Ben je toevallig de gelukkig eigenaar van een Jaguar X-Type 2.2 diesel? Dan doe je er verstandig aan om voorlopig even géén gebruik te maken van de cruisecontrol (mocht je die hebben). De kans is namelijk aanwezig dat de cruisecontrol niet meer uitgeschakeld kan worden. Zelfs remmen zal niet helpen om de cruisecontrol te cancellen. Wees gewaarschuwd!
Door een software foutje is het mogelijk dat er een storing optreedt in het cruisecontrol systeem. Dat kan zowel gebeuren als de cruisecontrol uit staat als wanneer het systeem aanstaat. Als de cruisecontrol uitstaat krijg je alleen maar een foutmelding en is er verder niks aan de hand, maar als je toevallig net met 140 km/u op de snelweg rijdt dan heb je wel een probleem.
Het is dan namelijk onmogelijk om de cruisecontrol uit te schakelen. Op het knopje drukken helpt niet, remmen helpt niet, schakelen helpt niet. Het enige dat wel helpt is: het contact uitzetten. Probleem is dan wel dat je stuur- en rembekrachtiging dan ook uitvalt. En als je zo snugger geweest bent om je sleutel te ver terug te draaien dan kan je stuur ook nog in het stuurslot schieten.
In totaal zijn maar liefst 17.678 getroffen door dit euvel. Het betreft auto’s die gebouwd zijn in de periode 01-05-2005 tot en met 31-01-2010. En aangezien je waarschijnlijk niet precies weet wanneer je auto gebouwd is geven we ook nog even de chassisnummerrange die getroffen is: SAJAF53136BE65409 tot en met SAJAG5139ABJ63579. Dat nummer kan je vinden op een plaatje achter je voorruit en op je kentekenbewijs.
En hoe dit euvel opgelost kan worden? Ga met je auto langs de dealer en laat de laatste versie van de software op je ECU zetten. En als je dealer geen idee heeft waar je over praat dan moet je vragen naar Recall Action J024.
What are the hazards?
Vehicle speed cannot be reduced through the activation of the cruise control speed adjustment wheel. Turning the ignition off will cancel the cruise control function.What are the defects?
Should an error with certain interfacing systems be detected, the cruise control system will be disabled and an error message displayed to the driver on the instrument cluster. Should one of these error states occur whilst the cruise control is engaged, it is not possible to cancel cruise control using the cruise control cancel button, brake pedal operation or change of gear.
Volgens Jaguar heeft nog geen enkele klant last gehad van dit euvel. (via: computerworlduk.com)
UPDATE; reactie van Jaguar:
Het probleem heeft zich in één geval voorgedaan met een auto van een Jaguar medewerker en er zijn geen meldingen van klanten bekend. Het probleem zal worden opgelost met behulp van een software update die door de dealer in enkele minuten kan worden uitgevoerd. Alle betrokkenen eigenaren krijgen eerdaags een brief met een toelichting en de uitnodiging om zich te melden bij de Jaguar dealer. In Nederland betreft het 388 potentiële klanten. Verder is het advies om de cruise control niet te gebruiken tot de software update is uitgevoerd.
norge zegt
Waar doet me dit nou ook al weer aan denken ? Ohja Marco Bakker en aaaaan, ja, Toyota natuurlijk,maar daar was eigenlijk niets aan de hand .
zakar36 zegt
Tja zolang niemand er van gewond is geraakt valt het nog mee. (toch :P)
naamloos zegt
@zakar36:
Hmm zal je maar net zien dat er opeens “toevallig” een aantal gevallen plaats zullen vinden in de komende periode waar men crasht ten gevolge van dit kwaaltje. Beetje Jaguar aanklagen :P is ook een financiële bron van inkomen.
lincoln zegt
bij “Britse” auto,s is het louter karakter ..
bij auto,s uit Duitsland en Japan is het schandalig ..
en bij Amerikaanse auto,s een miljoenen/miljarden afschrijving ..
mout zegt
@lincoln: Voor Franse auto’s: c’est la vie.
Toyota heeft anders lelijk moeten afschrijven – en volledig onterecht. Het enige bewezen incident blijkt die verkeerde mattenset te zijn.
gertwoumans zegt
@mout: de franse hebben dit nog niet voorgehad ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: ’the pieces falling off this car are of the finest Brittish craftmanship’…
:D
Gouwe ouwe!
amg77 zegt
Hier moeten ze ongetwijfeld een hele dikke boete voor krijgen want dit is totaal niet veilig. Als je in zon situatie terecht komt dan kan je maar beter de motor afzetten en proberen niet te botsen, of de motor weer aan zetten en kijken of het werkt. Zo niet dan heb je altijd nog de handrem voor noodsituaties.
robbie zegt
@amg77: zolang dit soort dingen niet in Amerika gebeuren is er niks aan de hand.
Gewoon doorlopen mensen! Niks aan de hand!
amg77 zegt
@robbie: en als het wel gebeurt in Amerika en er gaat iemand dood aan?? Dan mag Jaguar best wel wat gaan betalen toch?.
lincoln zegt
@amg77:
daar rijden geen X-type diesels ..
amg77 zegt
@lincoln: tja. Dan mogen de mensen met een gerust hard oversteken. Als er geen kameel aan het stuur zit…
lincoln zegt
@amg77:
of een dromedaris in de achterbak ..
any way ..
claims betalen is voorbehouden aan Amerikaanse autofabrikanten ..
Toyota is er toen ook met een schijntje vanaf gekomen ..
norge zegt
@lincoln: Of twee ;)
norge zegt
Heeft Ford er dan ook geen last van?
norge zegt
@norge: Tering ,ik zocht op Ford en cruisecontrol komt deze site op .Lekkere zooi daar bij Ford.
http://www.autosafety.org/ford-cruise-control-deactivation-switch-recalls-and-history
dennisr zegt
@norge: ik verzoek u vriendelijk om Ford met rust te laten.. :mrgreen:
norge zegt
@dennisr: Ooit zei iemand hetzelfde om Audi tegen mij :mrgreen:
raphael zegt
@norge: Ja Ford doet het momenteel niet zo goed. Vandaag kwam ook een Amerikaans consumenten rapport uit. Ford daalde van plaats 10 naar 20. GM deed het al helemaal dramatisch. Enige Amerikaanse stijgers waren Jeep, Chrysler en Dodge onder leiding van Fiat.
lincoln zegt
@norge:
dat soort openheid van zaken is voor Europeanen idd vrij shocking ..
robbie zegt
@norge: die gebruiken ongetwijfeld andere software.
Esprit_de_Flandre zegt
ThrottleGate Revisited…
dennisr zegt
”En als je zo snugger geweest bent om je sleutel te ver terug te draaien dan kan je stuur ook nog in het stuurslot schieten”
tuurlijk niet, dat gebeurd pas als je de sleutel uit het contact slot haalt..
robbie zegt
@dennisr: je auto kan volgens mij prima in het stuurslot schieten als je sleutel nog in het contact zit.
kaasboerin zegt
@robbie: Yep! I can verify it. :)
norge zegt
@kaasboerin: Ik ook :oops:
dennisr zegt
@kaasboerin: was dat met zo’n contactslot die je eerst moet indrukken en dan draaien ?
dennisr zegt
@robbie: het is mij, in al die auto’s die ik gereden/gerepareerd heb nog nooit gebeurd, het lijkt me sterk.. maar ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, dus het kan ook wel blijven staan hoor :)
kaasboerin zegt
@dennisr: Hoe kan dat als je 12 jaar jong bent? :twisted:
dennisr zegt
@kaasboerin: zeg :o er zijn grenzen.. :lol: ik is een volwassen jongen nu!
floryn zegt
Waarom reed u zo hard? Het was een storing in mijn cruise control agent. Fijn dat u me zo snel aan de kant kreeg…
floryn zegt
Waarom reed u zo hard? Het was een storing in mijn cruise control agent. Fijn dat u me zo snel aan de kant kreeg…
dennisr zegt
@floryn: gaat niet werken, waarschijnlijk ram je dan van zelf in een file..
HEY! zou dat het geweest zijn ? hij wou natuurlijk zijn geld uit de auto pakken, die plots in de cruisecontrol schoot en met een rotgang er vandoor reed..
4991 zegt
@dennisr: hahaha, die hebben wij nog niet gehad. :lol:
bigcar zegt
haha, als ik er eigenaar van was, zou ik direct de snelweg op gaan en er net zolang mee spelen tot dit voorval zich eindelijk voordoet. vervolgens filmen (heb je iets van bewijs op z’n minst) en dan de auto mollen (wel op een veilige manier) om zo tot stilstand te komen: gewoon vangrail schuren o.i.d. en dan schade claim. is die jag toch nog ergens goed voor geweest ;)
amg77 zegt
@bigcar: of je gebruikt de handrem zodat je later niet aangeklaagt zal worden voor poging tot doodslag EN doodslag. Zoals ik al eerder zei kun je de motor uit en aan proberen te doen en kijken of het werkt. Anders de handrem.
Benz65 zegt
@amg77: Aangeklaagd voor twee dezelfde misdrijven? Het is toch geen Rusland! ;)
dennisr zegt
@Benz65: poging tot, en het daadwerkelijk doen, zijn wel degelijk 2 verschillende misdrijven..
amg77 zegt
@dennisr: bedankt, zocht naar de bron maar hadm niet gevonden.
Benz65 zegt
@dennisr: Het zijn inderdaad twee misdrijven maar zolang het geen twee aparte zaken zijn krijg je maar 1 van de 2 toegerekend.
bigcar zegt
@amg77: hoezo doodslag, het is gewoon ff wat blikschade aan eigen voertuig (+ vangrail etc.), en een schade claim tegen jaguar (voor de ‘beangstigende momenten’).
handrem trekken: kan wel, maar dat moet je niet willen, gewoon tegen de vangrail schuren en zo stilstaan. dan kan je bij de rechtszaak tegen jaguar zeggen dat het een schrikreactie was…
amg77 zegt
@bigcar: de persoon tegen wie die botste, de auto is een golf 4. de persoon die erin zat is dood.
amg77 zegt
@bigcar: op dit moment hadden we het over benzinedief.
sportquattro zegt
@amg77: waarom zou je de handrem gebruiken om te stoppen. je cruisecontrol blijft hangen. je rempedaal is niet gejat!!
mercedesgl zegt
@sportquattro: miss eerst even het artikel lezen.. er staat dat remmen ook niet kon om m van de cruiscontrol af te krijgen..
sportquattro zegt
@mercedesgl: ik heb gelezen ja. en wat jij zegt klopt. maar het gaat hier om het gebruik van de rem om het voertuig te stoppen, niet om de cruisecontrol uit te zetten. en ook al blijft je cruisecontrol aanstaan, dan nog zouden je remmen werken. (cruisecontrol is namelijk geen systeem die een baksteen onder je rempedaal legt) dit in tegenstelling tot je handrem. een beetje auto trekt gewoon door de handrem heen.
Citrofiel zegt
@bigcar: Kan je lang rijden. ;) Als het in al die jaren met al die 17.000 auto’s nog niet is gebeurd, zal de kans wel heel klein zijn.
bigcar zegt
@Citrofiel: … gewoon proberen…. als het lukt heb ik geluk :P
Citrofiel zegt
@bigcar: En als het niet lukt ben je een heleboel tijd en geld (voor brandstof) kwijt. Een korte kosten-batenanalyse leert mij dat de kans dat dit lonend wordt nihil is. :P
bigcar zegt
@Citrofiel: het is maar een idee voor degene die het wil doen ;)
dit was alleen iets wat ik zou doen als ik zo’n wagen had, en die heb ik (gelukkig) niet :P
sdk16420 zegt
@bigcar: Graag een enkeltje VS voor jou.
bigcar zegt
@sdk16420: +1, super idee, mar dan moet ik de wagen wel meenemen (voor zever ik die heb dan :P ) … of daar eentje vinden.
maar de amerikanen zijn echt professionelen op dit gebied :P
één rechtszaak, en je krijgt miljoenen $$$$$$$ als je wint :)
Carreza zegt
Haal die Mondeo’s maar voorgoed van de weg af. Lang leve het nieuwe Jaguar!
Benz65 zegt
Simpel zat: uit de versnelling en de handrem omhoog met de gevarenlichten aan. Of een donut draaien en eruit springen.
dennisr zegt
@Benz65: ”schakelen helpt niet”
nog meer ideeën ?
amg77 zegt
@dennisr @etc.: tja als jullie mijn reacties lezen wordt het denken ook wat makkelijker.
aallex zegt
@dennisr: Oh mijn god,
Schakelen zal niet helpen om de cruisecontrol uit te schakelen inderdaad, maar die lui zijn mogelijke oplossingen aan het noemen om veilig tot stilstand te komen mocht je jezelf opeens in de situatie bevinden dat je cruisecontrol op hol slaat, en als je de auto dan uit zn versnelling haalt. Is het onmogelijk voor de cruisecontol om de auto dan nog langer aan te drijven. En voor al die pannekoeken die alles weten van cruise control, het is nog altijd een stukje software en als je remt dan remt de auto ook gewoon het enigste wat er dan gebeurt is dat de cruise control ervoor zorgt dat de auto automotisch weer accelereert naar die snelheid, dat wil niet zeggen dat je totaal niet meer kan remmen.
RoT___ zegt
@dennisr: In vrijstand/neutraal is er geen verbinding meer tussen motor en aandrijving, de motor zal hooguit enorm in de toeten schieten. Zelfde met terugschakelen, de auto zal niet harder gaan dan die versnelling aan kan. Alleen of vol in de toerenbegrenzer jakkeren nou goed is…
kaasboerin zegt
@Benz65: Gewoon niet naar Jaguar brengen om het te laten repareren maar gewoon een schietstoel installen, dan continu op personen af rijden die je niet mag tot het gebeurt. Een idee? (don’t try this at home children)
norge zegt
@kaasboerin: En dan mag ik niks zeggen over verbodsborden?
kaasboerin zegt
@norge: Dat heb ik niet gezegd, jij Noor jij.. Ik nam het juist voor lief.. :)
norge zegt
@kaasboerin: :) :) :)
sportquattro zegt
@kaasboerin: schietstoel… tunnel.. hmmm nee toch maar niet.
MAB zegt
@kaasboerin: hahahahahah goed idee!
sportquattro zegt
@Benz65: ipv de handrem de gewone rem graag. word dus: motor uit, vluchtstrook op sturen en de auto stil zetten, met de gewone rem. bij 120/130 de handrem er vol op gooien krijg je ook van die rare gevolgen.
alcantara zegt
Zou het niet gaaf zijn als je met een druk op een knop het rempedaal kunt inverten naar een acceleratie-pedaal? En dat je daarmee dus accelereert ipv remt als je het pedaal indrukt, maar dan wel met dezelfde versnelling als de vertraging die je normaal zou hebben??
lincoln zegt
@alcantara:
ja .. dat zou zeer gaaffies zijn ..
norge zegt
@alcantara: En het gaspedaal wordt plotseling rempedaal? Ja leuk?
Ferrari_Fan zegt
Mensen er staat gewoon dat je met de rem de cruise control niet uit krijgt, maar je kunt natuurlijk gewoon remmen als dat nodig is. En zoals eerder gezegd, bak in neutraal zetten en remmen dan kan je namelijk veilig tot stilstand komen ;)
roestvrijstaal zegt
@Ferrari_Fan: Ik wilde het net zeggen, hoe kan zoiets de remmen nou onklaar maken? Dat is nog altijd een stukje mechaniek, en ook zonder bekrachtiging werkt het nog steeds. Al geeft de auto vol gas, dan heb je niks tegen die remmen in te brengen
amg77 zegt
@roestvrijstaal: cruisecontrol wordt beheert door een programma die direct in verbinding staat met de motor, de remmen staan ook direct in verbinding. Een technisch ( dodelijk ) fout kan dus ervoor zorgen dat de remmen niet werken. Het zou ook kunnen dat andere dingen het niet doen zoals ruitenwissers. Enige -2 optie(s) motor uit en aan of handrem.
dennisr zegt
@amg77: cruisecontrol kan ook gewoon een kabeltje zijn..
amg77 zegt
@dennisr: blijkbaar niet in dit geval.
roestvrijstaal zegt
@amg77: Fout. Zo’n softwarematige fout kan ervoor zorgen dat de cruisecontrol niet meer op standby gaat. Dat is namelijk het enige verband tussen de remmen en de cruise control. Dat is ook wat het artikel zegt, goed lezen. Misschien het ESP zou de remmen kunnen doen falen, maar daar wordt hier niks over gezegd.
Blijft wel gevaarlijk aangezien effectieve remkracht wel degelijk wordt verminderd als je vol gas geeft.
sportquattro zegt
@amg77: een remsysteem bestaat altijd uit 2 hydraulische systemen die los van elkaar werken, en zonder electronica. dus zelfs als jij de helft van je remsysteem er onder weg rijd, kan je nog stoppen. hier zit niks electronisch in.
sportquattro zegt
@sportquattro: laten we van die eerste c maar even een k maken:oops:
mashell zegt
@sportquattro: dat mag ook niet eens. De regels aan de remmen zijn vrij strict.
benzinehoofd zegt
@Ferrari_Fan: Amen!
@roestvrijstaal: Idem!
lincoln zegt
@benzinehoofd: in excelsis deo ..
lincoln zegt
ben blij dat jullie het zo goed weten want bij het woord “software” wist ik dat het te moeilijk voor mij zou worden ..
Wouter zegt
Zo, dit probleem komt me bekend voor. Ik heb eenzelfde probleem gehad in een huur-Rover 214. Alleen contact uitzetten hielp om de auto er van te overtuigen dat ik niet volgas wilde accelerern. Scary stuff op de snelweg met een snel naderende vrachtwagen voor je.
robbie zegt
@wouter: blijkbaar zijn die Britse auto’s nog steeds bezeten door de geest van Lucas ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Yup, die geest ken ik. Zit ook in Classic Saabs 900. Heb heel veel moeite moeten doen om hem soepel lopend te krijgen! (nou ja, laten doen…). Gelukkig geen Cruise Control. ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@wouter: wow, de weledelgestrenge heer Karssen himself! Dat ik dat nog mag meemaken…
Wouter zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: :)
Aquios zegt
Ben blij dat ik niet de diesel heb maar de benzine… Het zal je maar gebeuren tijdens het rijden. Volgens mij schrik je je helemaal het apelazarus
robbie zegt
@Aquios: voor de X-Type zijn overigens al heel veel recall acties geweest. Uit welk jaar is die van jou?
Aquios zegt
@robbie: De mijne is uit 2001. Een 2.5 V6 sport.
faithnomore zegt
heeft de mondeo dan niet exact hetzelfde probleem
Sm0keGun zegt
@faithnomore: ze zullen elk wel andere software hebben . maar onderhuids zijn ze identiek
mashell zegt
@Sm0keGun: software is ook onderhuids. Waarom zou software voor een algemeen en uitwisselbaar onderdeel als een motormanagementsysteem anders zijn?
TimoBac zegt
Ik ben nooit een x-type fan geweest. Gelukkig maar haha
ukbob zegt
Weet niet precies waar ik meer van schrik, deze ‘faal’ van Jaguar die jaren onopgemerkt is gebleven, óf het feit dat sommige mensen hier voorstellen om met een gangetje van 140/uur aan de handrem te gaan trekken..!
dennisa zegt
De reminrichting is een mechanisch geheel en het is wettelijk bepaald dat er, ik meen, minimaal nog een keer of 30 op het pedaal getrapt moet kunnen worden, voordat de lucht uit de bekrachtiger is. Zelfs als de bekrachtiger niet meer meedoet, werken je remmen nog, maar moet je alleen wat harder trappen :) Dus, contact 1 klikje terug, bak in z’n vrij en remmen maar…
sportquattro zegt
@dennisa: @ukbob: kijk.. eindelijk 2 personen die wel nadenken.