Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwen

Auteur: , 26 Reacties

Pride of the working class. For Mother Russia!

Hot rods zijn een typisch Amerikaanse uitvinding. In de jaren ’30 begon er een scene te ontstaan van veelal jonge mannen die hun auto’s begonnen op te voerden. Soms om indruk te maken op vrienden, vaker om aan de politie te ontsnappen tijdens het bootleggen, het illegaal stoken en distribueren van drank tijdens de drooglegging.

Als er iets was wat ze in de voormalige Soviet Republiek verafschuwden, dan was het wel Amerikaans kapitalisme. Niet voor niks lieten de grote leiders en generaals zich rond rijden in Russische auto’s die schaamteloze kopieën waren van Amerikaanse limousines… De iets minder gelijke Russen moesten het doen met Moskvitchen en Lada’s, auto’s van een meer Europese statuur.

Waar dit verhaal heen gaat? Naar deze clash tussen de Amerikaanse en Russische cultuur. Een heuse hotrod op basis van een Lada 2106 (de luxe uitvoering van de 1200/2101). Dat ‘basis’ moet je met een korreltje Siberisch zout nemen, want de hot rod werd opgebouwd rondom een custom stalen chassis. Voor de aandrijving zorgt een heuse 1.6 viercilinder met dubbele nokkenassen uit de Lada 110-serie. Een oersterk blok dat het met een twee turbo’s van Chinese makelij tot zo’n 450 pk schopt. Paardjes die hun weg naar het asfalt vinden middels twee gigantische (en zeer Amerikaanse) Hoosier-achterbanden.

Aangezien de auto opgebouwd is rond een dragend chassis, is plaatwerk voor de stevigheid niet meer nodig. Voor de looks des te meer, want een gedeukte en gechopte Lada 2016 doet het visueel prima. Ergonomisch iets minder waarschijnlijk, want je door de smalle voordeurtjes en tussen de balken van de kooi door je stoel bereiken, lijkt een behoorlijk hachelijke klus. Toch doet dit me meer dan een ’34 Ford met dikke achterbanden en geen motorkap, maar ik ben bevooroordeeld