Citroën CX, youngtimer in beeld

Gepost op 08-11-2012 om 21:01 door - 87 Reacties »

Almighty Citroen CX doet alles beter
Extreem luxueus, presidentieel vervoer, rallykanon, boodschappenwagen en busje. De Citroën CX is het allemaal en vervult al deze rollen als de besten. Nog steeds is het niemand gelukt het hydropneumatische veercomfort te evenaren en geen kolos heeft het daarna zo goed gedaan in de autosport. Zo maken ze auto’s tegenwoordig niet meer.

Traditioneel roemt men de Citroën DS. In zijn tijd de meest futuristische auto op de weg en zelfs bij Citroën wist men daar eigenlijk geen passend vervolg op te bedenken. De Citroën DS was in haar tijd zeer modern, futuristisch zelfs. Naast de DS zetten velen de CX al snel weg als ‘saaie opvolger’ maar vergeten daarbij dat de ontwikkeling van deze auto al begin jaren ’70 begon. Geen ‘godin’ maar een ‘luchtweerstandscoëfficiënt’. Vorm volgt functie maar dan op een prachtige manier vormgegeven, zoals alleen de Fransen kunnen. De Citroën CX kende niveau’s van comfort en verfijning die eerder aan de SM voorbehouden waren, een veel duurdere auto.

Citroen CX luchtweerstand

Honger naar verbetering en vernieuwing was helaas niet goedkoop. Citroën kende een vrij kleine afzetmarkt, had de nodige last van de ‘oliecrisis’ begin jaren ’70 en wist de CX amper de afwerking te geven die deze auto verdiende. Vroege exemplaren werden zelfs zonder stuurbekrachtiging geleverd, de 16 jaar die de auto in productie was heeft Citroën ook echt nodig gehad om het concept helemaal uit te werken.

Misschien is de Citroën CX visionair. Ze wisten wat het moest worden, hadden een perfect plan liggen van de ultieme reiswagen maar pas jaren na de introductie (1974) was er genoeg techniek en kennis aanwezig om het plaatje compleet te maken. Dat doet niets af aan het feit dat geen andere auto in die tijd zo gestroomlijnd was en met zulke hoge snelheid naar de andere kant van het continent kon racen. Autobahn-snelheden van 150-180 km/u waren afhankelijk van de motor geen enkel probleem. Daarbij wees de CX altijd die kant op waar jij wilde gaan. Geen klapband kon hem uit zijn spoor brengen en geen gat in de weg kon iets afdoen aan het comfort.

Het geheim van Citroën was net zoals bij de DS en SM het hydraulische systeem in de auto. In de CX was dit nog verder uitgewerkt dan ooit tevoren. Bollen van het bekende hydropneumatische systeem zorgde als vanouds voor de vering. Ook het remsysteem was natuurlijk in deze hydrauliek geïntegreerd maar de CX had (uiteindelijk) zelfs standaard DIRAVI. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, ook verwoven in het hydraulische systeem van de CX. Dit in een tijd waarin het gros van de mensen nog zonder stuurbekrachtiging reed.

Citroen CX interieur

Om alles nog meer speciaal te maken was Citroën begin jaren ’70 vastberaden de CX alleen met wankelmotor te leveren. Stijgende brandstofprijzen en slecht uitgewerkte techniek dwong de Fransen er echter toe het bij viercilinders te houden. Motoren uit de DS, maar wel voorzien van een nieuw ontsteking- en brandstofsysteem voor de motoren met benzine-injectie.

Citroen CX rallykanon

Absolute toppers waar de Citroën CX mee is geleverd zijn de 2400 GTi, GTi Turbo en TRD Turbo 2. Twee pittige benzine-motoren en één onverslaanbare diesel. Medio jaren ’80 is er geen diesel zo snel als de TRD-update van Citroën. Gewoon een 2,5 liter vierpitter met 2 kleppen per cilinder. Een turbo en intercooler brengen vanaf 1987 het vermogen op 120 pk (en 260 Nm) waarmee de CX in 10,5 seconden naar 100 km/u sprint en doorstoomt tot een top van 195 km/u. Dankzij de lange gestroomlijnde carrosserie is het geen probleem deze top lang vast te houden. Zelfs het verbruik (1:10-11) valt op snelheid nog mee, met een 68 liter tank stoom je in no-time Duitsland of Frankrijk door. Vroeger althans, toen bermflitsen nog was voorbehouden aan een zeldzame paparazzi.

De Citroën CX is al lange tijd een geaccepteerd klassieker. Dat heeft een gematigde invloed op prijzen. Niet-belastingvrije exemplaren zijn doorgaans een stuk goedkoper dan 1986-ers en ouder. Maar algehele staat, onderhoud en historie zijn veel belangrijker dan een bescheiden belastingvoordeel. Zelfs de machtige 1987 TRD Turbo 2 weegt minder dan 1400 kg. Voor €1000-€2000 heb je een aardig ‘kennismakingsobject’, nette CX’en zijn rustig een vijfvoud duurder. Reserve-onderdelen zijn er dankzij vele liefhebbers en meer dan 1,2 miljoen geproduceerde CX’en gelukkig redelijk beschikbaar.

Oud genoeg om zelf aan te knutselen, ingewikkeld genoeg om de meest doorgewinterde ingenieur bezig te houden. Bij weinig auto’s is het zo wenselijk in goed contact te staan met een grote groep liefhebbers als een CX. Eenmaal ‘binnen’ rij je het meest indrukwekkende stukje Citroën engineering ooit. Niet de laatste ‘echte’ Citroën maar wel een zeer bijzondere en unieke auto. Eén die altijd in de schaduw heeft moeten staan van zijn illustere voorganger.

87 reacties  toon alle reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
28-08-2015 om 13:40
Ok, maar check ook even deze video over de enorme hoeveelheid geavanceerde technologie in de nieuwe Mondeo. Zelf testen? Meld je dan HIER aan!
doe je ook verzoeken @alwood zoals de Bmw E38 bijvoorbeeld? anyone? ;)
@HDM: De CX deed het bijzonder goed in langeafstandsrally’s. Hier een overzichtje.
Mooi geschreven stuk, Alwood!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!