Hebb0n.
In het begin van de jaren ’90 had Porsche er zin in om de geniale 944 nog een keer een update te geven. De nieuwe versie van de auto stond intern aanvankelijk bekend als de 944 S3, als opvolger van de 944 S2. In de basis bestond het ontwerp van de 944 natuurlijk al sinds medio jaren ’70. Toen kwam immers de 924 op de markt, een ontwerp van de Nederlandse designer Harm Lagaay.
Zoals Porsche pleegt te doen was het model in de loop der jaren al herhaaldelijk bijgeschaafd, zonder daarbij qua looks drastisch te veranderen. Bij het tweaken van de 944 S2 naar de ‘S3’ gingen ze echter zo hard met de aanpassingen dat zelfs besloten werd de hele productie te verplaatsen van Neckarsulm naar thuisbasis Stuttgart. Dit alles maakte dat de auto een nieuwe ‘naam’ verdiende en dat werd ‘968’.
Optisch is de 924/944 nog steeds herkenbaar in de 968, maar dan met wat gladde, ronde 90s swek eroverheen gegooid. Dit is een smaakdingetje. Ik vind het zelf maar niks, maar collega @willeme vind het geweldig. Het neusje lijkt een beetje op de 993 en vooral ook de 928 uit dezelfde periode. De koplampen zijn in tegenstelling tot bij de ‘gezichteloze’ 924 en 944 altijd zichtbaar, maar klappen desalniettemin nog steeds op als je ze aanzet. Precies zoals de kikkerogen van de grote broer 928 dus.
Onder de kap vond een doorontwikkeling van de joekelige vierpitter uit de 944 S2 een plek. De inhoud bleef met 3.0 liter gelijk, maar dankzij onder andere de toevoeging van ‘Variocam’ variabele kleptiming leverde het aggregaat nu een gezonde 240 pk. Nog iets wat overgenomen werd van de 944 S2, was de cabrioversie. In eerste instantie waren de 924 en 944 alleen beschikbaar als tweedeurs coupe’s (eventueel met een uitneembaar dak). Aan het einde van de productierun van de 944 kwam er echter ook een tweezitter met zachte kap op de markt.
Lange tijd waren de kleine transaxle-Porsche’s niet echt gewild, maar daar is inmiddels langzaam maar zeker verandering in aan het komen. De prijzen hebben hun dieptepunt bereikt. Op autotrack worden momenteel slechts twee 968 cabrio’s aangeboden. Ze staan bij dezelfde okkazieboer en hebben beide dezelfde vraagprijs. Het zijn dus allebei de goedkoopste en meteen ook duurste 968-en op Autotrack. Omdat ik dit exemplaar in Midnight Blue wat mooier vond dan het exemplaar in saai grijs, heb ik gekozen deze blauwe uit te lichten.
De auto komt uit 1994 en is daarmee een late 968. Overigens wil dat niet veel zeggen: de productierun van het model duurde slechts van 1992 tot 1995. Veel opties zitten er niet op, maar je krijgt wel leder en airco. Er staat iets minder dan twee ton op de teller en de vraagprijs bedraagt 22.968 Euro. Voor hetzelfde geld heb je ook de gaarste 996 cabrio die je kan vinden, maar of je dat moet willen is een tweede. Koop dan?
335istage1 zegt
Wat is dat met die panelgaps? Lijkt wel een tesla zo.
mashell zegt
@335istage1: Gewoon zoals Porsche in 1994 nog was. Pas na de overname door VAG is Porsche als een volwaardig premium fabrikant gaan produceren.
jaapiyo zegt
@mashell: @335istage1: mwah. Gooi de deur maar eens dicht. Kloenk!
drdre1 zegt
@mashell: zie de Cayenne sjoemeldiesel. ;)
karaya zegt
@mashell: Dat hebben we gezien met de 996. Typische VAG-kwaliteit.
henkhekje zegt
@mashell: hahaha premium volkswagen? Premium in oplichten zeker
alloallo zegt
Ik vind hem gaaf! Maar ik denk dat een cayman (2e hands) met 6 cilinder een betere investering is.
bischero zegt
@alloallo: dat .. en is mooier en rijdt leuker (subjectief). Voor een transaxle geef ik de voorkeur voor iets Italiaans ?
baardmijt zegt
Leuk artikel, toffe auto.
Maar doe mij maar een dak.
Nog goedkoper ook. Weliswaar in saai grijs, maar dat wordt in het interieur meer dan goed gemaakt…
http://www.autotrader.nl/auto/porsche-968/1993/rijnsburg/93ngf/porsche-968-968-erg-mooi-en-uniek-incl-btw/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
baardmijt zegt
@baardmijt: Oh! Tomaat! :(
mashell zegt
@baardmijt: die is inderdaad bijzonder en toch smaakvol.
lacker zegt
@baardmijt: jij laat graag mensen schrikken, zeg!
teijgher zegt
@baardmijt: grappig BS verhaal in de adv dat de auto uit Japan komt, terwijl de boekjes Chinees zijn en het stuur links zit…
Jorrit zegt
@teijgher: Ik zie toch echt een boekje met Japanse tekens. ‘Westerse’ auto’s worden wel vaker in Japan met het stuur links verkocht. En daarnaast is de 968 nooit origineel geleverd in China… Dus ik zou het verhaal van de verkoper niet zo snel als stierenstront bestempelen. :-)
teijgher zegt
@jorrit: weer wat geleerd ?
Robert zegt
@teijgher: Japanse import is eerder nog een aanbeveling dan eentje uit Duitsland te halen. En dankzij het feit dat ‘Europese exoot’ en ‘linksgestuurd’ daar erg statusverhogend werkt, pakt voor dit soort auto’s dan weer erg goed uit, voor ons dus.
Robert zegt
@baardmijt: dat interieur is helemaal Purno de Purno! Ik wil ‘em!
elemento zegt
Vriend had hem.in het rood… later ingeruild voor cayman. Ramen gingen spontaan naar beneden vallen. Maar auto ging af. Makkelijk over 270
tenaci zegt
Ik hou er wel van. Liever dit dan de 944 en 924
nathanael zegt
Mmmm neh, dan toch de 928 S4 voor dat geld en met een paar duizend erbij (zo’n 30.000) een knappe 928 GT of zelfs GTS.?
Dan heb je een mooie V8 in de lange neus liggen. ?
macready zegt
@nathanael:
Letterlijk dubbele onderhoudslasten. Reden waarom er zoveel relatief betaalbare 928 modellen te koop staan. Daar bloed je snel op leeg (>10k achtestallig onderhoud is eerder regel dan uitzondering). Ik herinner me nog de tranentrekkende verhalen (“kon de rekening niet betalen, moest hem verkopen…”) toen ik zelf nog in dat wereldje rondreed.
Prachtig zo’n 928 GTS, maar alleen met een hele volle beurs.
fromtheg zegt
Ik vind m steeds mooier. Vooral de dichte versie
kniesoor zegt
Vind dit niet zo’n mooi model. Als het dan al een transaxle moet worden dan maar een 944 S2. Een non-turbo.
Loek zegt
Al ben ik groter fan van de originele 944, ik vind de 968 wel goed gelukt voor een ‘update’. Geen lelijke auto, maar gewoon niet zo tijdloos.
Wat vreemd is want het is idd net een 993. En die vind ik niet zo mooi.
macready zegt
Mooie auto maar de gewichtstoename t.o.v. de S2 altijd jammer gevonden. Tegen de stopwatch vrijwel even snel, ondanks de extra pk’s en het feit dat de officiele fabrieksopgaven anders deden vermoeden (de S2 was doorgaans flink sneller dan opgegeven).
In Club Sport pak je wel wat extra snelheid, maar dan gaan de prijzen ook meteen exponentieel omhoog.
ttr6 zegt
Mwaaah. 2 jaar geleden in een 968 gestuurd. Paar uur over bochtige weggetjes in de Vogezen. Je zou zeggen: waarvoor ‘ie gemaakt is. Toch liet ‘ie geen verpletterende indruk achter: te modern om klassiek te zijn en te langzaam om modern te zijn. Wat vooral opviel: het afschuwelijke dashbord. Echt helemaal niks, die kleine, plastic meterjes op het dash…. Nee, ik zou hem niet hoeven. Dan voor € 22 een echte aude Engelse sportwagen of zo. Of Italiaans.
ttr6 zegt
@ttr6: aude is oude :)
viezefreddyw zegt
Lang ondergewaardeerd door velen maar ik vind het één van de mooiste Porsches ooit gemaakt.
jackiejack zegt
Vette bak! Zou m’n 944 wel ervoor willen inruilen (gaat de verkoper niet doen..)
ikleesookoverautos zegt
Geef mij maar een nette 944.