Dit is de Twizy-killer van Honda

Gepost op 12-11-2012 om 15:58 door - 23 Reacties »

Dit is de Twizy-killer van Honda

Het lijkt erop dat het aanbod van kleine EV’s voor stedelijk gebied een stukje uitbreiding uit Japanse hoek krijgt.

Wat moesten we lachen toen Renault de Twizy in productie nam. Die Franse gekkies met hun vierwielige elektrobrommer. Maar een paar ‘haha’s’ later en het ding verkoopt opeens best goed voor een nichemodel, zelf bij onze conservatieve oosterburen met een permanente peutverslaving. Honda, nooit te beroerd om een ecoproduct op de markt te brengen, komt nu met een soortgelijk voertuig. De Micro Commuter.

Zojuist hebben de Japanners de eerste afbeeldingen vrijgegeven en krijgen we te horen dat de Micro Commuter 2,5 meter lang, 1,25 meter breed en 1,45 meter hoog is. De aandrijving geschiedt net als bij de Twizy compleet verbrandingsmotorloos; tussen de achterwielen ligt namelijk een elektromotortje, die stroom krijgt van een 15 kW lithium-ion-batterij. Hiermee kun je de Micro Commuter naar een gezapige 80 km/u zoeven en na een krappe 60 km is de accu leeg – bij constant op de Vmax rijden nog iets sneller uiteraard.

Qua vormgeving laat het stadsautootje zich het best omschrijven als een samenwerking tussen de motor- en autodivisie van Honda. Wel lijk je hier veel meer ‘auto’ voor je geld te krijgen dan bij Renault’s Twizy het geval is. Kijk alleen al naar de deuren, die bij de Twizy zelfs optioneel zijn. Dit productiemodel is trouwens afgeleid van de Commuter Concept (livepics).

Binnenin is gekozen voor een 1+2-opstelling en plaatst Honda een uitneembare tabletcomputer boven het stuur (met ronde hoeken, Apple’s gonna sue!) die als dashboard/klokkenwinkel/infotainmentpaneel dient. Honda claimt dat de Micro Commuter ook aan de Europese eisen zal voldoen, alleen is nog niet bekend wanneer de kleine EV hier op de markt komt, of voor welke prijs, zo meldt Groen7 ons.

23 reacties   toon alles
Vet ding, net zoals de Twizy. Je moet alleen niet in regenachtig Nederland wonen…

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@RRenault: Snap ik ook niet. Waarom plaatsen ze er geen kleine ruitenwisser en zijramen in? Volgens mij kan het de verkoop enkel boosten.
Ik dacht bij de twizy dat het niet lelijker kon maar blijkbaar kan dat wel
Waarom zetten ze er geen ramen in?
Een beetje een Twizy voor Opa. Vind die Twizy nog wel kek gestyled, deze een beetje oudbollig.
En we noemen hem Miko.
@motoragent: Honda Micro Commuter, die past zo in het lijstje tussen de Supervac 2000 en de Ab King Pro. Die naam zou zomaar bij telsell voorbij kunnen komen…
De brommobielen van tegenwoordig zien er nog beter uit!
Ik vind hem er tof uitzien, maar wat bezielt ze toch allemaal om er geen zijruiten en ruitenwisser op te zetten?
Vergeten te vragen:

Wat is de Ringtijd van de Twizzy en hoe doet deze nieuwkomer het? :p
@stanny: volgens mij doet de twizzy het incl laadtijd tussendoor in zo’n 5 uur :D
@fant:
Hij moet zeker 2 rondjes op een accu kunnen.
Als je weet dat een Trabant er 27 minuten over deed dan zal een Twizzy ff meer dan een half uur nodig hebben….
Mits je niet ergens het bos in geblazen bent door iemand met iets meer haast….
Smerige, roetende, vervuilende en veel te zware auto, belachelijk dat ze daar in dit tijdperk van global warming mee op de markt durven te komen!!
@flippert: roetende?
@autogedrocht: ja, roetend, kijk maar eens goed naar die foto: hangt een grote grijze wolk achter dat ding!
Wel fijn dat hij Trucks kan afspelen.

Dat is Engrish voor Track (zie dashboard)
@ccvr: dat is wel echt een gigantische faal idd
@ccvr , scherp opgemerkt
De Kliko maar niet naast de Miko zetten, voor je het weet stap je ‘s ochtends met je slaperige hoofd in de vuilnisbak ipv de auto. Waarom geen hip design ipv dit? Honda heeft genoeg talent in huis.
Electronische Vtec? Anders moet ik hem niet :P
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!