Hoe vaak heb jij een M3 F8X gezien met de handgeschakelde zesversnellingsbak?
De BMW M3 (E9X) lijkt de laatste generatie te zijn waar nog een groot deel van de klanten koos voor een handbak. Dit heeft deels te maken met het feit dat er bij de introductie niet eens een keuze was. Een jaar later, in 2008, kwam de M3 pas met de DCT beschikbaar. Uiteindelijk bleek die combinatie een stuk populairder, want van de M3 met DCT zijn veel meer exemplaren geproduceerd.
Zijn opvolger, de M3 F8X, was ook verkrijgbaar met een handbak. Door de invoering van de WLTP-cyclus koos BMW ervoor om de M3 vroegtijdig uit productie te nemen. Omdat de introductie van de 3 Serie voor later in 2018 op de planning stond, zag de Duitse autofabrikant geen reden om deze generatie M3 nog van een partikelfilter te voorzien.
Eind oktober 2018 ging de M3 uit productie. Via BMW M Registry is het mogelijk om data te raadplegen met betrekking tot de productieaantallen. Uit die cijfers blijkt dat slechts 15,5 procent van alle M3’s F8X een handgeschakelde versnellingsbak hadden. Het gaat hier om zowel pre-LCI als de LCI modellen. Om precies te zijn betreft het 5.426 auto’s. De rest, 29.251 M3’s, kregen een automaat.
Het overgrote deel van de handbak M3’s werden in Noord-Amerika besteld. 28 procent van de M3 F8X’s daar hebben een manuele transmissie. In de rest van de wereld hebben slechts 3,54 procent van deze generatie M3 een handbak. In een wereld van kostenbesparingen lijkt het slechts een kwestie van tijd dat ook bij BMW de handbak gaat verdwijnen. De sportievere Noord-Amerikaanse rijder is op dit moment de achillespees van het zelf schakelen.
De cijfers brengen ook andere interessante info naar voren. Zo werd het Competition Package aangevinkt op 14.969 M3’s. De populairste kleur was Black Sapphire met 6.111 stuks. Daarna volgen Alpine White (4.950 stuks) en Mineral Grey Metallica (4.576 stuks). De zeldzaamste kleur was Pyrite Brown Metallic. Slechts 9 BMW M3’s zijn in deze tint uitgevoerd. (via BMWblog)
Dutchdriftking zegt
Niet heel gek toch? De M3 is toch vooral een heel goede daily driver. Een goede automaat is dan gewoon heel fijn. Bij een tracktool als de 1M is het een ander verhaal.
racerx zegt
@dutchdriftking: exact, daarnaast is de DCT bak van BMW ook nog eens een fijn ding om mee door te stampen.
kennone zegt
@dutchdriftking: dat zal bij de 1 en 2 ook wel minder gaan worden. Want vrùùger was de M3 een tracktool
gove zegt
@dutchdriftking: goede daily? als je iets het gas aanraakt met dit weer proberen de achterbanden te spinnen en grijpt de asr in, waardoor de auto in toerental terugvalt en je rijdt al bokkend weg, kut auto helemaal met nat weer,
Dutchdriftking zegt
@gove: licht doseren en vanaf 3e versnelling pas vol gas. Dat moet zelfs met mijn ruim 20 jaar oude Golf in de regen. En nee ik rijdt niet op oude banden. ASR kan overigens gewoon uit neem ik aan?
sollie1984 zegt
@gove: overdrijven is ook vak. Ding rijdt prima in regen en als je normaal omgaat met het gaspedaal dan gedraagt de auto zich ook keurig. Slippende of driftende achterkant heb je alleen als je het gaspedaal flink intrapt. En zelfs dan grijpt de auto keurig en gecontroleerd in.
karhengst zegt
@dutchdriftking: Mij lijkt het veel te luid, opzichtig en straf geveerd voor een daily. Een 440i of 435d lijken me dan afhankelijk van de afstand betere keuzes.
En wanneer het dan toch al oncomfortabel is dan kan een handbak er ook nog wel bij. Ook in de stad heb ik daar altijd plezier aan gehad.
Dutchdriftking zegt
@karhengst: is toch juist fijn? Na een dag heel hard werken lekker met je M3 naar huis scheuren?
lekkaah zegt
@dutchdriftking: laat je niet gek maken, je kan je schoonmoeder veilig in je M3 rijden, ding is prima als daily en foolproof, dat is het voordeel van adaptieve DCT/gasrespons/EDC(dempers) en de prima DSC etc. Op oma stand kan er niets misgaan. Er wordt hier gepraat door @gove alsof het een donkervoort betreft.
bmw2coupeeigenaar zegt
@dutchdriftking: Yep en die is vervangen door de BMW M2
acakoning zegt
Ik denk dat we geen grappen meer mogen maken over Amerikanen kunnen alleen met een automaat rijden..
MoeWat zegt
@acakoning: maak ik zelf wel uit
gwnbmw zegt
@acakoning: 27% van 5000 is grofweg 1300 auto’s, op een bevolking van 330 miljoen…
mrbasa zegt
@gwnbmw: tja met zo’n logica kom je niet ver.
3.5% de totale M3 productie voor de rest van de wereld is geleverd met een handbak, dat is 1225 auto’s over de wereld populatie min de populatie van America, is dan 7.3 miljard.
1225/7,300,000,000……
Dat is pas een klein percentage.
Als je het zo bekijkt doet Amerika
het zo gek nog niet.
cloverleaf zegt
@acakoning: het is ook geen grap. Het zijn er maar een paar. Europeanen rijden automaat sinds het een beter alternatief is geworden dan een handbak. Puristen daargelaten. De echte puristen rijden overigens paard
lincoln zegt
@acakoning:
Europeanen kunnen ze inmiddels ook maken ..
Tonnie zegt
@acakoning: is ook wel zo, alleen mensen die een auto als spielerei zien hebben daar graag een handbak. En tot een aantal jaar geleden ook veel pickups dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.
gwnbmw zegt
Heeft het niet te maken met de wereldwijde actie van bmw, die meer als een jaar heeft geduurd, dat ze elke auto gratis met een automaat uitrusten?
fanboy zegt
Huh wat, dit was toch de ultieme rijdersauto?
mashell zegt
@fanboy: en met een automaat rijdt het toch ook ook prima? Overigens is elke niet autonome auto een rijdersauto. Goede kans dat Dacia de laatste rijdersautos zal verkopen. Rijdersauto is maar een rare autovisie team, leuk voor mensen die in hun bedje om hun lengteas rollen (ook zo’n een AMS en Autovisie term).
fanboy zegt
@mashell: Precies de discussie die ik wilde losmaken :D
Maar je hoort zoveel dat mensen zelf willen schakelen, ook al is dit gewoon de langzamere manier. En dat handgeschakelde klassiekers/youngtimers meer waard zijn etc.
Gewoon allemaal nostalgie en gezemer over rijders auto, want sneller is het sowieso niet meer.
ponnie zegt
@fanboy: Zolang je geen competitie rijdt is de hoofdreden van hobbymatig autorijden toch dat het leuk is?
Als ik niet zelf kan schakelen vind ik er eerlijk gezegd geen zak aan.
gandini zegt
@fanboy: Mooie discussie! Mijn mening: handmatig schakelen is inderdaad niet sneller, maar dat is voor de handbakfans (wat een woord…) ook helemaal niet belangrijk. Het idee dat je een topcoureur bent die alles zelf onder controle heeft, dus niet een of andere computer, dat is waar het vooral om gaat.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Dat is afhankelijk van je referentie-coördinatensysteem. Bij mijn lichaam vind ik het voor de hand liggen om de as van mijn voeten tot mijn kruin als de hoogte-as te definiëren, en om een lokaal coördinatenstelsel te hanteren. Dan roteer ik in mijn bedje vooral om mijn hoogte-as. Natuurlijk kan ik ook een globaal coördinatenstelsel definiëren maar dan moet ik wel zorgen dat de lengte-as daarvan exact gelijk ligt met mijn lokale hoogte-as als ik de slaaphouding heb aangenomen.
Kortom: ik wil ook voor AutoVisie gaan schrijven!
Het mooiste in AutoVisie vind ik dat ze dan ook nog wel eens spreken over ‘rol om de breedte-as’. Dat noemen we in de voertuigdynamica duiken of dompen, maar ach, het staat wel interessant, nietwaar?
panam1 zegt
Wat moet je met een handbak als je iedere dag minstens 30 min in de file staat – en zodra je de bebouwde kom in rijdt heb je om de 10 meter drempels van t kaliber Mount Everest – enige voordeel van de handbak is dat je rechterarm Schwarzenegger proporties krijgt – maar dan moet je iedere keer weer uitleggen dat je niet eenzaam bent, maar t door je handbak komt…..man man man
lincoln zegt
Keihard werken met een handbak ..
Kei en keihard werken ..
tazmania zegt
De meeste mensen snappen helemaal niks van de voldoening die het geeft als je zelf schakelt. Het samenspel van koppelen, schakelen, zelf tussengas geven enz. En dan alles op tijd en op het juiste moment. SMG/DSG/PDK is écht leuk en geen straf, maar de handbak blijft koning.
n0zem zegt
@tazmania: de meeste mensen snappen wel dat jij dat vint, maar vinden het zelf niet. Dat is het verschil. Ieder zijn ding en dat betekent de overgrote meerderheid aan de flippers. So what?
reactief zegt
@tazmania: Maar in de file wordt het ineens veel minder leuk toch!
tazmania zegt
@reactief: zeker! Ook met een moderne flipper heb je een samenspel tussen auto en berijder, en dan ook nog het voordeel van automatisch schakelen, files e.d. Maar de voldoening is minder groot.
maotje zegt
@tazmania: de handbak
Is in deze auto zeker geen heer en meester. Die kan niet tegen de dct op. De bakverhoudingen van de dct zijn beter dan die van de handbak. Handbak heeft langere versnellingen.
tazmania zegt
@maotje: maar is het dan ook leuker? Dat is mijn punt. Op zoek naar een mooi exemplaar zou ik een DCT zeker niet over slaan, maar de voorkeur gaat naar de handbak.
maotje zegt
@tazmania: ik denk dat het zeker leuker is. De versnellingen zijn korter waardoor die hoger in de toeren terugvalt bij opschakelen waardoor je weer sneller bij je max vermogen bent. Dat is juist het gene dat je wilt met dit soort auto’s. Daarbij schakelt het natuurlijk ook nog eens sneller.
lekkaah zegt
Vind het eigenlijk nog veel, die DCT maakt onwijs veel goed
..Maar uiteraard allemaal te pleb voor de gemiddelde AB coureur
Pyrite Brown Metallic, fantastische kleur imho
alassad zegt
en hoevaak is die gele kleur besteld?
Gulli zegt
Als je met de automaat maar zelf kunt flipperen en dat hij niet bij 5000tpm alsnog zelf opschakelt, dat scheelt al een hoop denk ik. Zoals in de RS5 die ik in de noodloop reed omdat ik met 8000tpm vergat dat hij niet zelf wilde schakelen ?
phr34k zegt
@gulli: De ZF 8 traps automaat in mijn F30 kan ik gewoon de begrenzer injagen zonder dat deze zelf gaat schakelen. (met bak in Sport+) Dus met deze meer hardcore DCT kan dat vast ook. ;)
Gulli zegt
@phr34k: Nou kijk aan, dan lijkt me dat een prima reden om idd voor de automaat te kiezen.
Tenzij je natuurlijk heel graag een koppelingspedaal hebt en aan rev-matching doet. Hoewel mijn 1-serie zelfs al rev-matcht met z’n handbak als je terugschakelt (vind ik wel echt een hele coole actie)
alassad zegt
@gulli: wat is revmatchen?
Gulli zegt
@alassad: tussengas geven als je terugschakelt zodat het toerental (revs) van je motor gelijk loopt (match) met die van je versnellingsbak. Anders krijg je zo’n schok in je aandrijflijn dat je snel door koppelingsplaten vreet en het kan potentieel zorgen voor onbalans in de auto, wat bijvoorbeeld op het circuit niet handig is.
kniesoor zegt
@phr34k: dat is inderdaad het geval.
dare2think zegt
De populairste kleuren zwart, wit en grijs. Dat geeft aan dat de M3 vaak onder de rader moet opereren..
fouadski zegt
@dare2think: en maar volhouden dat Audi rijders saaie kleuren kiezen…
ghost zegt
In Nederland kiezen mensen niet zozeer niet voor de handbak omdat zij het niet willen, het is ook simpelweg een afweging qua geld. Een handbak stoot meer CO2 uit tov een DCT wat in NL resulteert in meer BPM en dus een hogere aanschaf.
pleiades zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
cazzo046 zegt
M3 handbakje kopen en een paar jaar wegzetten.
Worden goud waard.
Edge zegt
Er is hier niemand die oprecht verbaasd is door deze cijfers, toch? Zowel voor comfortgerichte toepassingen als absolute performance ben je tegenwoordig veel beter uit met een automaat dan een handbak. Tel daarbij op dat een grote afzetmarkt (de VS) van oudsher al een automatenland is en je komt op dit soort cijfers uit. Ik zou het daarom ook heel goed begrijpen als BMW de volgende M3 niet meer met handbak uitbrengt.
Dat betekent ook dat ik alleen maar meer respect heb voor autofabrikanten die hun performancemodellen wél met handbak blijven uitbrengen. Chevrolet met de Corvette en Camaro, Ford met de Mustang GT350R (en bij voldoende vraag toch ook in de GT500, aldus een Ford topman gisteren), Aston Martin dat dit jaar met een handgeschakelde Vantage komt. Niks dan lof voor dit soort fabrikanten
hijman85 zegt
Vraagje! Ik heb nu een 435i met 8-traps automaat, dat is de beste automaat die ik tot nu toe gehad heb. Soms fantaseer ik over een M4, maar die dct bak schrikt me af. Hij lijkt me veel minder comfortabel dan de 8traps, maar dat is slechts een gevoel want ik heb er nooit mee gereden. Wat is jullie (beter gefundeerde) mening daar over?
lekkaah zegt
@hijman85: Hij zal (vooral met koud weer ’s ochtens eerste 5 min) wat meer ‘bokken’ dan je 8 traps, maar het is niet storend (imho). Je kunt de DCT trouwens flink ‘configureren’ (van ‘zacht/comfort’ naar normaal, agressiever, en zeer agressief). Ik ben er iig zeer over te spreken en ben fan van de bak. Gaat silky smooth en razendsnel, ook met flipperen
kniesoor zegt
@lekkaah: onder alle omstandigheden (zelfs in stand 3) is de DCT behoorlijk smeuïg, er zijn nooit harde klappen. Alleen de launch control doet dat misschien – die heb ik niet uitgeprobeerd.
lekkaah zegt
@amghans: In de E9x had je er 5 (6 in S stand), maar dat was misschien wel een beetje teveel van het goede. De laagste 2 standen waren extreem sloom, eigenlijk overdreven
Onehp zegt
Vooral jammer als er geen keuze is.
Ik vind eigenlijk net een handbak beter passen in een rijders wegauto, en een snelle automaat op circuit.
Wegauto he, niet fileauto…
willeme zegt
@onehp: Eigenlijk wel. Zeker als je kijkt naar de hoeveelheid gadgets en electronica van zo’n ding. Zo moeilijk is schakelen niet en het biedt wel meer beleving. Het gaat gaat toch ook een beetje om de sensaties van zo’n auto?
alpinafanb10 zegt
Switchtronic
wjeurs zegt
Ondanks het feit dat ik het heerlijk vind om met een handbak te rijdsen zou ik in de praktijk ook sneller een automaat kiezen. Zeker als je hem als daily gebruikt of vooral afstanden maakt en weinig sportief rijdt om het rijden
Onehp zegt
@wouterjeuring: vind juist als daily met (lange) routes waar er weinig ruimte is voor plezant rijden, dat een handbak nog net dat laatste beetje interactie aanbiedt. Je blijft bewust van welke versnelling je hebt, welke toeren en welke snelheid. Gewoon net dat beetje meer bezig zijn met autorijden. Maar ik besef dat ik een uitzondering ben, én dat het niet past bij alle autotypes (diesel is doorgaans best met automaat), én dat als je echt veel in de file staat (merendeel nerderlanders?) het ook niet leuk is…
V8Vantage zegt
@onehp: Helemaal eens! Ik denk dat het een maatschappelijk dingetje is. Niemand wil nog moeite doen, alles moet snel en makkelijk en het liefst allemaal nu meteen Zonde want uiteindelijk zijn we allemaal emotionele dieren en moeten we geprikkeld worden. Dat gaat minder met een playstationbeleving dan met het echte werk, zelf schakelen, op zoek naar die perfecte balans, de ultieme interactie tussen mens en machine. De auto waarmee je dat weet te bereiken, dat is de betekenis voor mij van rijdersauto.
Het is net als goede sex, daarbij ga je toch ook niet zo snel mogelijk naar het hoogtepunt?
kniesoor zegt
@vantagev8: qua dat laatste : dat hangt ervan af hoe snel de baas van de secretaresse weer terug is van z’n lunch.
V8Vantage zegt
@amghans: Ahhh, dus je moet optijd weg zijn… Nu snap ik het :-) Haha goeie!
karhengst zegt
@Onehp: Op de snelweg maakt het me vooral uit dat de 7e en 8e versnelling het geluidsniveau drukken.
Maar als er hooguit een 6-trapsautomaat wordt geboden (Mazda), dan graag een handbak.
O plaat zegt
Vroeger vond ik de M3 een toffe bak, de dag van vandaag doet hij mij nix meer. Hij heeft namelijk 2 deuren te veel.
kniesoor zegt
@shiva: neem je een M4.
martingtv zegt
Nog nooit met een DCT bak gereden. Die ZF 8 automaat vind ik al een verschrikkelijke versnellingsbak. Verwacht dat de DCT ook niks voor mij is.
Waarom gaat een auto vaak anders klinken van een automaat? Vooral bij het schakelen van de automaat klinkt als of de chauffeur continu met een slippende koppeling rijdt.
kniesoor zegt
@martingtv: de M-DCT en de ZF8 zijn twee fundamenteel verschillende bakken, de ene een dubbele koppelingsautomaat, de ander een automaat met koppelomvormer. Voor zover ik weet hebben beide behalve bij het wegrijden geen slip, de DCT heeft in ieder geval geen slip meer zodra de auto rolt.
Onehp zegt
@amghans: de ZF heeft eigenlijk ook twee hoofdkoppelingen, één die hydraulisch is en werkt onder slip, en een andere platenkoppeling die de bak ‘vast’ (lock up) zet als er geen slip moet zijn. Ook de architectuur is volledig anders, de ZF heeft als een traditionele automaat een massa planeettandwielen die zich in verschillende combinaties vastzetten met behulp van platenkoppelingen, de DCT heeft twee in elkaar lopende assen met elk hun set tandwielen die middels een mechanische syncronisatie met tand en huls een vaste verbinding maken met de as die al dan niet gekoppeld is aan de motor. Zoiets.