BMW M550d is een betere auto dan een M5?

Auteur: , 149 Reacties

Wanneer maken de details, tienden seconden, het aantal cilinders en de gebruikte motor niet meer uit? Op dat moment schopt de BMW M550d namelijk de harige billen van de M5.

Twee ontzettend dure, snelle en onzinnige auto’s. Groot, lomp en voor de liefhebber van rijden op een rustig moment natuurlijk veel te afstandelijk. Een van de twee is ietsiepietsie sneller dan de ander. Dat scheelt minder dan de variatie in reactiesnelheid van veel mensen. Bovendien heeft de ‘langzame’ BMW M550d vierwielaandrijving. Het mag normaal gesproken 0,3 seconden langer duren tot de diesel 100 km/u bereikt, bij glad wegdek ligt de zelfontbrander direct voor.

BMW M5
Nieuwprijs: €132,250
0-100 km/u: 4,4 seconden
Verbruik: 9,9 l/100km
Power: 560pk/680Nm
Geluid bij 130 km/u: 72 dB

BMW M550d
Nieuwprijs: €103,500
0-100 km/u: 4,7 seconden
Verbruik: 6,3 l/100km
Power: 381pk/740Nm
Geluid bij 130 km/u: 69 dB

Dan ga je nadenken over andere zaken dan stoplichtsprintjes. Comfort, brandstofkosten (reikwijdte!), onderhoudskosten en prijs zijn maar wat vreemde zaken die je bij aanschaf van een auto mee kan laten wegen. Want niets is zo vervelend als continue moeten tanken, meerdere per jaar naar de dealer moeten voor onderhoud en te veel belasting betalen bij aanschaf.

BMW zet de twee auto’s zo dicht naast elkaar dat je gaat twijfelen over kannibalisme. Alle plussen en minnen op een rij kan ik geen reden bedenken hier wel voor de €30.000,- duurdere BMW M5 F10 te kiezen. Op de brandstof en aangedreven voorwielen na lijkt de M550d zelfs meer de ‘onopvallende performance’ lijn van de originele BMW E28 M5, te volgen. (via bmwblog.com)