Volkswagen up! – vierpersoons stadsauto

Auteur: , 105 Reacties

Een echte Volkswagen: klein en (hopelijk) betaalbaar. Na het verdwijnen van de Lupo prijkte er nog een gat onderaan het gamma van VW en die wordt nu weer opgevuld.

Echt mini is de up!, met kleine letters en uitroepteken schrijven svp, ook weer niet. Denk niet aan formaat smart (ook zonder hoofdletters) of IQ, maar eerder aan Panda en 107. De up! moet wel haast een dijk (niet letterlijk, gezien de omvang) van een auto worden, want al vier jaar geleden kondigde VW de up! als concept aan. 2007 dus, het jaar dat Victor Muller nog met Spyker bezig was, Saab nog een Zweeds-Amerikaans merk was en ik nog geen haar had.

De up! wordt bij introductie geleverd met een nieuwe generatie driecilinder benzinemotoren met 60 pk of 75 pk. De gemiddelde CO2-uitstoot van deze motorvarianten bedraagt 105 g/km (60 pk) en 108 g/km (75 pk), dus zijn ze bij hun marktintroductie begin 2012 BPM- en wegenbelastingvrij en een fiscale bijtelling van 14% kennen. En dan komen er ook nog hyperzuinige BlueMotion uitvoeringen met start-stopsysteem en remenergie-regeneratie, op de eerste up!s zit dat nog niet eens.

Natuurlijk komt er ook een elektrische up!, maar wel pas in 2013. Groene ridders kunnen gelukkig al wel een aardgas-up! bestellen die slechts 86 gram CO2 per km uitstoot bij een gemiddeld verbruik van 3,2 kg/100 km). Daar komt ook nog een BlueMotion Technology-uitvoering variant van die zelfs maar 79 g CO2 per km uitstoot, waarmee de up! de minst CO2-uitstotende, niet-elektrische auto op de markt wordt.

Ook een primeur in deze klasse is het optioneel leverbare City Emergency Braking. Dit veiligheidssysteem werkt met lasers en ‘herkent’ situaties waarbij aanrijdingen kunnen ontstaan en kan dan automatisch remmen. Het is actief bij snelheden tot 30 km/u en dat is dan ook meteen de grootste beperking. Hoe vaak rijd jij zo langzaam door de stad? Een vergelijkbaar systeem is ook al leverbaar op de Ford Focus en is standaard op de Volvo S60 (en werkt daar ook met hogere snelheden). Toch verdient het lof dat VW het aandurft om in deze absolute budget-klasse zo’n relatief duur systeem op de optielijst te zetten.

Verdere personalia van de up!: 3,54 meter lang, 1,64 m. breed en 1,48 m. hoog, wielbasis van 2,42 meter, bagageruimte van 251 liter, na het neerklappen van de achterbank wordt dat 951 liter. Volgens VW biedt de up! ruimte voor vier volwassenen, maar dat testen we eerst zelf wel in Frankfurt. Dan kunnen we meteen het navigatiesysteem jatten, want dat wordt een mobiel Personal Infotainment Device (PID). De PID plaats je op de middenconsole en dan zijn de navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmentfuncties te bedienen.

Er komen drie varianten, die allen halverwege september van een prijs worden voorzien: take up!, move up! en high up. De marketing-afdeling in Wolfsburg is nog op zoek naar meer guitige woordspelingen met up! erin, dus voel je vrij om die met ons te delen in de comments.