Dit is de Volkswagen up! GTI

Auteur: , 72 Reacties

Up up up...and away!

Volkswagen bekogelde ons zojuist met een bericht over de up! GTI. De auto zal voor het eerst aan het publiek worden getoond op het jaarlijkste VAG-feestje aan de Wörthersee.

Dat er een ontzettend snelle variant van de kleine stadsflitser van Volkswagen aan zit te komen weten we al een tijdje. Toch hebben we er lang op moeten wachten. De up! is namelijk al sinds 2011 op de markt.

Vanaf vorig jaar is de kleine Veedub ook leverbaar met een TSI-tje. Het turbotorretje is goed voor 90 pk. Leuk, maar je moet ‘m alsnog een beetje tsjoeneren om er een echte funauto van te maken. Volkswagen haalt de chipboeren echter de wind uit de zeilen door eindelijk zelf op de proppen te komen met de up! GTI.

Volkswagen brengt de up! GTI zelf als de spirituele opvolger van de eerste Golf GTI. Logisch ook, als je zo’n mooi historisch product in je verleden hebt dan wil je daar liefst zoveel mogelijk PR-vruchten van plukken. Maar, ze hebben ook wel een beetje een punt. De originele Golf GTI had namelijk 110 pk en woog 810 kilogram. De up! GTI krijgt 115 pk en weegt 997 Kg. Het gewicht ligt dus wel wat hoger, maar voor moderne begrippen natuurlijk nog steeds laag.

Qua looks is de up! GTI ook een echte Volkswagen GTI. Denk daarbij aan een rode bies in de grille en de fabeltastische ruitjesbekleding in het interieur. Voor de juiste stance staat het praktische koekblik op 17″ wielen en is ‘ie 15 millimeter verlaagd.

Dus je wilt er een hebben. Helaas hebben we dan enigszins slecht nieuws voor je: je zal nóg wat langer moeten wachten op dit ‘nieuwe origineel’, zoals Volkswagen de up! GTI omschrijft. Begin volgend jaar komt ‘ie pas officieel op de markt. De chiptuners zullen daar waarschijnlijk niet rouwig om zijn…

VW



72 reacties

En wat mag je aftikken bij VAG voor dit apparaat? Is dat al bekend? Denk dat dit een superleuk ding zal zijn om te rijden, dash is ook erg mooi voor een supermini.
@pjjmv: 18.000 euro verwacht ik. Vanafprijs. Dat is veel geld, maar niet heel gek als je het vergelijkt met de gewone Up en andere concurrenten. In luxe trim zitten die auto’s al vaak op 15.000 euro.
@granlusso: Duur, mwah. Heb je best veel auto voor tegen lage running costs.
@pjjmv: tot je 100km/h rijdt. Voor in de stad? Geweldig. Maar platteland/snelweg zou ik net wat groters (lees: zwaarder in gewicht en spoorbreedte) aanschaffen.
@peug206: 1000 kg vind ik aardig wat voor een a-segmenter.
@lekkerlinksrijden: dat is hetzelfde als mijn 206 (die is leeg 950 + mn audio upgrades). en geloof mij, 100kg meer, en 5cm aan beide kanten en het rijd al heel anders. plattelandsweggetje pakken is heel leuk, maar snelweg moet je niet altijd willen.
@pjjmv: ‘veel auto’ … verklaar je nader
@jochen: Als je dit vergelijkt met andere auto’s uit dezelfde klasse, is dit toch wel het meeste ‘auto’
@granlusso: Maarrr als ik voor 18k een hot hatch zou willen hebben, zou ik nu een 205 GTI 1.9 halen. Daar leg je 8-9k voor neer, en gegarandeerd meer rijplezier. Gewoon om dat verhaaltje maar even erin te houden, want een oude 205 is natuurlijk niet te vergelijken met een nieuwe Up.

Of een rode BX Sport… En dan afgerekend met Polaroid!!
@123bat: voordat we over polaroids gaan beginnen wil ik dan eerst wel je zus zien! :))
@pjjmv: In Duitsland spreken ze over een vermoedelijke vanaf prijs van € 20.000,-
Chiptuners zullen er zeker niet om moeten treuren, want dit karretje verdient nog wel een pk of 20 extra… dan is het pas écht fun!
@jobberns: Of je gaat gewoon voor een swift sport. Atmosferisch + minder ingrijpende elektronica.
@bogey: Probeer jij in de supermarkt ook met monopoly geld te betalen?
@st33fie: Tuurlijk, scheelt een hoop op’t einde van de maand.
In dit soort autootjes geef ik ook zoveel niet om afwerking e.d., maar wel om het rijplezier. Valt natuurlijk nog af te wachten hoe deze het gaat doen.
Dit vind ik best een geinig ding. Een opvolger voor de ontzettend leuke lupo GTI. Ik ben alleen benieuwd wat hij moet gaan kosten en waarom het nog zo lang moet gaan duren voordat hij te bestellen is.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Leuk ding! Maar ik vind hem best zwaar, een DS3 met 1.6HDiF is 1046kg en die is toch een segment hoger.
Dan lijkt me de Twingo GT toch leuker. Iets met achterwiel aandrijving…
@vondick: Ik zou de reviews van die Twingo GT maar eens kijken. Aan die achterwielaandrijving heb je vrijwel niks omdat de hulpsystemen op z’n zachtst gezegd nogal behoudend zijn ingesteld.
@edge: Dat heb ik ook gelezen ja. Maar dat is natuurlijk het eerste wat ik er uit zou laten slopen bij een Chip-beurt😁
@Edge: inderdaad. Net als bij alle Smarts. Ja, je hebt achterwielaandrijving. Dankzij alle elektronische nanny’s (de hoge koetsjes vallen anders te snel om) is er inderdaad geen lol aan te behalen.
@willeme: nou dat klopt toch niet helemaal. Ik heb een Smart 451 met 115 pk aan de wielen. Met ESP uit (dat is dan gedeeltelijk uit) kan je daar best plezier mee hebben. Zet graag een stapje opzij in bochten etc.
@Edge: En het is een Renault.. icm een Smart… Veel slechter kan het niet worden..
@vondick: VW bouwt stevige wagens, die ook zo aanvoelen.
Ik zeg niet dat ze niet stuk gaan.
Hier wordt ik echt ontzettend hebberig van!
Veel te weinig vermogen!! Hier had gewoon een 1.4 TSI in moeten liggen.
De prijs zal ook wel weer gelijk liggen aan een kale Golf, dus dan moet je toch op zn minst onderscheidend zijn met zo’n ding. 140 a 150 PK standaard had veel beter geweest.
@cuprani: In vergelijking met de 90pk van de huidige topper is 115pk toch wel een leuke vermogensboost. Ik ben het wel met je eens dat een 1.4 met een pk of 150 onder de kap ook leuk zou zijn geweest. Weet je wat nog leuker zou zijn geweest? Als ze (desnoods in gelimiteerde oplage) het recept van de Renault Clio V6 hadden gevolgd. Achterbank eruit, daar een potent blok erin en een widebody waar je U tegen zegt.
115 pk op 1000 kg klinkt niet heel GTI (naar moderne maatstaven)…
@punicaoase: ook niet naar andere maatstaven. Niet alleen de eerste golf had een betere verhouding maar bijna alle Hot hatches van vroeger hadden meer of vergelijkbaar vermogen op minder gewicht. Dit ding is gewoon veel te zwaar.
@lekbak: tegenwoordig willen mensen niet meer dood zijn als ze met 80kmh tegen een boom aan rijden…

dus stop gelijk maar met vergelijken van vroeger: remmen, abs, esp, airbags etc. vs toen..
@stuko: we zijn ook 20+ jaar verder. Je zou toch zeggen dat ze nu wel eens het gewicht omlaag kunnen krijgen…
@lekbak: eens! De focus zal minder op gewicht liggen zou je denken!
@lekbak: Dat gewicht omlaag krijgen is het probleem ook niet. Het betaalbaar houden maakt het zo lastig. Maar daar zullen ook wel genoeg redenen voor zijn waar ik niks vanaf weet.
@lekbak: Heb zelf een 106 gti gehad. 925 kg met 120 pk. Gewoon een stuk sneller dan deze Volkswagen omhoog! is.
@punicaoase: klinkt eerder als een opvolger van de golf 3 8v qua gewicht en vermogen. Laat dat nu net de minst spannende gti geweest zijn..
@retsok: Volgens mij heeft dit ding straks 230nm. Die 106 kwam daar niet aan (145NM).. dus denk dat deze gewoon sneller zal acceleren enz. Misschien dat de TOP hoger is van zo’n 106 maar denk dat dit ding de helft verbruikt en op een circuit toch een stukje sneller zal zijn dan zo’n 106 GTI…
Ik ben benieuwd hoe dit ding rijdt. Zijn grootste concurrent, de Twingo GT, bleek op papier toch een stuk leuker en spannender dan in de praktijk. Maar op papier is het natuurlijk niet verkeerd, 115pk op 997kg wielen en de draaicirkel van een Hotwheels autootje.
Bijna een ton, en bij zo’n klein klote wagentje. Ik vind dat echt bizar zwaar. Een auto als dit zou eigenlijk de 800 kilo niet voorbij moeten gaan. Hier is nog een hele hoop te halen voor de fabrikanten.

Met slechts 110 pk is hier dus ook niks gti aan. Gewoon een fatsoenlijke motorisering eigenlijk.
Ze hadden hem beter Uptempo kunnen noemen.
@Dizono: Vanwege de zakdoekjes omdat dit het eigenlijk gewoon net niet is?
@karhengst: vanwege de woordgrap natuurlijk. Maar om nu te zeggen dat dit een raszuivere GTI is…mwoah, ik had toch gehoopt op minimaal de 125 pk van de Lupo GTI, die er trouwens ook nog wel wat dikker uitzag.
@Dizono: Ja dat karretje heeft in die zin zeker z’n charme, iets wat de Up mist, ook als GTI. In mijn beleving was de Lupo ook een stukje lager en oogde daardoor minder als een hok zoals de Up.

Daarnaast is de vergelijking met de acceleratietijden van de originele Golf GTI ook wat anders. Instappers toen hadden vaak net 50 PK ofzo. Het verschil was groter.
2011? Volgens mij is de up pas ergens begin 2013 op de markt gekomen als 3 deurs!
@ater: Nope, 2011. Ik heb zelf een 3 deurs uit 2012..
@oemplus: En ook al zou dat zo zijn (wat dus niet zo is), sinds wanneer maken 2 deuren minder een model volledig nieuw? Een up is een up.
@metalmike: Dat isveen reactie op ater
Ik moet ‘m weer even pluggen: C4 Cactus met 110pk en 995kg. Blok is zeer makkelijk naar de 130pk te chippen. Ruimere auto en een lager gewicht. Volgens mijn vrienden en vriendin rijd je (ik) er alleen wel mee voor lul, het moet wel je smaak zijn…
@2wheeler: dat bedoel ik. Een up! past bijna in de kofferbak van een cactus. Dat ding is echt bizar zwaar.
@2wheeler: als je vaak in parkeergarages/steden staat is het ideaal. Maar dan alleen zou ik de overweging maken. Gelukkig woon ik op het platteland…
@2wheeler: Het verschil is alleen dat VW wel degelijk in elkaar zit.. met degelijke materialen. Daar komt het verschil in gewicht ook vandaan.
@oemplus: impliceer je dat dit bij de Cactus niet het geval is? Eigen ervaring, gelezen op internet of een vooroordeel? Ben benieuwd naar je bron! Niet alles is inderdaad even aaibaar maar dat weet je als je voor de Cactus kiest. Het hele idee achter deze auto is namelijk om een lichtgewicht auto neer te zetten met bovengemiddeld veel ruimte. Dat het niet degelijk is, is nieuw voor me.
@2wheeler: Als automonteur rijd ik in allerlei soort auto’s (waardoor je auto’s ook goed kunt vergelijken met elkaar), helaas ook in Citroën’s.. Heb in 2 van die stootzakken gereden, maar ik vind het 10 x niks. Voelt goedkoop en slap aan, interieur zit erg onlogisch in elkaar en zoals je zelf gelukkig al zegt, je rijd flink voor lul. Andere kant van het verhaal is dat ze ook niet alles kosten, dus het is ook maar net wat je er van verwacht natuurlijk!
@oemplus: agree to disagree dan maar? Ik vind overigens niet dat je er mee voor lul rijdt, anders had ik hem zelf niet gekocht. Die mening is mijn vrienden en vriendin toegedaan (hoewel die mening flink is bijgesteld toen ze er in reden). Ieder zijn ding!
Leuk! Als normale versie was het al best lekker rijden O.a. Omdat je er lekker mee kon smijten, zal nu nog leuker zijn
Een Clubsport S lijkt me wel wat. Kan er wel niemand meer mee op de achterbank.
@thomasthomas: Dat gaat nu ook al met moeite.
Zelfs al laat je hem tunen…blijft een lelijk autootje!
Tof karretje! Als ik ooit al een up! zou kopen, dan zeker deze! En dan direct natuurlijk langs JD :) net sinds een week ook eigenaar van een GTI (mk5 stage 2) en heb het gti virus ook te pakken, zal er vast mee te maken hebben dat ik deze GTi ook leuk vind :p
lijkt geen golfbalpook te hebben…:-(
Chip er in en gaaan!
Pleurt up
Wat nou origineel?? VW is helemaal niet origineel. Ieder weldenkend mens weet dat de Golf niet de eetste hothatchback was. Renault 5 Alpine en Simca 1100Ti gingen hem al voor. De allereerste is natuurlijk de Autobianchi Abarth van 1972. Van de sportieve rappe gezinsauto’s gaat de eer naar Renault die de 4CV vanaf 1949 al voor wedstrijden inzette. En ermee won, zoals Monaco en Le Mans (in z’n eigen klasse dan hè).
@henkp1:
Dauphine Gordini 1093 was de eerste snelle Jelle die gewoon op de lopende band werd geproduceerd.
Ik vind het gewoon een geinig karretje. Iets te zwaar zoals hierboven al is gezegd, maar helaas. Ik verwacht dat het met de rijeigenschappen wel goed zit. Het zal niet de spannendste auto zijn, maar wellicht wel de fijnste allrounder. VW heeft de laatste jaren laten zien dat ze dat toch wel goed kunnen.
Wat een Honde-hok is dit toch.
Ik vind de Up! een hartstikke leuke auto om te zien. Hoe hij rijd weet ik niet.
Maar dat gewicht is echt fors. Er zij fabrikanten die dat beter voor elkaar hebben. En toch zullen er genoeg mensen zijn die er straks één willen kopen. Al is het alleen maar voor de looks en net wat meer souplesse dan de “gewone” versies.
Mijn Puma had 125 atmosferische pk’s op 1020kg wagengewicht, wel redelijk te vergelijken met deze auto. Het was geen supersnelle auto maar wel ontzettend leuk om te rijden. En ik ga ervan uit dat deze Up iets meer koppel krijgt dan de 150 waarmee de Puma het moest rooien
Kek karretje zal wel een stevige prijskaartje aanhangen maarja zolang er een markt voor is, en dat is er ook. Verwacht natuurlijk ook veel scheve Gucci petjiërs (vaak neppe) achter het stuur want dat GTI logootje voert meteen het status van zo iemand op.
De vraag is of deze 115 pk GTI motor mechanisch het zelfde is als de 90 pk TSI motor.
Is de 115 pk het gevolg van andere software of andere hardware. ??
@lincoln Leuk hè, zo’n Up! GTI
Als de geruchten kloppen en dit ding voor 20k in dld van de hand gaat dan gaat ie hier waarschijnlijk richting de 25k… Een giller natuurlijk maar dat is dit ding toch al..

Voor dat soort geld heb je een normaal en degelijk koekblik waar je niet op leegloopt qua onderhoud en kun je er nog een leuke weekend auto naast hebben staan…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).