Autoblog advies: compacte auto met veel cilinders, voor weinig

Auteur: , 102 Reacties

Vandaag gaan we op zoek naar een compacte auto met soepele motor.

De viercilinder lijnmotor is in Europa de meest voorkomende motor. Terecht. Want deze biedt eigenlijk alleen maar voordelen. Dankzij vier arbeidslagen (inlaat, compressie, arbeid, uitlaat) kan elke cilinder telkens een slag voor zijn rekening nemen. Ergo: een soepele motor. Vergelijk de loop maar eens met een driepitter (Aygo, 418i Coupe) of tweecilinder (500 TwinAir, Honda zitmaaier). De vierpitter is lekker compact, dus kan overal in geplaatst worden. Vinden de ontwerpers prettig.

Echter, voeg één of twee cilinders toe en de motor wordt nog soepeler. Dit draagt bij aan een rustigere, comfortabelere en luxueuzere rijbeleving. Zo denkt Sam er in elk geval ook over. Hij stuurde ons een digitale brief met daarin de vraag of wij hem van wat advies konden voorzien. Wat zoekt Sam eigenlijk?

Hij zoekt een auto als vervanger voor zijn Peugeot 205. Dit moet een representatieve en fijn rijdende voiture zijn. Geen racemonster, wel een prettige metgezel. Nog een voorwaarde is méér dan vier cilinders, vanwege de loop. De auto moet niet al te groot zijn, liefst rond het formaat Golf-Jetta. Het gewicht ook het liefst zo laag mogelijk, evenals de verzekering. De auto  moet origineel zijn en betrouwbaar bovendien. Kortom: een beste uitdaging.

Zoals je gewend bent, de tabel met wensen en eisen:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 205 1.6 XT, Peugeot 205 1.4 Géneration
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:Om en nabij de €2.000
Jaarkilometrage:15.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Een leuke compacte extra auto die voor de dagelijkse rit van/naar het werk moet dienen, en die de rit zelf wat leuker maakt met een smeuïge vijf/zescilinder motor.
Gezinssamenstelling:1 volwassene
Voorkeursmerken /modellen:Mazda MX3 V6, Golf/Bora/Jetta/Vento met VR6/V6/V5, Rover 45 2.0 V6, klassieker, …

Japans (Mazda, Toyota, …) heeft lichte voorkeur vanwege veelal degelijke kwaliteit.
No-go modellen / merken:Booskijkers, subwoofers en andere Halfords/Heuts items.

Allereerst is het vrij simpel: het is bijna niet mogelijk. Je zult ergens concessies moeten doen. Een zescilinder versie is nu eenmaal zwaarder, duurder in de verzekering en verbruikt flink meer. Daarbij is het voor €2.000 – € 2.500 best tricky om een goed exemplaar te vinden. Ook zijn er gewoonweg vrij weinig compacte auto’s met een motor met meer dan 4 cilinders.

Niet doen: VW Golf III VR6 of VW Golf IV V6 4-Motion
Je zou aanvankelijk denken dat dit een goede optie is. Het formaat is prima en ze zijn goed verkocht. De motor is ook zeker interessant. Het probleem is eigenlijk het budget. Dat zou je minimaal moeten verdubbelen om een goed exemplaar te vinden. Er is geen één exemplaar onder de drie mille die ik zou durven aanraden. Allemaal aftands, afgeragd en,- of praktisch afgeschreven. Een goede Golf III VR6 kost al gauw 5 mille. Voor de Golf IV 4-Motion geldt hetzelfde. De Jetta VR6 en Golf III VR6 Variant in originele staat zijn ook buitengewoon prijzig: 6-7 mille ben je zo kwijt.

Tokkiegolf

Fiat Bravo HGT
Dit was de Hot Hatch van Fiat in de jaren ’90. In tegenstelling tot de meeste GTI’s had deze geen viercilinder motor, maar een heuse vijfpitter. Dit betekent dat het geluid van deze hitsige Italiaan bijzonder veel lijkt op dat van de Volvo’s van Blik Op De Weg. Veel staan er niet te koop, overigens. Check wel even wanneer de distributieriem vervangen is. Voor deze exercitie moet het blok moet er namelijk uitgehaald worden, wat nogal in de papieren kan lopen. Qua rijden is de HGT comfortabeler dan je zou verwachten. Voor het budget is een Stilo Abarth ook mogelijk, maar een Bravo HGT rijdt fijner en ziet er leuker uit. Ook zien de Stilo’s in het budget er nogal afgeleefd uit.

Bravo

Rover 45 2.0 V6 Sterling
Jazeker, gewoon een chique Brit op de oprijlaan. Waarom niet? De fabriek in Longbridge mag dan een spookhuis zijn, de Rovers die eruit rolden waren heel zo slecht nog niet. De Rover 45 deelt behoorlijk veel techniek met de Honda Civic uit de jaren ’90, maar ziet er veel beter uit. De top motorisering was de 2.0 KV6, een zespitter met 150 pk. Daarmee is het overigens niet een sportieve auto. Comfortabel toeren is de Forty-Five op het lijf geschreven. De Sterling uitvoering is lekker compleet: veel leer en hout, mooie wielen en altijd airco. Wel zo prettig. In jouw budget heb je zowaar een beetje keuze. Het zijn zeer incourante auto’s, dus hier kun je echt je voordeel mee doen. Tip: ga voor de automaat. De handbak kan nog wel eens kuren hebben en de automaat past uitstekend bij het karakter van de auto. Verbruik is wel erg stevig.

Rover

Ford Cougar 2.5 V6 24v
Typisch zo’n auto die we en masse zijn vergeten. Onterecht, naar onze bescheiden mening. De Cougar heeft een zeer prettig weggedrag: stabiel, strak en toch comfortabel. De transmissie schakelt uit de kunst: een automaat is overbodig. De 2.5 V6 is niet heel bijzonder, maar doet zijn werk uitstekend. Onderhuids is het gewoon een Mondeo, dus qua onderhoud gaat het je niet de kop kosten. De V6 uitvoeringen waren standaard al compleet uitgerust. Qua uiterlijk nog altijd een gave verschijning. Geldt niet voor het interieur, dat oogt gedateerd. Een enorm pluspunt is het aanbod. Er staan voldoende redelijke nette exemplaren in het budget. Naar het schijnt de favoriete auto van @MauritsH. Prima basis overigens om een Ferrari van te maken.

Ford

Seat Toledo V5 Signo
De beste keuze uit dit lijstje. Dit was Seats topmodel eind jaren ’90. Het model ziet er nog steeds vers uit, met dank aan Georgetto Giugiaro. De techiek komt overeen met dat van een Golf; het dashboard komt uit een Audi A3. De V5 werd alleen in luxe uitvoeringen verkocht, alhoewel we tegenwoordig airco, radio en lichtmetalen velgen normaal vinden. In het budget zijn er voldoende te vinden, en nog belangrijker: in een zeer redelijke staat. De Toledo kent niet de achterban die de VW Golf wel heeft, ondanks dat het technisch identieke auto’s zijn. Daar kun je enorm op besparen. Ondanks dat Seat ‘het Spaanse Alfa Romeo’ moest worden, is de Toledo niet echt sportief. Andere optie is de technisch identieke Volkswagen Bora 2.3 V5. Echter, de exemplaren in het budget zijn minder mooi dan bij de Seat.

Toledo

Lexus IS200
De beste BMW 3-serie komt uit Kanegasaki, Japan. De IS200 is aanzienlijk sportiever dan de Beier, opmerkelijk genoeg. De handbak is een feest, met lekker korte slagen en overbrengingen. De motor loopt schitterend en de balans in het chassis is echt heel erg goed. Kortom: een echte rijdersauto. Ze zijn te vinden voor 2 mille, maar voor een paar 100 extra zijn er aardige exemplaren te vinden. Qua betrouwbaarheid staat deze op eenzame hoogte. Echt een topaanbieding. Het is wel een D-segment auto, zij het compacte. Echt ruim is de IS200 dan ook niet. Check hier het aankoopadvies.

Lexus

Mazda MX-3 1.8 V6
Een van de kleinere zescilinders ooit gebouwd. De MX-3 kreeg nationale faam door de fantastische reclame van de zes op en neer bewegende kabouters. Over het algemeen staan ze te boek als zeer betrouwbaar, maar check dit van te voren. Veel MX-3 eigenaren voelden zich verwant met Paul Walker en hebben de auto daar op afgestemd: spoilers, bodikits, grote wielen en stickers moeten wel je ding zijn. De Mazda is om te rijden wel het leukst van dit lijstje. Bij hard het gas los laten komt zelfs de kont iets om. Mede daarom ook volgens jullie een van de fijnere betaalbare funauto’s. Voor hetzelfde geld kun je ook zoeken naar een Mazda 323F 2.0 V6. Deze rijdt iets volwassener. Ook deze auto is een troetelkindje van de tuningscene geweest: een origineel exemplaar vinden is lastig.

MX3

YOLO: Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v
Dit blijft een waanzinnig fraaie auto. Ondanks dat het een auto in het D-segment is, zijn veel C-segment auto’s ruimer. Daar moet de 156 het niet van hebben, ondanks dat je er prima in zit. De 156 biedt alles: een fraaie koets, aangenaam interieur en een appetijtelijke motor. Volgens de Alfa Romeo fans zijn dit zéér betrouwbare auto’s. Dat klopt ten dele. Het is bijzondere techniek dat gewoon onderhoudsgevoelig is. Je bent meer kwijt aan beurtjes dan bij bovenstaande auto’s. Vandaar YOLO. Het vebruik is ook stevig. Beter dan 1 op 9 is echt een uitdaging. Voor 2 mille zijn best wat opties. Ga voor de versie van na de eerste update. Deze herken je aan de meegespoten bumperstrips en het alu inleg op de middenconsole. Vermijd de Q-system automaat, maar niet het aankoopadvies.

Weer een Alfa

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!