Maserati Kubang wordt Cinqueporte en krijgt diesel?

Auteur: , 30 Reacties

Maserati registreerde onlangs de naam Cinqueporte. Een aparte naam voor een auto maar het klinkt beter dan 'Kubang'. De SUV lijkt de meest logische 'vijfdeurs' om de naam op te plakken. Verder lijkt de planning rondom de motoren iets concreter.

Wat Porsche kan… hebben andere sportwagen fabrikanten eigenlijk nog nooit geprobeerd? Een lompe SUV bouwen met hints van de sportwagens in het ontwerp en daarmee een verkoophit te pakken hebben. Het merk heeft er amper imagoschade van geleden en de verkopen zijn gigantisch gestegen. Denk je er over na dan is voor Maserati de stap zelfs nog kleiner. Ze hadden al een ‘sedan’ en bouwen sinds lange tijd grote sportievelingen. Nu is het tijd voor een SUV en Maserati gaat meteen all-in.

Maserati grijpt alles wat in haar buurt komt. Het platform voor de Kubang/Cinqueporte komt zoals bekend bij Jeep vandaan. Amerikaans maar ook modern, volledig onafhankelijk geveerd en in Jeep-trim zeker offroad-waardig. De benzine-V8 gapt Maserati waarschijnlijk uit de Quattroporte/Granturismo S, een 4,7 liter V8 met ‘genoeg’ vermogen (geen hemi dus). Naast die weinig subtiele V8 lijkt er ook een 3.0 V6 diesel te komen. Een ‘VM Motori’ blok dat op dit moment met 241pk in de Jeep Grand Cherokee te vinden is. Maserati wil het vermogen echter meer richting de 300pk hebben. Op naar de 100 diesel-pk’s per liter, net zoals Audi en BMW.

Het lijken mij geduchte concurrenten voor de Porsche Cayenne S en Cayenne Diesel. Waarschijnlijk zal een Cinqueporte (voor een Maserati) zelfs in Nederland goed verkopen. Er worden veel meer SUV’s dan luxe sedans verkocht. Afgelopen jaar slechts 5 Quattroportes tegenover 279 Cayennes. In totaal rijden er in Nederland zelfs ruim 2600 Porsche’s Cayenne rond. Bijna 2 keer het aantal Maserati’s dat Nederland rijk is. Wereldwijd verwacht Maserati bijna 6000 verkopen voor de Cinqueporte, daarmee zou de productie voor het merk verdubbelen. (via Topspeed.com)