Audi A1 quattro is realiteit [256 pk, 333 exemplaren]

Gepost op 21-12-2011 om 8:35 door - 136 Reacties »

Audi A1 Quattro is af
Hoppa, de Audi A1 quattro is af. En we krijgen 256 paardenkrachten die hun weg naar het asfalt vinden langs de lekkerste velgen die we ooit uit Ingolstadt gezien hebben.

Audi gaat er 333 bouwen, dus de geïnteresseerden zullen er verdomd snel bij moeten zijn. Reken maar dat deze A1 als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank gaat vliegen! Het vermogen van 256 pk en 350 Nm wordt onttrokken aan het 2.0 TFSI blok en zorgt ervoor dat dit gebakje in 5,7 seconden naar de honderd vliegt en pas ophoudt bij een topsnelheid van 245 kilometer per uur.

De verbinding tussen de motor en de permanente vierwielaandrijving wordt gemaakt door een versnellingsbak met hydraulisch bediende koppeling en is voorzien van zes versnellingen. Standaard gaat het meeste vermogen naar de voorwielen maar als die hun grip verliezen wordt er grip naar de achterwielen gestuurd. Een EDL (elektronisch differentieel lock) is standaard.

Het ESP op de A1 heeft een sportstand maar kan ook volledig uitgeschakeld worden. De McPherson pootjes voor en multilink achteras moeten zorgen voor een optimale en sportieve wegligging, geventileerde schijven zorgen voor een optimale vertraging. De 18 inch overheerlijke velgen zijn -evenals de kleur- standaard. Andere unieke features voor de A1 quattro zijn rode strips in de koplampen, andere bumpers, de tweekleurige achterspoiler, diffuser achter, donker getinte LED-achterlichten, dubbele uitlaat en de sport quattro-logo’s op grille, dakbogen en achterklep.

Van binnen vinden we voornamelijk zwart. De sportstoelen zijn met zijdenappa-leder met rode stiksels afgewerkt. Het instrumentenpaneel is voorzien van witte wijzers en een rode toerenteller. Ook is er een sportief, aan de onderkant afgeplat stuurtje gemonteerd. Verder is bijna alles standaard gemonteerd, zaken als Xenon, airco, cruise control, etc. zijn allemaal standaard op dit bommetje. Hebben? In Genève wordt ‘ie onthuld en in juli 2012 is hij te koop!

Had ik al laten doorschemeren dat ik erg te spreken ben over die velgen? Ik hoopte al dat ze die zouden behouden toen ze de Clubsport Quattro introduceerden. Nice!

136 reacties
En hij gaat kosten? 50 Duizend?
@meneersander: 50 mille ex bpm/btw
5,7 seconden naar de 100 is niet erg indrukwekkend voor een klein gebakje met bijna 260 pk …
@911GT2: Ik denk niet dat je in zo’n bak harder wilt.
@Lucb: Denk dat jouw Gazelle 911GT2 er langer over doet.
@Hubert: i lolled
@Lucb: True! Zou ook niet meteen aan 245 km/u met dit bakje op de autobahn willen vlammen :p
@911GT2: allemaal marketing, hij mag natuurlijk niet sneller zijn dan een snelle TT of A4. BMW doet hetzelfde met bijvoorbeeld de 1M, die ook kunstmatig onder de M3 gehouden wordt. Reken maar dat er snel genoeg tuners komen die een beetje extra punch kunnen leveren.
@CasperH: Foto’s zijn diapositief als ik ze wil zien…
@massarati: geen idee waar dat aan ligt, als je je probleem plus details even naar tips@autoblog.nl wil sturen? Dan kan onze technische man ernaar kijken.
@CasperH: Zo ook bij de Porsche Cayman, Boxter en nog wel meer merken!

OT: Dit kan wel een heerlijk ragwagentje worden. Korte wielbasis zorgt voor een erg directe stuurreacties. Waar ik wel aan twijfel is dat Quattrosysteem. Meer power naar de voorwielen is positief voor veiligheid en wellicht handig bij rallyrijden, maar voor rijplezier neig ik toch naar achterwiel-aspirated AWD-systemen. Maar goed, in zo’n auto met korte wielbasis wil je ook niet plots dwars staan.
@911GT2: Haha hij is idd waanzinnig traag. Zo’n klein koekblikje met die hoeveelheid vermogen tikt de 250 niet eens aan haha. Ik heb 231pk en 300nm en een zwaardere wagen en mijne is begrenst op 250. Audi-faaaaal
dat van die velgen was sarcastisch he? Lijken wel wieldoppen
@DIPSHIT: ga je mond spoelen.
@CasperH: vind ze anders ook niet geweldig….
@sir_smokalot: ga jij toch lekker ook je mond spoelen?
@CasperH: Ik ook dan..? :p Liever een paar mooie RS-velgjes eronder hoor…
Al vind ik deze velgen geen straf, ik zie er liever wat andere schoentjes onder…
@CasperH: met bier? Ok.
@sir_smokalot: Goed plan! :p Ik zie liever die velgjes van die concept hieronder… jij ook niet smoke?
@VWTouran75: Halleluja, praise the eh.. VAG clan! Ik vind dit een prachtig wiel. Het doet mij verschrikkelijk denken aan de good old Ronal Turbo van vroeger. Ook zo’n mooi wiel. Alleen dit is een moderne nieuwe interpretatie van dat thema. Ik zeg helemaal goed!

OT: O wat is die mooi.. en O wat lijkt die veel op de A1 Clubsport Quattro. En dat is dus goed. En nou wachten op de eerste tuner die hier dan ook de TT-RS 5-cilinder in lepelt. Of het Donkervoort D8GTO blok, want dat is ook nog eens 30 kilo lichter als de Audi versie. ;)

Oja Casper, je zegt in het artikel dat dit “gebakje” in 5,7 sec naar de 100 sprint. Ik wil er aan toevoegen dat er dan wel een heeeeeele dikke toef slagroom op zit. Wat een lekker ding!
@sir_smokalot:

Jij wel! Hij.., met nagellakremover! :twisted:
@CasperH: die wielen gaan nog wel…
@DIPSHIT: schande! Ken uw klassiekers…. Is een rally velg en inderdaad fantastisch mooi!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik ken mijn klassiekers, en ik weet dat deze “nieuwe” velgen een kopie zijn van de velgen die men 30 jaar geleden al onder de Quattro Turbo Sport gebruikte. Maar toen vond ik ze ook al lelijk. Sorry…
@Svenska_Aeroplan_AB: Jep! Helemaal mee eens! De Ur-quattro stond ook op ongeveer zo een wiel.
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik heb hem er nog eens bijgezocht.. kijk maar naar “Das Tier”..

http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE
@DIPSHIT: ja, idd, ga je mond spoelen! ;)
@DIPSHIT: retro design, maar verder niets mis met die velgen. Helemaal niets, integendeel.
@DIPSHIT: velgen zijn gewoon kotslelijk…
@DIPSHIT: Je bent de Sheldon Cooper onder de Autobloggers :)
Prachtige velgen zijn dit! En een heerlijke auto.
@massarati: Dan zou ik niet vergeten dat ons aller Benjamin dan hoogst intelligent is. Ga dus gerust een diepzinnige discussie met hem aan, dan blaast hij je van je sokken! ;)
Een positieve verrassing van Audi, het werd eens tijd.
@Gideon: Ik vond hun vorige Quattro-concept toch wel een stuk mooier hoor! Jammer dat ze daar weinig over laten horen.

@jzaero: Omdat ze bezig zijn achter de schermen met de vertaalslag van concept-versie naar productversie. MITS hij echt komt natuurlijk. In een oplage van enkele honderden stuks voor minder als 100.000 euro ex belastingen. Dat is de prognose.

http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/08/gaat-de-audi-quattro-concept-in-productie
@Freewarefreak: Klopt, het is wel akelig stil eromheen, graag had ik er wat meer over gehoord!
Avatar van thoisss
thoisss via iPhone app
21-12-2011 om 18:03
@jzaero: die stijl moet audi gaan aanhouden!
interieur doet me denken aan Alfa.
Vind de A1 verschrikkelijk, maar in deze gedaante vind ik het super, alleen jammer hij moeilijk duur gaat worden en zo gelimiteerd is.. Velgen zijn idd mooi
De velgen (in een kleinere maat) doen me denken aan die van een Alpine GTA V6 turbo, die ik ooit bezeten heb.De schoepen waren bedoeld als extra koeling voor de remschijven.
@lesmoutas: ja! Goeie. Zat ook al te graven in mn geheugen maar die lijken er inderdaad op
@Svenska_Aeroplan_AB: Velgen lijken inderdaad veel op die van renault. Ik had ze destijds onder mijn Clio 1.8 16v en 19cabrio 1.8 16v..
Avatar van SvenB
SvenB via iPhone app
21-12-2011 om 8:59
Volgens mij is deze a1 stoned.
Ik zie het aan zijn rode ogen….
Het ziet er wel goed uit! Ik zou graag op het lijstje staan om hem te kopen!!
Hebben! Voorbumper iets te, maar verder zeer gaaf. Vanaf nu is de A1 ook gelijk Mini, Abarth etc voorbij.
Die velgen doen mij denken aan de wieldoppen die ik 20 jaar geleden op mijn Opel Senator had zitten. Het mag dan voor sommige nostalgie zijn, ze blijven in mijn ogen spuuglelijk.
Als ik die clubsport niet al eerder had gezien dan had ik hem erg gaaf gevonden… Nu is het toch een beetje een slap aftreksel.
He Audi Stagiair, Doe eens wat meer foto’s sturen naar AB! :D
Zet maar op de stoep hoor! :D
Vet! :D Dat ze dit in productie gooien.
Skilled it! Superdik apparaat, zékurzzz hebben! Velgen zijn epic!
Zeker mooie auto… Ben benieuwd naar zijn prestaties…
@VWTouran75: ‘Het vermogen van 256 pk en 350 Nm wordt onttrokken aan het 2.0 TFSI blok en zorgt ervoor dat dit gebakje in 5,7 seconden naar de honderd vliegt en pas ophoudt bij een topsnelheid van 245 kilometer per uur’.

Staat gewoon in de tekst. Ik dacht ik highlite het even voor je ;)
vale46 via Android app
21-12-2011 om 9:42
Er is iets mis met het artikel in de android app, ik kan maar 1 foto groot zien terwijl er meerdere kleine staan.
@vale46: koop een iphone ^^ hier werkt alles perfect
@mortsel2640: Ja.. die app werkt perfect! Zo cool! Wel jammer van die banner in het hoofdscherm.. dat had voor mij niet gehoeven. AB ik wil best 0.79 cent betalen voor een “pro” versie zonder reclame hoor!
@Freewarefreak: hoezo app; in de Safari browser werkt alles ookal vlekkeloos ;)
@dawwg: Klopt, maar ik vind die app zo cool.

Heb je ook Ziggo? TV via Wifi wordt tegenwoordig ondersteund. Werkt ook onderweg.. VPN tunneltje naar huis opgezet.. handig.
En ik heb toch liever de Citroen DS3R. De A1 is lelijk, de wielen zijn wel mooi onder Quattro.
@CasperH: Staat een voudje in de tekst… Als ik de foto’s goed bekijk dan is de snelheidsmeter is niet rood. Maar de toerentellert is rood…

De kleine details doen ‘t em! ;)
@kliko: ik ben inmiddels een haatmail aan de PR afdeling van Audi aan het schrijven. Dank voor de scherpe blik, ik heb het even aangepast.
@CasperH: Weer die stagiair he…. :)
@CasperH: Schrijft de PR-afdeling dan dat de andere teller rood is? Wat een lutsers zeg… :p
Grappig, een setje Ronal Turbo’s kopen in wit en je hebt dezelfde look voor je A1.
@E34M5Touring:

Ik denk dat ze onder m’n Celica ook wel tot hun recht komen :D
@Jesper: Daar horen deze velgen onder in mijn ogen. Dit heeft op de merknaam na niks te maken met de UhrQuattro en is daardoor eigenlijk een aanfluiting. Zulke wielen horen onder 80ties Rally cars zoals de Celica en de Delta etc.
@E34M5Touring: Ja en nee.. ja.. helemaal mee eens. De ur-quattro en HF Integrale zijn inderdaad magistraal op deze wielen. Nee.. ik vind het zo zonde.. je legt jezelf zo’n vrijwillige beperking op. Ik vind het wiel onder deze A1 ook wonderschoon staan. Openstaan voor vernieuwing is ook een deugd! ;)
@Freewarefreak: Persoonlijk vind ik dit details toevoegen om maar ergens een link te krijgen met de racerij, ook al heeft dit ding in geen enkele vorm te maken met de echte Quattro.
Deze wielen horen onder de Quattro concept die hierboven ergens staat en niet onder de auto van je vriendin. En Retro is nooit vernieuwing ;)
Heeft wel wat weg van een Group B rallyauto zo! Jammer dat er geen DSG leverbaar is. Lijkt me met name een leuk autootje voor hard rechtdoor gaan.
@Jochempie:

Juist niet man, met die wielbasis en Quattro moet je hoeken! Zou me niets verbazen (lees: droom nog steeds over…) als dit karretje zijn weg naar het WRC vind.
@Jesper: Zou je zeggen, maar de besturing van Audi’s is gevoelloos en deze kar is te zwaar. Daarbij hoek ik liever met een hoogtoerig atmosferisch blokje :)
@Jochempie:

Normaliter heb je gelijk, maar ik denk dat Audi (in een grijs verleden, vandaar deze velgen) al lang en breed bewezen heeft dat je met een turbo + quattro + korte wielbasis alles zoek rijdt *kuch* Uhr-Quattro ;)
@Jesper: Dat ie alles zoek rijdt twijfel ik niet aan! Maar ik denk dat je als bestuurder met hard werken in een auto als een Clio RS Cup net wat meer lol hebt.

Al zal de Quattro een uitstekende allrounder zijn, zeg maar de Veyron onder de kleine hot hatches.
Hoe vet is dit niet? Vooral dat detail van die rode tint in de voorlichten, zo lijkt hij echt maniakaal!

Nu rest nog de vraag, wat weegt ie?!!!!
Leip dingetje :)

Liever dit als een standaard S of RS model. Eindelijk weer eens een modelletje dat eruit springt bij Audi..
naais!

nu nog de tt vervangen door de quattro concept en mijn vrouw en ik hebben allebei nieuw wannahave speelgoed..
wel een prachtige auto!
Prijsschatting : € 95.000 , de radio zal wederom € 600 gaan kosten , vergeet die dus niet !
@alfamannetje: In de tekst staat dat alles standaard aanwezig is. Dus je krijgt een compleet afgeladen auto die iedere Alfa Mito het snot voor de ogen rijdt! ;)
@Tommy2: nou , voor € 95.600 kan Kia ook een auto bouwen in die klase die iedereen het snot voor …..
Maar wannneer gaat Audi nu eens een capabel onderstel bouwen die wel overweg weet met 2 wd. Zoals Ford en co ?
@alfamannetje: Audi = quattro. Dat zou je toch moeten weten als AB-bezoeker.
@Tommy2: Laat het hem tegen die tijd maar tegen de 4C proberen ;)
Alpine velgen,mooi mooi mooi.
Lelijk hok… ik kan er niet aan wennen… Die A1 is echt een petjeskar geworden op steroiden.
@xilver: Wel voor premium-petjes met minimaal 45k om uit geven (s3 is ~50k net zoals 1M) …
@dawwg: Dat is toch belachelijk veel voor zo’n wagen…Met 50.000€ kun je wel wat luxueuzers kopen…
Komt er straks een versie van zonder lelijke spoiler, met dak in kleur en zilveren spiegeltjes die dan niet in 333 stuks gemaakt wordt en gewoon S1 heeft?
Avatar van audi18
audi18 via Android app
21-12-2011 om 11:22
What’s next? De quattro concept in productie? :D
@audi18: Yes please! Zie mijn artikel uit het archief boven.. ik hoop het echt dat die er komt!
Als een Golf R met 270pk in 5,5 naar de 100km/u gaat dan moet het met deze het toch ook minimaal doen. Ik weet alleen niet wat hij weegt. Zal rond 1300kg liggen denk ik.
Ik weet niet waarom, maar toen ik hem zag moest ik meteen ff denken aan de 106 rallye. Die was destijds nog enigszins betaalbaar, dit is zwaar overpriced.
De prestaties zijn hartstikke leuk, maar in deze trim vind ik m nog lelijker dan het origineel.

Bij de A1 hebben ze geprobeerd om de strakke huis-styling die met name op de A5 heeft geleid tot een fraaie wagen door te trekken naar een klein model en daar vind ik het al niet zo’n succes, met name aan de achterkant klopt het gewoon niet. Maar met de toevoegingen die dit een model sportief moeten laten lijken, zijn de verhoudingen helemaal zoek.

Bij een mini, een DS3 of een Fiat 500/Punto (Abarth) is het ontwerp van de auto zelf al speelser en dan kunnen al die frutsels wel, maar hier is het gewoon Koningin Beatrix met een trainingsjas aan.
@dondeboer: Velgen vind ik trouwens wel mooi. Doen me denken aan de speedline velgen van de Clio mk1 (hier onder een Williams, jummie)

@dondeboer: Oei, die is echt zo geweldig… Probeer er maar eens een in goede staat, zonder Sjonnie uitlaat en Halfords lichten, te vinden. Lukt je niet.
@RRenault: probeer maar eens een clio gp te vinden lukt je ook nie:P
@dondeboer:
Of de velgen van de old skool Escort Cosworth Monte Carlo (speciale OZ velgen):
@Kyanite:
Foto werkt niet….

andere foto proberen:
En geen echte quattro! Een FWD met enkel in noodgeval AWD!!
De oer-quattro had wel AWD!!!
Jammer, maar wel een leuk wagentje!
@ericc: Ach joh er zijn voldoende gerenommeerde tuners die je een leukere Haldex-variant kunnen aanbieden.
@ericc: dit je volgensmij het 4 motion van vw ipv het echte quattro
Prachtig wagentje! Zou leuk zijn als ze er een 5 cilinder van de TT-RS in gelegd hadden!
Bijna 260PK, 350NM koppel, vierwielaandrijving in een zeer kleine auto (kleiner dan gemiddeld in het B-segment) en er dan nog 5,7 seconden over doen om naar de 100KMH te trekken??? En nog geen eens 250KMH halen? Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind het idee erg leuk, maar de prestaties vallen me vies tegen… En dan komt straks de “Audi prijs” er nog bij als minpuntje.. (Naast het uiterlijk natuurlijk, maar dat is persoonlijk…)
@RRenault: zoals eerder vermeldt mag het niet sneller zijn dan de rs 3 en tt-rs
@mortsel2640: Dat begrijp ik. Ze zullen daar dan toch rekening mee gehouden hebben bij het bepalen van het max. vermogen van de motor? Maar hij heeft toch echt 260PK gekregen. En met 260PK zou zo’n autootje toch een stuk sneller moeten zijn?
@RRenault: Ding is waarschijnlijk loodzwaar en dat helpt ook niet mee.
@RRenault:

De enige snellere hatchbacks naar de 100 hier op de markt zijn uit mijn hoofd de Audi S3/RS3, Golf R, en WRX STI. Toch niet verkeerd voor zo’n bakkie. Vergeet niet dat het een handbak is he. Daarmee durf ik te wedden dat met een rollende start deze ook nog sneller is dan de S3 en Golf R welke nog een stuk zwaarder zijn.
50.000 excl. belastingen. Dat wordt 65.000 incl? Voor een Polo. En dan noemen ze de 1M duur.
@E34M5Touring: Ok en probeer het nog eens, maar dan met een actual price. sorry hoor t was vroeg vanmorgen.
Die velgen zijn afgekeken van de aller eerst quattro. Dat moeten jullie wel toch?
UPDATE! Gallery met 44 foto’s geplaatst.
Kan wel een inschatting van de prijs maken; de duurste A1 (1.4 TFSI, 185 pk) kost zo’n 30.000 euri. Deze heeft een 2.0 TFSI blok (al snel 3k extra), quattro kost snel zo’n 5k extra (op de A3), speciaal bodypack ook 2k. Laten we hier nog eens 5k aan opties aan toevoegen dan zitten we op 45k.

Nog wat toeslag omdat het een gelimiteerd model is zit je tegen de 50.000 euri. Ongeveer even duur als een Audi S3. A1 quattro > S3 :P
Lachen! Zal een kleine 50k gaan kosten ofzo?
ik vind de velgen leuk. voor de rest vind ik het niet echt een mooi ding.
Ziet er zeer appetijtelijk uit, wel even andere velgen eronder monteren.
Tjee, ik ben geen audi-fan, maar dit is tich wel echt helemaal TE GEK! wat een heerlijk over the top bakkie! Zou hem zo willen hebben
@erce: en die velgen zijn ook geweldig.
dan betaal je God weet hoeveel 10 000den euros voor een auto met 250 PK zit het in zo een klein lelijk hokje, nee bedankt
leuk ding, maar veel te duur. En veel te zwaar! En de A1 weegt standaard al ruim 1100. Ik vrees dat deze B segment auto de 1300kg gaat passeren, dan heb je ook 250pk nodig om fatsoenlijk te rijden!

Btw, Rood in de koplampen aan de voorkant, dat is toch verboden??
@AudiQuatro: ze schijnen niet rood , wrm zou het verboden zijn ?
@KaCh1ng: ja das nederland, ik heb ook wel eens rood folie aan de voorkant gehad, en t was dat ik een goeie agent trof, maar anders was het een dikke boete geweest!
Leuke specs maar wat een lelijke velgen (i.c.m. deze auto dan) en het blijft gewoon een beetje een ielig trutding om te zien, ook in deze outfit. Heeft absoluut geen hot hatch uitstraling.
ziet er leuk uit maar die wielen zijn echt spuug lelijk maar daar hebben after market voor :D
gewoon een alle-jesus gaaf ding .. nix meer aan toe te voegen ..
prijs zo hoog? kan toch niet .. liever een RS3/TT RS dan
Wat jammer nou dat er niet meer gemaakt worden……..
Euh? En dit is eigenlijk de S1 en RS1 ineen of gewoon eens een one- off?
back to the eighties velgen.. top!

de rest van die puist op wielen kan in de afvalbak
Ziet er best wel aardig uit!
En is zeker een potente wagen… Is toch wel een snel wagentje!
Ben wel niet zo’n fan van die velgen…
Kan er niets anders van maken dan top karretje, ben met de motor bekend uit m’n P1 360pk en 459nm. Heb helaas met 230km op de ring deze afgeschreven. Het mooie is dat je dan weer een nieuwe mag uit zoeken en deze moet er gewoon komen.
zou leuk zijn als Audi weer eens aan de rally ging
Lekker bakkie, doe my die maar…in het zwart.
Komt ie ook naar Sydney?
Als dit de standaard look zou zijn, was deze A1 wel het verkoopsucces geworden waarop ze gehoopt hadden. Het is ineens echt een toffe auto terwijl de reguliere A1 echt een wijvending is.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!