Audi RS2 Avant: de stamvader der RS Avants

Gepost op 09-12-2012 om 17:30 door - 81 Reacties »

Audi RS2 Avant
Tegenwoordig zijn we al gewend dat op basis van de Audi A4 en A6 eens in de zoveel jaar een RS4 Avant en RS6 Avant verschijnt, maar je bent wellicht vergeten dat deze traditie van RS Avant’s halverwege de jaren ’90 begon. Toen sloegen Porsche en Audi de handen ineen en ze creëerden de Audi RS2 Avant.

Als basis werd een doodgewone Audi 80 Avant genomen, die vervolgens ingrijpend door Porsche onderhanden werd genomen. Deze auto’s werden van maart 1994 tot juli 1995 gebouwd bij de Rossle-Bau fabriek van Porsche in Zuffenhausen, waar voorheen ook de Mercedes 500E werd gebouwd.

Onder de motorkap vinden we een 2.2-liter vijfcilinder met turbo. In de basis is dit een ‘standaard’ Audi motorblok, maar het is wel door Porsche aangepast. Zo is er een grotere turbo gemonteerd en is er nog eens naar de elektronica gekeken. Dat zorgt er voor dat het blok nu 315 pk levert. Uiteraard mag het Quattro vierwielaandrijvingssysteem van Audi niet ontbreken.

Audi RS2 Avant - Foto Jim Appelmelk

Dankzij dat vermogen (en het gewicht van 1.600 kilo) was de RS2 Avant in staat om in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Wellicht nog indrukwekkender is de sprint van 0 naar 30 MPH (48 km/u), dat gaat namelijk in 1,5 seconde en dat is sneller dan een McLaren F1! De topsnelheid ligt op 262 km/u.

Oorspronkelijk stond het in de planning om zo’n 2.200 exemplaren te bouwen, maar vanwege de enorme vraag werden het er uiteindelijk 2.891. Waarvan er slechts 180 het stuur aan de ‘verkeerde’ kant hadden zitten. Ter vergelijking: Van de vorige generatie BMW M5 Touring (E61) werden in 3 jaar tijd 1.025 exemplaren gebouwd.

81 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Verdomd snelle machine, kan ik je vertellen!

-edit: dank u, is gefixt-
@fortuna: heb je er in gereden dan?
Als ik ooit een collectie aanleg mag hij erin, samen met DE S8 een van de weinige echt interessante audi’s.
@Hupke: geen ur-quattro?
@xiran:
Mocht ik ooit in die positie komen en ik zou Audi in mijn collectie willen opnemen dan houd het met de Kurz Quattro wel een beetje op.
Al zie ik de RS2 wel als de laatste leuke Audi.
@jrk68: zelf bouwen? volgens mij heeft de 200 hetzelfde 2.2 turbo blok. Je hebt alleen een basisbody nodig en heel veel tijd.
@xiran:

Nee, er zou al een jensen staan die quattro heeft er dus niets meer te zoeken.
“Als basis werd een doodgewone Audi 80 Avant genomen”
Dat was natuurlijk niet zo. De basis was de S2, bepaald niet doodgewoon. Die wagen was bijna net zo goed als de toenmalige M3 maar overtrof deze alleen in het nog hogere brandstofverbruik. Audi had iets nodig om BMW een poepie te laten ruiken, Porsche had wat geld nodig. 1 en 1 = RS2.
@mashell: zo’n S2 is in de basis ook een Audi 80.

Een RS4 is in de basis ook een A4.
@robbie: Ja, maar met doodgewoon wek je de indruk dat de basis een 1600 Avant was. Dat vind ik weldegelijk een verschil.

Naast enkele zinsfouten is er nog iets: Het “mocht het je wat interesseren” bij het noemen van de topsnelheid. Jij schrijft dit artikel, dus jij denkt dat het ons interesseert. En dan is het zo. Zo niet, dan moet je het niet noemen.
@phaeton: boehoehoe…
Klopt niet wat er staat, nu wordt er gesuggereerd dat Porsche een reguliere Audi 80 Avant heeft omgebouwd tot een RS2. Dat is niet correct. Buiten dezelfde carrosserie is een S2 totaal niet vergelijkbaar met een ‘standaard’ Audi 80 / Coupé.

Porsche heeft namelijk een S2 Avant als basis gebruikt, met een 2.2 ltr 20v vijfcilinder Turbo. Ze hebben feitelijk alleen wat aan het motormanagement / turbo, interieur en remmen/velgen gedaan. Zo spannend was het eigenlijk ook niet. Ik heb zelf ooit in de demo van Pon gereden, ding had een enorm turbo-gat, de ‘normale’ S2 is een veel fijnere auto. Verder wel een bijzondere auto, zo’n RS2, leuk en opvallend. Bij Audi in Ingolstadt staat ook een RS2 Sedan.

@robbie: Gast, reageer niet altijd zo zielig op commentaar van anderen. In plaats daarvan kun je er ook wat mee doen.
@MJB: niet om het perse voor @Robbie op te nemen…maar ik moet zeggen dat hij sinds lange tijd hieraan wel degelijk ‘gewerkt’ heeft. En dat zijn bovenstaande reactie prima te pruimen is.
@phaeton: Doe niet zo moeilijk en leg je gewoon neer bij de redenatie van Robbie
@mashell: porsche heeft nog nooit geld nodig gehad, ze doen wel vaker motor klusjes. Het motorblok uit de oude seat ibiza is ook door porsche gemaakt/aangepast.
@xiran: ze hebben het systeem voor de inspuiting geleverd/ontwikkeld. Dat is iets anders.
@robbie: En het kleppendeksel. Belangrijk.
@robbie: Jaja, mijn oude Ibizaatje deed destijds toch mooi 180 per uur, met zijn 1.2′tje. Was zonder System Porsche onder de motorkap noooooit mogelijk geweest natuurlijk :)
http://www.youtube.com/watch?v=cM0rvp7PhsY

Bloedjesnel en een heerlijk geluidje!
@E34M5Touring: wauw. Ze zeggen van 100-200 maar gaat lekker door tot de 280. Dit is de enige Audi waar ik me aan zat te vergapen in mijn jeugdjaren. Totdat mijn vader een Mercedes 190 kocht…
@E34M5Touring: wel ff bij vermelden dat ie 650 pk heeft he :p
@sebasjuhh: Niks gelogen toch :) Bloedjesnel en een mooi geluid ;)
@E34M5Touring: haha ik geef je geen ongelijk hoor! echt een prachtig geluid
Pff wat is/was die 5cylinder een geweldig blok. zo’n mooi geluid en eenvoudig meer vermogen uit te halen. Rs2 is trouwens een verdomd prachtige bak. Perfecte auto eigenlijk
Heerlijke bak, graag in mijn collectie net als een 928-S4 , lancia intergrale Turbo, Renault 5 Turbo 2 etc…

echte young classics.
Inderdaad een van de beste auto’s ooit gemaakt. De looks, power en ruimte:Gewoon geweldig. Zou had elke Audi eigenlijk moeten zijn.
@zakar36: Zou moet Zo zijn natuurlijk. (Ik wil een edit knop!!!!!!!)
@zakar36: maak je vooral niet te druk om jou VERSCHRIKKELIJKE spellingsfout.. Niemand die er wakker van ligt en iedereen begrijpt wat je bedoelde!
Geweldige auto.. vriend van mij heeft er ook één.. alleen die van hem is niet meer “standaard”.. deze levert 369 PK.. wat een quattro beest..

@Freewarefreak: dat is een s2
@993c: S2 met Roofrails?
@E34M5Touring:
Spiegels kloppen niet met de RS2, hetzelfde geld voor de badge in de grill en de velgen.
Lijkt mij niet dat je alle speciale RS2 items gaat verweideren.
@jrk68:

Je hebt geen heel betoog nodig om te onderbouwen dat dit een S2 Avant betreft, dat zie je direct. Sowieso al aan het S-logo in de grill ….

En spelfouten maken doen we vast allemaal wel eens, maar “verweideren” !?
@E34M5Touring:
En dan vergeet ik de S2 bumper nog….
Conclusie, het is een S2.
@jrk68: Ik dacht dat ze die S2 alleen als Coupe hadden.
@E34M5Touring:
Vanaf 2003 is de S2 ook als avant en sedan gebouwt.
De coupe S2 stamt uit 1990.
Ooit ben ik door zo’n S2 Coupe het snot voor mijn ogen gereden op de ring.
Ben toen ff een praatje gaan maken bij die duitser, dat ding was 500pk en helemaal gestript….
@jrk68: Edit 2003 is 1993
@E34M5Touring:

Neen, als Sedan, Coupé en Avant;






@thejoker:
Erg grappig, eerst zeiken en dan mij naapraten….
Je bent echt een joker….
@jrk68:

Jou napraten, afzeiken ? Heb je last van een kort lontje …

Gast, ik heb zelf een S2 Coupé (3B) gehad, een zwarte, maart 1991, 220pk, vijf versnellingsbak. Dus denk dat ik er behoorlijk wat meer vanaf weet dan jij. Ben ook actief lid geweest van Nederlandse S2 Club, daardoor ook bekend met de S2 ABY, RS2, en ander Audi S- en RS-spul, dus ….
@thejoker: fucking hell man weet je wel wie ik ben, ey kerel weet je wel wie ik ben. mijn papa… ooowh wacht verkeerd balletje. ey kerel, ik rij een audi weet je wel wie ik ben…
@xiran:

Die gast die ‘verweideren’ en ‘naapraten’ schrijft, denkt dat ik hem na zou willen praten. Waarom zou ik? Misschien om de moderne Nederlandse spelling te leren?

Ik heb zelf ruim vier jaar een S2 Coupé B3 gehad, denk dat ik redelijk op de hoogte ben van al het Audi S- en RS-spul tussen 1990 en 2000. Daarna ben ik afgehaakt. Dus rijd geen Audi meer, vind het nieuwe spul namelijk niet meer zo spannend. Toen was het nog leuk / bijzonder / anders om een S2, S4 of S6 te hebben.
@thejoker: leuk met die ballon
@jrk68: oops ja het is de s2… Pk’s kloppen wel :)
@Freewarefreak: die velgen kunnen echt niet
Alleen een beetje jammer van die lada achtige achterkant…..
-=edit: fixed!=-
Leuk stukje geschiedenis :)
De laatste mooie Avant van Audi! Geweldig mooi, zeldzaam en bijzonder. Dit is nog een Audi, geen omgekatte VW! Jammer dat ze nu niet bijzonder meer zijn.
na al die tijd weet ik nog altijd niet vanwaar ze de benaming hebben gehaald.
@Hupke: Bedoel je de S8 D2 (1998-2000)?
@s82000:

Ja, ik denk dat de meeste mensen met DE S8, de D2 bedoelen.
Was immer de eerste, en naar mijn mening de mooiste en meest interessante.
Was toen een kek bakkie, nu denkt VW dat ze het zelf kennen…
gewoon goedkope omgekatte skoda toch? niet eens een v8 dus sowieso troep!

Gepost vanuit mijn i30.
Audi’s uit die tijd delen bijna net zoveel onderdelen met VW als tegenwoordig… Enige grote verschil is dat het imago van Audi destijds wel wat anders was, nog wat meer ‘vorsprung’ georiënteerd :)

Maar heerlijke wagen. Zou deze graag in de garage hebben staan.
@Hupke: Ik ben het helemaal met je eens, daarom heb ik er vorig jaar maar een gekocht. http://www.lentesdecontacto.com/audis8/
@Hupke: Ik hoef er gelukkig niet mee naar m’n werk (gelukkig qua kosten , niet qua plezier). Ik gebruik ‘m zo’n 4x per week. Elke keer stap ik met een glimlach in, hij rijdt zo ‘effortless’. 0-100 in 6,5 seconden, dus in deze tijd niet echt snel, maar snel genoeg om 99% van de auto’s voor te blijven. Cruisen is heerlijk relaxed, maar als het moet even naar handmatig schakelen en blazen. Gemiddeld 14 liter maar als ik normaal rij en veel snelweg is 12 of zelfs 11 liter mogelijk.
Wat een vreselijk gebekvecht op de zondagavond! Ik heb maar 1 ding te zeggen: mooie bak (:
Ik hoor niemand over die 5cilinder zon geweldige motor was dat niet. Prachtig geluid en prestaties maar dingen zuipen olie en ze tikken bijna allemaal in de motor. De v6 van audi daarna is veel betrouwbaarder.
Lieve mensen, Ik heb zon RS2 en het is een waanzinnige auto met al zijn plussen en minnen. Ja minnen zijn er ook. Maar als je een lange bocht uitkomt en het enorme turbogat weet te mennen dan is er weinig ander leuks te verzinnen voor dat geld.
Iedereen die er niet zelf in heeft gereden kan er niet over meepraten.
Groetjes,
Frank
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!