Rijtest en audio: Monaco in de Mercedes SLS AMG Roadster

Auteur: , 51 Reacties

De SLS Roadster is de meest ultieme auto die Mercedes-Benz nu in de prijslijst heeft staan. Dat kun je al weten zonder er een meter in te rijden. Maar wat als je er nu wel iedere dag in wil rijden? Hoe praktisch, maar vooral ook hoe leuk blijft zo'n supercar dan?

Ondanks de schitterende voor- en nazomer is Nederland niet helemaal de natuurlijke habitat voor een open supercar.

Geen video, maar dat komt later echt nog wel. Geen zorgen. Wel de meest geile audio die we in tijden hebben opgenomen: met de SLS AMG Roadster volle polle door de tunnels. Met de kap naar beneden natuurlijk: luister naar de Mercedes-Benz SLS AMG Roadster.

Vandaar dat Mercedes-Benz ons verscheepte naar Monaco. Daar zijn ze wel gewend aan 500+ pk en 200.000+ euro supercars. Zo stond er in de parkeergarage van het hotel een Bugatti Veyron gebroederlijk naast een Rolls-Royce Ghost, kwamen we tot twee maal toe een witte Aventador tegen in het wild en heeft de lokale Bentley-dealer de doorgaande weg naast zijn pand in gebruik om daar de Arnages, Continentals en andere voorraadauto’s te parkeren. Om in Monaco nog indruk te maken moet je dus echt iets bijzonders rijden.

Mercedes SLS AMG Roadster

Spotwaardig?
Dus ik was toch benieuwd hoe de aandacht van het publiek zou zijn toen we het plein van Monaco opdraaiden om wat foto’s te schieten. Te veel zorgen gemaakt, want de matgrijze SLS Roadster werd een geliefd foto-object. Zelfs voor meisjes, die notabene hun vriendjes instructies gaven om hen te fotograferen terwijl zij zich naast de SLS posteerden. Zo’n supercar is dan toch zo gek nog niet. Toen de SLS voor Hotel de Paris stond, raakte een (oudere) dame zo onder de indruk van de foto-sessie dat zij fotograaf Louis Blom stalkte tot hij antwoord gaf wie die man achter het stuur was. “George Clooney”. Hoewel ik toch weinig van hem weg heb, bevredigde het antwoord haar wel, ongetwijfeld ook omdat ze zo onder de indruk was een “echte” beroemdheid te hebben getroffen. Mocht je ooit het gerucht horen dat Clooney een SLS Roadster heeft gekocht, dan weet je waar dat verhaal ooit gestart is.

Mercedes SLS AMG Roadster

Puur het feit dat de SLS AMG Roadster nog maar zo kort op de markt is, zorgt voor een gedeelte van de magie. Maar vrijwel iedereen was het roerend met elkaar eens dat de SLS Roadster nog mooier (of wel mooi) is dan de SLS Coupe. De coupe heeft een rare hoek in de achterruit, terwijl de roadster zowel open als dicht een veel betere lijn heeft. Zeker recht van achteren oogt de SLS Roadster lekker breed, dik en vloeiend.

Mercedes SLS AMG Roadster

Over het woonerf
De Roadster is direct parallel met de coupe ontwikkeld, het stalen dak is niet simpelweg verwijderd om vervangen te worden door een stoffen exemplaar. Het voordeel van deze ontwikkelmethode is dat het meergewicht binnen de perken is gebleven. Normaal moeten er diverse versterkingen (en in sommige gevallen trillingsdempers) worden gemonteerd om het rijgedrag en comfort van een cabrio op peil te houden. Voor de SLS Roadster was dit niet nodig, het chassis is bijzonder stijf. Zelfs over vervelende knikken en hobbels (drempels, kapot gevroren asfalt) trekken er geen trillingen door de koets. Door de parallele ontwikkeling is de carrosserie slechts 2 kg zwaarder dan die van de coupe. Na toevoeging van het dak en rolbeugels staat de weegschaal op 1.660 kg, een meergewicht van slechts 40 kg. Een echt woonerf hebben we niet gevonden in en rond Monaco, maar er was genoeg slecht asfalt te vinden en daar gedroeg de SLS Roadster zich voorbeeldig.

Mercedes SLS AMG Roadster

Mercedes SLS AMG Roadster

Tunnelrunnen
Aan de Cote d’Azur zijn wel tunnels te vinden, veel tunnels zelfs. In alle soorten en maten: kleine doorsteekjes in Monaco zelf, het beroemde stuk tunnel van het Formule1 circuit waar je op normale dagen nooit echt lekker kunt doortrappen, lange en korte overdekkingen op de autoroute, maar ook heerlijke kilometers lange stukken tunnel op rustige B-wegen. Daar kan je jezelf met een SLS Roadster op secondes lange orgastische stukken volgas met maximaal volume trakteren. Pas als je je begint af te vragen via wie je het nummer van Gerard Joling zou kunnen achterhalen, komt het besef dat de gereden snelheid niet goed is voor je coupe; en potentieel ook slecht voor het behoud van je rijbewijs.

Mercedes SLS AMG Roadster

Die rauwe snelheid wordt je aangeboden door AMG Porno-Power. In de SLS (Roadster) heeft AMG het volledige register aan trucs opengetrokken om het maximale uit de 6,2 liter grote V8 te halen. Dankzij de drysump smering kon het motorblok lekker laag in de carrosserie worden gehangen en is er ook nog het voordeel dat de olie ook bij hoge bochtsnelheden de plekken blijft bereiken waar het zo hard nodig is. Het hogere topvermogen van 571 pk (bij 6.800 tpm) bereikt de achtpitter mede door het gewijzigde inlaattraject. De rest van de cijfers is al even indrukwekkend, zo is het maximumkoppel 650 Nm. Dankzij het maar marginaal gestegen gewicht ten opzichte van de coupe is de SLS AMG Roadster net zo snel. De sprint naar de 100 duurt slechts 3,8 seconden. De topsnelheid is begrensd (!, laat dat even op je inwerken) op 317 km/u. Die begrenzer zit erop omdat AMG banden met een hogere snelheidslimiet zou moeten monteren. Onmogelijk is dat niet, maar nodig ook niet en het zou de SLS nog duurder maken.

Mercedes SLS AMG Roadster

Boodschappen doen
Hoewel de SLS Roadster comfortabel en manoeuvreerbaar genoeg is om er even een kratje bier mee te scoren, kan ik het toch afraden. De kofferbak is voor supercarbegrippen nog relatief ruim: 173 liter (de coupe heeft 176 liter), dus daar schort het niet aan. Het wordt er alleen bloedheet. De uitlaat loopt dicht tegen de kofferbakbodem en stookt alles wat in de buurt zit tot ongekende temperaturen. IJs vervoeren in het kofferruim van een SLS is vragen om problemen. Parkeer de SLS liever gewoon even voor de ijssalon om op het terras je Italiaanse verrassing te verorberen.

Mercedes SLS AMG Roadster

De bergen in
Pk’s genoeg, Nm’s genoeg, standaard een sperdifferentieel, wegligging prima in orde, het zou zomaar kunnen dat de SLS Roadster hier in zijn element is. Toch is ie dat niet. Het heeft alles met de layout van de SLS te maken. Het is een middenmotor supercar, de motor ligt immers achter de vooras, maar daardoor heeft de SLS een neus waar een liegende Pinokkio badend van het zweet wakker van zou worden. Nogal lang dus en dat heeft in korte bochten zijn nadeel. Het insturen op zich is scherp genoeg, maar het plaatsen van de SLS is in hairpins lastiger. Gevoelsmatig zwiept die lange voorkant over de verkeerde baan of maai je er het gras mee plat. Natuurlijk is dat niet zo, maar dat je als bestuurder al dat gevoel kunt hebben betekent al dat de gereden snelheden lager zullen zijn.

Beter in zijn element is de SLS op meer open wegen. Een onbegrensde autobahn is helemaal fantastisch, maar op Franse B-wegen is het ook lekker boenderen in een SLS Roadster. Met dak eraf hoef je minder achterlijke snelheden te rijden om te ervaren dat er tempo in zit. Je zit op zich relatief tochtvrij, maar de wind hoor je natuurlijk wel.

Het dak is trouwens fantastisch snel te openen en te sluiten. Officieel geeft Mercedes-Benz een open- en sluit-tijd van 11 seconden op, maar het voelt nog veel sneller. Het helpt al dat het dak niet heel fors is, maar ook dat er geen losse afdekplaat is. Het voorste deel van het dak is hard en dat vouwt precies over de kap heen als dat geopend wordt. Het dak bestaat uit drie lagen en er wordt voor de constructie gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen zoals magnesium en aluminium. Standaard is het stof leverbaar in drie kleuren (zwart, rood of beige), echter als je het lief vraagt bij de dealer behoren andere kleuren ook tot de mogelijkheden.

Mercedes SLS AMG Roadster

Conclusie
De SLS AMG Roadster is niet de ideale boodschappenauto, dus zet je Fiat Panda nog niet op marktplaats. To zover dit stukje consumentenadvies. Verder kan de SLS Roadster eigenlijk alles, dus niets hoeft je meer tegen te houden die bestelling te plaatsen. De meerprijs van 10 mille ten opzichte van de coupé is ook wel te behappen, hoewel de vanafprijs van 266.200 euro natuurlijk wel weer stevig is. Het bleek geen belemmering voor de eerste lichting kopers: de zestig SLS Roadsters die Nederland kreeg toegewezen zijn al bijna allemaal weg. Opschieten dus, wie weet volgt er nog een nazomer. En anders rijd je lekker met de kap dicht.

Geniet nog even na van de audio van de SLS Roadster in een tunnel.