Audi S3: met 300 pk en Quattro

Auteur: , 57 Reacties

Da's knap rap!

Met bovenstaande bewering doelen we zowel op de introductie van de derde generatie Audi S3, als op het potentieel dat ongetwijfeld onder de kap schuilt. We verwachtten de S3 al wel, maar in tegenstelling tot eerdere berichten, die over 280 pk spraken, besloot Audi de auto wat extra peper mee te geven, 300 pk (@ 5.500 tpm) en 380 Nm (tussen 1.800 and 5.500 tpm). Dit was 265 pk en 350 Nm. Kennelijk voelt men in Ingolstadt de hete hot hatch-adem van de concurrentie in de nek.

Met 300 pk kruipt de S3 Quattro gevaarlijk dicht in de buurt van de RS3, die met een cilinder meer 340 pk op tafel legt. Dat belooft wat voor de volgende RS3, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Met zestraps S-Tronic-bak (met extra lange zesde versnelling) klaart de S3 de 0-100 sprint in 5,1 seconden, bij zelf schakelen middels een zesbak (ja, dat kan!) is hetzelfde volgens Audi in 5,4 seconden mogelijk. De maximale turbodruk bedraaagt 1,2 bar.

Het gemiddelde verbruik van de 2.0-TFSI, die Audi claimt van de grond af te hebben opgebouwd (behalve de boring en slag van het 1.984 cc grote blok, dat bleef gelijk), daalde tot 6,9 (7,0) l/100 km, met een CO2-uitstoot van 159 (162) gr/km. Dit was 8,5 l/100km en 198 gr/km, in beide gevallen goed nieuws voor de portemonnee van de Nederlandse koper.

De 2.0 TFSI weegt met 148 kg 5 kg minder dan zijn voorganger, en maakt gebruik van het Audi valve lift-systeem (variabele lichthoogte van de kleppen). Het totale gewicht van de driedeurs komt uit op 1395 kg, dat is 60 kg minder dan de vorige S3.

Qua uiterlijk verraden de 4 uitlaten, aluminiumkleurige spiegelkappen, en forse lichtmetalen velgen (standaard 18 inch, optioneel groter) meteen dat je met een potente A3 te maken hebt. Basisprijs in Duitsland? 38.900 euro, maar dat gaan wij natuurlijk niet redden. Audi maakt op een later tijdstip de Nederlandse nieuwprijs bekend. De introductie staat voor ‘begin 2013’ gepland.

Update – En de eerste video’s zijn er. Promovideo, en driving scenes. KLIK!

Klik!



57 reacties

Die 4 uitlaten zien der niet uit
@rimls: Had niet gehoeven idd, 2links had prima geweest.
@Donstil: 1 links 1 rechts was ook leuk geweest :) 4 is veel te veel idd!
@civicfk3: Het moet nog wel als een S-model herkenbaar blijven. 4 uitlaten dus.
@sir_smokalot: Dus de RS krijgt 8 uitlaten?
@civicfk3: Nee, dat is “traditioneel”. S=4 ‘kleine’ pijpjes.
RS=2 ‘grote’ pijpen.
@kaasboerin: Dat laatste schijnt slecht te zijn voor de mondhoeken.
@heidekonijn: Daar weet jij natuurlijk alles van. :)
@kaasboerin: Jah, die zag ik dus van ver aankomen, vandaar ‘schijnt’. Tsktsk. Jeugd van tegenwoordig leest niet meer he.
@heidekonijn: Jij begint met z’n enorm gare opmerking..
Als je ‘m van zover zag aankomen zeg ’t dan ook niet flapdrol.
@kaasboerin: Toch knap hoe je twee keer over “schijnt” heenleest. Blijkbaar is het niet enkel slecht voor de mondhoeken.
Duotest: BMW m135i vs Audi s3
Mijn voorkeur ligt toch dan bij de BMW
Die 300 pk moest natuurlijk wel. Ze kunnen moeilijk net zoveel leveren als een Opel Astra.
Verder wel dikke bak, maar de Astra OPC kan wel eens veel leuker rijden, afgaand op alle lovende reacties.
@j00rs: Waarom zou een S3 meer vermogen moeten hebben dan een Astra OPC?
Opel is toch ook premium ;)
Mooie bak hoor, vooral de afwerking van het interieur, ziet er prima uit. Ben benieuwd naar de nieuwe generatie RS3. Die veegt zo’n beetje alle concurrentie in deze klasse van tafel ….
@pietjepuk:
Op papier vast indrukwekkend, jammer dat de praktijk een ander verhaal is….
@jrk68:

Ooow, heb je er al in gereden dan !? …..
@pietjepuk:
Jij kennelijk wel….
Anders kon je niet concluderen dat hij alles wel van tafel veegt.
Historisch feit van de laatste 20 jaar is dat ze op papier leuke cijfers hebben maar dat daar in de praktijk weinig van overblijft.
Tot het tegendeel is bewezen heb ik geen reden om aan tenemen dat het dit keer anders zal zijn….
@jrk68: welke cijfers dan? Volgens mij kloppen de cijfers aardig met de praktijk, ik weet alleen dat RS4 ooit eens minder vermogen had dan opgegeven. Tegenwoordig klopt het allemaal wel hoor, het is gewoon een optelsom.
Het is hetzelfde als ketchup en appelmoes.
Je kan het overal overheen doen of bij eten, maar alles heeft dezelfde bijsmaak.
Als je van appelmoes houdt, houd je van de nieuwe S3.
@PeugeotGTI: Dat slaat nou als een lul op een drumstel.
@Donstil:
Of jij snapt de metafoor niet…
Doe mij maar een M135i !
Zit daar nou een chromen randje om die diffuser achter heen??
Neeee tog..
@kaasboerin: Dat is premium!
@smokalot: wow 300pk voor 148kg
@nivek: laat maar gewich van de motor… :-)
@PeugeotGTI: ik ben meer van de ketchup, maar vind de s3 best mooi….
@wantthegreen:
Precies. Als de S-saus of RS-saus (ik houd meer van de RS-stijl, zeg maar ketchup) je aanspreekt, zal je andere Audi’s met die saus ook lekker vinden…
4 Pijpen op een hatchback vind ik wel een beetje veel van het goede…. ik had 1 aan elke kant (zoals Golf GTI) mooier gevonden….
Desalniettemin zet audi hier weer een nette auto neer, zeker qua interieur doet auto het goed.
Hoe kan dit ding sneller zijn als dat A1 bommetje van 70k.
@wack: Deze S3 gaat dadelijk met de nodige (leuke/noodzakelijke/whatever) opties helaas ook op 65K-70K (NL-prijs) uitkomen… dat was met de vorige niet anders, verwacht niet dat deze goedkoper gaat zijn…
Als ze nou ook wat aan de sound hebben gedaan..en die 4 uitlaten zien er niet uit, op een hatchback het liefst gewoon 2 uitlaten links. Eentje links en rechts vind ik mooier bij grotere sedans en stations.
@pier: Het zijn niet 4 maar 2 uitlaten. Alleen hebben de uitlaten 2 eindstukken.
@Tommy2: Opzichtige onzin dus. Ik durf te wedden dat je bij de meeste auto’s al met een rietje als uitlaatpijp af kan, bij deze volstaat 1 uitlaat ook wel.
@robinio: Dat ziet er niet uit, een rietje. Een BMW 1M Coupé of Subaru WRX STi heeft ook dubbele uitlaten dus zo vreemd is dat niet. De TTS met dezelfe motor heeft het ook. Maar het is een kwestie van smaak.
@Tommy2:
@robinio:

Idd, maar ik vraag me altijd af waarom ze nooit de optie opgeven om je uitlaatstukken aan te passen.. Zat mensen die liever die agressieve 4 pijpjes zoals hierboven hebben.. Maar er zullen ook wel mensen zijn die toch liever een milde uitstraling (2 uitlaatstukken links) hebben? Dan kun je mensen nog verbazen met je power!
Leuk! Ben benieuwd wat je er met een chip uit kan halen. Uitlaten is minder, ik vind de GTI (twee pijpjes links rechts ook niets) Gewoon netjes twee links is voldoende deze 4 zijn voor de RS3 bestemd of zo een verkrachtende tuner look.
Vergelijking met Opel.. hmm Opel is nooit zo snel als dat je mag verwachten. De vorige GTC (2005) had 200pk en die haalt maar het net met een standaard 1.8tfsi. De 2.0Tfsi met 200pk was gewoon echt sneller. Ik weet ook niet waarom dat dat verschilt, cijfers zijn haast hetzelfde… koppelkromme of iets?
@fean: RS heeft altijd 2 eindstukken
Dat interieur! :O Deze gaat serieus rap zijn met quattro en DSG-bak. En 150 pk/l is een hele mooie waarde.
Die kleur, is dat niet een beetje nogal roze?
pk”s en stoplichtsprintjes dat is het en verder komen we niet .
Voorspelling : oerdegelijk weggedrag , wollige besturing , maar na 2 rondjes graag een auto met een speels gedrag met goede FWD en dito besturing en minder pk . Dat kan namelijk , die zijn er.
@kaasboerin: de vorige S3 had er toch maar 2 links?
Ik dacht even dat ik keek naar een, door Leepu, verkorte S6 keek.
@kaasboerin: De S3 heeft anders nooit 4 pijpen gehad..
Dan zal de RS3 wel 360pk krijgen. Straks een Plus versie met 380pk. Ik neem ook aan dat de vernieuwde TT deze motoren ook krijgt als S en RS. Wellicht dat de Golf R deze motor straks ook krijgt (in de S3 300pk variant).
Ik denk dat de rij-eigenschappen er fors op verbeterd zullen zijn.
“De vooras staat 5 cm verder naar voren en het motorblok is 12 graden achterover gekanteld. Dit alles moet bijdragen aan een optimale gewichtsverdeling.” (bron: Autoweek)
Zal vast voor minder onderstuur zorgen. En die Haldex systemen worden ook steeds beter.
Waarschijnlijk ga je met wat simpele chiptuning wel richting de 340pk van de RS3!
@audirs3: Ja haldex 4 2009+ versies konden al 85% per wiel (ook achterwiel) aansturen. Dit in tegenstelling tot de oudere haldex versies bekend van de golf r, en alle A3 quattro’s.

Zou deze de nieuwe haldex 5 hebben? Die zou in 2012 uitkomen, maar geen idee wat dit voor verbeteringen brengt
@PeugeotGTI: laat ik het zo zeggen: ik kan op z\’n tijd best genieten van een beetje ketchup of appelmoes, maar niet te vaak. Anders wordt het eentonig. Hetzelfde met de S- en RS-modellen van Audi. Er 1 keer in de zoveel tijd iets over horen of zien is leuk en geniet ik van. Maar als dat te vaak hoor of zie, wordt het saai. Doet niks af aan de modellen zelf natuurlijk, dit heb ik met de meeste auto\’s.
Gewoon een hele mooie auto, interesseert me niks dat het gamma op elkaar lijkt, of ze banden hebben met vw, wat dan ook. Hij is gewoon mooi! En deze maar dan als sportback, en ik zou er het budget voor hebben, dus niet alleen aanschaf want ja dan zijn er genoeg leuke 2de handjes maar dus ook voor gebruik en bijkomende kosten, dan zou ik deze zeker als nr. 1 op mijn lijstje zetten.
Nu zag ik een paar artikels terug het verhaal over Aston Martin dat het model zo weinig veranderd. Nu lees ik hier iets over een opgevoerde A3 met tig foto\’s erbij? Wat is hier vernieuwend aan?
@wack: dat \’A1 bommetje\’ weegt 1434kg… Met \’slechts\’ 256pk..
S3 dus lichter én krachtiger..
Krijgt de nieuwe rs3 een vijfcilinder weer? Dat zou nog een argument kunnen zijn om daarvoor te gaan. Het geluid en extra koppel is gaaf. Los daarvan is dit bijna zo snel, veeeeel zuiniger en goedkoper. Ik zou zeggen, doe maar een vijfdeurs in het lichtblauw ofzo. Wel even de S3 badges eraf..
Hij had wel wat uitbundiger gemogen.
@jrk68:

Het moge wel duidelijk zijn dat @pietjepuk/@rechercheur/@parkeerwachter auto\’s beoordeelt aan de hand van wallpapers ;)
Voor kleur in het interieur moet zeker bijbetaald worden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).

Relevante video's

Audi S3 readmore
Audi RS3 Sportback readmore