Heb je liever een Volkswagen of Fiat dieselmotor? [updated]

Auteur: , 131 Reacties

Niet alleen jij (de gewone consument) staan wel een voor de vraag welke motor je het liefst onder je motorkap hebt. Ook (kleinere) automerken staan voor die lastige keuze. Het ontwikkelen van een motor is namelijk kneiterduur en je moet er héél veel verkopen om dat terug te verdienen. Ook Suzuki stond voor de keus: Gaan we een Fiat diesel of gaan we toch voor een Volkswagen diesel? Het werd uiteindelijk een Fiat diesel. Tot grote woede van Volkswagen.

Op dit moment gebruikt Suzuki al een 2.0 diesel van Fiat in onder andere de SX4 en in India bouwen ze een 1.3 JTD motor van Fiat in licentie. Dus wat dat betreft is het heel logisch dat Suzuki er voor kiest om vanaf 2013 een 1.6 JTD motor in een nieuw model te leggen. Een “probleem” in dit geval is alleen dat Volkswagen sinds december 2009 voor 19,9% eigenaar is van Suzuki en die Duitsers willen eisen dus dat Suzuki hun dieselmotoren gaat gebruiken. Ze zijn zelfs zo boos in Wolfsburg dat er een persbericht de deur uit werd gegooid:

Volkswagen stated in Wolfsburg on Sunday that the company is serving notice of an infringement by Suzuki of the cooperation agreement concluded in December 2009.

The notice concerning the infringement relates to the supply of diesel engines produced by another manufacturer to Suzuki. Volkswagen takes the view that this contradicts the terms of the cooperation agreement. Suzuki has now been given a period of several weeks to remedy the infringement.

Blijkbaar zit Suzuki niet zo te wachten op Volkswagen dieselmotoren en geven ze de voorkeur aan de dieseltorretjes van Fiat Powertrain Technologies. De baas van Suzuki (Osamu Suzuki) had eerder namelijk al aangegeven dat Volkswagen eigenlijk niks van waarde had voor Suzuki:

“We learnt about Volkswagen’s technologies, but we did not find any one of them interesting enough to adopt immediately.”

En:

“If we are short of any technology, we have an option to ask other companies with which we benefit from technological exchanges.”

Suzuki vind het dus helemaal geen probleem dat Volkswagen een aandeel heeft in Suzuki, maar ze zitten er niet op te wachten dat die Duitsers een beetje de baas gaan spelen. Sinds VW eind 2009 een belang heeft genomen van 19.9% in Suzuki (en Suzuki een belang van 2,5% in VW) is er qua samenwerking eigenlijk weinig gebeurd. Er wordt voornamelijk ruzie gemaakt. Zo schoot het ook helemaal in het verkeerde keelgat bij Suzuki dat Volkswagen in hun jaarverslag schreef dat ze aanmerkelijke invloed hadden op financiele en operationele beslissingen die genomen werden bij Suzuki. En daar zijn die trotse Japanners dus niet van gediend.

Recent zei de Martin Winterkorn (CEO Volkswagen) nog het volgende over de situatie mbt Suzuki:

“The crux of the matter is the cooperation between two very different cultures. At the moment, we have taken a timeout. Nonetheless, we will hold onto our shares”

Voor die aandelen heeft Volkswagen destijds overigens $2,5 miljard betaald. De kans dat Suzuki de komende weken inderdaad hun overeenkomst met Fiat gaat ontbinden lijkt mij niet heel groot. Ik zie het eerder gebeuren dat Volkswagen en Suzuki uit elkaar gaan en Fiat de nieuwe partner van Suzuki wordt.

En mocht je je misschien afvragen waarom Volkswagen interesse heeft in Suzuki. Dat is heel simpel: Suzuki is heel groot in India. Afgelopen boekjaar verkochten ze daar 1,13 miljoen auto’s en Volkswagen slechts 53.300. (via: autonews.com)

UPDATE 12-09-2011 // Persbericht van Suzuki

Suzuki made a Timely Disclosure regarding the Partnership with Volkswagen AG

Suzuki hereby announces that its board of directors has officially determined today dissolution of the comprehensive partnership and the cross-shareholding relationship with Volkswagen AG. On 9th December, 2009, Suzuki concluded the Framework Agreement with Volkswagen AG and both companies have made various discussions for about two years; however, Suzuki has come to the above determination for the following reasons.

Het volledige persbericht kan je HIER lezen.