Details Porsche 918 Spyder uitgelekt [incl Ringtijd]

Gepost op 19-09-2012 om 14:16 door - 57 Reacties »

Details Porsche 918 Spyder uitgelekt

De afgelopen dagen buzzde het in Duitsland enorm rond de nog in conceptfase verkerende 918 Spyder. De met een 4.6 V8 en twee elektromotoren uitgeruste supercar werd bij de ‘Ring meerdere malen gespot en in Leipzig werd er nog eens een introductie tegenaan gegooid. Ondertussen wappert er nu een folder met specs over het web.

Hou je vast, want volgens de uitgelekte specs – die we via Teamspeed kregen toegespeeld – komt het totale vermogen van de 918 Spyder uit op 800 pk. Voorheen werd altijd 770 gecombineerde paarden aangehouden, dus we houden even een slag om de arm. Verantwoordelijk hiervoor is een 4.6-liter V8 met 550 pk, een elektromotor in de aandrijflijn (120 pk) en een elektromotor tussen de voorwielen, goed voor 106 pk. Hiermee sprint de 4WD Porker in minder dan 3 tellen naar de honderd en bereik je de 200 km/u in ongeveer 8 tellen. De elektrische range is 25 km en op de batterij van 6,8 kWh (maatje vibo XL) rijden betekent een topsnelheid van 150 km/u. Met ingeschakelde V8 is de topsnelheid trouwens voorbij de 325 km/u te trekken.

Weissach Package
Helemaal des Porsche kun je extra lappen voor een sportpakket om vervolgens minder Porsche te krijgen. Dit Weissach-pakket schraapt 35 kilogram van het gewicht en daarvoor sloopt men in Zuffenhausen de airconditioning, audio-installatie, armsteun en opbergvakken in de portieren uit je hybride-racert. Wel krijg je zespuntsgordels, een lichtgewicht remsysteem en alcantara + carbonfiber in het interieur.

50k voor verf
De 918 exemplaren van de 918 Spyder kunnen geleverd worden in vier reguliere kleuren, zes metallic kleuren of met twee stickerpakketjes (Martini Racing Design & Salzburg Racing Design). Het meest bizarre is nog wel de Special Liquid Metal-optie in de kleuren grijs of blauw; deze kleuroptie zet je een extra 50.000 euro terug. Allejez#s Porsche, we hebben het hier over tien lagen verf! Uit de folder blijkt verder dat het dak in naakt koolstofvezel wordt geleverd en de bagageruimte voorin 110 liter bedraagt.

De productieversie wordt in 2013 gepresenteerd en aan het einde van volgend jaar worden de eerste klantenauto’s uitgeleverd. Prijzen beginnen bij 645.000 euro exclusief BPM en BTW, maar met een voorgenomen CO2 uitstoot van 70 gram per km en een verbruik dat volgens de EU-cyclus op 3l/100 km uitkomt zal het met de CO2-belasting wel meevallen in Nederland. De vraag blijft natuurlijk: kan Porsche het productiemodel ook zo zuinig krijgen, of blijken de optimistische uitstootcijfers achteraf marketinggezwets?

En dan nu de pics uit de gelekte folder: KLIK!

Zo klonk het prototype dat gisteren nabij de Nurburgring werd gespot. (via Groen7.nl)


Update – Porsche laat ons zojuist weten met het 918 Spyder-prototype een rondetijd van 7:14 minuten op de Nordschleife neergezet te hebben. Net zo snel als een Lexus LFA Nürburgring Edition dus.

57 reacties   toon alles
BP
BP [ commentorial ]
27-11-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je onze video in het laboratorium al gezien?
één woord: WOW!
P-O-R-N-O-!
@remon: Iedereen verplicht Martini-kleuren bestellen SVP
Hoeveel mensen zullen er één met en één zonder sportpakket aanschaffen?
Kanonne! Dat heeft Porsche weer goed gedaan! Wat een prachtige supercar.
De McLaren P1 kan wel inpakken, deze moet je hebben als vermogende sportwagenliefhebber. Wat een prachtig design! Nu snap ik waarom die designers zo lui zijn als ze de 911 ontwerpen. Ze hebben alles opgespaard tot één fatastische eruptie van vormgeving voor dit ding. Maakt niet uit hoe die rijdt, “it’s a work of art” net zoals de Alfa Romeo 8C Competizione.
@Neptukker: alleen moet ik wel zeggen dat ik de 8C een verschrikkelijk lelijke auto vind. Maar ik sta daarin bijna helemaal alleen, dus dan zal het inderdaad een kunstwerk zijn. Over deze Porsche ben ik het echter volledig eens! Prachtig ontwerp!
Moeder Maria, vol van genade, wat een spex. McLaren gaat er nog de handen vol aan krijgen om hun P1 van dit geweld te laten winnen.
Waarom wil je 10 lagen verf? Zal vast een geweldig effect met zich meebrengen maar lijkt me teveel van het goede.
@BmwMPower: omdat het een andere diepte zou geven aan de lak waardoor het vloeibaar metaal lijkt. Best leuk, maar dan wil ik dat wel eens naast Mercedes’ Alubeam zien, dat kost “maar” 11.000 extra….

Verder wel een briljante wagen die 918, vind em ook veel vetter en mooier dan de Carrera GT destijds.
@HDM: zeker niet indrukwekkender dan de GT…zeker als je het vergelijkt in ‘de tijd’ waarin het werd geposteerd. Overigens ben ik benieuwd of deze 918 het kan hálen bij het geluid van de GT. Die laatste was / is onovertroffen.
Sorry dat ik ‘t zeg, maar de McLaren P1 lijkt op het gehandicapte broertje van deze.
De eerste mooie Porsche ooit!
@fiscaal: Tanden poetsen en naar bed jij!
Ze lijken wel de McLaren designrichting op te gaan, maken ze eens wat anders, is het nog niet goed (vindt ik tenminste).
inb4 vergelijingsmongool comments



@sdk16420: Dit is gewoon de vernieuwde GT, maar dan nóg dikker, en de MP4 kwam later dan de GT.
Ik denk niet dat jij deze op de F1 vind lijken. Of wel.
Prachtig! Vindt nog steeds dat de voorkant meer weg heeft van Ferrari dan Porsche (vooral F360), maar daar is niks mis mee. Er is zo veel “cool” aan deze auto, dat het gewoon moeilijk is om te zeggen wat het meest bijzonder aan is. Vond de oorspronkelijke korte uitlaat in de zijkant ook mooi, maar zo boven op de motor is ook uniek op een straat auto en het zal zeker voor een lekker geluid zorgen.
Het feit dat ie allemaal stickersets nodig heeft om op te vallen zegt voor mij genoeg. Ik vind het totaal geen spannende auto. Vind de Carrera GT mooier. Die was ook niet uitbundig maar spreekt me op de een of andere manier meer aan.
wel cool van de zijkant lijkt het eigenlijk net een Ferrari

maar opvolger van de carrera gt mag je het niet noemen
@Flamingo: tjonge doe mij dit maar over Ferrari gesproken!!
maar dan zie je ook meteen een beetje wat ik bedoel
de open versie was een beter voorbeeld geweest maarja
@Flamingo: misschien niet direct, maar wel zelfde positie in het gamma, absolute vlaggenschip op dit moment. Dus toch een soort opvolger. Beetje als SLR SLS.
Verschrikkelijk mooi auto dit. En Porsche kennende zal het vast wel weer subliem rijden. Ook weer bijzonder mooie spec’s in combinatie met een mooi geluid. Eén kanttekening: na de Carrera GT is het voor Porsche onmogelijk om een beter klinkende auto neer te zetten.
@lamborgfan: kan aardig heet worden in Dubai, denk dat het daar ook wel zonder besteld wordt.
wanneer komt er eens een artikel over de Ferrari F70, McLaren P1, en deze Porsche 918?

Die drie gaan toch een nieuwe generatie supercars aanbreken ofniet dan?
Ben benieuwd naar alle drie.
prachtigggggggg! misschien maar is overwegen om mn ouders is proberen hybride te laten rijden…. wel een porsche dan offcourse ;)
@kets: Je ouders in de Porsche, en jij op de fiets erachteraan! :)
kan ik ergens bij de redactie van autoblog de vele tissues die ik de laatste dagen nodig heb van wege een overload aan mooie auto’s declareren?
Gaaf ding, dat zeker, hoogstwaarschijnlijk overklast hij de Carrera GT met verve maar wat een pareltje blijft het toch.

http://www.youtube.com/watch?v=WnezG5FV30I

http://www.youtube.com/watch?v=mZ5X_7bYENQ

http://www.youtube.com/watch?v=uf5rK_Kj3OI

http://www.youtube.com/watch?v=UF6wdrRAZug
@kaasboerin:
Het argument dat alle andere argumenten overbodig maakt.

Amen….
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!