Pride of the working class. For Mother Russia!
Hot rods zijn een typisch Amerikaanse uitvinding. In de jaren ’30 begon er een scene te ontstaan van veelal jonge mannen die hun auto’s begonnen op te voerden. Soms om indruk te maken op vrienden, vaker om aan de politie te ontsnappen tijdens het bootleggen, het illegaal stoken en distribueren van drank tijdens de drooglegging.
Als er iets was wat ze in de voormalige Soviet Republiek verafschuwden, dan was het wel Amerikaans kapitalisme. Niet voor niks lieten de grote leiders en generaals zich rond rijden in Russische auto’s die schaamteloze kopieën waren van Amerikaanse limousines… De iets minder gelijke Russen moesten het doen met Moskvitchen en Lada’s, auto’s van een meer Europese statuur.
Waar dit verhaal heen gaat? Naar deze clash tussen de Amerikaanse en Russische cultuur. Een heuse hotrod op basis van een Lada 2106 (de luxe uitvoering van de 1200/2101). Dat ‘basis’ moet je met een korreltje Siberisch zout nemen, want de hot rod werd opgebouwd rondom een custom stalen chassis. Voor de aandrijving zorgt een heuse 1.6 viercilinder met dubbele nokkenassen uit de Lada 110-serie. Een oersterk blok dat het met een twee turbo’s van Chinese makelij tot zo’n 450 pk schopt. Paardjes die hun weg naar het asfalt vinden middels twee gigantische (en zeer Amerikaanse) Hoosier-achterbanden.
Aangezien de auto opgebouwd is rond een dragend chassis, is plaatwerk voor de stevigheid niet meer nodig. Voor de looks des te meer, want een gedeukte en gechopte Lada 2016 doet het visueel prima. Ergonomisch iets minder waarschijnlijk, want je door de smalle voordeurtjes en tussen de balken van de kooi door je stoel bereiken, lijkt een behoorlijk hachelijke klus. Toch doet dit me meer dan een ’34 Ford met dikke achterbanden en geen motorkap, maar ik ben bevooroordeeld…
cpp1 zegt
Lekker creatief, hartstikke leuk.
bartteeuwen zegt
haha, ongelofelijk vet ?
gezondverstand zegt
De uitdrukking uit de automatisering “garbage in garbage out” is hier ook wel van toepassing. Van een Lada is niet veel te maken.
henkhupelschoten zegt
nog leuker, in moskou reden ze vroeger ook al gewoon rond met dikke mercedessen… verder rest best knap gedaan! geen fan van hotrod maar zit stevig en aardig goed vast allemaal
E550 zegt
@henkhupelschoten: voor 1989 bijna niet. Na 1990 was Mercedes een status symbool. Als je het had gemaakt in de onderwereld dan reed je een W140, wel minimaal de 500. En die zag dus ook ontzettend veel in 93, 94 en up.
carfreakjim zegt
@henkhupelschoten: De echte hotrods zijn ook oerdegelijk gebouwd, de ratrods daar in tegen niet. Ben zelf een hotrod man en ken een hoop mensen met een hotrod en die vinden het een flinke belediging om een ratrod genoemd te worden, op de meeste forums word het woord dan ook als scheldwoord gezien.
marikoelolo zegt
@carfreakjim: Leuk verhaal, Jim. Het is echter fora en niet forums.
gt500eleanor zegt
Als dit nou een diesel was…
norge zegt
Holy mamouska russia..
live4life zegt
Wat is de russische vertaling van “hillbilly”? Zou vast een pakkende naam voor dit kunstwerk zijn…
gash zegt
Het Russisch staatspersbureau heeft zeker verklaard dat deze creatie het tot 450pk schopt…….
Dutchdriftking zegt
Het is weer ns wat anders
uselessguy zegt
Leuk gedaan, pluspunten voor de creativiteit en het idee, maar in een hotrod hoort toch op zn minst een V-blok in te liggen… (8 cilinders bij voorkeur)
gtdave zegt
Die lust wel een slokje
Tonnie zegt
Eerder een dragster dan een hotrod, maar wel creatief. Doet me verder weinig.
vroaaar zegt
Geweldige ratrod!
gtwillem zegt
Russisch blok met Chinese turbo’s…. Hoe communistisch wil je het hebben?
simppa zegt
Meer Rat dan Hot.
rob5nismo zegt
Zend discovery strip&rip ook in rusland uit?
carfreakjim zegt
Doe maar een 1929 ford a roadster, niet met die achterlijke te grote achterbanden maar een mooi setje white walls. En in het vooronder een early hemi.
timmers522 zegt
Geweldig om te zien dit!
De lada 2106 was overigens bekend in nederland als de lada 1500 gl en 1600 gl
Design_Driven zegt
Super tof. Ze hadden alleen wel beter de body van een Fiat of Seat kunnen pakken. Die van de Lada is een stuk dikker en dus zwaarder.
Bij mij staat een Lada Niva nog op mijn lijstje.
clarkson zegt
Dit is toch geweldig? Hoe veel lol zullen die gasten hebben gehad tijdens het maken van deze auto? Super gaaf als je zoiets kan doen!
lexaudi zegt
En ik vind hem echt heel gaaf. Da, doe mij die maar!
gieltj zegt
Aargh, vind dit echt niks.. Had dan een andere body gebruikt zeg..
tjorque zegt
Heerlijk ? En geweldig dat ze het 1.6je hebben opgepompt en niet plak plak klaar, lekker gemakkelijk een Amerikaans v-blokje hebben er in gepleurd…