Deze Chinese Xiaolong lacht de Hummer H1 uit

Gepost op 06-02-2012 om 12:10 door - 43 Reacties »

Xiaolong XL2060L

Wie bekend is met het auto-arsenaal van het Chinese leger zal weten dat ze daar sinds enige tijd de Xiaolong XL2060L wordt gebruikt. Een Hummer H1-achtige, maar dan net even een stukje groter. Ben je gecharmeerd van dit soort auto’s en zou je graag als particulier deze fallus-compensatie willen rijden? Goed nieuws! Hij komt namelijk ook als straatversie op de markt. In China.

Met een lengte van 5,1 meter en een leeggewicht van 3,6 ton doet hij niet onder voor de H1, de burgerversie van de Humvee. Echt snel is hij met een 3.2-liter zescilinder dieselmotor van Steyr (183 pk) overigens niet te noemen, maar zijn topsnelheid van 115 km/u is waarschijnlijk afdoende voor deze rijdende pussy-magnet (in bepaalde kringen).

Xiaolong XL2060L

Per 100 km slurpt de vierwielaangedreven Xiaolong twintig liter diesel weg. Mocht je de terreinbak laten uitrusten met bepantsering, dan zal het verbruik uiteraard een stukje verder toenemen. De aanschafprijs is 1 miljoen yuan. Volgens Chinese media evenveel als de militaire versie (kaal, dat wel) en vandaag de dag is dat 120.421 euro.

Xiaolong XL2060L

Hieronder een paar plaatjes van de militaire versie. Vermoedelijk zal de straatvariant in april worden onthuld op de autoshow van Peking en een concurrent vormen voor de Dongfeng ‘Crazy Soldier’.

Xiaolong XL2060L

Xiaolong XL2060L

43 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je je al aangemeld voor het preview-event met de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus?
Tonca revisited
gedwongenleaser
06-02-2012 om 12:19
En wij lachen de Xiaolong uit.
In vergelijking met de Hummer is 1:5 nog best zuinig!
@Stender: Die had ook iets meer power onder de kap dacht ik…
@Stender: volgens mij is de 20 op 100 hiervan evenveel als de 1 op 5 die jij aangeeft??
Avatar van mrbones
mrbones via Android app
06-02-2012 om 12:33
Duur!
Afschuwelijk ding misschien dat je als militair zoiets nodig hebt maar dan nog. Is een Willy’s jeep of een G-klasse nu zo moeilijk te kopiëren?

Enige kenners van militair geweld hier op AB? Is een humvee beter dan een militaire g-klasse of de peugeot varriant ervan?
@Hupke: Humvee is blast proof tot op zekere hoogte, ik meen de G Klasse van Defensie niet. En er kunnen meer toepassingen voor gemaakt worden. Denk aan raketten, radar etc.
Avatar van pax1004
pax1004 via iPhone app
06-02-2012 om 13:21
@E34M5Touring: De oude niet. De nieuwere wel iets.
@pax1004: Oh dat wist ik niet tnxs! Ik denk toch dat het vooral in de toepassingen zit. Je kunt die Humvee’s tot nagenoeg alles ombouwen. Mobiel veldhospitaal, raketwerper, breach vehicle, assault vehicle en ga zo maar door. Die Humvee is purpose built als militair voertuig en later omgebouwd als civiele versie. De G-Klasse is niet primair ontwikkeld voor het leger bij mijn weten.
@E34M5Touring:

Geen idee hoe de G-klasse ontstaan is, maar zowat alles wat je aan een humvee kan ombouwen zal je toch ook wel op een g-klasse (of soortgelijk) kunnen ombouwen, niet?

Achja de chinezen moeten het zelf weten als ze zoiets zwaars bouwen.
@Hupke: Nou vooral het brede platform van de Hummer maakt hem stabiel genoeg om er zwaar geschut op te monteren. Discovery had een coole docu met die gast van dat restauratieprogramma, Mike Brewer. Hij is naar Afghanistan gegaan om een aantal machines van het leger te bekijken en testen. En daar kwam naar voren dat een Defender bijv. max een .50cal kan hebben ivm de terugslag. Dit heeft mede te maken met het smallere chassis. Dat maakt hem onstabieler als er bijv. zijwaarts geschoten wordt. Een humvee werd zelfs uitgerust met een 6 schots raketwerper.
Avatar van pax1004
pax1004 via iPhone app
06-02-2012 om 15:00
@E34M5Touring: De G-klasse is anders ook aardig multi-purpose Als je ziet hoeveel verschillende types er zijn. En het is ook al jaren bijna t zelfde gebleven. Ze zijn iets moderner geworden, maar grote lijnen is t zelfde. Ik denk dat humvee en G klasse aardig gelijk opgaan qua mogelijkheden, maar de humvee zwaarder is en beladen kan worden. De humvee is ook zo groot gemaakt om in t spoor te kunnen rijden van vrachtwagens.
@pax1004: oh ik zeg niet dat die G Klasse niet multi inzetbaar zijn. Maar de hummer is wel meer purpose built dan de G klasse. Neemt niet weg dat de G een bewezen platform is wat niet voor niets (zoals je zelf al zegt) zolang al prima voldoet.
Avatar van pax1004
pax1004 via iPhone app
06-02-2012 om 15:46
@E34M5Touring: Haha, begreep je verkeerd. Maar je hebt inderdaad gelijk over de humvee. Die is echt ontworpen voor t leger, de G klasse niet.
@Hupke: heb gehoord van een vriend bij defensie die naar afghanistan is geweest dat de hummers nog wel eens problemen hadden betreffende het vastlopen in het zand, daar waar de G-klasses gewoon door banjeren door alle soorten terrein
Avatar van trisx
trisx via Android app
06-02-2012 om 12:41
Nee
Wel een geinig ding. Maar ik zou toch voor een Hummer gaan. Origineel is altijd beter!
Heb je een vrachtwagenrijbewijs voor nodig plus je loopt naast die dieselkosten leeg op de motorrijtuigenbelasting en dubbele parkeerplaatsen.Mocht ik mogen kiezen, dan liever een fiat 500.
Ik snap het niet.. waar hebben wij vredelievende mensheid zulke auto’s nou toch voor nodig? *kuch* ;)

En de US mist de humvee helemaal niet. Die hebben vele fabrikanten van dit soort auto’s. Kijk naar dat pantserding waar “the rock” in reed in Fast Five. Geen idee overigens wat dat merk is.
Zeker 1 ster in de NCAP testen :D
dit is waarschijnlijk wel de eerste chinese auto die door alle botsproeven komt!
@Simpson: Hahaha, die Chinese botsproef testen gisteren bij TG.. met 0,001 km/h tegen de muur. Matrasje om tikken, whaha.
Wat een waardeloze motor is dat dan? 3,2 liter en dan nog maar 183 pk. En ook nog zo’n verbruik erbij
@akrapovic: De originele Hummer had een 3,5l diesel met dezelfde pk’s en meer verbruik. Niet snel wel betrouwbaar.
Avatar van Teerdz
Teerdz via iPhone app
06-02-2012 om 13:53
Wie had er ooit gedacht dat je ooit €120.000,- moest betalen voor een Chinese auto. Die 5 jaar gaan wel snel voorbij..
@E34M5Touring: Maar waarom zo weinig pk dan? Om het verbruik binnen de perken te houden? Daar gaat het toch niet om bij zo’n auto. Als je aangevallen wordt door de Taliban lijkt het mij toch handig als je een beetje sneller weg kunt rijden.
@akrapovic: Ze tunen die blokken op koppel. Geloof dat een Humvee rond de 650-700nm zit. Zo’n ding ploegt altijd door. Bovendien doet een Hummer tegen de 130km/h op zowat elk terrein. Ruim voldoende om snel weg te komen :)
@E34M5Touring: Nee hoor. Die V8 diesels hebben slechts 190pk deden 115km/u en gaan vrij snel stuk als de Humvee extra pantsering had:

http://www.nationaldefensemagazine.org/archive/2004/July/Pages/Army%20Ponders3488.aspx

Zo betrouwbaar zijn ze dus niet (denk ook aan de deurophangingen die klemmen na een aanval), maar wel flexibel qua inzet; zie hier alle ‘varianten’:

http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
@dawwg: Excuus u heeft gelijk. ik dacht dat die zespitter er al in lag maar hier staat idd nog in ontwikkeling.
@akrapovic: aangezien een chinees geen bal verstand heeft van hoe hij met een auto moet rijden zullen die 183 pk meer dan voldoende zijn
Waarom lijkt het alsof het er een VW logo opzit?
@E34M5Touring: aaahh nee dan neem ik mijn woorden terug ;) Handig dan dat autoblog alleen de pk’s vermeldt en niet het koppel
@akrapovic: Dat houden de Chinezen angstig stil. Staatsgeheim you know…
Avatar van loloo
loloo via iPhone app
06-02-2012 om 15:55
@Ricardo: Tis gecharmeerd door, niet van
In België misschien. Hier niet. Check: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1343/
Avatar van loloo
loloo via iPad app
06-02-2012 om 18:08
@sir_smokalot: kan best zijn maar “door” klinkt nog steeds veel beter, aangezien iets of iemand je charmeerd is dat iets of iemand het handelend voorwerp dat je charmeerd, je wordt dus gecharmeerd DOOR iemand
Dit topic sluit grappig genoeg aan bij Top Gear seizoen 18 aflevering 2 ;)
Met mijn pretstaaf hoef ik zo’n ding niet.. ^^
Lelijk, Chinees, gekopieerd en nog duur ook, Alleen blinde mensen zouden dit kunnen kopen.
Ik weet niet waarom, maar dat ding heeft iets waardoor hij er helemaal niet stevig uitziet.
@kickass
het komt waarschijnlijk door de proporties van de auto: best lang. de hoogte is in 3 stukken te verdelen 1/3 grond tot carrosserie, 1/3 deuren en 1/3 ramen. doordat de carrosserie 2x de grootte van de band is, best hoog boven de grond zweeft en een lange wielbasis heeft kan hij heel onstabiel lijken. doordat het een ‘vierkante’auto is lijkt hij ook onstabiel.
dit is volgens mij de enige auto met een schoorsteen
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!