Audi RS2 Avant: de stamvader der RS Avants

Auteur: , 81 Reacties

Tegenwoordig zijn we al gewend dat op basis van de Audi A4 en A6 eens in de zoveel jaar een RS4 Avant en RS6 Avant verschijnt, maar je bent wellicht vergeten dat deze traditie van RS Avant's halverwege de jaren '90 begon. Toen sloegen Porsche en Audi de handen ineen en ze creëerden de Audi RS2 Avant.

Als basis werd een doodgewone Audi 80 Avant genomen, die vervolgens ingrijpend door Porsche onderhanden werd genomen. Deze auto’s werden van maart 1994 tot juli 1995 gebouwd bij de Rossle-Bau fabriek van Porsche in Zuffenhausen, waar voorheen ook de Mercedes 500E werd gebouwd.

Onder de motorkap vinden we een 2.2-liter vijfcilinder met turbo. In de basis is dit een ‘standaard’ Audi motorblok, maar het is wel door Porsche aangepast. Zo is er een grotere turbo gemonteerd en is er nog eens naar de elektronica gekeken. Dat zorgt er voor dat het blok nu 315 pk levert. Uiteraard mag het Quattro vierwielaandrijvingssysteem van Audi niet ontbreken.

Audi RS2 Avant - Foto Jim Appelmelk

Dankzij dat vermogen (en het gewicht van 1.600 kilo) was de RS2 Avant in staat om in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Wellicht nog indrukwekkender is de sprint van 0 naar 30 MPH (48 km/u), dat gaat namelijk in 1,5 seconde en dat is sneller dan een McLaren F1! De topsnelheid ligt op 262 km/u.

Oorspronkelijk stond het in de planning om zo’n 2.200 exemplaren te bouwen, maar vanwege de enorme vraag werden het er uiteindelijk 2.891. Waarvan er slechts 180 het stuur aan de ‘verkeerde’ kant hadden zitten. Ter vergelijking: Van de vorige generatie BMW M5 Touring (E61) werden in 3 jaar tijd 1.025 exemplaren gebouwd.