Kies maar: de Seat-treurnis editie

Auteur: , 46 Reacties

Vraag me niet waarom, maar ik heb altijd al een zwak voor Seat gehad. Waarschijnlijk omdat mijn allereerste auto er een was (met System Porsche-motor, wohoo!), uit de tijd dat het Vag-concern de Spanjolen nog niet in haar ronde buikje had. Op het moment lijkt het bedrijf echter een beetje de weg kwijt te zijn, en kunnen ze maar beter een muziekproductiebedrijf beginnen dan auto's bouwen.

Het concern, dat eigenlijk al jaren voor geen meter draait, en zich naast de Ibiza en Leon leent voor Audi-afdankertjes, heeft sportiviteit hoog in het vaandel staan. De FR- en Cupra-modellen moeten het summum van sportiviteit zijn, goed voor een beetje emoción in je auto. Dus wat doe je dan met een van de laatste onderscheidende kenmerken van je merk? Je devalueert het.

Seat plakt namelijk tegenwoordig de FR-badge op meer modellen dan alleen de 211 pk sterke 2.0 liter. Nu kan je ook sportief FR rijden met een 1.4 TSI of een 1.8 TSI onder de kap, met respectievelijk 125 en 160 pk. De Armin van Buuren-cd krijg je er waarschijnlijk gratis bij.

Maar om niet helemaal te ranten: de Leon is op zich geen verkeerde auto, maar draait al wel zo lang mee dat een nieuw model geen kwaad zou kunnen. Bovendien is 1 écht sportieve line (Cupra) eigenlijk wel beter dan twee onder elkaar. Less is more.

Dan is er nog dat andere model, de Ibiza, die eigenlijk best wel te pruimen is, zeker als Sportcoupe. JE Design vond van niet en “verbetert” de Ibiza, zoals ze dat zelf zeggen. Als ik naar de LED-lampjes kijk zou ik dat nou niet echt met droge ogen durven beweren. Ze doen me een beetje denken aan die glitterdingen waarmee je een leuk motiefje op je lijf kunt maken.

Dus kies maar (je moet!): ga je voor een downgrade in je Leon FR of toch liever voor lelijke tuning op je Ibiza?