Baas boven baas: Spanjaarden willen 140 km/u

Gepost op 29-11-2012 om 14:48 door - 96 Reacties »

140 km/u in Spanje
Omdat je met 140 km/u veel sneller uit de crisis komt dan met 120 km/u, is er in Spanje een voorstel gelanceerd om de maximumsnelheid op bepaalde snelwegen een stuk omhoog te gooien.

Het voorstel om de snelheid te verhogen is afkomstig van Paco Vañó (Partido Popular) en hij is van mening dat op tolwegen de snelheid met gemak omhoog gegooid kan worden. Door de crisis zijn er namelijk veel minder mensen die gebruik maken van deze wegen en door de maximumsnelheid te verhogen hoopt hij dat tegen te gaan.

Je kan je voorstellen dat veiligheidsorganisaties (zoals DIA) tegen dit voorstel zijn. Ze stellen namelijk dat er veel meer ongevallen zullen gebeuren. Wat ze echter vergeten is dat op tolwegen relatief weinig ongelukken gebeuren. Daar komt nog eens bij dat die wegen (relatief) goed onderhouden worden.

In Italië zijn ook al bepaalde snelwegen waar je 150 km/u mag rijden en in Nederland mogen we sinds kort op bepaalde snelwegen (op bepaalde tijden) al 130 km/u rijden. Een snelheid van 140 km/u in Spanje lijkt ons dus geen probleem. (via: elmundo.es)

Alleen jammer dat je er weinig aan hebt als je met je auto + caravan onderweg bent naar de Costa del Sol.

96 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
hij heeft een punt, de tolwegen in Spanje zijn echt bizar rustig… de Spanjaarden rijden wel vrij slecht, dus weet niet of 140 zo slim is…
@rnej: ja maar italianen zijn op de weg een nog grotere ramp en als die met 150 ook nog overleven :P
@darkpluisje: 6000 verkeersdoden per jaar….och, ‘t was niets…
@rnej: Inderdaad, als je de tolweg van Malaga naar Marbella pakt, kom je misschien 20 auto’s tegen!
@roberto: kortom, de hele werkende bevolking dus ! ^^
@roberto: en die rijden meestal toch al 200…
@tunefuldjmike:
Richting Marbella? Dan zijn het drugsrunners….
@jrk68: daar komen en wonen veel welvarende mensen uit ondermeer Noord-Europa, Midden-Oosten.

Portugal heeft drugs al legaal gemaakt en daardoor is drugsgebruik en criminaliteit flink omlaag gegaan.
Hogere snelheid, meer doden, minder sociale uitkeringen.
Des te blutter het land des te sneller je mag??
Over 3 jaar zitten wij dus op de 200km/h?!
@kaasboerin: het is al weer heel lang geleden dat Duitsland blutter dan blut was. Nu is het erg welvarend en mag je af en toe op een klein stukje Autobahn wel onbeperkt, todat er zich een Brummi of een Polo Bluemotion op de falsche Fahrstreifen begeeft natuurlijk.
@kaasboerin: of er dan nog veel van ‘wij’ over is…
ik woon op tenerife en hier wordt nu de brandstof 20 cent duurder is geworden alleen maar langzamer gereden. diesel kost nu 1,10 en super 1,20.
@Sietse: oh…. Hier 1.85 en 1.52
Onze vriend Paco Vañó wilt dus een betaalde weg met trajectcontrole populairder maken dan een weg waar je geen tol moet betalen en waar geen trajectcontrole is (en dus zo hard kan rijden als je zelf wilt?) …
@dordtstar: om 500 meter een rotonde op de “normale” weg is een absolute ramp duurd 2x zo lang voor je ergens bent
Ik krijg sterk de indruk dat er sinds de verhoging naar 130 vaker ongelukken gebeuren op de Nederlandse snelwegen.

Vanmorgen was het ook weer raak op een heleboel plekken. Eigenlijk elke dag wel.

Benieuwd naar de registratiecijfers over een jaartje.
@glashelder: Ik krijg sterk de indruk dat men steeds minder oplet en zich interesseert in het verkeer en vooral ook zoveel mogelijk mekaar moet dwarszitten. Elkaar ertussen laten is voor sommige hetzelfde als vragen hun eigen kinderen te vermoorden want werkelijk geen middel wordt onbenut gelaten om je tegen te werken. Zelfde geldt voor onnodig links rijden. Er zitten steeds meer lui tussen die bewust niet naar rechts gaan onder het motto, hahahah maar jij komt mij niet voorbij. Vooral op wegen zoals de A1 veroorzaakt dit soms enorme files, mensen die menen dat 107,3km/h genoeg is om maar km’s lang onnodig links te rijden, want 15km verderop rijdt nog een vrachtwagen en dan moet ik toch weer naar links, kan ik net zo goed blijven rijden. Ik probeer altijd geduldig te wachten maar zodra er 15man rechts langs gaat, sluit ik daar wel achteraan. En het mooie is, men ziet dat niet als een signaal van, goh misschien moet ik is naar rechts gaan, nee hoor gewoon dom door blijven rijden en lekker kwekken over de Prive en Story en wat voor een leuke man die Albert Verlinden is.
@E34M5Touring: Ik blijf 9/10 keer ook altijd links. Maar ik rij dan wel de toegestane maximum. Zie meer in het keeping your lane, dan zigzaggen…
@Emile_Benz: maximum + 5 à 6 op de teller uiteraard…
@Emile_Benz: Beetje vreemd om je eigen regels te bepalen op de openbare weg.. ;s
@kaasboerin: Smeris, je weet zelf… ;)
@Emile_Benz: Ik heb geen enkel probleem met mensen die, nadat ze eindelijk aan de kant gaan, meteen weer naar links gaan. Zolang er geen mens op die baan rijdt zal het me jeuken. Maar zodra mensen letterlijk 10tallen km’s links sukkelen en gewoon niet aan de kant gaan terwijl hier meer dan genoeg gelegenheid voor is vind ik dat gewoon aso. Mensen die regelmatig de A1 (zeker van Apeldoorn tot Hengelo) zullen dit denk ik wel herkennen. Door de grote hoeveelheid vrachtwagens zijn mensen geneigd eindeloos links te blijven rijden.
@E34M5Touring: True. Nog erger is echter de categorie die hem met gangetje <100 naar links pleurt omdat ze een vrachtwagen zien.
Vermoed vaak zonder te spiegelen (anders wacht je ff, of maak je extra snelheid tot vlak achter het in te halen voertuig, zoals dat tijdens de rijlessen geleerd is).

Ook het niet harder durven (?) gaan dan de maximum is irritant. geef dan ff gas bij zodat je naar rechts kunt, maar nee… Zelf al eens meegemaakt toen ik onderweg was met blauwblauw… Op zulke momenten zou je echt willen dat je raketten à la James Bond aan boord had…
@Emile_Benz: Iets wat typisch iets Nederlands is. Woon nu een paar maanden in België, elke keer wanneer ik weer terug kom in NL valt me dit gedrag op. Vraag me af wat de achterliggende gedachte is. Ik wil naar links dus ik ga naar links? Jij rijdt harder dan ik, dat mag niet? Staat volgensmij onlosmakelijk in verbinding met het feit dat we steeds egoïstischer worden en anderen niets meer gunnen.
@E34M5Touring: Ik had er laatst 1 die bleef gewoon in z’n eentje op een lege 2 baans A8 stoïcijns links rijden…..
Gewoon +/-2 kilometer lang..
En dan 110km/h, en mij er niet langs laten..
Na een minuut begint je bloed te borrelen, hoe fucking egoïstisch en achterlijk kun je zijn..
Op een gegeven moment krijg je de verleiding rechts in te halen hoe fout dat ook is.. Maar dan zul je net zien, dan gaat hij naar rechts..
@kaasboerin: keek hij/zij wel in de spiegels…? Of was hij/zij te druk met andere dingen…?
@Emile_Benz: Niet dus..
Bewoog geen centimeter.
Toen ik uiteindelijk in kon halen hing ‘ie met z’n nek op z’n hoofdsteun, half te pitten in coma..
Vieze varken.
@kaasboerin: dan had je ‘m wakker moeten claxonneren. ;-)
@Emile_Benz: Bist du polizei??
Claxxoneren tsja, €200,- ofzo toch?
@E34M5Touring:
Albert Verlinden is leuk.
Denk ik.
En toch rijd ik rechts.
@glashelder: Lul niet! Dat ongeluk op de A12 vanochtend, dat was in een 100-traject…
kan nog wel wat bij, ik zeg 150 in nederland
in Polen mag je reeds sinds het begin dat ze daar autosnelwegen (eveneens met tol) hebben ook 140. En blijkbaar flitsen ze vanaf 149 waardoor ik dus met een gerust gevoel 160 op teller (+-148 op gps) kan rijden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden
@Jantje_555: 160 op je teller is 148 echte kilometers? Wat voor auto rijd jij dan? VW of Toyota gok ik?
@RRenault: idd een VW Jetta :-)
@Jantje_555: ja, de snelheidsmeter van VAG en Toyota zijn altijd een beetje te enthousiast. Wel slim, want mensen denken dat dat die auto’s veel stiller zijn dan de concurrenten… ;)
zo hard heb ik nog nooit gereden. 130 is het meest
@redneckdarian: jij bent dan ook een moraalridder
@E34M5

het is het een of het ander:
- Of je geeft de mensen die willen inhalen af en toe de ruimte
- Of je accepteert dat ze voor je blijven hangen
@glashelder: Ik rijd altijd zoveel mogelijk rechts. Helaas krijgen mensen dan de neiging je even klem te zetten op een vrachtwagen. En nogmaals ik blijf er 9/10x gewoon achter rijden wachtend tot het kwartje valt. Maar als er inmiddels 15 man rechts langs is gegaan, ga ik er wel achteraan. Een keer houdt het op.
@glashelder: ikke, ikke, ikke.
1. Men gooit de wagen zonder te kijken en/of richting aan te geven naar links, waardoor iedereen op de linkerbaan vol in de ankers moeten, en sukkelt dan langs het in te halen voertuig. Om de wagen daarna vlak voor het ingehaalde voertuig weer naar rechts te gooien. Ook nu weer zonder kijken en richting aangeven.

2. Men kijkt in de spiegels, maakt snelheid (zodat de snelheid ongeveer gelijk is aan het verkeer op de linkerbaan) achter het in te halen voertuig, spiegelt nogmaals, geeft richting aan en gaat vlak achter het in te halen voertuig pas naar links. Haalt het voertuig in, kijkt in de binnenspiegel, geeft richting aan wanneer de voorkant van het ingehaalde voertuig in de binnenspiegel zichtbaar is en gaat dan weer naar rechts. Ten slotte laat men aldaar de snelheid weer zakken naar de gewenste snelheid ZONDER op de rem te trappen.

Situatie 2 is zoals het – ongeveer – zou moeten, maar situatie 1 is zoals het (meestal) gebeurt. Bij dat soort mensen ga ik lekker met grootlicht kleven.
Misschien onverantwoord voor het wegen netwerk maar…
Komaan België! doe ook eens mee!
Gewoon maken zoals in duitsland, lekker onbeperkt. Het valt over het algemeen reuze mee hoe hard er gereden word. Af en toe wel een die hard rijd. Maar t merendeel rijd niet veel harder dan 130.
@patrickae86: en af en toe ligt er een auto verspreidt over 3km snelweg…
@Emile Benz

Zoals 2 moet het gebeuremn door degene die inhaalt.

Daar hoort bij:

3) Men rijdt lekker snel op de linkerbaan en geeft mensen die eens naar links moeten de ruimte
@Emile Benz

Zoals 2 moet het gebeuremn door degene die inhaalt.

Daar hoort bij:

3) Men rijdt lekker snel op de linkerbaan en geeft mensen die eens naar links moeten de ruimte
@Emile Benz

Situatie 2 is prima.

Daar hoort bij

3) Je rijdt lekker vlot op de linkerbaan en geeft mensen die naar links moeten vanwege langzamer verkeer de ruimte door even in te houden.
Langzamerhand wordt Europa het groote Duitsland..
Mogelijke gedachtegang van een stoïcijnse linksplakkert: Over een kilometer is er weer een vrachtwagen, ben er dus maar zeker van dat het plekje op de linker strook bemachtigd is voor je je klem rijdt achter dat grote enge ding. Dat er dan zo’n malloot met 130km/u aan komt denderen deert niet, hij wacht maar. Bovendien, waar slaat dat harde rijden op? Levensgevaarlijk en veel te duur, je gaat maar net als ik 110km/u rijden. En hou alsjeblieft eens even op met dat opdringerige gedrag, je ziet toch dat de vrachtwagen ondertussen nog maar 800 meter verderop is? Je moet ook niet denken dat jij met je veel te dikke auto meer bent dan ik, dan heb je het toch even mis. Oei, die vrachtwagen is toch wel heel eng, laat ik maar eventjes iets terug zakken voor de veiligheid. En hou jij achter me eens op in je dikke Audi, dat geduw is nergens voor nodig! Je ziet toch dat er aan de horizon nog zo’n eng ding rijdt, die moet ik ook nog voorbij kunnen… Nou zeg! Pff, aso, ga er dan maar rechts langs als je zo nodig haast hebt. Ben je nu blij? Ik hoop dat je straks van het talud glijdt als je de afrit neemt.
@Emile Benz

Je bedoelt natuurlijk dat degene die naar links gaat de zelfde snelheid moet hebben als degene die nadert op de linkerstrook.

Als het de bedoeling is dat degene op de linkerstrook geen stroobreedte in de weg wordt gelegd………Ook wanneer die dik over de maximumsnelheid wenst te rijden……..

Het is gewoon een kwestie van geven en nemen.
@Emile Benz

Dus je wilt alleen nemen?
@glashelder: ga jij ff opnieuw rijlessen volgen! Als het goed is heb je geleerd dat je eerst snelheid moet maken voordat je naar links gaat en dat je het verkeer op de linkerbaan hier niet onnodig mee mag hinderen. Dus niet met 90/100 naar links en dan 100 blijven rijden (uitgaande van een 120/130-weg). Mijn instructeur zei altijd “120 is 120″…

Dat bedoel ik.

Ruimte geven moet natuurlijk ook. Maar niet dan in een slakkengang gaan inhalen en daarmee de rest hinderen. Een inhaalmanoeuvre dient zo kort mogelijk te duren. En dat is niet zoals het vaak gebeurt…
@Emile_Benz: Je hebt het alleen over klassieke inhaal manouvres. Dat gaat in drukke situaties niet op. Jij vindt dat je op de linker baan meer rechten hebt dan de rechterbaan. Dat is dan ook direct de reden dat iedereen in een drukke situatie links gaat rijden. Je wordt namelijk op de rechter rijstrook continue klem gereden, ook al rijdt je net zo snel dan de linker rijstrook: ff gaatje dichtrijden. Ike,ike en de rest kan stikke. Het is een kwestie van geven en nemen: gaat twee kanten op. Het liefste wil je dat iedereen rechts gaat rijden zodat jij met 125km/uur relaxed op de CC kunt inhalen. Jij hebt meer rechten, want jij rijdt namelijk 125km/uur op de linkerbaan. Tja… ike, ike en de rest kan stikke…
@renezzzz: ik heb meer rechten, want ik heb blauwe lampen…
@Emile_Benz: Je hebt je auto dus getuned? :-P
Weer even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: in Spanje is het geen probleem. Op tolwegen kun je gerust 300km/u rijden zonder een andere auto te raken, want die rijden er niet. Rond Alicante hebben ze ook zo’n weg aangelegd. Heeft miljarden gekost en er rijdt niemand, terwijl je in Alicante zelf gewoon muurvast blijft staan in de spits.
Hier in NL werkt dat niet. Voorbeeldje: ik rijd op de linkerbaan achteraan een rij auto’s in afwachting op een inhalende vrachtwagen. Dan nog heb je van die mongolide (meestal Audi, VW of Volvo) bestuurders die bijna in mijn bumper zitten met het idee dat ik wel aan de kant ga. En waarom? Om achter een volgende bumper te kunnen duwen die ook echt niet harder kan……. Aanpakken die dwazen!
@emile Benz

Ik begrijp dat je van je instructeur hebt geleerd dat iedereen die links 120 rijdt nooit gehinderd mag worden.

Volgende vraag: Mag iemand die 140 op de linkerbaan wil rijden nooit gehinderd worden? Wat vinden we daarvan?
@glashelder: dat je je snelheid aanpast aan de linkerbaan lijkt me logisch, maar je hoeft niet harder te gaan rijden dan toegestaan om iemand die dat wel doet niet te hinderen. Het is tenslotte de keuze van de hardrijder dat hij de wet overtreedt, hij kan jou niet dwingen dat ook te doen. En ik spiegel altijd goed en wacht af tot ik een plekje zie om naar links te gaan, maar als een pipo die 400 meter achter mij aankomt op de linkerbaan 140 rijdt waar je 120 mag geen gas terug neemt zal hij toch op mijn bumber hangen omdat ik volgens hem te langzaam rijd. Erg vervelend dat, dus om antwoord te geven op je vraag: je hoeft geen EXTRA rekening te houden met iemand die 140 rijdt, tenzij het zo rustig is dat je achter hem gewoon plek genoeg vindt natuurlijk.
Zijn we het eens.

In de praktijk valt mij op dat de meeste types die zich ergeren aan van rijstrook wisselende collega’s zich niet aan de maximum snelheid houden. Zelfs niet als die 130 is.
@glashelder: Klopt, vaak is dat zo ja. Maar ik heb toch ook regelmatig, vaak op tweebaanswegen, dat ik netjes de maximum toegestane snelheid rijd en ik toch vol op mijn rem moet voor iemand die geen twee seconde kon wachten tot ik gewoon voorbij was. Ik zie al vanaf een lange afstand dat hij op een vrachtwagen voor hem afrijdt, er is ruimte zat naast hem om naar links te gaan zonder dat ik er last van heb, maar hij wacht, net zo lang tot ik er praktisch ben om hem vervolgens pal bij mij voor de deur te parkeren met, doordat hij zo dicht achter de vrachtauto reed, zo’n 95-100 km/h. Die mensen zijn volgens mij totaal niet bezig met rijden, en kijken totaal niet om zich heen of ver genoeg vooruit, die vrachtauto komt echt niet uit het niks denk ik dan. En mij hadden ze ook al lang in hun spiegels kunnen zien aankomen. Erg vermoeiend zulke mensen…
@RRenault: En dan komt de gewetensvraag…. In hoeveel van die gevallen rijdt je zelf op die linkerbaan en ben jezelf niet naar eens naar rechts geweest? Het is allemaal niet zo wart/wit. Tuurlijk is het niet goed om je stuur zomaar naar links te gooien en niet op te letten wat er om je heen gebeurt. Dat geldt echter voor iedereen. Je had ook gas bij kunen geven of al iets kunnen inhouden…
@renezzzz: Om de gewetensvraag te beantwoorden: ik ga in de meeste gevallen netjes naar rechts, behalve wanneer er zo weinig ruimte tussen de voertuigen op de rechterbaan zit dat ik binnen 4-5 seconden weer naar links had gemoeten… Dan ben je niet meer aan het rijden, maar aan het slalommen. ;) En ik ben het met je eens dat even inhouden of extra gasgeven geen probleem is om de rechtsrijder ruimte te geven, dat doe ik ook regelmatig, vooral het even inhouden dan, alleen bij de gevallen waar ik het over heb was dat helemaal niet nodig en hadden die mensen als ze een beetje hadden opgelet zonder problemen naar links gekund, alleen doordat ze met van alles en nog wat bezig zijn, behalve met wat er om hun heen op de weg gebeurt, hebben ze dat niet door en denken ze: “ik zit nu weer achter zo’n stomme vrachtwagen. Ik moet naar links.” En vervolgens knallen ze, vaak zonder richtingaanwijzer te gebruiken, zo naar links. Ik klink nu als een oude zeikert terwijl ik pas 19 ben, maar ik erger me echt kapot aan dat soort acties. En het valt me zoals vele andere ook op dat dit vooral in Nederland erg veel gebeurt. In Duitsland en zelfs Frankrijk heb je hier al veel minder last van.
Ik stoor mij er overigens niet aan wanneer iemand de max overschrijdt.

Zolang het geven en nemen maar goed werkt.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!