Autoblog-advies: Project-auto voor demontage, max €500

Auteur: , 60 Reacties

We gaan vandaag op zoek naar een technisch goede auto. Niet om hem heel te houden, maar uit elkaar te halen!

Iedereen heeft ze wel eens gezien. De foto’s van compleet gedemonteerde auto’s in autogerelateerde media. Bij een duurtest wordt een auto compleet uit elkaar gehaald om te zien hoe een auto zich houdt na duizenden kilometers. Alle klepjes, boutjes, schroefjes: alle onderdelen worden gedemonteerd. Om er vervolgens weer een auto van te maken.

Waarschijnlijk is dit ook wat Olivier en Victor geïnspireerd heeft. Het is bedoeld als een vorm van kunstobject. Of een kunst om dit überhaupt te kunnen bolwerken. De twee heren willen vooral leren hoe een auto daadwerkelijk in elkaar zit. Ze gaan dus een auto uit elkaar halen.

Maar welke? Ze hebben een budget van ongeveer € 250 tot € 500. Inderdaad: een Renault Laguna V6, Chrysler New Yorker of Mitsubishi Sapporo komt dan in zicht, maar dat is neit helemaal de bedoeling. Het moet een zo eenvoudig en lichte auto zijn. We zetten de eisen even op een rij:

Huidige /vorige auto's:N.V.T.
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€250 tot €500
Jaarkilometrage:0
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Project auto om te demonteren
Gezinssamenstelling:2 maten
Voorkeursmerken /modellen:Licht, iconosich
No-go modellen / merken:Zwaar, gecompliceerd

Voordat we beginnen een kleine noot. Bij het demonteren moet je uiteraard gaan voor een eenvoudige uitvoering. Een Lexus LS400 uit elkaar halen is leuk, maar duurt jaren. Waar je ook rekening mee moet houden is dat niet alle onderdelen weer terug o de plek kunnen. Sommige moeten vernieuwd worden. Houd daar rekening mee in het budget. Denk aan schroefjes die je kapot draait en dergelijke. Mocht je er weer mee willen rijden, maak dan gebruik van het feit dat de auto compleet uit elkaar is gehaald. Dus een koppeling of distributie vervangen is aan te raden.

Peugeot 205 1.4i Generation
Deze auto is legendarisch om meerdere redenen. Ten eerste is het de redding voor Peugeot geweest. In de jaren 80 ging het niet al te best met het merk met de leeuw en de 205 was het kantelpunt. Er zijn er zat te vinden voor 500, in diverse stadia van ontbinding. Het viel op dat er voldoende Generation modellen waren met de 1.4 motor. Fantastisch ongecompliceerd en mede daardoor vol karakter. Onderdelen zijn nog goed aan te komen en kosten bijna niets. De Generation modellen zijn de laatste modellen voordat de 206 kwam. Uiteraard kun je ook voor een (veel) ouder exemplaar gaan, mochten carburateurs u interesseren. De staat begint dan wel een dingetje te worden, want die auto’s zijn al meer dan 25 jaar oud.

Nog een Peugeot 205. Nog steeds een sterk nummer!

Fiat Panda 1.1 Young
Dit was jullie eigen idee en het is absoluut een goede. Een van de beste ontwerpen van Giugiaro en dat is een compliment. Dit is iets wat de Italianen erg goed kunnen. Basaal en karaktervol (tot wereldberoemd) vervoer. Er zijn diverse Panda’s te vinden, waarvan enkele van de ‘Young’ generatie. Dit was uitloopmodel rond 2000. Technisch gezien uitontwikkeld en nieuw hopeloos verouderd. Perfect voor als je nu een project wilt gaan beginnen. Ook bij een Panda zijn onderdelen gemakkelijk te vinden.

Lach je helemaal klem in de Panda!

Skoda Felicia 1.6 LX
De voorloper van de Dacia Logan, eigenlijk. Hiermee begon het echt voor Skoda. Gewoon een hele nette, ruime 5-deurs hatchback. Hij ontbeert de persoonlijkheid van de Fiat en Peugeot, maar om aan te sleutelen zijn er weinig auto’s makkelijker. De Felicia is gestoeld op destijds ouderwetse maar beproefde Volkswagen techniek. Dat was toen nog wel onomstreden. Ander voordeel: voor 500 kun je er nog eentje vinden in een behoorlijk aardige staat. Kun je tenminste nog rijden naar de werkplaats. En in plaats van uit elkaar halen kun je de Felicia ook onzichtbaar maken. Als het niet voldoende ‘fun’ is, was er ook een Felicia Fun, maar dat is een gele Felicia pick-up met gele velgen en een spoiler. Als je die voor € 500 heb je, ehh, fun.

Een échte Volkswagen!

Renault Twingo 1.2
De Twingo is eigenlijk de moderne eend. Daarvoor moet je wel dat dakje hebben, maar die zijn prima te vinden voor het geld. Sterker nog, de keuze is reuze voor €500. Allerlei Twingo’s passeren de revue. Op Marktplaats vonden we er al een stuk of 70 van Renaults kleinste. Welke te kiezen? Uiteraard het netste maar ook kaalste exemplaar. Sommige onderdelen kunnen verrassend prijzig zijn, houd daar rekening mee. Verder een doordacht en slim autootje waaraan het prima sleutelen is. Dit wordt later nog wel eens een klassieker.

Twingo!!!

Ford Ka 1.3
Is de Renault Twingo de moderne eend, de Ka is de moderne Mini. Jammer dat er nooit op grote schaal Cup-races/rally’s mee zijn gedaan, want dat zou een kers op de taart zijn. De eerste Ka was een zeldzaam fijn rijdend karretje. Directe besturing met gevoel, een klik-klak transmissie en een zeer solide en speelse wegligging. Was de Fiesta in de jaren ’90 een nogal saai apparaat, de Ka ziet er nog steeds guitig uit, alhoewel @Dizono daar héél anders over denkt. De 1.3 motor was bij introductie al antiek, dus gemakkelijk om aan te sleutelen. Voor €500 vind je allerlei soorten. Ook hierbij: ga voor de kaalste exemplaren.

Ford Ka met wouten.

Suzuki Swift 1.0 GA
Over basaal transport gesproken. De Suzuki Swift van deze generatie is een van de saaiste auto’s aller tijden, op de GTI uitvoering na, natuurlijk. De Swift 1.0 GA is bijna wel de meest anti-auto. het liefst in een non-metallic kleur. Met ongespoten bumpers en stalen velgen zonder wieldoppen. De kracht van de Swift is dat ze maar blijven gaan. In het vooronder ligt een 1.0 naaimachientje dat vrolijk zijn toeren maakt. De bak is zeer precies en, ehh, ja. Dat was het. Voor de rest rijdt het niet al te best. Technisch betrouwbaar en eenvoudig. Bestuurders willen nog wel eens recalcitrant zijn.

Wanneer zal de Kaki broek weer in zijn?

Volvo 343 
Deze Nederzweed moet er gewoon tussen staan. Allereerst natuurlijk omdat de Volvo 343 gebouwd is in Born. De 343 in basis uitvoering is heerlijk simpel en eenvoudig. De 343 is maximale truttigheid op wielen, wat hem ontegenzeggelijk veel charme geeft. Het is immers eigenlijk een DAF met Volvo logo erop. Techniek is redelijk makkelijk te betrekken. Het Renault torretje is simpeler dan de tekst van een liedje van Jannes en er zijn in NL voldoende clubs en fora bezig met deze ex-hoeksteen van de samenleving. Een Volvo 340 is eventueel ook een (iets beter vindbare) optie.

Hier reed de Pliessie ook in.

Yolo: Rover Mini
De meeste Rover Mini’s zitten boven de €500. Het begint bij ongeveer het dubbele. Dat gezegd hebbende, het zijn wel de meest iconische autootjes. Ook om aan te sleutelen zijn het verreweg de meest uitdagende auto’s. Brits betekend soms nog wel eens afwijkende sleutelmaten. Of een afwijkende ontstekingsvolgorde. Alle vierpitters doen 1-3-4-2, maar in Engeland vinden ze 1-2-3-4 ook wel eens leuk. Als je hem af hebt, is dit verreweg het leukste om te rijden. En je hebt het meest voldane gevoel ooit, want voor 500-1000 heb je echt niet een al te beste Mini. Daarom Yolo.

Mini

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



60 reacties

BMW 316i compact
@bart1976: ja neem deze aub, en zet de auto dan ook nooit meer in elkaar.
@87sandyd: ik hoop dat jullie de e36 bedoelen :(
@2wheeler: klopt
@2wheeler: Nee, juist de E46 is mislukt. De E36 compact met M-pakket vind ik nog wel okee.
@straatzakelijk: ik zal haar deze lelijke woorden niet laten lezen. Ik kan het niet aan zien om traantjes te zien rollen uit die 4 mooie koplampjes
@2wheeler: Dan is je ruitensproeiervloeistofreservoir lek.
@bart1976: heerlijk leuk autootje. Goede herinneringen aan mijn eerste autootje.
@turbodavid: heel herkenbaar. Ik rij momenteel in een 318ti. Niet de mooiste maar wel lekker af en toe driften :-)
Ik zeg die Panda. Geweldig autootje, ik moet er nog eens eentje gaan opzoeken.
Zonder twijfel de mini. Zal ook meer opleveren in goede staat dan de andere opties.
Ik ben nu een w124 aan het demonteren. Deze hadden ze voor 500 euro zo mee mogen krijgen.

Het is geen kleine lichte auto, maar wel simpel en zeer eenvoudig uit elkaar te halen.

Mijn tip is dan ook om voor een oude doorgerotte mercedes te gaan. De techniek is simpel, onderdelen zijn nog wel iets waard en je kunt ze vooral erg makkelijk uit elkaar krijgen. Als je voor een goedkope auto gaat zit je alleen maar te branden, zagen en boren om de boel uit elkaar te halen.
@lekbak: oh wacht. “om er vervolgens weer een auto van te maken” had ik ff over het hoofd gezien.

Een late w201 dus. Die zijn vaak redelijk roest-arm. Er is bijna geen betere auto om mee te beginnen. Wel iets boven budget, maar echt de beste keuze.
@lekbak: Eensch.
Grappig dat je de Chrysler New Yorker noemt. Een ouwe baas uit mijn straat rijdt rond in een groene en ik ging laatst eens kijken wat dat nog moest kosten. Geen €500,- iig. Al had ik ‘m wel in die prijsklasse geschat inderdaad.
Ik zou een Micra of (ook voor de uniek factor) een 100NX nemen. Leuke, goed bereikbare japanners, zit goed in elkaar maar niet te lastig. Daarnaast leveren sommige delen ook nog wat op.

tip: regel wel een lange dop 32 voor de aandrijfassen, verder kun je alles demoteren met sleutels 10,13,17 en een schroevendraaier.
Ik zou contact zoeken met autoslopers en dergelijke. Ga gewoon eens kijken wat ze nog hebben staan. 99% staat er volledig terecht, maar je zult maar net die ene procent tegenkomen.
En laat vooral je telefoonnummer achter! Ze zijn namelijk echt niet te beroerd om je te bellen als ze wat voor je tegenkomen. Vinden ze zelfs leuk.

Zo is een maatje van mij ooit aan een heuse Ford Granada hearse gekomen (voor de autorodeo). Hilarisch was dat. Helaas was het ding na één manche volledig aan gruzelementen ;-)
@Rob: Ik ken nog wel een goed autodemontage bedrijf uit Salmen.
Een oude Italiaan, die demonteert zichzelf
Een Mini voor een dergelijk lage prijs bevat vaak roest op de geijkte punten, denk aan driehoek stukken, dorpels, deuren, subframes en plaatwerk onder de voorruit. Als laswerk geen probleem is (zal vast bij de andere opties ook roest te vinden zijn), is ook een Mini ideaal om te leren hoe een auto in elkaar steekt.
Die Mini vind je nooit voor 500 ballen
@mrrallycross: dat staat er ook bij…
Heb hier een Peugeot 205 staan. Doe maar leuk bod. Nog in goede staat.
Gaat iemand nog de Alfa 159 grap maken?
OT: Een Kever? Heel eenvoudig en genoeg te vinden.
@shibby: 147 of 156 is mogelijk.
2cv is de beste. Eens bij mythbusters gezien dat je bijna de complete auto kan strippen zonder dat er gereedschap aan pas komt
@redneckdarian: Ja, die keer dat ze ‘m achter langs een Boeing 747 lieten rijden die de motoren op volle kracht had draaien.. Arm eendje :’)
@123bat: Oeps, het was TG wat ik bedoelde!
Link: https://youtu.be/ZJ9uWsvR1l0

Op 3:00 zie je een heuse 90’s Mondeo de lucht in gaan (incl. dramatische muziek)
Vanaf ong. 3:55 de 2CV!
Rover 416/418 (K serie)Prima voor 500 te krijgen en prima aan te sleutelen. Techniek ontworpen met BMW dacht ik..
@truenoae86: Nope. Rover 400 was Honda techniek. Al viel Rover wel onder BMW vanaf 1995.
@Rob: de oude 400 serie (1990 tot 1998) had wel Honda techniek aan boord (Honda concerto) maar de nieuwere (’95 tot 2005) hadden K series motoren die samen met bmw en Powertrain Limited ontworpen waren.
Ik zou persoonlijk een auto kiezen waarvan de onderdelen in overvloed aanwezig zijn. Het project wordt namelijk zeer ontmoedigend als je meerdere keren stad en land af moet zoeken naar een bepaald onderdeel. Verder zou ik een auto kiezen met zo min mogelijk roest, of een die niet roest gevoelig is. Heb dit project zelf met een Peugeot 106 gti gedaan een paar jaar geleden en dat is zeer goed bevallen (op de rotte plekken na die weg gewerkt moesten worden). Als ik uit bovenstaand rijtje zou moeten kiezen dan werdt het de Peugeot 205.
dit ga ik ook doen, alleen dan een budget van 150 euro.
Die foto van de Ka. What was Ford thinking?
Een Golf 2 of 3
Maat van me verkoopt zn ouwe Clio weg, bj 91 en 200k levenservaring.
Prijs moet makkelijk lukken. Mss optie?
Ik zou voor een Clio 1,4 gaan van de eerste of tweede generatie. Klein, vol karakter (dat vind ik dan, als een cliofiel) en vrij eenvoudig.
@aramae: en geheid te krijgen, die krengen gingen om de haverklap stuk is mijn ervaring…
Ford Sierra
Iconosich auto? Zie voorkeur.
Ik heb hier nog een Polo Variant uit 1998. Mag weg voor 500€
Ik heb zelf een mini die ik bijna helemaal uit elkaar heb gehaald, en werk bij een mini garage en onderdelen verkoop punt. De volgorde is gewoon 1342 dus met 1234 gebeurt er weinig.
Je kunt het beste een schade auto pakken kun je hem direct weer in orde maken bij het opbouwen. Als dat geen kunst is.
@thomasthomas: nee, doe ik wekelijks wel een paar keer.. :)
Als je em dan toch gaat slopen .. (demonteren en weer in elkaar zetten .. Yeah right .. Make that the cat wise) ..

Kan ik jullie maar 1 auto aanraden ..

Neem alsjeblieft de Alfa 159 ..
Ik pas alles boven de 500 euro wel bij ..
Of gewoon n golf. 1, 2 of 3.
Seat Ibiza, Honda Civic of een Suzuki Alto?
Als je hem weer in elkaar wilt zetten zal ik zeker geen mini kopen want dat gaat je meer tijd en geld kosten dan je denkt (spreek uit ervaring). Ik weet wel dat een Suzuki swift 1.3 te krijgen is voor 500 euro en dat zijn ook wel geinige wagentjes.
Heb zelf mn Skoda Felicia ook al deels in & uit elkaar geschroefd, als je een goede vind is het zeker aan te raden
En dan wordt mijn serieuze aankoop advies email niet in behandeling genomen (niet eens een antwoord terug), maar iets onnozels als dit wel. Tsja.
@borrelnoot: ja, daar heb ik ook last van. Ik wacht nog steeds ergens op een mailtje dat ze er mee bezig zijn, of juist niet.
@loveforcars: weet niet hoelang jij al wacht, ik een maand of 3. Ik geloof er niet meer in haha.
@borrelnoot: ik wacht pas een maandje haha
-edit: bedankt voor je vriendelijke betoog. Het is aangepast!-
Wat een leuk project, als ik zeeën van tijd en wat ruimte had zou zoiets me ook wel leuk lijken.
@willeme; Van wanneer is deze “oproep” als ik vragen mag?
Het project met de Panda loopt namelijk al. Zie: https://www.facebook.com/events/250353328653535/
Heren! En dames? De oproep was inderdaad van een tijdje geleden en we zijn inmiddels aan de bak. Het is een Panda geworden! 205 vind ik een mooie, stond ook op de short-list. Golf 3 of 4, Nissan Micra, dat soort werk, ook. Oh, en de Panda gaat niet meer in elkaar, dat maakt het een stuk makkelijker. http://imgur.com/a/MKLWU
Olivier
@ooo8: jammer dat de panda niet weer in elkaar gaat. Gaan de onderdelen nog andere panda’s redden?
Wat dacht je van een hyundai excel
Citroën saxo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).