Is deze hete Mustang té beestachtig, of is er wat anders aan de hand?
Er is wat anders aan de hand! De Shelby GT350 wordt door Ford in de markt gezet als een circuitbeest bij uitstek. Wie zo hoog van de toren blaast schept verwachtingen en als die verwachtingen vervolgens niet (helemaal) worden waargemaakt, heb je een rechtszaak aan je broek. Zéker in Amerika.
Shelby-eigenaren in het land van de ongewenste mogelijkheden klagen steen en been over het feit dat de GT350 niet over adequate koeling voor het differentieel en de transmissie beschikt. Daardoor kan het gebeuren dat de Shelby al na 15 minuten boenderen in een soort noodloop schiet en dus niet meer vooruit te branden is.
Deze boze Mustang-rijders worden bijgestaan door een advocatenkantoor dat eerder al 1,6 miljard USD bij Toyota wist los te peuteren bij een schikking met gedupeerde klanten. Vette kans dus dat Ford in de buidel mag tasten, al lopen we nu op de zaken vooruit.
Verder zijn de klachten tweeledig. Enerzijds doet de auto niet wat Ford had beloofd door na korte tijd in de Limp-modus te schieten, anderzijds levert diezelfde Limp-mode mogelijk gevaarlijke situaties op omdat de auto plots geen power meer levert. Ford biedt wel mogelijkheden aan klanten om de boel te fixen, maar daar moet wel gewoon voor worden betaald.
Afgezien daarvan lijkt zo’n Shelby GT350 ons een geweldige machine. Het ding levert (een kwartier lang, hehe) 526 pk en 580 Nm uit een 5.2 V8. De R-versie is een nog hetere circuitauto met minder gewicht en carbon fiber velgen. (via: Business Wire)
Meer Mustang? Check onze rijtest, inclusief V8!
ericc zegt
Tuurlijk is er geen power meer….de tank is leeg!
sunder94 zegt
@ericc: En de banden opgerookt…
str8six zegt
Nou, niet meer dan logisch toch? Waarschijnlijk heeft menig klant deze auto (mede) gekocht voor z’n, schijnbaar goede prestaties op een circuit. Dus ik begrijp ze wel. Als je zegt bier te verkopen moet je niet met malt aankomen…
lincoln zegt
@str8six:
Heb liever een noodloop dan een verbrijzelde differentieel ..
str8six zegt
@lincoln: ja ik ook. Maar als je claimt een circuit-monster te hebben gemaakt maar dat apparaat vervolgens na 15 minuten in de noodloop slaat heb je een inferieur product gebouwd dat niet voldoet aan de verwachtingen. Daarnaast houd ik niet van malt.
O plaat zegt
@str8six:
De GT350 is wat hij gebouwd is om te zijn. Een snelle auto met een goede wegligging. Wil je er mee op circuit leveren ze bij Shelby de (duurdere) track ready GT350R. Dit was zo in 1965 en dit is zo vandaag. De GT350 faalt niet bij gewoon baan gebruik, je kan zelfs blijven rijden je vermogen word alleen wat begrensd. Het prijs verschil tussen de GT350 en GT350R komt ergens vandaan. Als jij te cheap bent om de circuit versie te kopen moet je niet gaan klagen dat jouw baan model oververhit.
unknown32 zegt
@str8six: Heineken komt daar toch ook mee weg? Zij zeggen bier te verkopen maar eigenlijk is het water :P (Belgische mop)
Jochempie zegt
Ook met dit akkefietje blijft het een droomauto. Ik hoop er ooit een stukje mee te mogen rijden!
londoncars zegt
@Jochempie: inderdaad een stukje want langer dan 15 minuten gaat dus niet.
Jochempie zegt
@londoncars: Jep!
Lennart95vdk zegt
Maar met je Mustang in de noodloop kun je nog steeds het publiek in rijden, als je dat het eerste kwartier al niet gedaan hebt
Dutchdriftking zegt
Ik zal dan ook altijd voor een Corvette gaan ipv de Mustang.
Robert zegt
@dutchdriftking: Een Mustang vergelijken met een Corvette is toch een beetje ‘appels en peren’. De Camaro is in dezen een betere vergelijking. En m.i. ook een fraaiere auto.
uncivilsum zegt
Ik lees online dat het gaat normale en Tech pack uitgeruste Shelby 350 modellen, de track pack heeft wel een koeling systeem voor de versnellingsbak en diff.
jippie zegt
Altijd maar klagen die Amerikanen. Dat ding is daar al spotgoedkoop. Ze moesten eens weten dat het apparaat hier niet eens geleverd wordt vanwege belastingen die de auto hier anders minstens 2x zo duur zouden maken.
lincoln zegt
@jippie:
Niet zo klagen jij ..
“Onderzoek” heeft uitgewezen dat wij de allergelukkigste personen op aarde zijn ..
str8six zegt
@lincoln: keihard aanpakken die “onderzoekers”
Breinstein zegt
@jippie: En dankzij de GroenLinks stemmers zal dit alleen maar duurder worden.
jippie zegt
@Breinstein: tja, toch jammer dat niet meer mensen op ‘Terry Berdet’ hebben gestemd. ;-)
str8six zegt
@jippie: was beter geweest dan Yassar El Klaver
ronnys zegt
@str8six: liever een groene economie als helemaal geen economie!
Nog los van de uitstoot, zijn wij in zeer hoog tempo de olie aan het verbruiken. We kunnen beter gelijkelijk naar een volledige duurzame economie als dat het met een klap moet en onze nageslacht geen olie meer heeft voor de komende 10 miljoen jaar….
str8six zegt
@ronnys: Ben niet tegen groen, wel tegen links gedachtengoed.
mrrallycross zegt
Ongewenste mogelijkheden?
Esprit_de_Flandre zegt
Je zou toch verwachten dat Ford dat ding grondig heeft getest op circuit…
kenner zegt
@Esprit_de_Flandre: 2 rondjes op de nurburgring ring, toen dachten ze dat is prima zo. Dat is ongeveer 15 minuten dus
Gulli zegt
Ach, meer dan een kwartier haal je ook niet in een Veyron dus ze moeten daar niet mauwen ;)
rufctr01 zegt
Voor quarter mile is dat toch voldoende?
solksagen zegt
Ford heeft feitelijk al erkend dat ze niet zo slim bezig waren, want “all 2017 Shelby GT350 models, regardless of trim level, now include both the rear differential cooler and a transmission cooler and all of the associated engineering and parts needed to make these coolers integrate with the rest of the design”.
jannemaneke zegt
Typisch Amerikaans: lachwekkend veel power en koppel, grote claims maken en als het er op aan komt er de brui aan geven. Zijn ze bij Ford misschien advies gaan inwinnen bij Trump?
sracert zegt
Oh wat een gave wagen!. Met zoiets rijd je toch gewoon lekker op straat door alles en iedereen heen. Het Circuit is voor racewagens en en niet voor straat auto’s. Gewoon dokken dus als je de auto daarop aangepast wilt hebben. Geen schijn van kans deze rechtzaak.
exclusieviteitsfreak zegt
Tja, als je groot en struis wil doen zonder rekening te houden met de veiligheid, tja, dan heb je natuurlijk stront aan de knikker . . .