BMW: Er komt een M3 én een M4. Dubbel feest dus?

Gepost op 09-12-2012 om 16:27 door - 64 Reacties »

BMW 4 Serie Coupe Concept
Nu BMW officieel heeft aangekondigd was het natuurlijk afwachten hoe de opvolger van de M3 Coupé genoemd zou worden. Zou dat gewoon M3 blijven? Of zou dat model ook een +1 krijgen en voortaan als M4 door het leven gaan. BMW heeft gekozen voor optie 2.

De naam M3 is sinds 1985 aan de meest sportieve versie van de BMW 3 Serie range. In eerste instantie was dat een coupé en een cabrio (E30) en later kwam er ook nog een sedan bij (E36). Voor de opvolger van de huidige M3 Coupe en M3 Cabrio wil BMW dus met deze traditie breken en er een label met M4 opplakken.

De M-versie van de 3 Serie sedan zal echter nog wel het label M3 op zijn bips geplakt krijgen. Kunnen we daarmee leven? Is het heiligschennis? Toen Audi de opvolger van de RS4 Cabrio plotseling RS5 Cabrio noemde hoorde ik niemand piepen in elk geval.

En Mercedes loopt ook al jarenlang te goochelen met de getallen die ze aan hun AMG modellen hangen. Het zal wellicht even wennen zijn voor de meeste fanboys, maar uiteindelijk zal iedereen er wel aan wennen. Of toch niet? (via: caranddriver.com)

Technisch zullen de M3 (sedan) en M4 (coupe & cabrio) naar alle waarschijnlijkheid weinig van elkaar verschillen. Voor beide modellen verwachten we een (dubbel of driedubbel) geblazen zes-in-lijn met zo’n 450 pk onder de motorkap.

64 reacties   toon alles
Foutje bedankt?
Voor mij blijft de M3 een M3. Ik zal er niet van opkijken als de opvolger van de ”M4” weer M3 gaat heten.
ik hoop dat ze de normale m3 niet terugschroeven om meer klanten te trekken voor de m4.
@xiran: Bij Audi is er toch ook geen verschil tussen de RS4 en RS5.
@robbie: audi is geen bmw ;) marketing technische is het briljant.
@xiran: Zoiets kan je in een handomdraai softwarematig weer rechtzetten natuurlijk.
@Tommy2:
Zo hé, jij bent knap,dat je een Audi softwarematig in een BMW veranderen….
@jrk68: Zijn in de basis dezelfde auto’s toch? Alleen heeft de BMW geen 4 ringen maar een soort propeller-logo.
@Tommy2: Behalve dat het BMW logo niets met propellers te maken heeft.
@xiran: waarom is het briljant?
Eerder hetzelfde feest met dubbele namen.

De marketing boys zullen er wel een voordeel in gezien hebben. Uiteindelijk staan er net zoveel snelle BMW’s bij de dealer, alleen de naam is iets anders.

Kan je niet klagen toch.

De 4-serie is anders echt wel een grote wagen of die ook zo doodsportief gaat zijn als een kleine e30 dat weet ik wel niet.
@Hupke: Of je accepteert gewoon dat auto’s niet meer hetzelfde zijn als 20 jaar geleden. Get over it ;) Anders koop je toch een 1M Coupé? Qua grootte zal die niet veel afwijken van de E30
@utr1984:

Bedoel je niet de E46 want de E30 is kleiner.


@Hupke:
Daarom vergelijkt hij de 1M ook met de E30 M3, die zijn qua maat redelijk vergelijkbaar.
Al is de 1M wel 375kg zwaarder dan de E30 M3, maar dat noemen ze tegenwoordig “vooruitgang”.
@jrk68:
en @utr1984
Ik zeg net de de E46 M3 coupe en de 1M coupe net beter met elkander te vergelijken zijn qua afmetingen dan de E30 en de 1M.
Ik vind het heiligschennis. M3 is toch een legendarische naam. Als BMW zo makkelijk met legendarische namen omgaat, moeten ze de volgende 1M ook maar gewoon M1 noemen.
Zullen er wel aan wennen. Nu heb ik bij M3 een coupé in mijn hoofd. Binnenkort is dat dus wel anders.

Afijn, bij die Audi was het niet zo bijzonder aangezien de RS4 niet zo’n historie heeft als de M3. Lijkt me logisch dat dat dus geen probleem was..
Zolang ze niet met een M3GT op de proppen komen zal het mij niet boeien, al is het historisch niet correct.
Maar als je op die slak zout moet leggen dan hoort een M3 sedan ook niet….
Echt heel erg dom van BMW en het zal mij niet verbazen als dit in de toekomst weer rechtgetrokken wordt.

Het grote verschil met Audi en Mercedes: zij hebben zelfs normale typenamen nooit lang gedragen, laat staan dat ze 1 zeer sterk performance model lange tijd aan hebben gehouden. Een RS4 is iets van de afgelopen 12 jaar en traditioneel een Avant. Die Avant bestaat nog steeds als RS4.

Bij BMW zijn juist M3 en M5 ontzettend sterke namen die bijna zo oud aanvoelen als het merk zelf. De M6 hoort daar niet eens echt bij, een M4 al helemaal niet. M3 = uber coupe, M5 = uber sedan. Dat is zo sinds 1985. Weinig (merk)namen die zo oud en sterk zijn.
@Alwood: Ach, alles gaat te grabbel bij BMW op het moment. Marketing is de merkwaarde voorbij gegaan. Jammer, want het zorgt er (in mijn geval voor) dat ik de feeling met het merk een beetje kwijtraak. Voorheen heilige huisjes worden in rap tempo afgebroken. FWD unisex design en goedkopere materialen (vooral de 1 en 3 serie vond ik op sommige plekken echt tegenvallen). En die drang om elke (soms niet bestaande) niche te vullen met een auto, hoe lelijk soms ook (3GT, 1serie die X4). Persoonlijk zie ik ze veel liever stoppen met al die bullshit en gewoon weer spannende auto’s maken. Ben benieuwd wat de M3/4 gaat worden. Hopen dat ie niet zo klinkt als de M5….
@E34M5Touring: helaas kan je op hoop en dromen geen bedrijf runnen, bmw zal het wel nodig hebben zoveel auto’s te maken net als porsche de cayenne en panamera nodig heeft
@darkpluisje: BMW draait al jaren prima zonder al die meuk. Dus waarom nu ineens anders. Ik snap best dat die electroauto’s nodig zijn. Maar een X4? En dan ook nog zo gestyled? Nergens voor nodig. Net als die algemene design richting. 6serie vind ik echt niet spannend, zeker niet tegenover de Bangle uitv. Zelfde geldt voor de 5 serie, mooie auto maar wel een beetje 13 in een dozijn auto geworden. Heb een weekend een hele dikke 320d meegehad en daar vielen me toch wel wat dingen tegen, had ik niet verwacht.
@darkpluisje: porsche doet het ook prima met haar ‘dromen’. 911 heeft weinig geleden van alle veranderingen in de autowereld. Stel je voor dat BMW’s 3 en 5 nog net zo dicht bij het origineel zouden zitten. Gouden auto’s denk ik.
“Toen Audi de opvolger van de RS4 Cabrio plotseling RS5 Cabrio noemde hoorde ik niemand piepen in elk geval.”

Dat vergelijk kun je niet maken. De RS4 heeft niet zo een legendarische heritage als de M3. Het ontstaan van de M3 en RS4 hebben twee totaal verschillende redenen gehad. De RS4 is er marketingtechnisch in gemoffeld om maar iets tegenover de M3 te kunnen zetten terwijl het idee achter de M3 in eerste instantie puur op de racerij was gericht.

Maar goed, we zijn nu jaren verder en mensen zijn nogal oppervlakkig geworden dus deze wijziging zal voor het grote publiek geen impact hebben.
@Rick-dos: en toch is het heel oppervlakkig om alleen op alle oppervlakkigheden in te spelen volgens mij ;-)

Merken die het ‘uithouden’ hebben visie en bouwen naar bepaalde waarden die mensen sinds jaar en dag waarderen. Met ‘dozenschuiven’, zo veel mogelijk winst maken en het inspringen op makkelijke verkopen vang je op de korte termijn meer (veel meer) maar dat kaartenhuisje klapt uit elkaar.

Alleen belangrijk natuurlijk als je als merk voor nog 50 jaar gebakken wil zitten…
wat maakt het uit hoe hij komt te heten, much ado about nothing, of om bij shakespeare te blijven: “A rose by any other name would smell as sweet” :)
De E30 was geen coupé maar en 2-deurs sedan, een coupé zou een aangepaste daklijn moeten hebben…

Verder vind ik M4 niet echt lekker bekken en gaat niet het alarm af dat bij M3 wel. Anderzijds, de 1M is de M die ik op dit moment het liefst zou hebben en die heeft ook niet de naam die je ervan zou verwachten. Over 20 jaar is M4 net zo’n merknaam als M3.
“De E30 was geen coupé maar en 2-deurs sedan, een coupé zou een aangepaste daklijn moeten hebben…”

Juist. Een coupe heeft ook portieren zonder stijlen. Een 2-deurs sedan wordt ook wel een Coach genoemd.
@Homer55: “een coupe heeft portieren zonder stijlen”

Dat is vaak zo, maar niet altijd.
Pffff, over 5 jaar praat niemand er meer over..
Wat een toffe auto is dit. En of ze op de top versie nou m3 of m4 zetten zal mij werkelijk een worst wezen. Zolang hij maar mooi is en hard gaat!
Kijk, rs4–>rs5 maakt niemand hier uit want niemand hier geeft iets om audi’s rs afdeling, in ieder geval niet in vergelijking met M en AMG.
Na de E30 is de M3 alleen maar zwaarder en lomper geworden, de E90 is al helemaal erg. Geef mij maar een echte driver machine als de E30 M3: voor mannen met ballen!
Nou nog een M4 shooting break.
M3, M4 wat maakt het uit. Het zijn allebei boutjes waarbij de 1 iets dikker is dan de ander.
@mashell:
En beide draai je in no time kapot?
@jrk68:

Brute aap dat je bent, nog nooit van een momentsleutel gehoord? (of gewoon met 1 vingertje aandraaien)
@Hupke: met het moment waar de meeste momentsleutels beginnen draai je een M3 of M4 wel kapot hoor :-P. De mijne begint pad bij 30 nm, ik denk dat er dan al niet veel draad meer over is…
De reden dat BMW dit doet is omdat Audi ergens in de 90’er jaren de type aanduiding van BMW gedeeltelijk gecopieerd en +1 gedaan heeft. (3-serie=A4, 5-serie=A6 etc) Nu vinden de marketing boys van BMW het nodig om mee te gaan in het nutteloze spel . Ik zou zeggen schoenmaker blijf bij je leest. Blijf gewoon technisch superieure auto’s bouwen en bouw een paar gekke modellen om het grote geld binnen te slepen. Het echte marketing geneuzel verder aan de specialisten van Audi overlaten.
was de bmw m3 e30 “coupe” geen 2-deurs sedan inplaats van een coupe, als je kijkt naar de daklijn, deurlijsten, … ??
Het boeit me echt geen hol hoe hij gaat heten. Als hij er maar komt.
Wie zijn verleden negeert hypothekeert zijn toekomst…
Wat maakt dat naampje nou uit, het is een dikke bak, en of het nu een m3, m4 of ,m34 is boeit toch niet? Deze auto is ook niet vergelijken met een e30, moet je gewoon niet doen.

Het was pas verwarrend geweest als ze de normale coupe 4 serie hadden genoemd en de snelle uitvoering m3 coupe, of niet?

Deze auto is eigenlijk qua formaat beter te vergelijken met de m635csi ipv e30 m3 en de 3 serie sedan is meer te vergelijken met de 5 series van vroeger, hij is geloof ik zowat even groot als de e39!!!!


Maar zoals ik al eerder heb gezegd, bouwt bmw naar mijn mening nog maar 1 echte bmw, de 530i met een 6 in lijn zonder turbo, dat is toch zoals het hoort of niet? Je ziet ook aan de reclame van bmw dat die 6 in lijn nog iets bijzonders is, ze zeggen namelijk in hun folder:

“Een motor met een bijzonder goed reactievermogen en ongeëvenaarde
toerengretigheid”

Ze zeggen eigenlijkz elf ookal dat de 6 cilinder beter is dan dan de 4 cilinder turbo, maar bmw kan ook niet anders door al die stomme regels tegenwoordig.
@undifined1: Waarom die hele 4 serie? Wat is er mis met de 3serie. Dat gaat al ongelofelijk lang terug. Is nergens voor nodig. BMW slaat door met die meuk. M3 is een icon in de sportscoupe/sedan wereld. Al die marketing meuk bewaren ze maar voor de Electrobrigade.
@WolfKrad: Dan moet jij duidelijk eens wat interessante lectuur gaan raadplegen!
Ik help je wat op weg:
http://www.logoblog.org/bmw_logo.php
Het merk BMW is Beter, Mooier, Waardevoller geworden in de afgelopen 20 jaar. BMW is niet meer dat kleine merk van toen. Wen er maar aan. Het concern BMW is gegroeid. De beslissing om een 4 serie te starten lijkt me niet meer dan logisch. De 3 serie coupe was altijd al exclusiever dan de 3 serie sedan. Op deze manier wordt het juist duidelijker voor de consument om zijn of haar BMW naar keuze te maken.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!