar weer dat het een enorme hype is die zichzelf niet in leven kan houden op financieel gebied, zonder enige ondersteuning van de Overheid…
@sinjoor: dat lijkt me sterk, want de elektrische smart is volgens mij nog helemaal niet te koop. Er zijn voor zover ik weet alleen wat leaseconstructies. En worden ze ingezet bij bedrijven etc.

Ook zijn er maar zo’n 2.000 elektrische smarts geproduceerd tot nu toe.
@sinjoor: las een Golf TDI goedkoper is houden jouw ouders er volgens mij een vreemde rijstijl op na..
@dennisr: je kan ook zelf heel zuinig rijden met een TDI , haal je 4 – 4.5l/100km
@dennisr:

De prijs voor diesel liegt er niet om, maar de energieprijzen zijn ook hard gestegen.. Het zal natuurlijk wel flink schelen als je hem tijdens ‘daluren’ oplaadt, bedenk ik me nu.

Naja, ik blijf erbij; 100% elektrisch rijden is duurder dan je denkt! Het scheelt echt niet zo heel veel, subsidies en andere ondersteuning daargelaten.
@sinjoor:
Als je aanneemt dat 1kWh €0,25 kost (dat klopt toch wel zo’n beetje?) Een volle accu van een smart kan 16,5kWh bevatten en kost dus 16,5 x 0,25 = €4,20 voor 140km
Dat is dan weer €0,03/km
Rij je 1:20 (zelfs voor een kleine auto niet altijd een realistische waarde)met een benzine auto, dan kost 1km (bij €1,60 voor een liter benzine) €0,08/km
Elektrisch rijden is dus, wat de ‘brandstof’ betreft per km aanzienlijk goedkoper.
@sinjoor: Geloof er geen reet.
@sinjoor: De ONkosten kunnen misschien groter zijn want samrt zit bij daimler(mercedes enzo). Maar de kosten per km kunnen nooit groter zijn dan die van een benzine/diesel.
@sinjoor:
Als ik kon kiezen tussen een electric Smart of een stinkdiesel om even de binnenstad in te crossen, dan wist ik het wel.
En de bewoners in de binnenstad zijn er ook blij mee.
10.000€ zoveel wil ik ervoor maximum geven, snelladen hoeft ook nie altijd 140km is voldoende
@KaCh1ng:
€10.000,- vind ik ook een acceptabele prijs voor zo’n smart. Dan wordt het een serieuze optie voor een 2e auto.
Gewoon overnacht laden kan ook en is ruim voldoende. is ook niet zo belastend voor het accupakket en het stroomnet.

http;//www.emmergy.com
Er is iets wat ik niet zo goed begrijp, li-ion cellen hebben slechts 1 tot 3 uur nodig om volledig geladen te worden. kijk naar je gsm of je laptop. Of ze nu in serie of parallel staan, met 4 of met 1000, die cellen kunnen in korte tijd volgeladen worden zonder ‘snelladen’ en als je laadelektronica zwaar genoeg is (maar dat is niet zo ingewikkeld). de cellen in een tesla bijvoorbeeld zijn letterlijk dezelfde ‘18650 cellen’ uit je laptop (ze zijn wel met 6800 maar dat verhoogd gewoon de laadstroom/laadspanning) Zie ik dan iets over het hoofd waarom het zo lang moet duren?
@Captain: Het is fout om zulke grote accu-pakketten te vergelijken met accu-pakketten uit kleine elektronica.
Ten eerste worden cellen warm als je ze oplaad, hoe groter de batterij, hoe meer warmte.
Ten tweede moet je ervoor zorgen dat je het net niet overbelast, uit een 230V stopcontact kun je max 16A stroom halen, dat is bij vele ‘trage’ laders de beperkende factor.
Ten derde zijn de huidige batterijen niet geschikt om op zeer korte tijd zeer veel energie op te slaan, het kan, maar dan gaat de levensduur van de batterij er sterk op achteruit.
@vale46:

Je krijgt tegenwoordig niet zomaar een 3-fase aansluiting meer.
Daarbij moesten ze 2 a 3 mensen in een straat zo’n elektrische wagen hebben is dat praktisch hetzelfde of er ligt een bouwwerf naast je deur. Die moeten ook niet voor niets eerst een dure netstudie laten doen en dan heeft de buurt er nog last van.
Ik weet dat ze serieus met onderzoek bezig zijn daarrond maar nu zijn we er zeker nog niet klaar voor.
@Hupke: Weet ik, ik had in een van de eerste reacties ook al doorverwezen naar 3fase.
Als ik ooit een nieuwbouw ga zetten wil ik 3 fase. Het zal vrees ik extra veel kosten, maar dan zit je achteraf niet meer met dat geklooi als je toch 3fase wil.
Ook als je voor je hobby wel eens last of boormachines en frezen gebruikt kan 3f wel handig zijn.
@vale46:

Thuis hebben we dat(en ik wil het later ook), vroeger was het genoeg als je kon bewijzen dat je het nodig hebt (zet een paar zware machines in je huis, hydraulische lift, grote compressor,… als ze komen controleren). Maarja wie vroeg daar vroeger ook om, niemand op wat ‘ingewijden’ en mensen die het echt nodig hadden na.

Ik ben vooral benieuwd wat er nu gaat voortkomen uit de studies van hoe men het net ‘elektrowagen’ proof zou kunnen maken. Daar zal veel vanaf hangen denk ik.
@Hupke: Ik had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan, maar er zal inderdaad veel aan het huidige net aangepast moeten worden vooraleer iedereen zijn elektrische wagen thuis kan opladen.
@vale46: Hazo inderdaad zonder aanpassing zijn de huidige stroomvoorzieningen thuis niet echt geschikt voor zo’n grote vermogens, had ik niet aan gedacht :) Maar op zich is zonder al te veel moeite een garagevoorziening van 380v en grotere stromen te plaatsen met oog op een elektrische auto. De warmte in de accu lijkt me inderdaad nog het grootste probleem. Misschien zijn laadstations met verwisselbare accu’s dan toch een goede optie. Met een aantal verschillende categorieën en standaardafmetingen ofzo :p
@Captain:

Als aavulling een Tesla heeft een accu pakket van 50KW/h.
Een normaal stopcontact levert dus 16 * 220 = 3500 Watt.
Met 10 stopcontacten duurt het dus nog anderhalf uur.
Een nissan dealer had wel een aansluiting van 550 V en 120 A, dus 65 KW, dan kan je je leaf snelopladen, maar zoals Valve46 al zei dat is weer slecht voor de accu.
@anakiet:
Moeten de 10 stopcontacten ieder op een eigen groep zitten…
Dus toch maar 400V laten aansluiten in de meterkast?
@Hubert:

Klopt 10 groepen en die hebben de meeste meter kasten niet.
@Hubert: Dan nog, je mag via een gewone 220V aansluiting geen 50.000W trekken hoor! Ook al heb je 10 stopcontacten, je hoofdkabel kan dat niet aan.
Ik heb even zitten rekenen. De smart heeft een accu pakket met een capaciteit van 16,5kWh. Wil je die volledig in 1 uur opladen met een drie-fase aansluiting dan trek je; (P=(wortel 3U)xI) 16500/692= ca 24 Ampere. Dat is haalbaar met een gewone drie-fase aansluiting, ik zou de kabel wel goed uitrollen; die kan warm worden. Maar er hoeft geen massief koperen staf van 5cm aan de smart gekoppeld te worden om het mogelijk te maken.
Ik rij voor mijn werk 100km per dag, zo’n belastingvrije, door de overheid gesponsorde smart zie ik best zitten. Neemt voor de deur ook niet zoveel ruimte in.
@Brum: Ik wou ook wel eens bereken hoeveel stroom je dan trok, maar je hebt het voor mij gedaan.
Inderdaad, 24A valt niet te onderschatten!
Als er een paar mensen zijn in de straat die zo veel stroom trekken dan zullen de lampjes op het einde van de straat wat minder fel gaan branden :mrgreen:
een uurtje aan de 380V en binnen de 5 jaar zijn hierdoor de batterijen kapot
@Jantje_555:
Weet jij iets wat wij niet weten?
Hoe kom je aan deze wijsheid?
@Hubert: Batterijen zijn niet gemaakt om zo snel op te laden, test hebben uitgewezen dat langzamer opladen de leeftijd van een batterij meer kan verdubbelen. EV batterijen zijn daar geen uitzondering op, men kan de invloed verminderen, maar hoe sneller je laad, hoe sneller ze hun capaciteit verliezen.
Toch zou ik hem niet kopen. Die laadtijd interesseert me geen reet, het gaat er mij eerder om dat je naar je werk kunt komen en van je werk thuis kan komen, zodat je hem ‘s nachts volledig op kunt laden, als dat haalbaar is is het wat mij betreft prima. Alhoewel, ik zou zelf nooit een smart kopen ;)
Ik heb thuis 3 x 230V @ 63A dus kan vrolijk 24kW leveren uurtje snelladen kan dus gemakkelijk…
Op het werk is er ook voldoende mogelijkheid (we hebben hier een test installatie voor plug-in voertuigen etc.)

Als zo’n E-smartje niet teveel geld kost, zou ik dat ook wel overwegen als tweede wagen… En omdat hij maar +-120 km/h haalt is de verleiding om de 140 aan te tikken opgelost :)
Een electrisch smartje kan veeeeeel sneller. Kijk maar.

http://www.youtube.com/watch?v=6FG5Khrq1kY
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!