Marchionne: ‘Porsche is geen concurrent voor Ferrari’

Auteur: , 26 Reacties

En ook zal Ferrari geen SUV, en geen vierdeurs Rapide-concurrent maken.

Haha, die Marchionne toch. Het is een van de meest kleurrijke CEO’s uit de Automotive wereld, en altijd goed voor een pittige uitspraak of twee. Als je zou willen, zou je een heel blog alleen aan de truiendragende Italiaan kunnen wijden. Laatste uitspraak: niet Ferrari, maar Maserati is een waardige concurrent voor Porsche en Bentley. Oh snap!

Ik kan het altijd wel waarderen als een CEO een plaagstootje uitdeelt aan de concurrentie. Want hoewel hij geen probleem heeft met een flinke spoonsessie met Amerikanen, moet Marchionne toch echt geen Duitsers in zijn bed hebben.

In het luxe sportwagensegment zal het Maserati zijn dat de komende tijd nieuwe producten zal introduceren om tegen de rest van de gevestigde orde op te boksen. En Ferrari? “Ferrari doesn’t play with Bentley and with Porsche, it plays in its own box,” aldus Marchionne. Heerlijk, die arrogantie!

Andere interessante uitspraken zijn dat we van Ferrari geen SUV, en geen vierdeurs Rapide-concurrent hoeven te verwachten. Maar Sergio, wat is de Ferrari FF dan precies? Volgens mij houdt dat model toch redelijk het midden tussen een sportief model en een Grand Turismo. Sterker nog, het ís gewoon een GT.

I'm the BAWS!

Deze uitspraak komt kort nadat bekend werd dat Alfa het nog wel even zal laten liggen in Europa. Het mag dus duidelijk zijn (als dat nog niet zo was) waar de prioriteiten binnen het Fiat-concern liggen, en vooral, waar ze niet liggen. Maserati zal dan wel nieuwe modellen nodig hebben, nu hebben ze alleen de GranTurismo en een stokoude Quattroporte.

Vorig jaar verkocht Ferrari 6.573 auto’s. Op de lange termijn moet dit naar max 10.000 stijgen. Exclusiviteit gaat dus duidelijk voor kwantiteit, wat Marchionne betreft. Maserati, dat vorig jaar minder (!) verkocht dan Ferrari, moet op termijn naar de 50-60.000 verkopen toe. Dit moet gebeuren met twee sedans, die qua formaat om de huidige Quattroporte heen zullen vallen.

Heilige huisjes bestaan er wat Maserati betreft niet, want het kleinere model moet een dieseltje krijgen, alsook een V6 benzine. Zijn grotere broer zal het met een Ferrari V8 doen. Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog de Kubang/Cinqueporte, die hopelijk op termijn wat van zijn lelijkheid afschudt.

Het is trouwens het zoveelste bewijs dat hij de touwtjes binnen de Fiat-groep stevig in handen heeft. De CEO’s van de submerken zitten er weliswaar, maar dienen toch vooral hun waffel te houden en te luisteren naar Ome Sergio, de Julius Ceasar van de autoindustrie. Wie van jullie heeft er wel eens van Amedeo Felisa of Harald Wester gehoord? I rest my case.