Autoblog-advies: leuke cabrio voor erbij (€1.500)

Auteur: , 122 Reacties

Want een auto mag ook wel voor wat vertier zorgen!

Een auto voor erbij. Wie wil dat nou niet? Precies. Nadeeltje: in Nederland zijn auto’s niet alleen peperduur, ook de bijkomende kosten mogen er zijn. Dus om zo maar even een set leuke auto’s op de inrit te zetten kan een prijzige hobby zijn.

Dat ondervond Laurens ook. Laurens stuurde ons een berichtje met een opmerkelijke vraag. Dankzij zijn werk en gezinssamenstelling heeft hij een verstandige keuze moeten maken. Op dit moment heeft hij naar eigen zeggen een 14 procent bijtellingschraper, een heuse Peugeot 308 SW. An sich een uitstekende auto waar je je ons aanzien absoluut niet voor hoeft te schamen.

Voordat Laurens trotse vader werd van een kleine, had hij altijd een trackday speeltje voor erbij, echter dit gaat nu natuurlijk nooit passen in het huishoudboekje. Maar een leuke cabrio voor de fun-kilometers moet hij wel bij moeder de vrouw er doorheen krijgen. Kortom, een leuke cabrio met minimaal 3 zitplaatsen en die niet al te veel kost.

Om een goed beeld te krijgen, bijgaand de tabel met de eisen en wensen van Laurens:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 308 SW
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 1.500
Jaarkilometrage:40.000 km (waarvan de 308 de meeste km's maakt)
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:fun, bloed stroomt toch waar het niet gaan kan
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, 1 kind (10 maanden)
Voorkeursmerken /modellen:Peugeot 306 Cabriolet
No-go modellen / merken:Geen Audi Cabriolet

Kortom, een krap budget en enkele duidelijke eisen. We kunnen aan de slag! Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Voor 1,5k zit je aan de onderkant van de markt. Reken jezelf echter niet te rijk. Deze auto’s zijn goedkoop vanwege een reden. Dit kan zijn: achterstallig onderhoud, veel kilometers, zeer incourant of een combinatie daarvan.

Peugeot 306 Cabriolet
Soms zijn je eerste ingevingen al de beste en hoef je eigenlijk niet verder te kijken. De Peugeot 306 heeft eigenlijk alles mee. Een mooie dakconstructie en een werkelijk schitterende koets. In tegenstelling tot de andere opties rijdt de 306 aanmerkelijk beter. Het onderstel is echt een klasse apart. Het onderhoud is goed te doen, want het is gewoon een 306 en voor 1.500 heb je nog een redelijke keuze ook. En zolang de 308 Cabrio nog op zich laat wachten, de mooiste cabrio van Peugeot tot nu toe.

306 Cabrio

Rover 200 Cabriolet
Ook van de Rover 200 was ooit een cabrio versie, die best wel redelijk verkocht. Tegenwoordig zijn ze erg lastig te vinden. Dat geld ook voor onderdelen. Het is niet onmogelijk, maar je bent wel aangewezen op het kleine aantal specialisten dat zich nog bezig houdt met Rovers. Voordeeltje: de cabrio uitvoeringen waren bijna allemaal best goed aangekleed, veelal stijlvol British Racing Green met beige leder. Nice.

216 Cabrio

Fiat Punto Cabriolet
In de tijd dat er van huis, tuin en keuken auto’s nog een cabrioversie werd gemaakt. De Punto Cabrio is niet de meest sexy aanbieding, maar de auto heeft wel een paar voordelen. Ten eerste is de techniek simpel en goedkoop te onderhouden. Het zijn ook praktische cabrio’s: de achterbank is best bruikbaar en er zit nog iets in van een kofferruimte (alhoewel je daar niet te veel van voor moet stellen). Maar het grootste voordeel is het aanbod: voor 1.500 heb je gewoon de keuze tussen behoorlijke exemplaren.

Punto Cabrio

Toyota Paseo Cabrio
Cabrioversies van Toyota’s zijn schaars. Heel schaars. Van de Celica zie je zo nog wel eens voorbij komen, maar de Paseo is als dichte versie vaak vergeten, laat staan de open variant. Je zult ze dus met een vergrootglas moeten zoeken. De traditionele voordelen gelden weer: het is een Toyota, dus de techniek is prima. De Paseo ziet er nog steeds aardig sportief uit en je hebt een achterbankje. Heel bruikbaar.

Paseo Cabrio

Renault Megane Cabriolet
Destijds een van de leukste betaalbare cabrio’s voordat het hele CC klapdaken ding een rage werd. Het uiterlijk is echt een voordeel van de Megane, net als de 306 smoelt de cabrioversie van de eerste generatie Megane bijzonder goed. De Megane rijdt niet zo strak als de 306, maar de Megane heeft een ijzersterke troef in handen, namelijk het aanbod. De keuze is enorm: alle motorversies en bouwjaren komen langs. Staar je niet blind op vermogen, maar zoek zoals altijd het mooiste exemplaar. Dat kan ook een basale 1.6 zijn.

Megane Cabrio

Opel Astra Cabriolet
Eigenlijk een beetje hetzelfde als met de Punto. Niet de meest spannende auto, maar ook eenvoudige en betaalbare techniek. De Astra heeft als voordeel dat ie een stukje ruimer is dan de Punto, met name achterin en de kofferbak is dat mooi meegenomen. niet zozeer dat baby’s groot zijn, maar iedereen weet dat de bijbehoren van een baby omvangrijk zijn. Net als bij de Punto heb je een behoorlijke keuze. Ga voor een zo origineel mogelijk exemplaar. Qua rijden nogal saai en wobbelig. Je kan niet alles hebben.

Astra Cabrio

Volkswagen Golf Cabriolet
Misschien wel de saaiste uit het lijstje. Dat heeft een voordeel, want je vind ze op iedere straathoek. De 1.8 blokken zijn lui, maar ook behoorlijk onverwoestbaar. Het grootste voordeel is het aanbod. Voor €1.500 kun je een heel aardig exemplaar uitzoeken. Om te rijden niet echt bijzonder. De kofferbak is niet erg ruim, en de toegang er toe helemaal krap.

Golf Cabrio

Yolo: Chrysler Stratus Convertible
De Yolo is terug! In eerste instantie dachten we aan de Saab 900/9-3 Cabrio. Maar toch maar niet. Voor 1.500 heb je namelijk de meest afgetrapte exemplaren: hoge kilometerstanden, veel onderhoud en erbarmelijke staat. Daarbij zijn de onderdelen erg duur en hoewel comfortabel, is de koets veel te beweeglijk. De Chrysler Stratus kent hetzelfde probleem als het gaat om dynamische kwaliteiten. Maar voor 1.500 vind je best nette exemplaren. Allemaal lekker luxe uitgevoerd. De reden van de lage prijs moge duidelijk zijn: ze zijn absoluut niet gewild, dus doorverkopen gaat lastig worden. De Stratus is wel lekker ruim en enorm comfortabel. Waarom niet?

Stratus Cabrio

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!