Boot vol auto’s gaat kopje onder in de Noordzee [updated]

Gepost op 05-12-2012 om 21:23 door - 110 Reacties »

Het containerschip kwam er vrij genadig van af
BREAKING. Vrachtschip Baltic Ace, vol met auto’s, is in aanvaring gekomen met de Corvus-J. Eerstgenoemde schijnt vrij rap de bodem van de Noordzee op te zoeken.

De Baltic Ace was onderweg van Zeebrugge naar Finland, de Corvus-J kwam vanuit Schotland richting Antwerpen. Ongeveer 100 km buiten Rotterdam kwamen de twee elkaar tegen op de Noordzee. Nu lijkt het Cypriotisch containerschip Corvus-J het naar omstandigheden goed te maken, auto-boot Baltic Ace is zinkende. Geruchten gaan nu dat er naast 24 man personeel ook 8 nieuwe Bentley’s, 6 Rolls-Royce Drophead Coupés, 4 Lamborghini’s en 12 Ferrari‘s aan boord zijn.

Vanuit Zeeland is het KNRM een reddingsactie gestart met helikopters en reddingsboten. Ook andere schepen haasten zich naar de plaats van het ongeluk.

Om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken: de Corvus-J is een schip van een Duitse reder dat onder de Cypriotische vlag vaart, de Baltic Ace vaart onder de vlag van de Bahama’s voor een Griekse reder. De aanvaring was op een belangrijk knooppunt voor de haven van Rotterdam. Gevolgen voor de scheepvaart zijn nog niet bekend.

UPDATE (23:20): De situatie lijkt een stuk slechter dan in eerste instantie omschreven. Opvarenden hebben zich amper kunnen voorbereiden op het zinken en hoge golven maken de reddingsactie voor de helikopters zeer lastig. Er zijn op dit moment 11 vermisten. De gezonken Baltic Ace ligt op 65 km buiten de Zeeuwse kust, 15 km ten zuiden van de Eurogeul.

Update 06-12: Inmiddels is de zoektocht naar overlevenden gestaakt. Er zijn in totaal 13 mensen van de boot gered, terwijl wordt gesproken over 7 vermisten. Er zijn helaas al 4 doden te betreuren.

110 reacties  toon alle reacties
Je zou zeggen dat je zo’n ding moeilijk over het hoofd ziet…..
@E34M5Touring: Ze hadden hem nooit licht blauw moeten schilderen.. het is net of je gewoon over het water kijkt.. kijk je dus achteraf tegen dat ding aan..
@dennisr: Ze zagen alleen het witte stuk en dachten, klein kut ding, dan dr maar overheen.
@4991: Wat is dat rijs? Een nieuw soort rijst?
@rubend: shit, ik schaam me dood, moest natuurlijk reis zijn. das een nadeel van een nachtje niet slapen.
Pakjesboot 12 zeker
nieuwe middel tegen de Ferrari’s.. blussen VOOR het gaat branden..
Dus na de EU maken de Grieken nu een schip kapot. Ze zijn lekker bezig.
Die auto’s zijn allemaal te vervangen. Er schijnen nog 9 man te water te liggen.. De rest zal me een zorg zijn, maar hopelijk halen die mensen het!
Ben niet zo kapot van de comments, zekere niet nu op dit moment bevestigd is dat er zeker 10 man zijn gered.

Dit is een vrij kleine auto carrier die niet wereldwijd vaart maar auto’s in Europa distribueert.
Hij schijnt binnen 15 minuten gezonken te zijn, iets wat vrij goed mogelijk is als zo’n schip onder of bij de waterlijn wordt geraakt, dit zijn namelijk grote schoenendozen met ‘theoretisch water dichte compartimenten”

Schip is ook nog behoorlijk jong, gebouwd in 2007 en is van een MOL Mitsui OSK lines.

De “grappen” over Grieken of Cyprioten kunnen gelijk de prullenmand in, de Corvus J heeft een Duitse eigenaar.

Verder schijnt men de Baltic Ace verlaten te hebben met de redingvlotten.
Hopelijk hebben ze gelegenheid gekregen hun Survival Suits aan te trekken, dat maakt je overlevingskans in de koude Noordzee vele malen groten en er zit bovendien een lampje op zo’n Survival suit.
Het zijn alleen de grootst mogelijke pokkedingen om aan te trekken, zeker in een situatie dat je je schip, deze jongen steeks zo’n 10/15 meter boven het water uit en op het bovenste dek zijn ook de bemannings verblijven, snel naar beneden toe ziet gaan.
Ik mag hopen dat ze allemaal gered worden.

Al stond ie VOL met Bentleys of Aston Martins of Porsches.

Pikkedonker, koud, regen en wind en dan van boord af moeten.
Ik geef het je te doen.

DeSjonnies.
Het is trouwens best wel begrijpelijk, deze aanvaring.
Op auto carriers moet de bemanning het laden enlossen regelen en er constant bij zijn als de auto’s worden geladen.
Dan moeten de auto’s worden vastgesjord, dat gebeurt door ingehuurde ploegen, maar ook daar moet de bemanning assistentie verlenen en meehelpen.

Auto carriers zijn dure jongens, dwz de charterprijs (huurprijs) per 24 uur, ligt vele malen hoger dan bij bv een containerschip.
En in de haven wordt er geen geld verdiend, althans zo denken veel reders.
Dus zijn sommige van deze mannen waarschijnlijk 24 uur aan het werk geweest, met de nodige kleine dutjes tussendoor.
De kapitein heeft het gezeur aan zijnhoofd van papieren regelen, mensen ontvangen en Yada Yada Yada.

Dan wordt op zee deladingook nog extra gecontroleerd, dat er geen auto’s los staan

Waarschijnlijk hadden ze allemaal, of de meesten net eventjes een rust moment, 1 wachtsman op de brug en het schip op auto-pilot.

In de machinekamer op deze jongens heb je GEEN kans.
Die zit te ver van plaatsen om in geval van nood weg te wezen, ja theoretisch wel, maar in depraktijk is het bijna onmogelijk, zeker als je generatoren voor de stroom uitgevallen zijn en er problemen zijn met de nood generator.
Beetje stom bericht AB.

11 vermisten. Lijkt me belangrijker dan dat blik.
@glashelder: +1 wordt amper medeleven met de opvarenden getoond. Die auto’s kunnen op dit moment gestolen worden zeker nu er geruchten zijn van 3 doden..
@styns: Ja, die dode schippers zijn natuurlijk lang niet zo erg…
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!