In wat voor auto’s rijden koningen en andere royals?

Gepost op 25-12-2012 om 20:00 door - 69 Reacties »

Bentley State Limousine
Recent keken we al eens naar de auto’s van het Nederlandse Koninklijk Huis, maar er zijn natuurlijk veel meer royals in de wereld. En die hebben over het algemeen wat leukere vierwielers in de Koninklijke garage staan dan Beatrix en haar familie. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende sjeiks en sultans die er zijn.

Als je van koninklijken bloede bent kan je niet zomaar in de eerste de beste auto stappen. Dan verdien je iets bijzonders. Daarom hebben we speciaal voor jullie op een rijtje gezet in wat voor auto’s de diverse koningen, koninginnen, prinsen, prinsessen en sultans van deze wereld rijden.

België
De Belgische Koning Albert II wordt vervoerd in een BMW 7 Serie met als kenteken: “1″. Op die manier kan er in elk geval geen verwarring ontstaan over wie de meest belangrijke persoon van het land is. De voorganger van Albert (Boudewijn) had ooit een Aston Martin DB2/4 die recent bij een veiling maar liefst €333.500 opleverde.

Aston Martin DB2/4 Sports Saloon

Het meeste automotive nieuws uit België is echter afkomstig van Prins Laurent. Dit enfant terrible houdt van snelle auto’s en zou het liefst zien dat er een speciaal rijbewijs komt voor mensen met een snelle auto. Ironisch is dat hij onlangs zijn eigen rijbewijs moest inleveren

Ook beschikt het Belgische Koninklijk Huis nog over een aantal ceremoniewagens in cabriovorm; een Mercedes 600 en twee Lincolns. Tevens zijn er nog enkele tientallen officiële wagens (Mercedes en BMW) voor de dagelijkse verplaatsingen van de koning en zijn gevolg.

Brunei
De enorme autoverzameling van duizenden auto’s van de Sultan van Brunei is uiteraard bij iedereen bekend. Mensen weten echter vaak niet dat de Sultan eind jaren ’90 al gestopt is met het ‘actief’ uitbreiden van zijn collectie. De beste man koopt dus niet meer alles op wat los en vast zit. De officiële staatsauto is op dit moment een Rolls-Royce Phantom VI Landaulette uit 1991.

De volledige lijst met auto’s die hij (ooit) had kan je HIER zien. Hieronder een paar bijzondere auto’s uit de collectie.

Auto's van de Sultan van Brunei

In de jaren ’80 en ’90 liet de Sultan zoveel bijzondere Bentley’s en Rolls-Royces bouwen dat bijna de helft van de productie zijn kant op ging! In zijn eentje zorgde hij er voor dat die merken bleven bestaan en dat coachbuilders zoals Pininfarina een dik belegde boterham konden verdienen.

Rolls-Royce Sultan Brunei

Denemarken
Koningin Margrethe II van Denemarken heeft een Rolls-Royce Silver Wraith 7-zitter uit 1958 tot haar beschikking. Deze auto heeft de bijnaam “Store Krone” (grote kroon). De auto heeft als chassisnummer “LGLW 25 body no. 10181″ en de auto die daarvoor gebouwd was (LGLW 24) was bestemd voor Koningin Juliana. Die auto is ook gebruikt bij het huwelijk van Wim-Lex en Maxima. Verder heeft het Deense koninklijk huis ook de beschikking over enkele Daimler DS420 limo’s, een Bentley Arnage en een Lexus LS600h.

Rolls-Royce Silver Wraith Store Krone

Groot Brittannië
Voor de Britse koningin Elizabeth II heeft Bentley een speciale auto ontworpen. Deze Bentley State Limousine werd in 2002 onthuld. In totaal heeft Bentley twee exemplaren gebouwd en de 6.75 liter V8 die onder de motorkap ligt loopt op biobrandstof.

Voordat de Bentley State Limousine in gebruik werd genomen was een Rolls-Royce Phantom VI Mulliner Park Ward Limousine uit 1978 de officiële staatsauto. Deze ‘Silver Jubilee Car’ werd onlangs nog besmeurd met verf en er werd een raampje gebroken, maar bij het huwelijk van prins William en Kate was daar niks meer van te zien en werd de auto gebruikt om Kate naar het huwelijk te vervoeren.

Rolls-Royce Phantom VI Mulliner Park Ward

Privé rijdt Queen Elizabeth II meestal in een Jaguar XJ en soms in een Range Rover. Enkele jaren geleden stond een oude Daimler V8 LWB van haar te koop. Van Prins Charles weten we dat hij een Aston Martin DB6 Volante heeft die op wijn rijdt en zijn Audi, Jaguar en Land Rover rijden op oud bakvet. Die DB6 Volante dook overigens ook nog op bij het huwelijk van William en Kate. Al vergat William wel de handrem.

JU5T WED

Oh ja, het Britse Koningshuis krijgt ook nog eens 60% korting op nieuwe Audi’s.

Japan
De Japanse keizer Akihito laat zich sinds 2006 vervoeren in deze speciaal voor hem ontworpen Toyota Century Royal met een dikke 5.0 V12 met 280 pk onder de motorkap. En er zit geen flintertje hybridetechniek in! In eerste instantie had het Japanse hof 5 exemplaren besteld, maar gezien de enorm hoge prijs van $500.000 hebben ze het uiteindelijk maar bij 4 exemplaren gelaten. In het interieur tref je geen lederen bekleding aan, maar stoelen die met wol zijn bekleed en de hemel is bedekt met rijstpapier. De voorstoelen zijn overigens wel met leer bekleed.

De auto is 6,15 meter lang en weegt iets meer dan 2.900 kilo. De basis wordt gevormd door de Toyota Century. Voordat de keizer Toyota reed had hij van 1966 tot en met 2006 de beschikking over twee Nissans Prince Royal.

Toyota Century Royal

Marokko
Als we het over koninklijke petrolheads hebben dan mag koning Mohammed VI van Marokko niet ontbreken. Zijn officiële staatsauto is een Mercedes 600 Pullman en als hij naar wat onherbergzamer gebied moet dan pakt hij een Range Rover. Privé heeft de koning ook nog een Aston Martin DB7 die hij naar Engeland laat overvliegen voor onderhoud.

Koning Mohammed V was overigens ooit de trotse bezitter van deze DeSoto Adventurer II Coupe uit 1954 waar slechts 1 exemplaar van gebouwd is.

DeSoto Adventurer II Coupe (1954) van Koning Mohammed V

Monaco
Prins Albert II van Monaco is helemaal in de ban van groen & hybride, het zal je dan ook niet verbazen dat zijn staatsauto een Lexus LS600h is. Voor zijn huwelijk met Carlene Wittstock werd er zelfs een speciale Lexus LS600h Landaulet gebouwd. Daarnaast heeft hij ook nog de beschikking over een Toyota Prius en een Lexus RX400h.

Noorwegen
De Lexus LS600h is blijkbaar erg populair bij mensen met blauw bloed, want ook de Noorse koning Harald V laat zich vervoeren in zo’n CO2-vriendelijke limo.

Oman
Sultan Qaboos bin Said Al Said van Oman heeft ook een wagenpark waar menig persoon stinkend jaloers op zal zijn. Zo schijnt hij onder andere het volgende te bezitten: 2x Mercedes S600 Pullman uit 2007 (bordeauxrood), 4x Mercedes S600 Pullman uit 2003 (rood), 4x Maybach 62, meerdere Rolls-Royces, Lamborghini’s, Ferrari’s en Aston Martins. En om het af te ronden meer dan 20 Mercedessen en zo’n 10 BMW’s. Oh ja, hij heeft ook nog een bordeauxrode Koenigsegg Agera R!

Mercedes S600 Pullman Guard Oman

Toen Koningin Beatrix onlangs op bezoek was in Oman mocht ze ook even plaatsnemen in zo’n lekker opzichtige bordeauxrode S600 Pullman.

Rode S600 Pullman Guard

Qatar
Uiteraard mag de Al-Thani familie uit Qatar niet ontbreken in deze lijst. Hamad bin Khalifa Al Thani is de huidige Emir van het oliestaatje en zijn familie staat erom bekend dat ze een hele grote voorliefde hebben voor snelle, dure en exclusieve auto’s. Zo worden ze elke zomer in Londen en Zuid-Europa gespot met hun Murcielago, Aventador, Koenigsegg CCX-R, Pagani Zonda, Ferrari’s en vele andere dure auto’s. Sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani schijnt in Qatar zelf gebruik te maken van een Mercedes S600 Guard. Overigens is dat geen Pullman, maar een ‘gewoon’ kort model.

Mercedes S600 Guard, Al-Thani

Spanje
De Spaanse Koninklijke familie bezit een van de grootste autoverzamelingen van heel Spanje. Voor regulier officieel vervoer worden over het algemeen Mercedes S600′s ingezet, maar voor speciale gelegenheden hebben ze ook iets leuks in de garage staan. Zo beschikt de Spaanse Koninklijke familie namelijk over maar liefst drie zeer exclusieve Rolls-Royce Phantom IV’s. Een exemplaar is een Landaulette en de andere twee zijn ‘normale’ uitvoeringen. Die auto’s zijn destijds besteld door generalísimo Francisco Franco. In totaal bestaan er slechts 18 exemplaren van de Phantom IV en die zijn alleen verkocht aan staatshoofden en koningshuizen.

Rolls-Royce Phantom IV Mulliner Cabriolet (1954) - Spaans Koninklijk Huis

Koning Juan Carlos I staat overigens bekend als een echte autoliefhebber. Zo werd zijn eigen dikke Audi RS6 al eens gespot:

Audi RS6 Sedan - Koning Juan Carlos I

In 2006 ontving de koning ook nog de sleutels van een speciaal voor hem samengestelde Maybach 57S. De sleutels van deze “Côte d’Azur” blauw gespoten Maybach ontving hij van niemand minder dan Dieter Zetsche en de overhandiging vond plaats op het “Circuit de Catalunya,” waar gelijk even een proefritje werd gemaakt. Het interieur is opgeleukt met zilveren ornamenten die speciaal voor de koning zijn ontworpen.

Zweden
Koning Carl Gustaf van Zweden rijdt niet in een Saab, maar wel in een door carrosseriebouwer Nilsson verlengde Volvo S80. Daarnaast heeft hij in zijn eigen garage ook nog het nodige leuke speelgoed staan. Denk daarbij aan een Porsche’s 911, Volvo PV444, Ferrari 456M GT en een originele AC Cobra. Ook werd hij jaren geleden gespot op een Zweeds circuit met een BMW M3 CSL.

Koning Carl XVI Gustaf in een BMW M3 CSL

Toen in 2010 de kroonprinses van Zweden trouwde werd ook nog eens duidelijk hoe hecht de banden zijn tussen Volvo en het Zweedse koningshuis, want er werden maar liefst 85 witte Volvo V70′s en S80′s ingezet.

Uiteraard zijn dit nog lang niet alle koninklijke families ter wereld, maar het geeft een goed beeld. Opvallend is dat we vooral heel veel Mercedessen tegenkomen (al dan niet in Pullman uitvoering) en dat naast oude Rolls-Royces ook de Lexus LS600h relatief populair is. Meer artikelen met dit thema zullen zeker volgen.

Ben je op zoek naar de auto’s van presidenten en wereldleiders? Klik dan HIER!


69 reacties
5.0 V12 in de Toyota en maar 280 pk?????
@iJoost: maar daar maar 310 van en 500 nm koppels,

Gaat toch alleen maar om koppel hier met die 2900 kg sleuren…
@iJoost: Wat dacht je dan, dat het een sportwagen was?
@iJoost:

Hey pssst…gentlemen agreement…zoek maar eens op ;)
Volgens mij rijdt Albert II met een S, heb die nummerplaat “1″ onlangs nog zien rijden
Of je nou fan bent of niet –
Uiteindelijk gaat er niks boven een Mercedes in die klasse.
@faalhaas: Rolls of Bentley! Dat zijn pas staatslimo’s.
@rufctr01:
Bedoelde meer, ook al staat er een Bentley of Rolls – Er staat altijd wel ergens een benz op de achtergrond te loeren.
Ik rijd momenteel op de fiets, begrijp dat dat niet interessant genoeg is voor dit blog. *zucht*
@betonstaal: Toch zijn daar ook bijzondere exemplaren onder. Zelf rijd ik een one-off maatframe. Powdercoated in een fout zeegroen. Ongespoten verzinkte spatborden. En dan heb ik het nog niet over de afmontage.
@mout:
Toch gaat niets boven een mooi gerestaureerd klassiek Gazelle herenrijwiel
@betonstaal:

opdonderen met je fiets ..
dit blog is voor luie flikkers .. niet voor sportieve rijders ..
@betonstaal: Niets mis met je fiets. Ik kan me goed herinneren dat ik niet eens geinteresseerd was in auto’s voor dat ik mijn rijbewijs had. Ik had liever een motor. Zo wat is je situatie? Je zit op deze blog dus je hebt al wel een liefde voor auto’s…?!
@betonstaal:

ik wou dat ik jou was ..
dat ik die troep en zorgen en APKtjes en rekeningen en geklooi niet meer had ..
om met een schone lei opnieuw te beginnen ..

en dat mijn (nog steeds nieuwe Peugeot ATB) een noodzaak was ..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Originele Rolls limo van die sultan trouwens.
‘Oh ja, het Britse Koningshuis krijgt ook nog eens 60% korting op nieuwe Audi’s’ want veel geld hebben ze natuurlijk niet.
@maseratizzzzzzzz: en zo probeert Audi de boel om te kopen. De gewone man mag de korting voor het brits koningshuis betalen.
@rufctr01:
Ahá, dus daar halen ze dat “premium” vandaan….
@jrk68: ik denk het! Audi kennende gaan ze ook nog roepen dat ze hofleverancier zijn.
die Desoto is van 58 of misschien van eind 57 ..
maar zeker niet uit 54 ..
@lincoln: en zeker niet van Mo geweest, deze wel:
@lincoln:
Klopt! Is idd bouwjaar 1957, het jaar waarin alle US-autobouwers begonnen zijn met vleugeltjes en vleugels en héle grote vleugels.
Maar deze DeSoto vind ik echt een beauty. Ik begin weer weg te dromen…….
@robbie:
Evenals @lincoln ben ik afgegaan op de door jou geplaatste foto. En die DeSoto is wel degelijk uit 1957. De Adventurer-II-concept is inderdaad uit 1954, maar die staat niet op het bedoelde plaatje.
@robbie:

mwah .. heb aardig wat documentatie ..
kan vanaf dit plaatje de productie-maand/plaats en leverbare motoren opzoeken ..

maar uit mijn hoofd is dit de Fireflite met standaard draaibare stoelen om de instap dankzij de 1,5 meter brede deuren nog makkelijker te maken ..

maar de leidraad zijn de dubbele koplampen ..
weet niet meer wie er mee begon ..
maar in 1957 gingen subiet alle USA fabrikanten aan die meuk ..
was toen in sommige staten nog verboden dus er zijn ook exemplaren met 1 koplamp in dubbele behuizing ..
in 1958 was het er overal doorheen ..
en was er zelfs geen pick-up truck meer leverbaar met enkele koplampen ..

vleugels kwamen langzaam op vanaf 1953 en bereikten in 1959 hun hoogte punt om direct daarna voor eeuwig te verdwijnen ..
en was echt een GM en Chrysler ding ..
en dit zijn typische 57/58 vleugels ..
Grappig, ooit op Autoblog of in de Autovisie een artikeltje over de Bentley van Elizabeth gelezen. Vier weken geleden in Londen zag ik de Bentley richting Royal Palace rijden en herkende aan de verhoging meteen het unieke exemplaar. Bij de Buckinham Gate gekomen 5 minuten gewacht en even later een serie fotootjes kunnen schieten toen de auto gevuld en onder ruime begeleiding het paleis verliet.


Ik heb niets met royals, maar zo’n toevalstreffer blijft je toch bij.
wanneer volgt de rest?
btw, zijn de +jes verdwenen?
@4991:
Hopelijk wel, zou een goed voornemen zijn voor 2013 om daar mee te kappen.
@jrk68: hoop ik stiekem ook
aja, de emoticons mogen ook wel terugkeren. ^O^
@jrk68: Ik hoop het ook…het is hier autoblog, niet youtube waar mensen hele dagen comments posten a la ” 507 people don’t have * ” om plusjes te krijgen…

Als men toch wilt werken met een waardering systeem, zou ik eerder opteren voor een systeem zoals bij tweakers.net, waar de beste ( maar in dit geval meest informatieve, of professionele ) commentaren zichtbaar zijn, en de meest nutteloze, kinderachtige,…gewoonweg verborgen staan, tenzij je er voor kiest van deze zichtbaar te maken, maar dan kun je er tenminste voor kiezen om die “rommel” niet te zien.

Ook gaan moderators dan veel sneller kunnen zien, welke commentaren eventueel moeten verwijderd worden, en welke mensen na verloop van tijd gewoon geen toegang meer mogen krijgen tot het forum.

Dan kun je eigenlijk iemand zijn commentaar een positieve of negatieve score geven, maar niet in de zin van plusjes of minnetjes, maar eerder van meest of minst waardevolle commentaar.
Grappig dat ze in zulke auto’s rijden maar dan in hun toespraken proberen bepleiten dat iedereen hun centje moet bijdragen ( om hun dikke bakken te betalen) (om de grieken te betalen) (om de immigratie te betalen) om solidair te zijn. Ik ben liberaal, dus je moet werken om je dikke bak te betalen, niet benoemd zijn door geboorte.
@mercedesclsfan:
Mag deze flauwekul hier alsjeblieft wegblijven? Dit is een autoblog en geen uitlaatklep voor gefrustreerde, jaloerse antimonarchisten.
Deze lijst kan gemakkelijk uitgebreid worden met het wagenpark van onze Nederlandse prinsen. Ook niet gek. Dan lijken ‘we’ ook nog wat.
@AB S60 Pullman? zal wel S600 moeten zijn.

Fijne feestdagen iedereen!
@Justin070: ter verduidelijking;
de laatste drie gallery links, Tevens Volvo S8
@Justin070: die laatste nul val mobiel altijd weg (volgens mij).
Iemand verveelde zich tijdens kerst .. @robbie:

Wel een leuk en informatief artikel
Wel een beetje idioot dat ze daar in Japan een Toyota met 5.0 V12 gebruiken om er slechts 280 pk uit te halen. Konden ze ook een 6 cylinder nemen.
@fkbmw: Knappe 6 cIlinder die zo soepel loopt.
@fkbmw: de gentleman’s agreement. Alle Jappen rijden in Japan rond met max 280pk. Supercars alleen niet. Maar dat zijn alleen de LF-A en de GT-R.
@The_12oach: is dat echt zo daar in japan?
@4991:
Dat was idd zo, alles was max 280pk, zelfs de NSX en GTR bijvoorbeeld.
Auto’s zijn in Japan trouwens begrensd op 160 km/u.
In de GTR zit daar een GPS systeem in dat herkent dat hij op een circuit is, dan pas mag die los.
@The_12oach: Dank u. Dat is wel interessante informatie, heb het net opgezocht… Een beetje ziek wel dat de overheid zoiets oplegt. Als je dan in Japan woont en je wilt je eigen JDM-auto (die dus geen supercar is) op het circuit nemen, kan je maximaal 280pk ter beschikking hebben. Hopelijk gebeurt dat nooit in de VS of Europa.
@The_12oach: en @jrk68: ah, dat wist ik niet, bedankt dat je het meedeelt.
@fkbmw:

Zelfde idiote gedachte dus als bmw met de 850i?
@redbeams: je moet natuurlijk ook naar het jaar kijken
@4991:

Ze haalden dat ook al met een 6 in lijn…dus waarom naar ‘t jaartal kijken?
@redbeams: misschien omdat de v12 ‘rustiger’ zal draaien?
@4991:

Precies…zo dachten ze ook bij Toyota voor de century.
@redbeams: en de koppel natuurlijk niet veregeten
@redbeams:
Toen vond men waarschijnlijk 300 pk en later 380pk in de csi wel mooi zat, en dat was het natuurlijk ook, met dat immense koppel is het gewoon bizar hoe soepel zo’n auto vooruitgaat vanuit elke versnelling en elk toerental, 80 in zn6 en je trapt het gaspedaal in, en hij gaat nog steeds als de brandweer
@undifined1:
Yep, in de test destijds in AV werd de 6bak zelfs zinloos genoemd. Hij had er aan 3 genoeg vond men destijds.
Mooi mooi, die limo van de sultan…
Sinds 8 uur gister geen topic’s meer Schaam je Autoblog!
@EB: En waar is het +1 systeem?
Dat verhaal van de Sultan van Brunei is allang ge-’debunked’.
In het fantastisch warme klimaat, met bijzonder hoge luchtvochtigheid, staan de auto’s weg te rotten. Of beter gezegd, een groot aantal zijn al weggerot.

http://www.gizmodo.com.au/2011/03/the-sultan-of-bruneis-rotting-supercar-collection/
@theuving:

broodje aap ..
@theuving:

wikipedia .. omdat broodje aap te moeilijk voor je is ..
@lincoln: Je bent daar kind aan huis?
@lincoln: een broodje aap met 47 bronvermeldingen ?
Hahaha, mijn foon bleef 3x hangen toen ik het ‘lijstje’ van de Sultan van Brunei bekeek :-)
Albert II rijdt inderdaad rond met een S V221 (400 Hybrid dacht ik).
De mooiste limo vind ik wel de S600 Pullman uit Oman.
Die bordeauxrode Pullman is lekker!!
Vergeet onzen Albert den tweede zijne Fiat 500 niet ;)
http://moeniegekkerworden.blogspot.be/2010/04/de-koningin.html
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!