Audi A1 quattro is realiteit [256 pk, 333 exemplaren]

Auteur: , 136 Reacties

Hoppa, de Audi A1 quattro is af. En we krijgen 256 paardenkrachten die hun weg naar het asfalt vinden langs de lekkerste velgen die we ooit uit Ingolstadt gezien hebben.

Audi gaat er 333 bouwen, dus de geïnteresseerden zullen er verdomd snel bij moeten zijn. Reken maar dat deze A1 als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank gaat vliegen! Het vermogen van 256 pk en 350 Nm wordt onttrokken aan het 2.0 TFSI blok en zorgt ervoor dat dit gebakje in 5,7 seconden naar de honderd vliegt en pas ophoudt bij een topsnelheid van 245 kilometer per uur.

De verbinding tussen de motor en de permanente vierwielaandrijving wordt gemaakt door een versnellingsbak met hydraulisch bediende koppeling en is voorzien van zes versnellingen. Standaard gaat het meeste vermogen naar de voorwielen maar als die hun grip verliezen wordt er grip naar de achterwielen gestuurd. Een EDL (elektronisch differentieel lock) is standaard.

Het ESP op de A1 heeft een sportstand maar kan ook volledig uitgeschakeld worden. De McPherson pootjes voor en multilink achteras moeten zorgen voor een optimale en sportieve wegligging, geventileerde schijven zorgen voor een optimale vertraging. De 18 inch overheerlijke velgen zijn -evenals de kleur- standaard. Andere unieke features voor de A1 quattro zijn rode strips in de koplampen, andere bumpers, de tweekleurige achterspoiler, diffuser achter, donker getinte LED-achterlichten, dubbele uitlaat en de sport quattro-logo’s op grille, dakbogen en achterklep.

Van binnen vinden we voornamelijk zwart. De sportstoelen zijn met zijdenappa-leder met rode stiksels afgewerkt. Het instrumentenpaneel is voorzien van witte wijzers en een rode toerenteller. Ook is er een sportief, aan de onderkant afgeplat stuurtje gemonteerd. Verder is bijna alles standaard gemonteerd, zaken als Xenon, airco, cruise control, etc. zijn allemaal standaard op dit bommetje. Hebben? In Genève wordt ‘ie onthuld en in juli 2012 is hij te koop!

Had ik al laten doorschemeren dat ik erg te spreken ben over die velgen? Ik hoopte al dat ze die zouden behouden toen ze de Clubsport Quattro introduceerden. Nice!