Citroën XM, youngtimer in beeld

Gepost op 30-12-2012 om 22:00 door - 94 Reacties »

Citroen XM V6.24
The end of an era, die van de DS en CX. Een volledig nieuwe auto met nieuwe hydractieve vering en eindelijk weer zescilinders. Citroën zoekt het met de XM hogerop.

Groot, vierkant en meer gemaakt om te imponeren dan verbazen. Zeker vergeleken met de futuristische lijnen die de DS ooit had ziet de XM er vrij tam uit. Dat thema zet in het interieur rechte lijnen, traditionele klokken en een vrij logische bediening van instrumenten. Kort door de bocht heeft Citroën de BX ‘opgeblazen’ tot een echte luxewagen. Het onderstel van de XM toont grote gelijkenissen met deze kleinere stalgenoot. Omdat de BX al dienst doet als goedkopere Citroën is de instapper-XM groter, duurder en luxueuzer dan de uitgeklede versies van Citroën haar grootste voorheen.

Citroen XM concept 1

Een 122 pk viercilinder met multipoint injectie, daar begint het mee. Benzine uiteraard, diesels zijn ook goed vertegenwoordigd als 2138cc diesel zonder en 2088 diesel met turbo. Beiden viercilinders met 3 kleppen per cilinder. Zonder turbo is de diesel goed voor 83 pk en 145 Nm (@ 2000 tpm), met turbo ligt er een heerlijk soepele 110 pk / 245 Nm (@2000 tpm) zelfontbrander voorin. Hét paradepaardje van de XM is echter de 3.0 V6. Goed voor 200 pk en 260 Nm (@2600 tpm). Die cijfers zijn echter maar een deel van het verhaal. Citroën heeft zich uitgesloofd op het inlaattraject waardoor deze atmosferische zescilinder praktisch vanaf stationair toerental 200 Nm levert.

Zoals gezegd heeft Citroën het hydropneumatische veersysteem vervangen voor een hydractieve vering. Minder puur maar heel erg nineties. Elektronica bestuurt in deze configuratie de veer- en demper-eigenschappen van de auto. Computerkracht neemt een groot deel van de taken op zich die eerst door enkel hydrauliek en mechanica werden vervuld. Het resulteert in een nog meer gecontroleerd en vlak weggedrag maar nu, ruim 20 jaar later, resulteert dit in het veel uitpluizen van elektronica als het systeem niet lekker werkt.

Elektronica is meteen het zwakke punt van de Citroën XM. De auto zit er vol mee. Helaas slaagden de Fransen er in 1989/1990 niet in de hightech echt betrouwbaar te maken. Dat kan lastig zijn als bijvoorbeeld het elektrische slot het af laat weten of je raambediening niet werkt. Alles staat met elkaar in verbinding en de kabelbomen zijn gigantisch.

In 1992 is het tijd voor een eerste update. Citroën voegt een 2.0 Turbo benzine aan het motorengamma toe en introduceert de XM Break. Een gigantische station, een fractie kleiner qua bagageruimte dan de CX Break, verder in alle opzichten groter. Met de achterbank neergeklapt is er 2000 liter bagageruimte beschikbaar.

Citroen XM Break

Een tweede update van de XM volgt in 1994 met de 2.5 turbodiesel. Citroën vond het nodig een extra luxe diesel aan de modellenreeks toe te voegen, veel sneller is de 2,5 liter echter niet. De 2,5 liter heeft 131 pk en tilt de topsnelheid in de sedan net over de 200 km/u. Leuk als je de XM vooral op de autobahn gebruikt.

Snelheid en autosport lijken het al lang niet meer te doen voor de Citroën-rijder. De XM is een groot schip om comfortabel in te cruisen. Kort na de introductie verdwijnt de snelste zescilinder (200 pk, 24V) en is enkel nog een 170 pk V6 leverbaar. In Nederland verkoopt de XM vooral als directeurswagen, voor de XM als familie-auto met 2.0 viercilinder is weinig interesse. Comfort in de XM is dankzij de hydractieve vering en goede stroomlijn fantastisch maar de Fransen laten wat steekjes vallen wat betreft geluidsisolatie. Vergeleken met de CX en DS blijft de XM een zeer zeldzame auto. Citroën produceert tussen 1989 en 2000 slechts 333.775 XM’s tegenover 1,5 miljoen DS’en in 20 jaar en 1,2 miljoen CX’en in 16 jaar.

Citroen XM 1 interieur

Luxe Franse auto’s blijken zo opnieuw slechts een hele kleine markt te bedienen. Opvallende, onderscheidende en enigszins betaalbare auto’s wilde men graag hebben, als luxe concurrent van de BMW 5 Serie en Audi 100 heeft de XM de plank volledig misgeslagen. Geen goed imago, wel een zeldzame auto. Zelfs een auto uit de laatste bouwjaren pik je tegenwoordig voor een paar duizend euro op. Voor €2000,- koop je een van de beste reisauto’s. Voor het dubbele heb je een 194 pk V6 uit ’97-’00 met acceptabele kilometerstand.

Voor liefhebbers van comfort en rust in een auto is de XM een absolute aanrader. Een auto geplaagd door zijn reputatie maar veel sterker en degelijker dan vaak gedacht. Het risico op dure reparaties is uiteraard aanwezig. Tegelijkertijd doen zeker de laatste bouwjaren niet onder voor Duitse equivalenten uit die periode.

94 reacties   toon alles
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Ok, maar wist je dat de volledig nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus nu al te bewonderen zijn bij Nederlandse dealers? Check DIT!
zweven over de weg, hobbels? richels? strepen? wat zijn dat. De meest comfortabele auto ooit.
@Soulmaster: Wow serieus, comfortabeler dan bv een RR Phantom?
@The360box: Waarom gebruiken ze die techniek dan nu niet meer (met betere elektronica)?
@alcantara: Dat noemen ze de C6
@Larick: Waarom is de C6 dan tóch minder comfortabel?
@alcantara: Er is een heel goed filmpje dat met een kop koffie laat zien hoe comfortabel deze auto is. Zeker waard om even te zoeken. Ik kan me niet voorstellen dat dat 10-20 geleden met dezelfde techniek beter ging
@Larick: Dat kan ik me dus ook niet voorstellen, maar @Soulmaster beweert dat er geen comfortabelere auto meer is gemaakt na de XM.
@alcantara: Euh, ja, dat is dus echt zo, qua vering. Je zou ‘t moeten beleven. Wat jij natuurlijk niet wist is dat RR een tijd het Cotroën veersysteem heeft ingebouwd in modellen… maar dat kan natuurlijk niet meer in de wereld die BMW heet.
Me oom en tante hebben er 1 gehad, ik vond het maar lelijke auto… alles ziet er zo lelijk en onpractisch eruit!
Dat het fijn rijd en over de weg zweeft geloof ik gelijk ,maar ik vind het design toch wel echt gigantisch jaren 80/90 style, en daardoor tegenwoordig toch echt niet meer aantrekkelijk…..
Ha, Citroën jonguh. heb vorige week een Xsara Coupé gekocht.
@rubenpriest: goed bezig jonge! (y)
@rubenpriest: haha, maandje terug een c4 vtr voor de vrouw
@rubenpriest: Welk bouwjaar? Ik vind persoonlijk de pre facelift iets strakker. Die latere had een wat softer front. Als 1.8 16V of als VTS behoorlijk snel. Die VTS had 167pk meen ik.
@E34M5Touring: 2001 met de 1.6 110pk.
@rubenpriest: Nette auto hoor. VTR uitv? Subtiele spoiler, nette wielen. En goede stoelen!
@E34M5Touring: yes, met Pack soleil!
@rubenpriest: Ah open dak heeft ie dan toch? Prima auto’s. Die 1.6 is sterk en betrouwbaar. Werd later gewoon in de C4 gelegd en is door de hele PSA groep gebruikt. Prima auto’s. Die VTR’s hebben prettige stoelen.
@E34M5Touring: ja de 206 cc die van mn broer was had ook dezelfde 1.6. topmotor. zit geen dakje in helaas. wel dingetjes als elektrisch ramen, hoogte verstelbare stuur en stoelen en meegespoten bumpers. en het stuur zit vol met knopjes. Zeer luxe haha.
@rubenpriest: En 1 electrisch verstelbare spiegel als ik me niet vergis. Nette auto. Kan je weer even mee vooruit!
@E34M5Touring: zo is dat! 110k gedraaid dus rustig mee rijden kan ik er lekker lang mee doen.
@rubenpriest:

mooi zo .. weer een NCap-test zeurpiet minder
@rubenpriest: Prachtige voiture! Een van de oudere stempel, de tijd waarin comfort nog met een hoofdletter geschreven werd. Blijf de Fransosen uit die tijd toch wel de lekkerste reiswagens vinden. Veel comfortabele kilometers gewenst!
@rubenpriest: Op de ZX na de saaiste Citroën denk ik. ;) Maar dat geeft niet, goede keuze!
@Citrofiel: ben ik het niet helemaal mee eens de c1 is ook heel saai.
@xiran: Best een leuk ragbakje anders, hoewel hij nu al lang en breed is ingehaald door de concurrentie. Maar de C1 reken ik niet eens tot de Citroëns, het is voor mij gewoon een Aygo.
2 van deze geweldige voitures in bezit gehad! Wát een comfort!
Na een ID19, een CX diesel en een CX TRD ook maar eens een XM 2.1 turbo diesel gekocht. Wat een flop! Na drie maanden en heel veel reparatiekosten weer een Volvo 740 GL op LPG gekocht. Eindelijk weer rust in de tent en vele jaren plezier van gehad.
Ik weet nog dat een vriendje op de basisschool de folder aan kwam zetten. ‘deze gaat mn vader kopen!’. Leuk. Heb er veel in meegereden destijds, geweldig vond ik dat! Een soort basis van mijn liefde voor auto’s, samen met de Saab 900 Turbo van de vader van een ander vriendje… ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Wat had je eigen vader vraag ik me dan af? :P
@dennisr: een Corolla Station 3-deurs! Ook nog een niche die we vast een terug gaan zien… ‘new, the Audi A5 Coupe Avant’, of zoiets. ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: altijd gedacht dat je ouder was maar dan moet je dus +- 30, 35 jaar zijn….
@Svenska_Aeroplan_AB: een Corolla Shooting Brake dus :-)
En toch hebben ze wel wat die oudere citroëns.. (nieuwe overigens ook wel)

Zou zelf niet zo snel 1 kopen maar zie ze graag rijden!
Zag er tam uit? Dat ding was juist behoorlijk futuristisch! Eind jaren ’80, man! Vergelijk t maar eens met een concurent…
Die diesels zijn erg sterk. Wij hadden er een paar lopen met dik over de 5ton op de klok. Die station is echt megaruim. Doet niet onder voor een bestelwagen. Werden ook regelmatig op grijs kenteken gezet. En die V6 klinkt lekker. Zeker die 24V. Ik dacht dat die gewoon geleverd werd door z’n hele loopbaan.
@E34M5Touring: In het begin is er de oude V6 van Peugeot-Renault-Volvo er in gezet, dezelfde motor als in auto’s als de Peugeot 604, 504 coupe/cabriolet Renault 30 en Renault-Alpine A610 en de DMC. Halverwege de productie is er een nieuwe, modernere en aanzienlijk zuiniger V6 gekomen die ook in de Peug 406 en Xantia zat. De eerste motor was zowel als 12 en 24 klepper te krijgen. de 24 klepper alleen met handbak. Mijn zwager heeft er drie op rij gehad, eerst twee met de oude 24-kleppen motor en later nog een met de nieuwe: een verschil van dag en nacht. Waar de eerste haast sportief was, zeker qua geluid, was de tweede motor een stuk tammer. Maar dus wel zuiniger én betrouwbaarder.
@Jansen: Die oude wist ik. Maar dat ze later zijn gestopt met die 24V niet. Heerlijk blok. Loopt mooi.
@E34M5Touring: Maar dat laatste blok was juist alleen als 24 klepper leverbaar: dat heb ik niet duidelijk opgeschreven. Van het eerste blok is op een gegeven moment de 24 klepper er uit gegaan
@Jansen: Is dat ook de motor die later in de eerste serie C5 werd geplaatst? En geloof ik ook in de C6 en C8.
De XM was juist enorm futuristisch ten tijde van haar introductie. Zeker in vergelijking met de concurrentie. Logisch dat de XM in opkomst is als klassieker, deze auto wordt alleen maar mooier naarmate de tijd verstrijkt. Als je een C6 hebt wees er dan ook maar zuinig op, niet moeilijk om te voorspellen dat dat ook een klassieker gaat worden.
@moveyourmind: als hij mooier word met de jaren mag hij van mij nog wel een jaartje of 50 hebben :P..
Maar zou een prachtige eerste auto maken. Niet duur en zolang je geen elektronische problemen hebt erg betrouwbaar zo ik lees. Weinige auto’s die zo’n luxe bieden voor 2000 euro
@darkpluisje: Ik betwijfel of je nog een goed exemplaar kan vinden voor 2000 euro. Een paar jaar terug misschien nog wel, maar nu betaal je voor een riant uitgeruste XM (een leren interieur mag eigenlijk niet ontbreken) veel hogere prijzen. Maar dan heb je ook wel iets moois.
@moveyourmind: ooit van velours gehoord?
Dat interieur is ook flink gefacelift zeg, als je die laatste foto uit de gallery met de foto in het artikel vergelijkt, lijkt er 10< jaar tussen te zitten.
Deze auto was niet futuristisch. Deze auto was gewoon een doorvertaling van de DS, GS, BX en CX. De argumentatie “kijk maar eens naar de concurrentie uit die tijd” is niet valide. Citroën had gewoon voor een andere designtaal gekozen met de komst van de DS. Tegen de tijd dat deze XM uitkwam was men al bekend met de aparte designtaal en was er dus vrij weinig futuristisch aan. Als je de argumentatie voor futuristisch wil hanteren dan kun je dat net zo goed voor de 911 uit die tijd hanteren. De 911 wijkt immers ook af van z’n concurrenten.
Veel in gereden toen ie net uit was. Prachtige auto met maar één nadeeltje: je had geen idee waar de neus eindigde en dat was lastig inparkeren.
@ropbp: Eigenlijk heel futuristisch dus, want welke auto heeft dat tegenwoordig niet. Al die bolle voetgangersveilige neuzen en enorme dashboards. ;) De DS had trouwens ook al zo’n onoverzichtelijke neus.
Ik heb tot een jaar of 4 geleden nog in een 98-er 2.1 TD Break gereden. Wat een heerlijke wagen was dat. Ook weinig problemen mee gehad, alleen wat regulier onderhoud. Hij reed en zat fantastisch – en wat een ruimte!
Helaas vond ik het toen tijd worden voor een Volvo V70 XC. Daar heb ik dus alleen maar ellende mee gehad. Zag er wel wat leuker uit en wat meer bij de tijd (vooral van binnen).
Ik vind het een prachtige wagen. Juist omdat hij zo anders is dan zijn tijdgenoten. Ik vind de C6 dan ook echt een geweldige auto om te zien. Zeker die concave achterruit. De huidige C5 vind ik dan weer niks. Veel te Duits. Het wordt echt weer tijd voor differentiatie in auto-design. Franse auto’s mogen best wat abstracter en Italiaanse auto’s wat organischer. Britse autobouwers zijn wat dat betreft aardig zichzelf gebleven. En Duitsers zullen altijd Duits blijven: vorm volgt functie.
Ik ken iemand die kocht een auto. Voor €500 had ie een BX gekocht. Heb em uitgelachen. Maakt citroen tegenwoordig toch een stuk mooiere auto’s.
@pax1004: Uitlachen? Want? Vind maar eens een comfortabeler auto voor zo weinig geld. Eigenzinnig ook nog. En als je het een beetje bijhoudt prima qua techniek.
@Citrofiel: voor die €500 had ie heel wat mooiers kunnen kopen. Was echt een barrel.
Moet wel zeggen dat t interieur netjes was.
@pax1004: De precieze omstandigheden ken ik natuurlijk niet, maar een BX hoeft lang geen verkeerde auto te zijn. Door het in het verleden gigantische aanbod (het is de meest verkochte Citroën in Nederland) waren ze jarenlang niks waard en zijn veel exemplaren verwaarloosd. Maar als je een goede vindt…

De prijzen van goede exemplaren zijn alweer aan het stijgen, het begint zowat een liefhebbersauto te worden.
@Citrofiel: En dat het een liefhebbersauto wordt is compleet terecht. Toffe auto’s (al moet ik eerlijk bekennen dat ik daar niet zo over dacht toen mijn vader en moeder er allebei een hadden, toen vond ik ze saai in vergelijking tot de CX en mini-van die ze daarvoor reden…. ik moest nog volwassener worden).
Die 333k XM’s is al een stuk lager dan voorheen, maar die 23k C6′en, dát is pas dramatisch. Qua topmodellen weet Citroën de aansluiting niet meer te vinden en ik verwacht niet dat het snel verandert. Alleen als de ‘DS9′ in China enorm gaat verkopen zal dat een verschil maken, van Europa hoeven ze het niet te verwachten.

Maar @Alwood, bedankt voor weer een goed stuk!
Het enige moment in de geschiedenis dat Citroën “sexy” was… ;)

@Rick-dos: Oh ja? Krijg jij bij dat fragment zin om de auto te knuffelen? Ik zou mijn aandacht toch iets anders richten. ;)
als je de XM kocht was je rijk ..

en dan bedoel ik schofterig RIJK ..
en dan bedoel ik dat je zo rijk was dat je terminale ruzie met je portemonee had ..
en dan bedoel ik dat je gewoon van je geld af MOEST ..
@lincoln: ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
@BloodSeaker: maak je geen zorgen dat is heel normaal, hij is onze pocket filosoof
Zet hem in het tijdsbeeld zakelijk gezien dan.
peugeot was baas in Citroën land en Peugeot is altijd het boerenmeisje geweest van de Franse auto industrie.
De Mercedes, degelijke conservatieve producten meer Duitse engineering dan Franse.
Citroën daarentegen was de wulpse Parisienne, avangardistisch en eigenzinnig.

Misschien kunje je dan voorstellen dat het ongelooflijk knap was van de Citroën tak binnen PSA om deze er toch door te kunen drukken.

Persoonlijk minder grensverleggend en vernieuwend dan zijnilustere voorganger, die gewoon benchmarks waren voor de gehele auto industrie.
En waarschijnlijk de eerste grote Citroën waar het woord “compromis “de hele tijd op tafel lag tijdens de ontwikkeling.

Dat wij de grote Citroëns tegenwoordig niet meer appreciëren ligt aan ons, ons gebrek aan fantasie, ons gebrek aan lef en ons gebrek om anders te durven zijn.
En aan de keiharde wereld der lange termiijn verhuur bedrijven, lease maatschappijen geheten.
Waar cijfertjes alleen nog zaligmakend zijn.

Vive l’índividu!
Ik denk dus ik besta – en da’s een 100% Franse uitspraak die de gehele Westerse wereld op zijn kop heeft gezet.
Uit de 17e eeuw.
Ik heb er twee gehad, en wil een kleinigheidje rechtzetten.
Ja, er zat veel meer electronica in dan ooit tevoren.
Maar nee, die was niet complex, en zeker niet erg met elkaar in verbinding. Raambediening of electrisch slot is precies even ingewikkeld of simpel als bij elke andere auto uit die tijd. Heb aan beide wel eens iets moeten herstellen: een tuimelschakelaar van de raambediening ging weigeren, en omdat het contacslot niet zo geweldig meer was heb ik sloten en IR-sensor vervangen. Alles heeft gewoon zijn eigen bekabeling, 13-in-dozijn techniek. Geldt ook voor motoren.
Het hydractief-systeem heeft wel aardig wat sensoren, en is daarmee een tikseltje complex. Sensor voor stuuruitslag, voor toerental, voor rempedaal. Maar ja, ook dat is niet zo gek, want elke auto met stabiliteitscontrole heeft zoiets. Gelukkig geen storingen aan gehad in pakweg 100.000 km.
Electronica dan helemaal probleemloos? Nee. Ik noemde al een schakelaar en sloten: de mechanische kant van de electronica was niet geweldig. Opvallend genoeg merkte ik daarbij nogal wat Bosch-schakelaars op (?!). Massa-aansluitingen hebben de neiging wat weerstand te gaan krijgen. Dé bron van storingen en foutmeldingen, want stroom volgt de weg van de minste weerstand, en zo gaan sensoren gekke signalen afgeven. Ik had er eigenlijk maar eentje: Als ik richting aangaf, kreeg ik een melding dat mijn remlicht (andere kant) doorgebrand was.

De XM is in zijn nadagen wel gebruikt als test-platform voor een geïntegreerd electronica-systeem: De XM Multimedia was een special, ingezet voor bobo-vervoer bij een of ander vergeten evenement. Die had als eerste een CAN-netwerk aan boord, die zoveel mogelijk electronische functies aanstuurt.
Een heel artikel over de XM, en dan geen opmerking dat dit de auto is die in de tv serie Flodder een aflevering kreeg waarin hij werd omgedoopt tot begeerwaardige “Koala 655″ (ofzo).

Hele mooie wagen. Mn opa had hem vroeger fulloption leer v6 in bordeaux rood. Als ik precies dat kenteken nog eens te koop zie ooit…
Mijn eerste en tot nu toe enige auto.
Een gift van mijn grootvader die zijn hele leven Citroen rijdt. Als lichtingenieur bij Philips was hij verantwoordelijk voor lichtinstallaties en lichtmetingen met betrekking tot nieuwe straat-, tunnel- en vliegveldverlichting. Deze moesten toen (dan spreek ik over de jaren 60 en later) al afgestemd worden op daglichtpercentage en het aanpassingsvermogen van het menselijk oog na lichtintensiteitsfluctuaties. Bijvoorbeeld een tunnel uitrijden en weer daglicht zien.
Alleen Citroens konden dit werk doen omdat ze het chassis op snelheden tot bijna 60km/h op asfalt bijna gyrostatisch vlak konden houden. Dit was nodig voor secure resultaten van alle meetapparatuur aan boord.
Een groot aantal tunnels en snelwegen in Europa zijn door Philips ingericht met behulp van de citroens die een zo secuur mogelijke lichtafstelling mogelijk maakten.
De CX Break is hiervoor het meest gebruikt.
Leuke anekdote voor jullie autobloggers leek me.
Kortom hij gaf me later zijn XM Break V6 3.0 automaat.
Een zeer onderschatte auto! Hij zweeft als een ruimteveer, voelt late 80′s sci-fi met zijn boordcomputer en rechte hoeken. Het ontwerp is Bertone, nu niet meer tijdloos maar zeker wel een eigenzinnig en toch spannend ontwerp. Los van je eigen smaak, saai is de auto niet!
Die motor ronkt als je hem op zijn staart trapt, de V6 brult door de geluidsisolatie heen als je zelf door zijn 1 2 en 3 schakelt en hem tot het randje rood doortrekt in zijn toeren. Zelden hoor je een V6 nog zo werken in een auto van nu. Ondanks zijn gewicht trek je er gerust de gemiddelde auto mee uit.
Zoals met alle hydroactief uitgeruste fransozen, als je het niet gewend bent denk je dat de auto niet goed rijdt.
Heb je de feeling te pakken en kun je vertrouwen op technische capaciteiten van het hydroactieve systeem in combinatie met de V6 dan heb je een comfortabele cruiser die als je wilt de vormen aanneemt van een GT. Let wel, alleen bij de krachtige V6 variant.
Roesten doen ze verder bijna niet. De XM was de eerste massa geproduceerde auto van waar het chassis compleet in anti roest coating werd gedompeld. Verdere primeurs waren het hydroactieve systeem, de boordcomputer met computergestuurde sport stand, centraal aangedreven remmen, stuurbekrachtiging, etc. etc. het comfort was van het niveau vliegtuigstoelen. Voor een auto die eind jaren 80 op de productielijn stond is de kwaliteit fenomenaal gezien de complexiteit van de techniek.
Verdere bronnen en argumentatie vind je in deze korte duitse docu over de XM:
http://www.youtube.com/watch?v=FL00DqL1ePw

En niet te vergeten de Citroen XM ALTO
Advanced Leading Technology Onboard
Een prototype met alle electronische gadgets die men nu voor lief heeft voor het eerst gepresenteerd. Lees parkeersensors, voorliggersafstandsbewaking, cameradrive, gps, HUD, Nightvision, noem het maar op

Hoezo niet futuristisch…?
@DoubleChevron:

heb het stuk 3X kunnen lezen voordat het tot me doordrong allemaal +3 voor u ..
Hier zou ik niet eens in dood willen worden gevonden,,
Heerlijke auto. Heb een V6.24 met Musketier tuning gehad. Zonder katalysatoren en met gewijzigde inlaat, goed voor 250PK bij 7300tpm. Hiermee reed ik een Golf IV R32 op de autobahn eruit. Een vriend met zijn toenmalige Volvo 850 T5 was volstrekt kansloos tegenover deze XM. Helaas was dit voor de filmpjestijd (2002), dus nooit vereeuwigd. Ook de gewone V6.24 haalt overigens al probleemloos 250.

De wegligging van de auto was bijzonder goed, je moest een dood punt over en vooral met je verstand sturen. Gevoel was er nl. niet door de diravi zelfcentrerende besturing. Wanneer je dit “overbrugde” en de bocht eens wat harder nam, kwam je erachter dat hij als een rots lag. Ook de remmen waren uitstekend.

Qua techniek was hij z’n tijd ver vooruit. Ondanks dat hij uit 1990 kwam, had hij naast de gebruikelijke luxe ook stoelverwarming op alle 4 stoelen, elektrische middenarmsteun, stuurbediening voor de audio, etc.

Uiteraard had hij ook veel kwaaltjes, maar die waren eigenlijk allemaal wel te verhelpen. De bekabeling+boom had een aantal corrosiepunten. Wanneer je die preventief verving, ging het daarna bijna altijd goed.
@Maarten123:
Ik kende in die tijd iemand die een bedrijf in Hamburg en in München had.
Hetzelfde verhaal als het jouwe in of meer, hij noemde zijn XM zijn prive-jet.
Had andere Duitse alternatieven geprobeerd, maar niets deed het zo goed als de grote Citroën.
Deed deze rit 2x per week.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!