Jaguar bouwt eigen motorenfabriek in Engeland

Auteur: , 26 Reacties

Een tweede jeugd voor de Britse auto-industrie? Behalve CPP dat flink investeert in eigen land is er natuurlijk ook nog Jaguar Land Rover (JLR) dat onder zijn nieuwe Indiase management kwistig gas geeft. En ook JLR houdt de zaken netjes op het eiland, want het gaat een kakelverse motorenfabriek opzetten in Wolverhampton, goed voor 750 nieuwe banen (bovenop de al bestaande 19.000 in het VK).

Met de komst van de fabriek is een investering van zo’n 355 miljoen pond gemoeid (ca 400 mln euro). In de plant zullen V6’en (benzine en diesel) en V8-blokken worden gemaakt, maar zeker ook toekomstige viercilinders (“a family of all-new advanced technology low emission 4-cylinder JLR petrol and diesel engines”). JLR ontkomt evenals de rest van de wereld niet aan de downsizing-trend. Ik gok dat het bedrijf wel wat Europese subsidie opstrijkt voor het kiezen van de locatie, die niet tot het meest welvarende deel van het VK behoort. Om eenzelfde reden plaatsten BMW en Porsche in het verleden ook grote faciliteiten in Oost-Duitsland (Leipzig e.o.).

JLR fotomoment

Wellicht kunnen jullie je de Top Gear-aflevering nog herinneren waarin de heren door een desolaat verlaten auto-landschap trokken. Deze ontwikkeling geeft weer een beetje kleur aan de Britse auto-industrie. Bovendien produceren Bentley en Rolls-Royce ook nog steeds in het VK, speelt Caterham (inmiddels onderdeel van Team Lotus) nog mee, heeft ook Morgan nieuwe plannen (met de nadruk op plannen), en heeft ook Aston Martin Gaydon nog (hoewel er daar wel eens een klap op gegeven mag worden).

Maar u ziet het: de afhankelijkheid van derde partijen door de Britse industrie neemt af. Lotus ontwikkelt eigen motoren, en ook JLR maakt zich verder los van Ford door zelf te gaan ontwikkelen. Kost wat, maar dan sta je wel op eigen benen. De V6 die in de C-X16 ligt is volgens mij ook een eigen motor die ze willen gaan ontwikkelen. Voor de gelegenheid kwam politicus Nick Clegg ook even opdagen voor een fotomoment.

Nick Clegg