Dacia Lodgy: nieuw Roemeens budgethok

Gepost op 05-01-2012 om 10:04 door - 79 Reacties »

Dacia Lodgy
Het is bal vanochtend voor de prijsbewuste autokoper. En aangezien dat zo ongeveer de enige overgebleven groep autokopers is in Nederland, komt dat goed uit. Na wat Spielerei met een raceversie heeft Dacia nu eindelijk het doek getrokken van een nieuwe MPV in de lineup: de Lodgy.

De Roemeense Renault-dochter oogst sinds de revival flink wat succes met auto’s die prima waarde bieden voor hun geld, dus de verwachtingen voor de Lodgy (hadden ze nou echt geen andere naam kunnen verzinnen?) zijn hooggespannen.

Veel is er nog niet bekend over het familiehok, behalve dat hij 4,5 meter lang is, 3 jaar garantie heeft (KIA lol’t) en plaats biedt aan 5 tot 7 personen (of 4 personen en een heleboel accordeons).

Op verdere specs moet u maar even wachten, ook al zal de spanning ondraaglijk zijn. In maart zal de Lodgy zijn wereldpremière beleven in Genève. De eerste twee vrijgegeven foto’s vindt u in de gallery. Om het spannend te houden doen we er gratiesj de foto’s van de ijsracer bij.


79 reacties
Ziet er primabella uit voor zo’n budgetsleepcontainer!
Je ziet toch wel die invloeden van Renault in het design terug
@Kuukske: En dat maakt ‘m juist zo lelijk!
@bowie: juist niet!
@Kuukske: Nodig ook, want in sommige landen worden ze als Renault verkocht…
Toch wel knap dat ze ondanks het Renault design toch een beetje andere auto weten neer te zetten!
Smoky kan het dus nog wel: een lach op je gezicht brengen zonder tot niveautje Geenstijl te zakken. Goed geschreven, Sir!
En o ja, ik hoor bij de doelgroep. Ben erg nieuwsgierig naar de motoren, vooral omdat Dacia een hoge CO2 boete boven het hoofd hangt als ze bij de 1.6jes blijven.
Avatar van bass
bass via iPhone app
05-01-2012 om 10:13
Is nog redelijk vind ik zoals je er veel ziet rond rijden hier
Lijkt wel een cartoon-auto met die Lego-wieltjes.
Erg slimme zet… Vooral met het huidige economische klimaat. Je kan lullen wat je wilt, maar hier zijn ze goed bezig!
@toyotaprius: yup, zeker in Nederland doe-maar-gewoon land… Word een hit!
@Svenska_Aeroplan_AB: idd. dat zie ik wel gebeuren en waar mensen opeens erg op budget gaan leven en een auto een mindere rol zal spelen. Slim, erg slim.
Dacia Dodgy?
Leuk dat gekoekeloer naar 700 plus pk bolides , maar deze maat 87 % van de mensen gewoon financieren….
Avatar van mashell
mashell via iPhone app
05-01-2012 om 10:27
Die achterlichten zijn een mooie design vondst. Of de wielen nou erg klein zijn of deze wagen erg groot is me nog niet duidelijk. Als iedereen zijn KIA Carens hier nou op inruilt gaat het straatbeeld er flink op vooruit.
@mashell: Die achterlichten hebben idd een leuk eigen design.
@mashell: +1

Maar aan de andere kant logisch. Op dure 17″-ers zit niemand te wachten die voor “budget” gaat. Maakt zo’n auto wel meteen een stuk beter kwa aangezicht, maar dat terzijde. Ben benieuwd naar het interieur.
@Arco: Aftermarket kan veel goed doen. Met het geld dat je hier mee uitspaard, kan je wel een velgen setje kopen
@mashell: 1, die lampjes zijn best wel cool idd.. Verder vind ik hem behoorlijk lelijk, maar denk ook dat de auto veel waar voor z’n geld bied en daarom goed zal verkopen onder gezinnen met een wat kleiner inkomen..
Lijkt wat onderdelen te delen met de Citroen C3 Picasso, maar dat lijkt me niet logisch als Dacia van Renault is.
Niet een hele gekke auto als je op zoek bent naar iets ruims met een wat hogere zit voor een lage/niet al te hoge prijs.
“..een hele hoop accordeons..” hahaha, of all cargo.. :)

OT: Best een leuke auto om te zien. In ieder geval mooier als die andere poppetjes mover van hun. En als deze nu ook geen drol gaat kosten wordt het vast weer een hit.
Geef mij die raceversie maar, die ziet er tenminste nog redelijk goed uit.
Die wegversie is echt een zeecontainer op veels te kleine wieltjes.
Een 4 jaar oude Renault Espace of een nieuw Dacia Lodgy…. Zegt u het maar
@Pruts0r: doe dan maar een Espace ;-)
@Pruts0r: Dat kan je alleen schrijven als je nooit onderhoud en verbruik van een Espace hebt betaald. Voorbeeldje van een berekening door Zomoto komt rond €235,-: http://www.zomoto.nl/10278923/renault-grand-espace-20t-16v-turbo-dynamique-aut-leer-xenon-privacy-glass/waarde-en-kosten.htm.
En dan is het ‘karaktervolle’ van de Espace buiten beeld gelaten. Om daar een idee van te krijgen moet je eens rondkijken op de ‘myreviews’ van Autoweek. Dat karakter kost geregeld nog eens €235 per maand.
@mout: Ik wilde net zeggen. Dan heb je nog nooit een werkplaatsfactuurtje gezien van zo’n ding. Een elektronische ramp. Echt alles gaat kapot aan die apparaten. Zeker de zwaarste motoren, die trekken gewoon de hele voortrein naar de kloten. Zelfde de verhaal met de Vel Satis.
laten we met zijn allen weer veel kindjes bij maken want voor het vervoer hoef je het niet meer te laten met die zeecontainers op wiele;-) maar zoals toyotaprius al zegt, zeker een slimme zet!
Leuk geschreven artikeltje, je kan het dus wel Smokalot ;)

De raceversie zag er leuk uit, helaas is de productievariant minder goed geslaagd.. (understatement-alert)
Je kan er van zeggen wat je wilt maar het is een leuk goedkoop ding. Prima voor de doorsnee familie, en de prijs zal wel onder de €15.000 zijn voor sure.
Ben ik nu de enigste of ziet er nog iemand elementen van nissan? Ok het hoort wel bij 1 groep maar toch :p Ziet er zeker niet slecht. En zal ongetwijfelt een succes worden bij de doelgroep.
Nu kan Drakula zijn kist ook meepakken als hij op vakantie vertrekt. En dat allemaal binnen budget^^
Ik denk dat deze goed gaat verkopen bij grote gezinnen. Niet duur en groot. Maar kunnen ze die naam niet even veranderen?
Is dit niet gewoon een gefacelifte espace?
Dit ziet er best nog oké uit….
Dacia is wel goed bezig… Die Dacia Sandero en die Duster vallen ook nog mee…
Mind you ik zou het zelf niet kopen, maar je krijgt wel redelijk veel voor je geld..
Prijs/kwaliteit zijn dit toch wel goeie wagens..
Mij doet dit wel erg denken aan een Grand Scenic / Espace..maja tis natuurlijk een renault..nou maar hopen dat hij wat minder stoort dan de gemiddelde Franse auto……
James May zal blij zijn :)
@Yeelen: Waarschijnlijk niet meer als er achteruit een vrachtwagen tegenaan botst.
Dacia / Renault blijft toch gewoon rotzooi qua techniek?
@nelly0183: Tuurlijk… Het valt echt allemaal uit elkaar na 30000 km… Ook de motoren zijn echt super slecht en verbruiken fabriek af al 1 liter olie per 1000 km en je hebt om de 13,156 minuten een electronische storing waardoor je weer naar de dealer moet om de rekeneenheid te resetten! Echt franse roemeense rommel. :roll:
@RRenault:
Als Dacia / Renault nou zo kwalitatief uitstekend is hè? Waarom geven ze dan geen 7 jaar garantie? Zegt misschien wat over het vertrouwen in het eigen merk, wel 3 jaar garantie.
@nelly0183: Heb je de garantievoorwaarden van de merken met 7 jaar garantie wel eens bekeken? Niets ten nadelen van Kia en co. hoor, maar er is een rede dat, ondanks dat Europese merken veelal twee en soms drie jaar garantie hebben, toch nog de meeste auto’s (in NL) auto’s verkopen. Die zeven jaar is een leuke reclamestunt, maar ze vertellen er niet bij dat er na verloop van tijd steeds minder onderdelen onder die garantie vallen en dat je om de 15000(!) km of na 1 jaar al weer een onderhoudsbeurt moet laten plegen. En die onderhoudsbeurten zijn ook al niet echt goedkoop te noemen… Voor de kwaliteit van de Renault modellen van de afgelopen 5/6 jaar mag je zelf statistieken opzoeken, daar is het mij nu te laat voor ;). Tussen 2001 en 2005 heeft Renault veel (vooral) electronische troep gebruikt. Dat weet ik en zal ik ook niet ontkennen hoor.
@nelly0183: Google eens ‘Pannenstatistik Dacia’.
Renault wil chiq en fancy zijn. Als eerste sleutelloze bediening van portieren en startslot. Zulke nieuwigheden zijn nog nooit goed gegaan bij Renault. Ja – na vier modeljaren als die techniek niet nieuw meer is.
Dacia krijgt alleen Renault techniek van 8 jaar of ouder. Zo staat de hele Dacia-familie nu op een aangepast Clio II onderstel. Daar zijn de laatste problemen 10 jaar geleden uitgehaald.
Neus en kont zijn vrij aardig, maar waarom toch die dodelijk saaie zijkant die eruit ziet alsof ze tien jaar geleden is ontworpen?
Wat een lelijk hok, ik zou me er in kapot schamen.
De Duster is toch iets cooler…
Motoren: 1.6 16v en een 1.5 dCi. Lekker voorspelbaar :P
oo wat lelijk, bah bah bah.
is dit een rebadge grand scenic??

wrm gebruiken ze ongeveer hetzelfde kleur als de grand scenic om een auto te laten zien :s
@KaCh1ng: Een MPV met 5 of 7 zitplaatsen, door een merk van Renault. Dat zal toch niet op een Scenic gaan lijken?
Zoiets zou de holding achter het merk van je avatar nooit doen, natuurlijk. Elke gelijkenis tussen pakweg Tiguan en Q3 is pure inbeelding. Of beter nog: jaloezie. Want iedereen die geen übergolf rijdt, is daar eigenlijk jaloers op!
@mout: tiguan en Q3 zijn optisch heel anders , binnen en buitenkant , deze dacia heeft zelfde vorm.. lijkt me rebadged? heb nog geen antwoord op mijn vraag
@KaCh1ng:

De proporties van de Dacia en de Renault verschillen wel flink hoor. Als je gaat kijken naar de verhoudingen van de ramen en deuren zie je dat je met een compleet andere koets te maken hebt. Dat de techniek uit eerdere modellen komt weten we allemaal, da’s juist hun kracht.
@Jesper: ok :D nu zie ik het.. mr kvind het vreemd dat ze er een heel op gelijkende model hebben gebouwd :o
@KaCh1ng: ik weet niet wat jij er zo gelijkend aan vind, ik zie niet zo heel veel overeenkomsten eerlijk gezegd, behalve dat het allebei busjes zijn.
Bij mijn weten zijn alle huidige Dacia modellen gebaseerd op een ouder model Renault Clio. Het kan zijn dat ze voor deze MPV overgestapt zijn naar de basis van een Megane, maar dan zeker niet het nieuwste model – eerder een ouder model Megane waar alle ontwikkelingskosten al van zijn terugverdiend, wat natuurlijk de kosten van dit model behoorlijk drukt.

Je Q3/Tiguan vergelijking is ook niet helemaal terecht, want dat zijn geen MPV’s maar SUV’s. SUV’s zijn in principe lifestyle modellen, waar binnenruimte enigszins ondergeschikt is aan de uitstraling. Bij MPV’s, en zeker de 7-persoons MPV’s, is binnenruimte de bepalende factor, en dan komt iedereen op een busje uit. Zo ook VW met de Touran – en daar is logischerwijs geen Audi-variant van want die zou hooguit een andere neus en andere achterlichten hebben.
@potver7: daklijn, deurlijsten, achterlichten leken wat renault-achtig
@KaCh1ng: inderdaad net als die tussen de Lancia Thema en de Chrysler 300C, mensen moeten daar echt mee stoppen!!
Een beetje saai, maar niet lelijk.
En toch die kleur!!!! aaaarrgh die is pas erg.
Ben benieuwd hoe ie er in het zwart uit ziet in laureate uitvoering.

De kwaliteit zit wel snor bij Dacia, er zit alleen spul in waarvan ze al jaren weten dat het werkt.

Ik lees geruchten over kleine turbo moteren van Renault en zelf een start-stop systeem. (even nuchter gedacht, iedere auto kan toch starten en stoppen :-) )
Het is wel een echte bus qua ontwerp, vast makkelijk te verkopen op grijs kenteken.
@Citrofiel: Naar het schijnt zou er ook een bestelversie van komen…
@Esprit_de_Flandre: Daar twijfel ik ook geen moment aan, bijna alle auto’s zijn op grijs kenteken verkrijgbaar. Maar bij deze lijkt er wel heel bewust mee rekening gehouden te zijn bij het ontwerpen.
@Citrofiel: Zou kunnen. Zagen we ook bij de MCV. Slimme zet overigens. Met weinig modellen toch veel modellen hebben. De manier om goedkoop te zijn…
Dat hele ‘veel voor weinig’ gebeuren is wel een wassen neus als je een beetje beter gaat kijken hoor. Pas vanaf de op-één-na duurste uitvoering een in hoogte verstelbaar stuur krijgen, of een piepje als je je lampen vergeet uit te doen. Dingen die bij alle andere merken op de meest kale neet al standaart zijn… Tsja…
Als ze me zouden vertellen dat het een vijf jaar oud Chinees busje is, zou ik het ook geloven. Tsjonge wat een saai ding. En dan die skelterwieltjes eronder…
Drie jaar garantie ? Oh oh wat laten jullie je toch in de maling nemen in NL ,weten jullie dat alle auto’s hier in Noorwegen 5 jaar garantie hebben?
@norge: Allemaal? Alle merken? Is dat verplicht of zo?

Zouden ze hier ook beter doen. Op veel meer dan auto’s alleen. Enige manier om de kwaliteit van veel dingen omhoog te brengen…
@Esprit_de_Flandre: Goedkoop en duurzaam gaat in vrijwel elk geval niet samen, wat dus betekent dat 5 jaar garantie op elke auto in NL zo goed als onmogelijk is (voor de autofabrikanten).
@kaasboerin: Goedkoop en duurzaam kan zeker samengaan. Een dure auto heeft niet minder mankementen dan een goedkope. Anders zouden de ‘Premiums’ het betrouwbaarst zijn, en een koekblik als een Suzuki Alto uit elkaar vallen. En de ervaring is omgekeerd.

Elke fabrikant kan gerust auto’s maken die 20 jaar lang enkel onderhoud nodig hebben. Ze willen gewoon niet. Dan moeten ze misschien maar gedwongen worden, goed voor de consument, goed voor het milieu, een beetje minder goed wel voor de fabrikant…
@Esprit_de_Flandre: Niet verplicht maar de Noorse wet geeft je 5 jaar reclamation recht ,oftewel de levensverwachting van een auto is meer als 5 jaar dus de eerste 5 kan je problemen verhalen op je Dealer.Dus geven de meeste merken nu maar (naar voorbeeld van Hyunadai) 5 jaar garantie.
@norge: Das mooi geregeld. Ga ik misschien eens doorsturen naar Elio…
@joske2: Edit: Mijn excuses, ‘t is een fotoshop.
Dit is gewoon een Scenic toch?
Je ziet gewoon dat hij goedkoop is!
@Nico94: Daar stoort de gemiddelde Nederlander zich totaal niet aan…

Eigenlijk raar dat Dacia er nu pas mee komt. De onderdelenbak van Renault zit nog vol met spullen die economisch al terugverdiend zijn. Daar kan je heel goedkoop veel modellen mee maken. Ze moeten alleen uit de buurt blijven van de bak met Laguna ph1 onderdelen ;)

Nee, ga maar weer Fuego’s magen ofzo… Zijn de autocrossers ook weer blij
@Nico94: Dat zie ik er niet vanaf, geef hem maar aan mij hoor, ik vond die Logan ook al vet, omdat hij gewoon zo lekker goedkoop is.
dit is de eerste mooie dacia en oke hij is heel mooi
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!