Deze 11 brave burgerbakken hebben stiekem een V6

Auteur: , 88 Reacties

Tot een jaar of tien geleden was het helemaal niet vreemd om een dikke V6 als topmotorisering aan te bieden in een D-segment middenklasser. Dat zijn nu de pareltjes op de occasionmarkt.

Renault en Volvo hebben de zes- of meerpitters volledig afgezworen en houden zelfs voor hun grootste modellen vast aan vierpitters met turbo’s. Sterker nog, het is tegenwoordig een hele klus om een D-segmenter te vinden die überhaupt geen drukvulling heeft. Iets meer dan tien jaar geleden zag het autolandschap er nog heel anders uit en kon je bij diverse merken terecht voor een V6 in je brave burgerbak. Let wel, brave burgerbakken, dus we hebben het hier niet over snelle uitvoeringen als Cupra’s, GTI’s, MPS’en en aanverwanten.

Citroen Xantia 3.0 V6 (2000) – € 2.950,-

Citroen Xantia V6

Vanaf 1996 was de Xantia ook leverbaar met een gloednieuwe V6. Na ruim twee decennia werd de lome PRV V6 eindelijk met pensioen gestuurd en kwam er een gloednieuwe 3.0 V6 met 24 kleppen en 194 pk voor terug. Standaard met automaat en dat is logisch, er zijn weinig auto’s waarop een handbak minder gepast is als op dit Franse vliegende tapijt.

Mazda6 3.0 V6 Sportbreak (2005) – € 5.950,-

Mazda6 met V6

Natuurlijk, er was ook nog een Mazda6 MPS, maar die schreeuwt aan alle kanten ‘ik ben snel’ en dus hoort die niet in dit lijstje met brave burgerbakken. Deze 3.0 V6 hoort daar zeker wel in thuis, zeker in deze anonieme grijze kleur. Destijds was de Mazda6 een veel spannendere auto dan de 626 die hij afloste, maar heden ten dage kijken we niet meer op of om van zo’n twaalf jaar oude Aziaat.

Renault Laguna Grand Tour 3.0-24v V6 (2004) – € 1.950,-

Renault Laguna V6

Misschien wel de mooiste stationwagen die Renault ooit maakte, maar helaas zeker niet de beste. Zeker de eerste exemplaren werden getroffen door elektrische problemen. Het goede nieuws is dat latere exemplaren zoals deze vaak al wat beter in elkaar staken, de meeste slechte Laguna’s op de sloop liggen, maar de vraagprijzen laag blijven.

Hyundai Sonata 2.5i-24V V6 (1999) – € 1645,-

Hyundai Sonata

Er zijn auto’s waarvan je wellicht vergeten was dat ze met V6 leverbaar waren, er zijn ook auto’s die je wellicht compleet vergeten was. Deze Sonata is er daar eentje van. Vergelijk dit eens met wat de Koreanen een kleine 20 jaar later in de showrooms hebben staan… De verkoper heeft duidelijk zijn best gedaan op de foto’s, maar je moet wel heel erg begaan zijn met het lot van de vergeten automobiel om je voor 1645 euro over deze 160 pk sterke Koreaan te ontfermen.

Opel Vectra 3.2 V6 GTS (2003) – € 5.999,-

Opel Vectra GTS

Opel hield er begin deze eeuw een wat vreemde strategie op na. De Omega was net ten grave gedragen en dus moest men in Rüsselsheim opzoek naar een nieuw topmodel. Je had de Vectra, deze Vectra GTS was iets hoger gepositioneerd (alleen leverbaar met grote viercilinders en zespitters) en daarboven had je dan weer de Signum, wat feitelijk weer een Vectra met iets langere hatchback-achterkant was. De GTS is misschien wel de leukste van het stel, zeker met de 3.2 V6 benzine met 211 pk.

Alfa Romeo 156 2.5 24v V6 Sportwagen (2002) – € 2.850,-

Alfa Romeo 156 V6

De fraaiste auto, de mooiste motor, het lekkerste geluid. En toch is deze Alfa 156 misschien wel de minst verstandige auto uit dit lijstje. Maar dat wil je natuurlijk helemaal niet horen, want stiekem willen we allemaal een Alfa met Busso V6.

Peugeot 406 Break 3.0-24 V6 (2002) – € 1.499.-

Puegeot 406 break

Naar een Peugeot 406 die geen coupé is, maar wel een V6 heeft, is het goed zoeken. Sterker nog, momenteel is dit de enige op Marktplaats. Het is dezelfde V6 als in de bovengenoemde Xantia, maar het blok is in de Peug goed voor 207 pk. Uiteraard is de V6 ook in deze auto gekoppeld aan een automaat.

Nissan Maxima QX 2.0 V6 24V (1996) – € 3.950,-

Nissan Maxima

Eigenlijk een maatje te groot voor deze lijst, de Maxima moest net als de Camry een voordelig alternatief zijn voor de geijkte E-segmenters, maar toch verdiend deze auto een plek in de lijst. Op weinig auto’s is de term brave burgerbak namelijk meer van toepassing als op deze oersaaie en kleurloze Nissan.

Ford Mondeo 2.5 V6 Turnier (1997) – € 950,-

Ford Mondeo V6

Deze brave burgerbak mag natuurlijk niet ontbreken want het is de auto die dankzij Autoblog wereldberoemd in Nederland is geworden door zijn optredens tijdens de Junkyardrace. De Duratec V6 is schier onverwoestbaar, al perst men 170 pk tegenwoordig ook gewoon uit een geblazen 1.4.

Volkswagen Golf 2.8 V6 4Motion (2000) – € 5.200,-

Volkswagen Golf V6

Volskwagen was in de jaren ’90 en vroege jaren ’00 heer en meester in het verstoppen van grote motoren in kleine auto’s. Niet alleen was de Passat leverbaar met zes- of achtpitter, ook een vijf- of zescilinder in de Golf was geen probleem. En dan hebben we het niet over de brute R32, maar over een ‘gewone’ Golf. Eigenlijk is het geen V6, maar een VR6, want de auto beschikt over één cilinderkop.

Rover 45 2.0 V6 Sterling (2001) – € 4.400,-

Rover 45 met V6

Natuurlijk hadden we hier de Rover 75 kunnen noemen, die leverbaar was met dezelfde 2.0 V6 als ook met een 2.5-liter groot exemplaar van de K-Series V6. Maar die 75 schurkt met zijn hout en leer wel heel dicht tegen de premiumklasse aan en dan is zo’n V6 opeens minder verrassend. Dat de zespitter ook in de veel kleinere 45 (feitelijk een eindeloos gefacelifte Civic) is geleverd, is wél opzienbarend en dus mag dit fraaie edoch dure exemplaar deze lijst complementeren.



88 reacties

Die Mazda 6 is nooit geleverd met V6 in NL. Enkel met 4pitters. De getoonde is een US versie. En als je een V6 in een Xantia wil zou ik wel de Activa nemen. Niet de meest aantrekkelijke auto maar wat een wegligging heeft ie met dat systeem!
@e34m5touring: Canadese versie, staat er. Mist de reflectoren.
@e34m5touring: was er bij het oudere type mazda 6(26) geen 1.8 V6 lerverbaar?
Of was dat alleen in de MX
@phdg: voor zover ik weet was de 2.5 V6 Xerxes, van dat rondere model met geïntegreerde achterspoiler
@dizono: je bedoelt 16v, dat is iets anders dan v6 :)
@phdg: Was de 2.0l V6 als ik me niet vergis. In de 626 en de Xedos 6 geloof ik.
@phdg: Je bent warm: dat was de Mx-3. Ik had een zwarte als eerste autootje, echt een leuke coupe om mee te beginnen. Gelukkig was ik zo verstandig om de auto netjes standaard te houden (op een setje 17 inch velgen na). Ik ben nog een tijdje op zoek geweest naar een net exemplaar voor erbij (zondagsautootje), maar tegenwoordig zijn ze echt allemaal verwaarloosd…
@e34m5touring:
Eerlijk gezegd één van de fijnste auto’s ooit in mijn bezit, de Xantia break, slechts een bescheiden 1800 cc’tje, maar man ow man wat reed dat ding formidable !!
@desjonnies: Zeker een fijne reisauto! Ook lekker met de 2.0hdi moet ik zeggen. Die laatste facelift versies kregen die 90 en 110pk versies nog. Soepel blok en bleven maar lopen!
Ik moest gelijk denken aan de oude Chrysler Voyager 3.3 V6 die mijn vader ooit had. Snel was ie niet maar soepel zeker, als hij reed (3 keer automaat vervangen kan ik me o.a. herinneren)
@sketcher: Overigens mist de foto van de Hyundai Sonata, ondanks dat de verkoper er zo zijn best op heeft gedaan
@sketcher: zonde van zijn moeite natuurlijk, een F5/cmd+R lost het op!
@dizono: In mijn browser idd, op de app die ik net open mist hij nog altijd.
@sketcher: nu is ook de App geüpdate
@sketcher: had mijn vader ook! Die geluid bij hoge toeen vergeet ik nooit weer! Prachtig!
Die Xantia met luchtvering, automaat en V6. Meer comfort vind je niet.
@cossiekiller: Hydraulische vering bedoel je neem ik aan.
@sketcher:

Hydropneumatisch zul je dus bedoelen, allebei een beetje gelijk.
@jack_abarth:

Ter aanvulling.
Het hydraulische gedeelte zorgde voor de rijhoogte, het pneumatische gedeelte voor de vering en comfort.
@jack_abarth: Je hebt helemaal gelijk natuurlijk.
@jack_abarth: Juist :-)
En momenteel spotgoedkoop, als je er een vindt tenminste.@cossiekiller:
Altijd gaaf, zo’n overpowered anonieme wagen. Ik vind dat de Renault Espace 3.5 V6 ook nog wel in het rijtje hoort. Doorsnee MPV maar dan met de V6 uit de Nissan 350Z. Verassend snel met 240pk. Niemand verwachtte dat die lompe bus met zeven man erin zo hard van z’n plek kwam en je reed zo 180km/h met een volle wagen inclusief enorme skibox op ’t dak. En een heerlijk zescilinder geluid.
@trustmeiamanengineer: ik schaam mij er juist voor dat die motor ook in de espace heeft gelegen, en heb het er liever ook niet over.
@trustmeiamanengineer: Ford Galaxy, Seat Alahamra en VW Sharan ook.

Mijn vader had een Galaxy v6 Ghia met de 2,8 V6 204pk motor. Als je gas gaf in de stad draaide mensen zich om waar dat geluid vandaan kwam. Die verbaasde gezichten dat het uit een bus kwam waren altijd priceless.
@87sandyd: een S-max met 240pk (meer dan in de originele Focus ST!) wil ook best van zijn plek :)
@gulli: Maar da’s de viercilinder… Ik vermoed dat de 220 pk vijfcilinder het wat gemakkelijker heeft met de S-Max.. En meer over heeft voor verbetering.
Ja die Hyundai is werkelijk prachtig om (niet) te zien ;)
Als je de Vectra V6 noemt, mag de Saab 9-3 ook niet ontbreken. De Turbo-X is misschien wat te opvallend, maar aan de gewone Aero 2.8 zie je uiterlijk niet zo veel aan af.
De Nissan Maxima is met een 3 liter V6, bijna 200pk. Heerlijke bak!

Ik had net m’n rijbewijs en dit was de auto waar ik in mocht rijden, was van m’n vader.
Met automaat. Plankgas geven, even wachten op de ouderwetse automaat twee versnellingen terug, en kaboem naar voren geschoten worden :D
@fanboy: Inderdaad, die loopt nog iets mooier. Mijn vader had vroegâh een Maxima SE (model voor de QX) met die heerlijke 3.0 V6.
@fanboy: @dizono, zou je dus van die 2 een 3 willen maken bij de Nissan?

Ook wel grappig dat de Camry er niet tussen staat. Okee die zijn hier gestopt dus zijn wat oudjes die je hier nog vind. Maar de V6 is wel lekker, en wordt soms ook in MR2’s gelegd.
@fanboy: nee, want die 3,0 is er alleen als het latere model en deze wat oudere Maxima is zo braaf dat hij ondanks zijn formaat in het lijstje mocht. Daarom de Camry er ook uit gelaten.
@dizono: Sorry maar dat klopt niet.

Wij hadden exact dit afgebeelde model (die generatie) met de 3 liter V6, gewoon Nederlandse auto, geen import o.i.d.
Alleen staan er blijkbaar geen enkele te koop met de 3 liter, ik zie ook alleen maar 2 liters te koop staan.

Was wel een snel slagschip, 8 seconde naar de 100.
@fanboy: ja, ik bedoelde ook het aanbod op Marktplaats. Anders had ik de Auris V6, Master G in Japan, ook wel kunnen noemen ;)
@fanboy: 2.0 en 3.0 zijn beiden gelijktijdig leverbaar geweest.
@fanboy: deze maxima heeft een 2.0 liter V6, die zijn ook geleverd, heeft om en na bij 140pk
@sr20det: Ja klopt. Ik wees Dizone erop, en ik dacht ik eigenlijk dat de 2 liter ook een 4 cilinder was haha (had er toen nog weinig kaas van gegeten)
Maar zowel de 3 liter als de 2 liter zijn dus allebei V6-en.
Wij hadden vroeger ooit de 2 liter, prima auto, maar wat een verschil was het met die 3 liter.
Hoezo is die alfa niet de verstandigste?
@zesinline: Klik maar eens op de link met aandachtspunten in die tekst.
@zesinline: duhh, het is een Alfa.
@nopetrolnofun: Zelf ervaring?? probleem met deze auto’s nu ze ouder worden dat ze niet het juiste onderhoud krijgen wat ze juist nodig hebben, centen kwestie.
De 156 en vooral de busso zijn verrassend betrouwbaar weet ik uit ervaring.
@zesinline: Als deze goed is onderhouden bijgehouden, kan het juist wel een van de betrouwbaarste zijn van dit lijstje.
Stiekem mis ik de huidige Citroën C5 V6 HDI. Vind het een schitterende auto en de laatste met die heerlijk veerbollen, plus een lekker dikke V6 Diesel in het vooronder met meer dan 200 PK!
@remylahaye: 241 peekaatjes!
De Saab 9-5 3.0 V6 is zeker ook een brave burgerbak waar je het niet aan af ziet.
Mijn vader heeft jaren geleden (2004 ofzo) een Citroen C8 gehad met de 3.0 V6. Deze was gekoppeld aan 4-traps automaat!! Ja je leest het goed! En verder liep deze steeds maar op 3 of 4 cilinders omdat er steeds iets kapot ging (bobines). Nog los van diverse andere elektrische storingen en mankementen…
@zwannes: dat is toch niet zo gek? Vier verzetten was toen de standaard. Een decennium eerder waren het er in de US of A standaard vaak maar 3.
@zwannes:
Heb nog met een hand geschakelde auto gereden die maar 3 versnellingen had.
@shiva: goeiendag zeg, nostalgie! ?
Maar anno 2004 verwacht je van een auto van 50.000€ (Belgische prijzen) toch wel beter, niet?
@zwannes:
Heb nog met een hand geschakelde auto gereden die maar 3 versnellingen had.
Busso V6 is altijd ddn +1
Heb toch best een zwak voor die late Rovers hoor. De 45 en de 75. Alleen geen idee of ik het überhaupt ooit aan zou durven om er eentje te kopen.
@lexaudi: volgens mij is het niet zo heel spannend hoor. De 45 is nog altijd een halve Civic en die k-serieblokken waren niet eens zo heel slecht. De 75 is ontwikkeld onder auspicien van BMW. Je had ze zelfs met Beierse diesels.
Aaah, de Peugeot 406 Break. Wat heb ik daar een lol mee beleefd. Ik had er eentje, weliswaar geen V6 maar voor de rest exact dezelfde als bovenstaande.

De auto’s die hier vermeld zijn, zijn allemaal best leuke auto’s eigenlijk. Vooral de Xantia. Comfortabeler dan dat voor dat geld kan je echt niet rijden. Zwevend tapijt is het, heerlijk.

Als toevoeging wil ik graag de Mazda 323 noemen. Daarvan was er een 2.0 litertje met een V6. Ik geloof dat het ding zo’n 140 PK had ongeveer. De dingen zijn volgens mij nog aardig schaars ook. Mazda heeft wel vaker een V6 gebruikt. Onder andere de Xedos. Dat moest een luxe slee zijn die toch best comfortabel te rijden was. Merken als Hyundai hadden er ook wel een handje van om zulke dingen te proberen met onder andere de XG. Gigantische auto met best een luxe uitstraling. Tegenwoordig voor een prikkie op te halen en dat is niet zonder reden.
Vroeger op vakantie naar Spanje veel kms doorgebracht op de achterbank van een Xantia, heerlijke reisauto, alleen hadden wij een station dieseltje. Bizar dat de Xantia sedan 75kg meer weegt dan zo’n Laguna station
Haha die Maxima is van een kennis van me, kreeg m vd week al aangeboden. Neem liever de 3.0 V6, die rijdt toch echt even beter
@sr20det:
Huis komt me bekend voor, indirect ook wel eens een autootje van gekocht. Ook één met een voor z’n leeftijd lage kilometrage en in een best mooie staat. Jaartje met plezier in gereden.
@amghans: Hij woont in schagen, beetje late reactie maar voor als ke het zeker wilt weten haha
De 159 3.2 V6 mag er ook wel tussen! Zie je ook bijna nergens aan dat het om een dikke versie gaat, tenzij je naar die grote brembos kijkt. Onze vorige met squadra tuning heerlijk naar bijna 300pk, alleen wel huilen bij de pomp.. elke x weer..
@allesmetturbo: De 3.2 V6 in de 159 is een zeer matige motor, en nu niet liegen, want squadra komt niet verder dan 260pk, precies wat Alfa officieel ook opgeeft, vanuit de fabriek blijven ze allemaal steken zo rond de 240pk.
http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/152/auto/112.html
Je wilt de 3.2 V6 Busso uit de GTA, dat is pas karakter. wat een blok!! het beste wat Alfa ooit heeft gemaakt.
Zoveel souplesse/explosiviteit/geluid, ding heeft gewoon alles mee.
@bofkont: ja helaas zat de busso niet in de 159! Die klinkt ook zoveel beter. Er was iets meer aan gedaan dan alleen een chip maar dat terzijde, de busso blokken zijn idd een stuk beter. Hebben nog wel proef gereden met een GT met dat blok, heerlijk door de tunnel. De V6 in de 159 is een GM blok, en er zitten wel meer GM onderdelen op. Gelukkig bouwt alfa nu weer eigen spullen
@allesmetturbo: Ah juist dat veranderd idd een en ander, wat was er nog meer aan gebeurd??
Ik heb gereden met diverse standaard 159’s met de 3.2 , echt een drama vergeleken met de GTA.

De 3.2 V6 in de GT is overigens niet identiek aan die van de GTA, die van de GTA is nog hitsiger, andere nokkenas/compressie verhouding.
@bofkont: volgens Squadra zijn de blokken van de GT en de GTA’s tot de laatste schroef identiek, alle onderdeelnummers zijn hetzelfde. Wellicht dat er in de software iets anders is.

Hoe dan ook: geweldig blok. Zuipt als een matroos, maar geweldig soepel en heerlijk geluid.
@dondeboer: De compressie verhouding is duidelijk anders, staat volgens mij ook op de site van squadra.
@bofkont:
Omtrent de 3.2 V6 van de Alfa GTV/Spider, 166 en GT heersen een paar vraagtekens. Waarom heeft deze motor volgens de fabrieksgegevens slechts 240 en geen 250 pk net als de GTA versies van de 147 en 156? Wanneer men de technische gegevens er op naslaat vindt men een verklaring. De GTA’s hebben een compressieverhouding van 10.5 op 1. De GT van 10.0 op 1. Iets wat Alfa al eens vaker heeft gedaan bij de vroegere QV uitvoeringen (muv de 75) en de SZ. Maarrrr…. wanneer men met behulp van de onderdelen CD verder gaat speuren komt men bedrogen uit. Zowel de zuigers, drijfstangen en de complete cilinderkoppen zijn identiek aan de GTA uitvoering. Waar zit het compressieverschil dan? Wij weten het niet. We zijn maar gewoon aan de slag gegaan met de ontwikkeling van deze Squadrachip.

http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/175/auto/140.html
Peugeot 406. ik vind het nog steeds een mooie auto. zowel de coupe/sedan als de break mag er zijn.
Ik dacht meteen aan de bijzondere cilinder/cilinderinhoud-verhouding van de Mazda MX-3 1.8 V6.
de peugeot 607 & de 407 zijn ook met een v6 geleverd.
Fiat Croma V6. Was toch een Alfa V6?
Wat is die 406 nog steeds een mooie auto. Doe maar een familiale met v6.
@e34m5touring
Klopt wat je zegt over de wegligging van de Xantia Active. In de elandtest klopte hij zelfs auto’s als de 911 GT3 RS, dus dat zegt wel wat.
Mooi lijstje. Het mag geen V6 zijn, Passat 3bg W8 past er wat mij ook wel tussen, of ga je ook een lijstje middenklassers met een 8 pitter maken @Dizono?
@dutchdriftking: Dat lijstje ga ik zeker niet maken op korte termijn, dat heb ik namelijk onlangs nog gedaan: KLIK!
Vroeger….toen het nog leuk was met die 6 en 8 cilinders…
Jammer dat ze nu geen 2.0 V6’s of 3.0 V8’s maken.
Dat zou toch simpel moeten zijn 2 kleine koffiemolens laten samensmelten.
@schaap: of dat nou echt zo simpel is? Die kleine drie- en vierpitters zijn ontworpen om een turbo te hebben. Je moet dus heel het buizenwerk veranderen. Ook las je niet zomaar zo’n motorblok aan een ander motorblok om een V vorm te krijgen.
156/147 GTA 3.2 V6, ze worden zelfs nu meer waard de nette overgebleven exemplaren, duurder dan een vergelijkbare E46 330i.
Ik heb een Xantia V6 Activa gehad… en ik zou daar toch echt geen automaat in willen hebben. Het was maar een 5-bak, maar het vormde een prima duo met de 3.0V6!
De Lexus IS200
Renault Laguna 3.0 v6
De Citroën Xantia Atctive 3.0 V6 alstublieft! Geniale wegligging en dan wel met de handbak!
Leuke auto’s. Kosten geen reet meer tegenwoordig
Leuk artikel! Jammer dat dit hele segment verdwenen is
@r3fl3x: Nee hoor, bereikbaarder dan ooit, sla je kans.
Sla je slag of pak je kans (-:
Lancia Thema met een Ferrari V8 motor??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).