BMW 4 Serie Coupé Concept is officieel [met video]

Gepost op 05-12-2012 om 17:54 door - 98 Reacties »

BMW 4 Serie Coupé Concept

De lekkermakende lekplaatjes krijgen direct een vervolg. BMW heeft zojuist meer info vrijgegeven van de nog in conceptstatus verkerende 4 Serie, de auto die we vroeger 3 Serie Coupé moesten noemen.

Het is duidelijk: er komt meer afstand en verschil tussen de sedan- en de coupéversie van de 3 Serie. Net zoals de BMW 6 Serie gezien wordt als een losstaand model, terwijl het gewoon een 5 Serie met minder deuren en een andere daklijn is. En net zoals de A5 bij Audi verder van de A4 af staat.

Omdat de brand spanking new 4 Serie nog niet in een productiestadium verkeert, rept BMW trouwens met geen woord over motoriseringen of specificaties. Wel komen we het een en ander over de dimensies te weten. Hij is qua wielbasis vijf centimeter langer (2.810 mm) dan de reguliere 3 Serie. De spoorbreedte ging er ook flink op vooruit; vooraan werd 4,5 cm toegevoegd en achteraan loopt dit op tot 8 cm. Vergeleken met zijn voorganger (3 Serie Coupé – red.) is de auto 44 mm breder en 16 mm lager geworden. Harder, faster, breder, stronger.

Over die immense luchthappers in de bumper zegt BMW dat dit gedaan is om de kenmerkende nieren dicht te kunnen houden. Beter voor de aerodynamica (ergo: het verbruik) en het zorgt voor minder luchtverstoring. De bumperopeningen leiden de lucht ook langs het remspul, de oliekoeler en creëren een air curtain dat de wielkasten omsluit en een betere aerodynamica moet opleveren.

Het interieur is, zoals op de lekplaatsjes al was te zien, gedaan door BMW Individual. Indien het productiemodel ook louter een dergelijke binnenste krijgt kunt u wel raden dat BMW de 4 Serie qua prijs een eindje boven de 3 Serie zal positioneren.

Verwacht het productiemodel van deze Teutoon rond september 2013, als de IAA in Frankfurt losbarst. Tot die tijd wordt het kwijlen met deze megagallery.

Update 06-12: De eerste video is los! Bekijk hem op autojunk.

98 reacties   toon alles
1 woord wat is ie super gaaf WOW!

individual interieur zou ik wel beetje aanpassen, kleur en naden is niet echt heel mooi. Maar das maar een detail.

Kan niet wachten op de M4 hoe zal die wel niet worden :) :)
@schellekens006: M4 word geweldig, maar ik kan maar niet wennen aan het idee dat je een M4 moet hebben in plaats van een M3.. M3 hoort toch als 2 deurs te bestaan!
@salberts93: bij het vallen van de term M3 was alles duidelijk, vanaf nu heb je veel uit leggen.
@schellekens006: dat is wat ik ook dacht WOW! Wat een waanzinnig mooie auto! Als BMW dit niet uitbrengt dan zijn het een stel pannenkoeken! De coupes van de andere merken kunnen wel inpakken!
@schellekens006: Ik heb ook één woord voor jou; discalculie!
doe maar een 3 liter met 3 turbo’s en (2X) 3 cylinders. En er moet diesel in getank worden :D
@TDI-goeroe: Neen, veel liever met een atmosferische V8…
@Frux: een V8? Wil je er een muscle car van maken? De geruchten gaan dat BMW besloten heeft dat de V8 in de M3 ook een vergissing was. Gelukkig maar, het moet licht en technologisch hoogwaardig zijn, voor lomp en ouderwets moet je bij de Amerikanen zijn.
Prachtig.
BMW <3
Wat nou concept? Bouwen dat ding!
Ik vind hem heel mooi. moet het nog even op me in laten werken. Heb nog mijn twijfels bij de luchthappers in de bumpers en de uitlaten. Tevens had de achterbak wel iets langer mogen blijven.

Maar wat in het artikel mijn verbazing schetst, de luchthappers zijn dus dicht als ik het goed begrijp? Wat oorspronkelijk een grill voor de luchtinlaat was is nu dicht? dat zou ik echt belachelijk vinden. vorm na functie is dan wel overboord gezet.
@BMW330Ci: Tja, bij een Mini Cooper S, is die kenmerkende luchthapper in de motorkap ook gewoon dicht. Komt omdat ie nu een turbo heet, terwijl de vorige nog een compressor had.

Maar inderdaad, een beetje raar eigenlijk.
Lelijke achterbumper zeg lijkt wel of er 6—-a in staat
Wat een fucked up bekerhouders
Plaatjes doen het niet?
@SCscreamGT2: Jawel, misschien probleem met je browser?
Hoezo concept, hij was toch al af?

Ik vind m teveel aftermarket. Lijkt gedaan door een Chinese tuner. Zoiets.
Geen specificaties over motoren? Ik weet wel welk blok ik wil. 335i blok, met Performance uitlaat en M pakket. Wat een prachtige wagen is dit geworden! Een van de mooiste BMW’s van afgelopen tijd en dat is ook wel te zien aan de reacties. Ze hebben hier de juiste snaar geraakt ;)
@jzaero: misschien maken ze er wel een 540/550 van, aangezien het een serie ‘hoger’ is. :)
@ricardo: ik verwacht niet dat zij deze duurder dan de vorige gaan maken, waarom zouden ze er minder willen verkopen.
Misschien mininaal een 323i/325i?
Maar dat interieur, no worries, dat is zo ‘individual’ als de teffes, zullen we er misschien op een handjevol zien als het zover is.
@kaasboerin: Ik zou er gewoon een wit/beige of lichtbruin interieur in zetten. Lekker fris en modern tegelijk. De persfoto’s zijn wat oubollig, zeker door die lelijke stiksels die ook in de bekerhouders zit.

De viercilinders zijn leuk, maar het enige blok dat je wilt hebben is de N55 of het M blok dat later volgt. Zeker in zo’n coupé hoort er een dik geluid in te zitten!
@jzaero: nu ja, het roffeltje dat ze uit bijv. Een 500 abarth of Mini cooper weten te persen is ook gaaf hoor!
Maarrrr, de meer cilinders hoe lekkerder het geluid idd! (Meestal)
En ja, wit/beige, zoals die persawfbeeldngen van de nieuwe 6 gran coupe.
Verliefd! :)
@kaasboerin: Gewoon de loop en torque distributie van een 6 cilinder vind ik beter dan die van een viercilinder. Dan kan de turbo 4-cils nog zoveel koppel hebben, een N/A atmosferische 6’er is qua power delivery wat smoother dan die 4 cilinders. Niks mis met 4 cilinders overigens, maar 6 cilinders zijn gewoon een stapje meer ;) E90 minimaal voor de 325i gaan, F30 minimaal 335i ! Turbo motoren lijken bovenin wat dood te zijn
@jzaero: Ik vermoed dat “het dood zijn bovenin”, typisch is aan turbomotoren. Mijn max koppel bv ( atmosferische motor ), ligt op 5550 toeren.

Bij de turbovariant van mijn motor, ligt dat max koppel ineens al op 3000, waardoor die typische turbo-punch eigenlijk vanaf 3000 toeren verdwijnt, en je het gevoel hebt dat er eigenlijk niet veel meer gebeurd in de hogere toeren.

Eenvoudig gezegd, is koppel = acceleratie, en paardenkracht = topsnelheid.
@SimonMc: peekaa is een berekening van de arbeid die een motor levert met als input het koppel en het toerental. Het hangt dus redelijk aan mekaar vast. Een bepaalde diesel met twee keer zoveel koppel op 1000tpm als een bepaalde benzine maakt op dat moment twee keer zoveel vermogen.

Een F1 motor maakt hoge toeren voor het vermogen – maar tegelijk als hij op dat hoge toerental niet veel koppel produceerd zal hij ook niet veel vermogen produceren. Vermogen is het koppel voor een bepaald toerental. Het is de kracht ‘plus’ de snelheid. Niet de kracht ‘of’ de snelheid.

Het vermogen omschrijft meer hoe lang je het koppel kan gebruiken in een bepaalde versnelling. Een diesel heeft veel koppel en weinig toertallen. Dus die kan (mits identieke versnellingen) harder trekken maar je zal veel vlugger moeten verleggen omdat de zelfontbranding in toerental begrensd is. Dus om een diesel evenveel snelheidsbereik te geven in een bepaalde versnelling, krijgt die een hogere versnelling, waardoor het acceleratie aspect wegvalt.

Maar, als we een hypothetische CVT nemen, en een diesel en benzine die aan hetzelfde toerental draaien, dan zal de koppelrijke diesel meer snelheid halen voor dat toerental. Maar verleg je het toerental naar +5000tpm, dan valt het koppel en dus ook het vermogen vd diesel weg en zal de benzine meer snelheid halen.

Dus om te stellen of je met koppel of vermogen meer snelheid/acceleratie haalt is een beetje fout want het één is een rechtevenredige functie van het ander. Het is meer een kwestie van koppelcurve die het best zo hoog en lang mogelijk is – en dan krijg je automatisch uw vermogen erbij – als functie van het toerental.

Een vrachtwagen die 3 ton kan dragen heeft meer koppel (macht) als een wagen die 1 ton kan dragen. Maar als die wagen drie keer zo snel kan rijden met die 1 ton – dan hebben ze evenveel ‘vermogen’ om een bepaalde massa in een bepaalde tijd te verplaatsen.

Als je nu de versnellingsbak eruit haalt en vervangt met een duo-hybride-diff (working title) – dan kan je misschien het beste van beide werelden combineren. Het hybride diff werkt als een CVT – dus je kan altijd uw motor ideaal belasten en in the sweet spot houden – terwijl de hybride functie ervoor zorgt dat het turbo gat – en/of de diesel-cliff (snappie?) – door de electromotoren kan worden opgevangen. IPV de motor trager te doen draaien en in het turbogat te vallen, bvb, vertraag je de auto door het vermogen als electriciteit op te slaan.

Het duo-hybride-diff kan – in mijn hypothese – ook ESP-ABS-LSD-Haldex-… en misschien nog wat ander spul elimineren. Wat kostprijs, complexciteit, en frictie verlaagd. Plus – je kan het redelijk goed standardiseren zodat het op de meeste wagens past – zelfs retroactief. AWD met 3diffs en 4 PSD toestanden is ook een optie.

De ‘4’ ziet er erg vet uit. Dat hij daardoor duurder word is geen probleem want dankzij iMobility kan je er goedkoop mee rijden terwijl zijn eigenaar (en dus rechtstreeks of onrechtstreeks BMW zelf) er meer aan kan verdienen. En het is dubbele winst want je haalt meer gebruik-winst uit minder autos dus verbruik je in totaal minder grondstoffen waardoor die prijzen kunnen stabilizeren.

Op een eindige planeet met de zon als enige min of meer permanente energiebron en een stijgende populatie is iMobility in de toekomst de enige viabele optie, IMHO.
@Pieter-Jan Catteeuw: Met andere woorden: Vermogen is een produkt van koppel. Zonder koppel geen vermogen. Je kunt niet kiezen voor koppel of vermogen omdat je acceleratie of topsnelheid wilt, want het hangt van elkaar af. Je kunt wel de karakteristiek kiezen (diesel of benzine).

Ontopic: Mooie auto, maar lelijke voorkant en lelijke achterkant!
Jammer dat je bij die nieuwe BMW’s eerst tegen een muur moet rijden voordat die voorkant er enigszins fatsoenlijk uit ziet..
@dennisr: doe eens.
@awesome: regel jij een bmw en toestemming? rij ik wel..
@dennisr: als je belooft om heel hard te rijden… ;)
@dennisr: Misschien zeggen sommige mensen dat ook wel over jouw gezicht?
@berlinetta: Ooh vast, en dat mag.. zijn ze helemaal vrij in..

Maar in welke zin voegt deze reactie iets toe? beetje vreemd als ik eerlijk mag zijn..
@dennisr: Dit krijg je als er een -1 button mist. Ben het tot 3 maal toe met je eens. De neus wordt inmiddels wel erg laag en raar gedrongen.
@dennisr: Mijn reactie voegt ook niks toe, is maar een geintje.. no offense ;)
2 woorden: MACHTIG PRACHTIG!!

Wat is hij geslaagd! Kan niet wachten op de motorisering en specificaties..
Rekeninghoudend dat dit bij BMW sowieso al top is!

Laat de concurenten nu al maar in het zand bijten..
Die achterkant! Wat waren ze denkende bij het ontwerpen van het onderste deel?
@awesome: iets in de trend van ”De rest is ook al niks, dan dit ook maar verpesten”
Wat zit er onder die achterkant, een ikea vensterbank? Wat een rommeltje…
@MARS: hahah, inderdaad de juiste typering !
@awesome, dennisr. of je zit te stangen, of je kunt of wilt niet uitleggen waarom je het design niks vind, kom eens met onderbouwing wat je van het design vindt ipv op basis van alleen de bumper, of de opmerking van tegen een muur aanrijden. BMW is de met de laatste design van de modellen op de goede weg, ze durven te veranderen,helaas hebben ze ook slippertjes met de ft versies en de x6. Deze 4 coupe is is prachtig van lijn, in de juiste proporties met een lange neus, vloeiende lijnen en toch ook details die uitnodigen om langer en meer in detail te kijken. Hier kan Audi nog wat van leren. A5 haalt het niet bij dit design. BMW is toch veel spannender en uitdagender.
@mtber: ik vind het totaal plaatje gewoon lelijk, in principe is dat niet iets wat perse onderbouwt moet worden met diverse argumenten.. ik ga het dan ook kort houden..

De mooiste BMW vind ik de E46.. lekker strak ontwerp.. daarna is het niet meteen lelijk geworden maar wel berg afwaarts.. En met de laatste reeks slaan ze de grootste plank nog mis, ik vind het gewoon lelijk.. zo’n beetje alles wel eigenlijk..

interieur zal wel mooi zijn..
@dennisr:
Persoonlijk vind ik dat ze weer de goede kant opgaan met het design.
Jammer van de KIA achterbumper en ik hoop dan ook dat ze daar nog wat aan veranderen.
Verder mogen ze hem van mij zo laten
@jrk68: Overigens kan je dat hier al zien, op het testmodel.
No worries dus:

@mtber: Eerlijk gezegd vind ik dit wederom een van de minder geslaagde ontwerpen van BMW. Ik snap niet helemaal waar ze de laatste tijd mee bezig zijn. Waarom moet er zoveel ‘versieringen’ worden toegevoegd?
Is dit om de auto mooier te laten overkomen?
Op mij heeft dit juist een nadelig effect.
Maar ben ook zelf qua ontwerpen meer van hoe strakker (minder) hoe mooier het oogt.
En wees eerlijk wie vind de voor cq. de achter…uhm…bumper? (is het wel een bumper?) oke die 2 gaten aan voor en achterkant nu echt mooi?
Bumper doet mij een beetje hieraan denken:

Het is een prachtige auto geworden. Maar het heeft me niet kunnen overhalen, De A5 blijft in mijn ogen nog steeds de mooiste van de drie.
@exotic: de A5 kan en mag niet in de schaduw staan van deze auto. De BMW is schitterend, geweldig ontwerp en niet zomaar een 3 serie die 1,5 vergroot is en waar 2 deuren uitgehaald zijn.
Audi moet eens wakker worden met hun saaie design die ze op alle modellen loslaten. De Audi quattro concept car was het allermooiste wat Audi in de laatste 15 heeft ontwikkeld.
@rufctr01: laatste 15 jaar….
Werkelijkwaar prachtig. Maar auw, die ramen gaan een pijnlijk geluid geven tijdens het openen in de winter. Het ziet er schitterend uit, maar het is zó onpraktisch wanneer het vriest…
@320ci: wie doet er dan ook zijn ramen open in de winter :p
Prachtig, zo uitbrengen die handel!!!
Ganz geil! Ben nu al benieuwd wat Audi en Mercedes hier voor antwoord op gaan geven. :D
Wat een beauty! Veel mooier dan een A5
Heeft zelfde aflopende daklijn als een A5.
Wat een prachtige auto zeg. Hele mooie lijn en ziet er lekker sportief uit.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!