Audi scoort 1-2-3-4 in de 6u van Spa Francorchamps

Auteur: , 60 Reacties

Like taking candy from a baby...

Het was dit weekend weer een Audi-feestje op de zes uur van Spa Francorchamps, de laatste Endurance-race voor de 24 uur van Le Mans (op 16 juni). Op zich is dat geen verrassing, want van echte concurrentie is geen sprake. Peugeot doet dit jaar niet mee, en Toyota moest ook afhaken vanwege een crash in een eerdere training. Derhalve moesten de Audi’s met hun mega-budget het opnemen tegen wat oude Lola’s en wat dies meer zij. En dat lijkt toch een beetje op een wedstrijd Real Madrid tegen de Harkemase Boys, met alle respect.

Wat interessanter was, was dat de 6u van Spa de vuurdoop was voor de Audi R18 e-Tron, Audi’s hybride diesel. Het was dus belangrijk om te zien of alles heel zou blijven, en het geeft de toeschouwer een idee van de race pace van de e-Trons in vergelijking met de (niet-hybride) R18 Ultra‘s.

In de kwalificatie waren ze in ieder geval rap genoeg, de e-Trons (startnummer 1 en 2) kwalificeerden als 1e en als 3e. De R18 Ultra’s (startnummer 3 en 4) vertrokken van de 2e en 4e plek. Na 6 uur en 160 rondjes kwamen ze in precies omgekeerde volgorde binnen. Het resultaat:

1 Dumas/Duval/Gené (Audi R18 ultra), 160 laps in 6h 00.22m708s
2 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) + 46.801s
3 Bonanomi/Jarvis (Audi R18 ultra) – 1 lap
4 Capello/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) – 1 lap

‘Missie geslaagd’, zou je zeggen. Alles bleef heel en het hele podium was voor Audi. Ik vrees echter met grote vrees dat Le Mans dodelijk sááááái gaat worden. De enige eventuele concurrent, Toyota, maakt er zijn racedebuut, een enorme handicap tegenover de gepokte en gemazelde Audi-equipe.

Achter de LMP1’s won de 911 GT3 RSR de GTE Pro-klasse, in 144 ronden. Dit betekent een verschil van 16 rondjes, waarmee de winnende LMP1 op het 7 km lange circuit van Spa 112 kilometer meer heeft afgelegd dan de winnende GTE. Dat scheelt nog aardig.