Autoblog-advies: Project-auto voor demontage, max €500

Auteur: , 60 Reacties

We gaan vandaag op zoek naar een technisch goede auto. Niet om hem heel te houden, maar uit elkaar te halen!

Iedereen heeft ze wel eens gezien. De foto’s van compleet gedemonteerde auto’s in autogerelateerde media. Bij een duurtest wordt een auto compleet uit elkaar gehaald om te zien hoe een auto zich houdt na duizenden kilometers. Alle klepjes, boutjes, schroefjes: alle onderdelen worden gedemonteerd. Om er vervolgens weer een auto van te maken.

Waarschijnlijk is dit ook wat Olivier en Victor geïnspireerd heeft. Het is bedoeld als een vorm van kunstobject. Of een kunst om dit überhaupt te kunnen bolwerken. De twee heren willen vooral leren hoe een auto daadwerkelijk in elkaar zit. Ze gaan dus een auto uit elkaar halen.

Maar welke? Ze hebben een budget van ongeveer € 250 tot € 500. Inderdaad: een Renault Laguna V6, Chrysler New Yorker of Mitsubishi Sapporo komt dan in zicht, maar dat is neit helemaal de bedoeling. Het moet een zo eenvoudig en lichte auto zijn. We zetten de eisen even op een rij:

Huidige /vorige auto's:N.V.T.
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€250 tot €500
Jaarkilometrage:0
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Project auto om te demonteren
Gezinssamenstelling:2 maten
Voorkeursmerken /modellen:Licht, iconosich
No-go modellen / merken:Zwaar, gecompliceerd

Voordat we beginnen een kleine noot. Bij het demonteren moet je uiteraard gaan voor een eenvoudige uitvoering. Een Lexus LS400 uit elkaar halen is leuk, maar duurt jaren. Waar je ook rekening mee moet houden is dat niet alle onderdelen weer terug o de plek kunnen. Sommige moeten vernieuwd worden. Houd daar rekening mee in het budget. Denk aan schroefjes die je kapot draait en dergelijke. Mocht je er weer mee willen rijden, maak dan gebruik van het feit dat de auto compleet uit elkaar is gehaald. Dus een koppeling of distributie vervangen is aan te raden.

Peugeot 205 1.4i Generation
Deze auto is legendarisch om meerdere redenen. Ten eerste is het de redding voor Peugeot geweest. In de jaren 80 ging het niet al te best met het merk met de leeuw en de 205 was het kantelpunt. Er zijn er zat te vinden voor 500, in diverse stadia van ontbinding. Het viel op dat er voldoende Generation modellen waren met de 1.4 motor. Fantastisch ongecompliceerd en mede daardoor vol karakter. Onderdelen zijn nog goed aan te komen en kosten bijna niets. De Generation modellen zijn de laatste modellen voordat de 206 kwam. Uiteraard kun je ook voor een (veel) ouder exemplaar gaan, mochten carburateurs u interesseren. De staat begint dan wel een dingetje te worden, want die auto’s zijn al meer dan 25 jaar oud.

Nog een Peugeot 205. Nog steeds een sterk nummer!

Fiat Panda 1.1 Young
Dit was jullie eigen idee en het is absoluut een goede. Een van de beste ontwerpen van Giugiaro en dat is een compliment. Dit is iets wat de Italianen erg goed kunnen. Basaal en karaktervol (tot wereldberoemd) vervoer. Er zijn diverse Panda’s te vinden, waarvan enkele van de ‘Young’ generatie. Dit was uitloopmodel rond 2000. Technisch gezien uitontwikkeld en nieuw hopeloos verouderd. Perfect voor als je nu een project wilt gaan beginnen. Ook bij een Panda zijn onderdelen gemakkelijk te vinden.

Lach je helemaal klem in de Panda!

Skoda Felicia 1.6 LX
De voorloper van de Dacia Logan, eigenlijk. Hiermee begon het echt voor Skoda. Gewoon een hele nette, ruime 5-deurs hatchback. Hij ontbeert de persoonlijkheid van de Fiat en Peugeot, maar om aan te sleutelen zijn er weinig auto’s makkelijker. De Felicia is gestoeld op destijds ouderwetse maar beproefde Volkswagen techniek. Dat was toen nog wel onomstreden. Ander voordeel: voor 500 kun je er nog eentje vinden in een behoorlijk aardige staat. Kun je tenminste nog rijden naar de werkplaats. En in plaats van uit elkaar halen kun je de Felicia ook onzichtbaar maken. Als het niet voldoende ‘fun’ is, was er ook een Felicia Fun, maar dat is een gele Felicia pick-up met gele velgen en een spoiler. Als je die voor € 500 heb je, ehh, fun.

Een échte Volkswagen!

Renault Twingo 1.2
De Twingo is eigenlijk de moderne eend. Daarvoor moet je wel dat dakje hebben, maar die zijn prima te vinden voor het geld. Sterker nog, de keuze is reuze voor €500. Allerlei Twingo’s passeren de revue. Op Marktplaats vonden we er al een stuk of 70 van Renaults kleinste. Welke te kiezen? Uiteraard het netste maar ook kaalste exemplaar. Sommige onderdelen kunnen verrassend prijzig zijn, houd daar rekening mee. Verder een doordacht en slim autootje waaraan het prima sleutelen is. Dit wordt later nog wel eens een klassieker.

Twingo!!!

Ford Ka 1.3
Is de Renault Twingo de moderne eend, de Ka is de moderne Mini. Jammer dat er nooit op grote schaal Cup-races/rally’s mee zijn gedaan, want dat zou een kers op de taart zijn. De eerste Ka was een zeldzaam fijn rijdend karretje. Directe besturing met gevoel, een klik-klak transmissie en een zeer solide en speelse wegligging. Was de Fiesta in de jaren ’90 een nogal saai apparaat, de Ka ziet er nog steeds guitig uit, alhoewel @Dizono daar héél anders over denkt. De 1.3 motor was bij introductie al antiek, dus gemakkelijk om aan te sleutelen. Voor €500 vind je allerlei soorten. Ook hierbij: ga voor de kaalste exemplaren.

Ford Ka met wouten.

Suzuki Swift 1.0 GA
Over basaal transport gesproken. De Suzuki Swift van deze generatie is een van de saaiste auto’s aller tijden, op de GTI uitvoering na, natuurlijk. De Swift 1.0 GA is bijna wel de meest anti-auto. het liefst in een non-metallic kleur. Met ongespoten bumpers en stalen velgen zonder wieldoppen. De kracht van de Swift is dat ze maar blijven gaan. In het vooronder ligt een 1.0 naaimachientje dat vrolijk zijn toeren maakt. De bak is zeer precies en, ehh, ja. Dat was het. Voor de rest rijdt het niet al te best. Technisch betrouwbaar en eenvoudig. Bestuurders willen nog wel eens recalcitrant zijn.

Wanneer zal de Kaki broek weer in zijn?

Volvo 343 
Deze Nederzweed moet er gewoon tussen staan. Allereerst natuurlijk omdat de Volvo 343 gebouwd is in Born. De 343 in basis uitvoering is heerlijk simpel en eenvoudig. De 343 is maximale truttigheid op wielen, wat hem ontegenzeggelijk veel charme geeft. Het is immers eigenlijk een DAF met Volvo logo erop. Techniek is redelijk makkelijk te betrekken. Het Renault torretje is simpeler dan de tekst van een liedje van Jannes en er zijn in NL voldoende clubs en fora bezig met deze ex-hoeksteen van de samenleving. Een Volvo 340 is eventueel ook een (iets beter vindbare) optie.

Hier reed de Pliessie ook in.

Yolo: Rover Mini
De meeste Rover Mini’s zitten boven de €500. Het begint bij ongeveer het dubbele. Dat gezegd hebbende, het zijn wel de meest iconische autootjes. Ook om aan te sleutelen zijn het verreweg de meest uitdagende auto’s. Brits betekend soms nog wel eens afwijkende sleutelmaten. Of een afwijkende ontstekingsvolgorde. Alle vierpitters doen 1-3-4-2, maar in Engeland vinden ze 1-2-3-4 ook wel eens leuk. Als je hem af hebt, is dit verreweg het leukste om te rijden. En je hebt het meest voldane gevoel ooit, want voor 500-1000 heb je echt niet een al te beste Mini. Daarom Yolo.

Mini

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!