BOVAG: Garantiebeleid Kia is strafbaar

Auteur: , 64 Reacties

"Óóóóh, da mag nie!" Aldus Bovag Onafhankelijke Autobedrijven over de garantieregels die Kia hanteert op onderdelen.

Kia is nu al een paar jaar aan flink aan het pochen met hun 7-jaar-garantiebeleid. Koop een Kia, en je rijdt rustig zeven jaar zorgeloos rond zonder je druk te maken over kosten. Toch? Niet helemaal. De lijst met voorwaarden waar je aan dient te voldoen is lang (what else is new). Zo geldt er in die 7 jaar een maximum van 150.000 km en is de garantie op audio-navigatie drie jaar geldig en de lak op je Koreaan wordt weer vijf jaar gegarandeerd. Tot zover niet heel veel spannends, elke autofabrikant hanteert de spreekwoordelijke addertjes onder het gras. Wel is het garantiebeleid op elke Kia van toepassing, van Picanto tot Sorento en bovendien overdraagbaar bij de verkoop.

Maar waar zit dan het probleem? Welnu, volgens BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven-voorzitter Bertho Eckhardt gaat het om onderdelen die Kia verkoopt. Hier zit bij de Kia-dealers een garantie op van twee jaar, terwijl dit slechts zes maanden is als ze via universele garagebedrijven aan de man worden gebracht. En als garagebedrijven genaaid worden, dan heb je de Bovag over de zeik. De afdeling Bovag Onafhankelijke Autobedrijven heeft inmiddels een brief gestuurd naar de importeur over de kwestie, maar nog geen reactie ontvangen.

Volgens Eckhardt is dit beleid tegen de Europese regels. Garantieregels zou je niet mogen inzetten voor een concurrentiestrijd. Kia houdt immers alle Koreaantjes netjes binnen de deuren van haar eigen dealerschappen, zoals elk merk dat graag doet. Maar klooien met garantietermijnen zou het merk op “forse boetes” kunnen komen te staan. Of andere merken dit ook doen liet de Bovag verder niet weten. Iemand nog een storm in een glas water?