BMW Z4: facelift en nieuw instapmodel [sDrive18i]

Auteur: , 78 Reacties

De huidige BMW Z4 (E89) draait alweer vier jaar mee, en dus was het voor BMW verplichte kost er een facelift tegenaan te gooien. Net als bij de X6 moet je heel goed je best doen om de verschillen te zien. Er komt ook een nieuwe instapper, in de vorm van een sDrive18i.

Kennelijk was BMW ook in het geval van de Z4 nog dik tevreden met het uiterlijk, want de facelift beperkt zich tot enkele zeer subtiele wijzigingen (vergelijkingsmateriaal). De bumpers voor en achter werden gewijzigd: aan de voorkant is de sectie onder de kentekenplaat aangepast, achter werd een klein diffusertje toegevoegd en de reflectoren een stukje hoger gezet. Daarnaast zit er in de lampen nu LED-dagrijverlichting.

Tot nu toe was de instapper de sDrive20i, met 184 pk en 270 Nm, nu wordt dat de 18i, met dezelfde motor, maar 156 pk, 240 Nm, 0-100 in 7,9 seconden (automaat: 8,1 seconden), en een topsnelheid van 221 km/u. Tijdens zuinige cruisetochtjes vertaalt dit zich voor de bijna 1.500 kg zware cabrio naar 6,8 liter per 100 kilometer en 159 gram per kilometer. Freude am Fahren? Ongetwijfeld.

BMW Z4 E89 Facelift-interieur

Voor de fotoshoot werd vanzelfsprekend geen vierpitter, maar het dikste van het dikste genomen, een full-options sDrive35is (340 pk), met nieuwe (Individual?) interieurspeeltjes, zoals Hansaplast-pleistertjes op de stoelen, en stukjes maliënkolder op het dashboard.

De opgefriste Z4 debuteert medio januari, samen met de M6 Gran Coupé en de 4 Serie Concept Coupé, op de Detroit Motor Show, en zal vanaf maart in Nederland bij de dealer staan.



78 reacties

Zier er erg mooi uit. Hier draai ik mijn nek wel voor om als ik er 1 zie rijden.
Had in mijn ogen ook zeker (nog) geen vernieuwing nodig.
.18i, tsja, ze willen er zeker meer zien rijden in NL.
@kaasboerin:

Of de verkopen gaan niet zo goed zoals nu het geval is, want zoveel rijden er namelijk niet rond in nl :)
@kaasboerin:
Ze wilden ook een kapsters uitvoering….
Een 1.8 met 156pk. Toch even naar de chipboer dan om die volle 184pk te halen,niet?!
@ericc: volgens mij is dit ook gewoon een twee liter hoor. De X35 modellen zijn toch ook geen 3,5 liters meer?
@RRenault: Volgens mij zijn de 18i’s inderdaad nog steeds 2 liter. De 16i’s zijn wel 1.6 liter geloof ik.
Prima blokjes die 18i/20i’s btw.
@kaasboerin: Yep. Staat ook in de tekst dat het dezelfde motor is als de 20i.
@sir_smokalot: Ik zie het.
Komt door de voorpagina van de Spits van vandaag, heeft me een beetje gedesoriënteerd in de trein daarnet.
@ericc: Zelfde blok ligt er ook in de 28i, met 245 pk.
@ericc:
Leuk, maar dan blijft hij nog steeds 500kg te zwaar om echt leuk te rijden….
alleen de 35i maakt z’n uiterlijk een beetje waar.
Nog steeds liever de eerste Z4 (of desnoods de facelift met de andere achterlichten). Die was veel puurder.
@BaRa: ja, beide al gereden? Kan je ff een review schrijven aub ?
@BaRa: Puurder? Die moet ik effe googlen….
@kaasboerin: nouja je kan sowieso met zekerheid zeggen dat de andere achterlichten al 20% meer puur (puurderder?) Zijn, dat weet iedereen
@BaRa: Puurder? Wat heeft chocola met een BMW Z4 te maken?? ;-)
Nog best vlot 0-100 voor z’n 1500+ kg kreng.
Mja.. Als je een gezinnetje hebt, maar diep van binnen toch van de ‘andere’ kant bent de ideale auto om een plekje te geven aan je rijke innere gevoelsleven… Zo goed uitgedrukt?
@flippert: Heel mooi uitgedrukt, bijna poëtisch… Als ik van de winterbanden was zou ik denk ik best wel voor je charmes kunnen vallen ;)
Nog steeds een heerlijk ding.
maar 18i.. nee dankje.
@jrmpower24: geeft niks, er zijn ook mensen die de 20i moeten kopen.
Ze vragen een vermogen voor xenon lampen met angel eyes maar toch zal dat voor mij de eerste optie zijn die op een bmw moet zitten.
@civicfk3: Vandaar de meerprijs die ze ervoor vragen ;-)
@civicfk3: Vermogen? Bi-xenon is standaard op een Z4.
@Nino: z’n naampje zegt al voldoende joh haha ;D
Absoluut een mooie cabrio. En met een normale kont ondanks de hardtop.
Dit is toch een stuk spannender als een Audi A3 cabrio..
@stiffmeister: of een TT cabrio..
Toch net iets te vrouwelijk naar mijn zin.
(Gelukkig) voor mij geen te grote wijzingen, vermits ik de pre-facelift heb. Ik deel wat dat betreft BMW dat de auto nog steeds super strak oogt en geen facelift behoeft. De downsizing wordt echter belachelijk. Deze auto zit in de categorie sportwagen en behoort de heerlijke 6-cilinder te hebben om het compleet te maken. Een 4-pitter met slechts 158pk kan nooit het rijplezier geven dat die auto af maakt. Als je werkelijk die 4 cilinder zou bestellen, dan twijfel ik of je in de juiste categorie auto aan het shoppen bent.
@xowen: Mijn nieuw e89 is besteld in januari, geleverd in maart. Is een 28i en ook ‘maar’ een 4-pittertje. Mijn oorspronkelijk budget lag zelfs hoger daar ik een Cayman wou kopen maar aangezien er een nieuw model aankwam in 2013 toch voor de Beemer gegaan. De 35i bood voor mij geen meerwaarde tov de 28i en zag geen rechtvaardiging voor de extra kosten in verbruik, verzekering en wegentaks voor een iets leukere roffel uit de uitlaat. Ben ik daarom geen autoliefhebber?
@voytekbe: Ha Voytekbe, het maakt je er zeker geen mindere autoliefhebber door, want dat gegeven staat los van je auto aankoop. Een aankooop hangt af van verschillende factoren. Ik zou in het huidige motoraanbod zeker de keuze voor de 28i begrijpen. Het verschil met de resterende 6-cilinders is te groot geworden op alle vlakken om die keuze te verantwoorden. Er is geen tussenweg meer zoals bv de sdrive 23i dat was, en dat is een jammere keuze van BMW zelf. Bijkomend kies ik zelf ook niet voor de zwaarste motorisaties. Mijn reactie was dan ook vnl. op de magere 18i 4-pitter die volgens mij afbreuk doet aan deze sportcoupe. Het is net de combinatie van looks, zalig brede uitstraling, zithouding en pittige/krachtige motor die deze auto af maken.
@xowen: Dat is toch allemaal subjectief..
@kaasboerin: Uiteraard is dat behoorlijk subjectief, we zijn hier dan ook onze (persoonlijke) mening aan het verkondigen, niet waar?:)
@xowen: Uiteraard, maar ik citeer “Deze auto zit in de categorie sportwagen en behoort de heerlijke 6-cilinder te hebben om het compleet te maken”..
Hoor ik vaker, en ik snap het natuurlijk ook wel.
Maar toch zijn er veel mensen die dolgelukkig zijn met een 2 liter 4 cilinder in zo’n apparaat, vergis je niet.
En vooral tegenwoordig met de turbo’s, blijven er niet veel 6-cilinders over in het assortiment.
Zelf zou ik overigens ook het allerliefst een (ongeblazen) 6-cilinder hebben in zo’n ding trouwens.
@kaasboerin: Absoluut, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die perfect gelukkig zijn met die 2 liter, en dat is uiteraard prima. Autorijden blijft tenslotte een subjectieve ervaring. Die turbo’s dunnen het 6-cilinder assortiment inderdaad aardig uit. Maar ik had geluk om die 23i nog te kunnen kiezen en hij klinkt en rijdt heerlijk. Voorheen een 118D gereden en daar was ik uiteraard ook zeer blij mee. Het is maar wat je gelukkig maakt.
@voytekbe: Daar komt bij dat het niet het meest betrouwbare blok is. (de .35i) :)
@voytekbe: En btw, proficiat met je aankoop, weer een leuke Z4 meer op de weg, dat is altijd mooi!:)
@xowen: Thx. Wat rij jij precies? Combo kleur / interieur?

Een auto waar je idd ALTIJD plezier aan beleeft… ;-)

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/252608_10151002223864872_2055287562_n.jpg
@voytekbe: We lijken dezelfde (goede) smaak te delen!:) Ik heb ook een zwart exemplaar met M-pack en dezelfde 19″ velgen. Ik vind het Z4 interieur ook super mooi en dat pure balans interieur is absoluut strak. Die witte stiksels maken het echt af. Ben zelf voor ‘black on black’ gegaan. Heb dus een volledig zwart interieur met decoratieve lijsten in aluminium carbon.
Heb je een automaat of manueel?
@voytekbe:

Met een 28i kan je je prima vermaken overigens, misschien nog een chipje erbij.
@bempi: Als ik deze chip raakt hij nu al naar 300pk (tov 305 van de 35i) en met meer koppel. Dus de 28i was sowieso de verstandigste en beste keuze.
@voytekbe:

een nieuwe auto kopen is NOOIT een verstandige keuze ..
aan de andere kant ben je goed bezig voor “de economie” (wat dat ook zijn mag) ..

goeie keuze boef .. ben oprecht jaloers ..
@kaasboerin: En in Nederland naar de Josti band?
@voytekbe:

subsidie degradeert alles tot een josti-band ..
@lincoln: Ik ben een ondernemer. Koop elke 4 jaar een nieuwe wagen op het bedrijf. En muchos gracias! Ik ben er zelf ook heel blij mee. (Het tankbedrijf dat men tankkaarten levert is ook blij dat ik van diesel naar benzine ben gegaan) ;)
@voytekbe:

als je een nieuwe auto koopt ben je een consument ..

de verkopende partij is in deze de ondernemer ..
@lincoln: Heb het maar over het inbrengen in de zaak, ik heb er geen voordeel bij om een wagen tweedehands te kopen daar ik toch kosten moet maken en ik persoonlijk liever een nieuwe wagen heb.

Zeg nu zelf, niets leuker dan in de garage van je dealer aan te komen, gloednieuwe sleutels in je handen te krijgen en dan in je nieuw ruikende wagen te stappen. Ik vind dat toch altijd een geweldige ervaring. Hoort er gewoon bij :)
@voytekbe:

weet niet hoe het fiscaal bij jullie zit ..
maar in NL is dat pertinent niet zo ..
een nieuwe auto is leuk als bedrijfsvoorraad als je een autodealer bent ..
maar zeker geen noodzaak om als andere ondernemer in je toko te trekken ..
ook beweren heel veel ondernemers dat leasen en/of afbetalen van een voertuig een betere optie is ..

complete onzin natuurlijk ..
maar de dealers varen wel bij die mythe ..

maar vooralsnog .. ben oprecht jaloers ..
want ik zou het mentaal niet op kunnen brengen ..
@lincoln: Bij mij zit het zo dat ik ongeveer 50% van de auto betaald heb en dan gedurende 48 maand een leasebedrag afrond elke maand om dan de minimale restwaarde over te houden. Na 48 maand koop ik de wagen voor rond de 5000 euro privé.

Verschillende opties bekeken met de boekhouder en deze was fiscaal voor mij het interessantste. Ik wil sowieso een wagen vers uit de showroom zonder km’s, ben niet zo’n fan van tweedehands terwijl ik weet dat een auto met 20-30.000km nog zo goed als nieuw is.
@voytekbe: ach ja als je er blij mee bent.. :)
@voytekbe:

zelfde als in NL ongeveer ..

doelstelling 1 .. hagelnieuwe auto ..
doelstelling 2 .. hoe betrek ik em in de toko ..

anyway .. by far de mooiste BMW van vandaag ..
laat weten wanneer die voor de deur staat ..
@voytekbe:

rare vraag misschien ..
maar waarom hou je deze dan niet gewoon ??
@lincoln: deze hou ik sowieso over hoor na 48 maanden als weekend kar. Nu gebruik ik hem eigenlijk als daily. Heb hem van 20 maart en reeds 18.000km op de klok ermee.
Normaal doe ik zo’n 30.000 km per jaar dus ik schat dat de wagen rond de 120.000km zal hebben.
Heb nog men E90 dieselstoof maar deze staat eigenlijk maar stof te happen dus die gaan we maar eens verkopen denk ik al is het soms praktisch om iets te vervoeren.

Is echt wel fantastische kar om mee te rijden, de benzinekosten neem ik er met veel plezier bij. Heb soms wel wat spijt dat ik geen cayman gekocht heb maar wie wil nu een auto kopen in 2012 als er in 2013 een totaal nieuw model ging komen. Achteraf gezien betaal ik echt een pak meer voor de porsche dus heb zeker de juiste keuze gemaakt (porsche heeft een persoonlijk belastende taks van 10500 per jaar tov 4400 voor de z4, gotta love belgian socialists) SLK was echt geen match voor de Z4 in rijgedrag en ik vond de opties qua prijs bij Mercedes nog belachelijker dan bij BMW (want je weet dat ze er in Bayern ook niet naast mee gooien)
@voytekbe:

o.k. maart 2012 .. dacht dat je em maart 2013 zou ontvangen ..

dat ding zou mij ook blij/trots maken ..
zij het niet dat jouw/mijn consumenten-gedrag lijnrecht tegen over elkaar staan ..

dus als ik de volgende keer weer loop te mopperen op leasebakmongolen ..
dan mopper ik op alle leasebakmongolen behalve jou ..
@voytekbe: Waarom geen mazda mx5? :)
@t00n: Geef 1 goede reden waarom wel als je geen punt maakt om de concurrenten te kopen qua kost?

Alleen al de afwerking en gebruikte materialen in het interieur zijn een enorme afknapper voor mij. Ik wou een sportwagen maar wel met de nodige luxe en uitstraling en dat ontbreekt nu eenmaal bij een mx5…
@voytekbe: Ik heb in geen van beide auto’s gezeten noch gereden, zo’n mx5 spreekt mij gwn enorm aan en wou eens vragen waarom je daar niet voor gekozen had omdat het toch beschouwd wordt als een van de best sturende auto’s.

Veel plezier met je Z4!
@t00n: bang for buck zal de MX5 zeker de betre keuze zijn tov de Z4 maar als je hem als daily gebruikt of op je luxe staat dan is die wel geen match imho. Denk wel dat een mx5 een ultieme weekend kar is maar heb ooit is met die 1800 erin gereden, ken de motorisaties niet, en die vond ik toch wel heel pover uitvallen voor een fun roadster. Nuja, iets over smaken en kleuren…. :)
Duurdere modellen zullen erg veel last hebben van de nieuwe Boxster denk ik. Een nieuwe Porsche aanschaffen is toch net wat anders dan een bmw kopen.
Rommelig interieur ook in de Z4.
@fit4fun: Ik vind het interieur van de Z4 anders fantastisch. Je moet het pure balance pakket maar eens zoeken. Bruin leder met wit stiksel in de zetels en dashboard enz… Heb dat pakket zelf ook. Gezien op het autosalon en was op slag verliefd!
Ik ben niet zo van de BMW’s maar dit is toch mijn favoriet.
zelfs met een 18i zou ik hem wel willen.

of toch liever een oude, met stoffen dak.
In mijn ogen prima instapmotorisering. De sDrive20i of sDrive28i zullen afgezien dat ze wat sneller zijn niet heel veel meer funfaktor hebben. Het is dezelfde motor als in z’n krachtigere broers. BMW kennende zal deze instapper echter weer behoorijk karig gaan worden qua uitvoering. Waarschijnlijk kariger dan de huidige instapper. Dat zal voor een koper een grotere reden zijn om voor een krachtiger model te gaan. Ben benieuwd wat de prijzen zullen zijn, dit kan net even de doorslag geven voor iemand die in de markt is voor b.v. een MX5.
Toch blijft de eerste generatie mooier. Deze generatie is niet lelijk maar de vorige doet me nog steeds wat, deze nog steeds niks helaas.
BMW kan maar beter inspelen op de vraag dan exclusiviteit, wat zo goed als passé is. Het is typisch dat BMW eerst de topuitvoeringen bij nieuwe modellen als introductie gebruikt, maar daarmee stijgen de verkopen niet of men gaat elders kijken.
Beter is om een topmodel naast de instapversie te introduceren ( betere marktstrategie als het komt op verkopen van auto’s ).
Tevens beter laat dan nooit, want nu kunnen er wellicht meerdere worden verkocht met de lente in aantocht over een paar maanden.
Ik zie helemaal geen enkel uiterlijk verschil met de pre-facelift :S Ik zie nu alleen dat ze blijkbaar standaard het M bumpers erop hebben gezet?
@Honkey: correct.. Maar dat is geen M-pakket, maar standaard, dus.
Vroeger waren de verschillen per modeljaar groter dan wat BMW nu als facelift probeert te verkopen.
@mashell:
Yep, vroegah was alles betah…
@mashell: Je moet het ook als een soort tussenstop (die van te voren altijd is ingeplant) waarbij ze nog is naar het model kijken en eventuele wijzigingen (lees: verbeteringen) aanbrengen. Nu weer 4/5 jaar meegaan en dan een nieuw model.
Maar facelift wordt het gewoon genoemd, dat kan zowel drastische optische veranderingen betreffen als minieme veranderingen, zoals hierboven. In mijn ogen was het ook niet nodig bij dit model, oogt nog steeds ‘vers’, dus vind het uiteindelijk een prima ‘move’.
Gaat die al 4 jaar mee? Ik ben verbaasd ben telkens als ik er eentje zie (wat niet zo vaak is als het vorige model) terug gefopt, denk dan van een ‘nieuwe’ wagen gezien te hebben.
@Hupke:

Knap gedaan hé, dat tijdloze? Ik heb gisteren een documentaire op youtube bekeken over de productie van BMW.

BMW zegt veel contact te leggen met trendzetters als Apple en andere fabrikanten die in de toekomst een belangrijke positie innemen. BMW zegt dat tijdloos designen ook na te streven door de toekomstige trends en designs te bespreken cq. beïnvloeden.
@barrrry:

Ja dat hebben ze echt goed gedaan.
Blij dat ze niets aan het uiterlijk hebben gedaan, ziet er nog steeds sexy uit!
Prachtige wagen, leuk wat ze met de achterkant gedaan hebben en het interieur is al helemaal top!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).