Nog even over dat grote betrouwbaarheidsonderzoek waar Tesla een beetje het schip mee in ging; daar werden nog veel meer merken behandeld. Welke auto moet je koesteren, en welk merk moet je mijden als herpes?
The Good
Het Toyotaconcern mag zich op de borst kloppen, want van 740.000 verzamelde autobetrouwbaarheidsstatistieken eindigden Lexus en Toyota op de eerste en tweede plek. Verrassende derde was Audi, dat in de VS veel kleiner is dan de andere twee Duitse premiummerken, maar qua tevredenheid grote stappen zet. Mazda en Subaru maken de top 5 compleet, een Japans feestje dus.
De Europse merken die het goed deden in de VS zijn Mini, BMW, Volvo, Porsche en Volkswagen. Zij eindigden allemaal in de top 15. Porsche zakte wel van plek 9 naar 14 wegens slechtere scores voor de Cayman en een matige start voor de Macan. Dit was overigens voor de terugroepactie.
The Bad
Waar de Japanners worden geknuffeld, zijn de Amerikanen ernietigend over hun eigen auto-industrie. Je kunt je afvragen in hoeverre dit impact heeft op de jaarlijks miljoenen verkopen op de eigen markt (spoiler: geen). Chevrolet en GMC (beide GM) eindigden laatste en voorlaatste, vlak voor Fiat. De andere FCA-merken (Chrysler, Dodge, Jeep, en Ram) zijn de laatste jaren een vaste waarde onderin de lijst, en dat is nu niet anders.
Uiteraard gaat bovenstaande compleet veranderen als Alfa Romeo weer naar de VS komt, en in 2018 – ondanks slechte vooruitzichten in China – wereldwijd 400.000 auto’s verkoopt (meer dan het vijfvoudige van nu) en acht nieuw modellen heeft. Als het aan de immer optimistische Sergio Marchionne ligt dan.
Het derde Amerikaanse merk, Ford, kreeg goede beoordelingen voor de nieuwe F-150 en Expedition SUV, maar de nieuwe Mustang (‘issues with its body hardware, drive shaft, and stability/traction control systems’) trok de blauwe ovaal naar de onderste helft van de lijst.
The Ugly
Tot slot, om deze 5 modellen – met de Fiat 500L voorop – moet je volgens CR echt met een grote boog lopen. Maar je kunt wel van een espresootje genieten terwijl je ergens stil staat, dat wel.
De uitslagen van 2014 lees je hier.
jipino zegt
Volkswagen heeft zich inderdaad van haar meest betrouwbare kant laten zien in 2015, kuch.
fijnkonijn zegt
@jipino: zucht…
Met “betrouwbaarheid” wordt hier “mechanische / operationele betrouwbaarheid” bedoeld. Niet “betrouwbaar” als in eerlijk.
jipino zegt
@fijnkonijn: Zucht…
Als een groot aantal auto’s minder nox uitstoot op een rollenbank dan in werkelijkheid om zo de boel te neppen, dan noem ik dat ook mechanisch onbetrouwbaar.
jipino zegt
@jipino: (Technische precisie van deze interpretatie van het VW uitstootverhaal onder voorbehoud)
fijnkonijn zegt
@jipino: nee dat is *NIET* “mechanisch” onbetrouwbaar. Je snapt het echt niet he.
Je gaat waarschijnlijk nog reageren maar ik verlaat de discussie met de volgende quote van George Carlin:
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
jipino zegt
@fijnkonijn: Bij nader inzien heb je gewoon gelijk en zat ik ernaast. En George Carlin <3.
coffeecup zegt
@fijnkonijn: DSG, distributiekettingen, black sludge bij Audi en versleten olieschraapveren bij veel tfsi’s.
Het verbaast me dat ze er nog mee wegkomen (qua verkoopaantallen en algehele perceptie van de markt).
Er zijn Franse merken die het niet technisch zó erg verprutst hebben en toch de naam Franse slag houden.
fijnkonijn zegt
@coffeecup: Dat zijn idd. voorbeelden van artikel-relevante onbetrouwbaarheid.
Betreffende “goede naam” vs. “franse slag”: als je maar lang genoeg broddelwerk levert, zoals franse autofabrikanten heel lang gedaan hebben, krijg je “in de volksmond-praat” als “franse slag”. Italiaanse auto’s waren ook zo lekker degelijk. In elk geval vroeger.
VW had altijd een goede naam (de onverwoestbare Golf etc.) en wij, als liefhebbers, kennen “the darkside” van VAG producten wel. Maar het grote publiek niet. Wat snappen die nou van “kettingen en TSI’s” etc.
Dit schandaal kan daar overigens wel eens verandering in brengen. Maar het betreft alleen VW. De merken Audi, Skoda en Seat bv. worden in de hoofden van de meeste mensen niet met dit schandaal ge-associeerd.
De “slopel” opmerkingen kennen we ook allemaal. Toch heeft de Duitse auto-industrie nog steeds een goede naam (in het algemeen) omdat ze het niet op de zelfde, massale schaal (en ook lang genoeg) verkloot hebben als de frambozen en Italianen.
vr6audi zegt
@coffeecup: zelf ervaring mee of is dit weer ”gehoord van de buurvrouw van een zwager van een oom van een maat van me”
Overigens is er niks mis met de kettingen, maar met de kettingspanners. Lees je eerst eens goed in.
Verder is dat DSG verhaal ook beetje overtrokken. Met zoveel verkochte exemplaren valt het inderdaad eerder op. En er is ook echt wel wat te zeggen over die bakken. Maar dat elk exemplaar kapot gaat is keiharde onzin. En ja ik heb er zelf wel ervaringen mee. (DSG Positieve ervaring en kettingspanners + ketting laten vervangen. (ketting uit voorzorg omdat je toch de boel open hebt, niet omdat die niet goed meer functioneerde))
Verder is dat black sludge verhaal meer voor mensen die een auto 2x per week gebruiken om 300 meter verder de supermarkt op te zoeken.
TFSI’s is inderdaad een echt probleem.
En nee geen fanboy, verkoop mijn auto zelfs voor een BMW.
bofkont zegt
@coffeecup: Zijn idd bekende voorkomende problemen, maar lange niet allemaal hebben ze er last van.
stefanos zegt
@coffeecup: Logisch dat ze in Amerika betrouwbaar zijn, aangezien de rest van de Amerikaanse meuk nog stukken onbetrouwbaarder is.
alfalion zegt
@fijnkonijn: ik hoop dat vag sterft
fijnkonijn zegt
@alfalion: Gefeliciteerd. Dat is de meest intelligente reply van vandaag. Rij je toevallig BMW ?
alfalion zegt
@fijnkonijn: nee. Geen BMW.
numpty zegt
@alfalion: Idd een lekkere bijdehandte opmerking. Nog een auto merk wat naar de historieboeken verwezen word. Nou joh !! Goed plan ! **zucht**
Dat resulteert dus in ; Nog meer eenheidsworst op de weg en minder te kiezen voor de consument. Dát is toch precies waarom je VAG ‘zó haat’? Gelukkig maakt de haat je zo blind dat je dit resultaat niet eens zelf kan bedenken. Wat een monk !
** kruipt weer terug onder zijn steen **
boltiev6 zegt
@jipino: Mag best een keertje ophouden dat gezeik over VW. Alles is zo,n beetje gezegd. Laten we het even hebben over die kilo spareribs met knoflooksaus en een bak friet die je gisterenavond hebt verorberd…Wat denk je wat dat voor een uitstoot heeft opgeleverd?
jipino zegt
@boltiev6: Dat is echt het beste argument ever. We moeten dat arme zielige Volkswagen ontzien omdat we zelf vlees eten, is dat nu echt je punt?
boltiev6 zegt
@jipino: Nee dat is niet echt mijn punt. Het geeft wel aan dat er op alle manieren wordt vervuild. Alle verhalen hier over VW zijn inmiddels uitgekauwd en voegen niets meer toe. We weten bovendien niet van de hoed en de rand mbt concurrent autofabrikanten. Die discussie is nog lang niet afgelopen. Je bewering dat het een mechanische kwestie is, klopt ook niet. Ik ben het eens een keertje met fijnkonijn eens. Zolang je dus niet weet wat er zich nu werkelijk afspeelt in de autobranche mbt emissies en uitstoot, kun je beter je mond dicht houden en hopen dat zo,n bedrijf als VAG, ondanks dat ze hebben gesjoemelt, er geen extreme last van gaat krijgen. Dat zou een ramp zijn voor alle werknemers en toeleveranciers en gezien de omvang van het bedrijf, zelfs de (EU)economie kunnen ontwrichten. Dat moet je niet onderschatten.
T16 zegt
@boltiev6: De schandalen van VAG stapelen zich op: TFSI motoren, DSG versnellingsbakken, extreem hoog olieverbruik, rekkende distributie kettingen, niets is VAG te gek voor meer winst met minder kwaliteit.
Afhandeling service en garantieclaims zijn vooral in Nederland, hé hallo Pon, een ramp.
Auto van het jaar verkiezingen worden omgekocht. Er lopen diverse onderzoeken naar omkoopschandalen door VW! Zo werd jaar op jaar de ADAC auto v.h. jaar verkiezing omgekocht.
duitslandnieuws.nl…
Toch staat het imago sterke Audi bovenaan op nummer 2 in het lijstje met de meeste motorproblemen direct achter het niet meer actieve MG Rover. Volkswagen stond hier op nummer 9 direct achter Peugeot, BMW en Renault.
http://www.autoblog.nl...
Onze overheid kocht alleen Volkswagens omdat overheidsmedewerkers zich lieten verwennen met hoge kortingen voor hun privé auto’s.
Stiekem vies zijn leverde VW dikke winsten op en leidde ook tot oneerlijke concurrentie. Vals spelen heet dat en valsspelers verliezen uiteindelijk dik! Het bedrog wordt vroeg of laat bekend. Deze smeerkezen diesels draaien nog altijd hun kilometers en braken ook in uw wijk evenveel gif uit als 10 diesels van de concurrent. Ongelofelijk dat jullie deze moordfabrikant uit de wind willen houden en voor onschuldige sjoemelaar uitmaakt. Gesjoemel met normen is gelijk aan moord en moet zo hard mogelijk afgestraft worden. De vervuiler betaald wat wij nu collectief betalen met onze extra verkorte levens.
De dader huilt hier krokodillen tranen maar haar imago is onherstelbaar beschadigd nu blijkt dat winst belangrijker was als het leven van 1350 ongelukkigen. VW en de rest van VAG gaat over lijken voor extra winst. Sorry zeggen is hier niet genoeg.
Een bedrijf dat zo weinig om de gezondheid van alle levende wezens op aarde geeft en zo agressief en onethisch te keer gaat verdient het onze klandizie voor eeuwig te verliezen. Een ontmaskerd VW verliest alles, en terecht. Volkswagen is niet meer te vertrouwen want het bedrijf is in en in corrupt. Alleen een volslagen naïeve idioot koopt nog VAG.
remcott zegt
@T16: aplaus, een goed betoog voor in het theater. Weet alleen nog niet of ik het als satire of drama moet beoordelen!?
desjonnies zegt
@T16:
Auw
Mooi stuk proza
En oneerlijke concurrentie gaat eigenlijk nog veel en veel verder.
Heel Duitsland is een oneerlijke concurrent geworden
Het is het enige Europese land dat garen spint bij de Euro en daardoor op export gebied het bijzonder goed doet.
Het land wat half Griekenland aan het opkopen is, vliegvelden terminals noem maar op !
Wat Duitsland zelf weigert te privatiseren, kopen Bundeslander op in Griekenland
Uitzending van het kritische Duitse opinie programma Frontal-21
De Fransen en Italianen die hun valuta eigenlijk zouden moeten devalueren om weer competitief te worden zitten hopeloos gevangen in de Euro.
En wij zijn niet meer dan een satellietstaat met gele nummerplaten !
En veel,heel veel Volkswagens !
T16 zegt
@desjonnies: Precies, wie VAG koopt koopt perceptie. Een onverdiend imago van kwaliteit en betrouwbaarheid. Volkswagen wilde dit uitstralen maar handelde juist tegengesteld want Volkswagen AG wilde perse groter worden als Toyota. De grootste zijn daarvoor moest alles wijken.
Niet alleen probeerde VW meer winst te maken met minder kwaliteit. Zij ging ook omkopen en frauderen voor verkiezingsuitslagen en uitlaatgas-testresultaten. Bespeelde Nederlands overheid voor extra verkopen.
Op papier waren Volkswagen zuinig en schoon. Perceptie. In werkelijkheid zijn VAG diesels extra vies en worden verbruikscijfers niet gehaald. Gaan Audi motoren sneller stuk en zijn VW motoren niet veel beter. Veel gezondheidsklachten, hoge reparatie en modificatie kosten, het liefst buiten de garantie. De ellende van de VAG ambitie om de grootste te zijn houdt niet op. Tenzij wij collectief besluiten dit gedrag niet langer te accepteren en deze rommel niet langer te kopen!
boltiev6 zegt
@T16: Ik begrijp dat jij geen VW meer koopt? Ik rij mijn leven lang al in VW kever (7x), golf II, 1.6 diesel, III vr6, Passat 2.0 tdi, Audi a4 2,5tdi a6 3.0 tdi, 3.0 tfsi en Porsche 996 4s en 997 4s. En mijn volgende auto is weer eentje van deze fabriek. Ik neem aan dat je, net als ik, een petrolhead bent. Ik vindt je erg voorbarig in je reactie. Het klopt dat er is gesjoemelt. Het gaat mij echter te ver om dit bedrijf te criminaliseren daar er wereld wijd zo ontzettend veel misstanden zijn mbt milieu delicten binnen bedrijven en vooral overheden. En die misstanden scheer ik over een kam. Ik ben namelijk niet gediend van het meten met 10 maten. Ik heb op AB meerdere keren een uitleg gegeven over hoe het is gesteld met onze smerige energie opwekking door kolencentrales om maar een voorbeeld te noemen. Centrales die vele malen vervuilender zijn dan 8 mio auto,s bij elkaar. Wanneer jij je zo druk maakt, kun je je misschien daar eens in verdiepen. En als je dat weet te veranderen en verantwoordelijken weet te straffen, dan heb je een positieve bijdrage geleverd aan onze maatschappij. Het afbranden/veroordelen/naar de klote helpen van VAG brengt niemand iets.
lincoln zegt
@boltiev6:
Tuurlijk .. VAG = slachtoffer ..
boltiev6 zegt
@lincoln: VAG is geen slachtoffer, VAG is niet slechter dan de meeste westerse overheden en andere milieu vervuilers. Die schijnheiligheid moet eens afgelopen zijn.
lincoln zegt
@boltiev6:
Ja maar hunnie ..
Ja maar hunnie ..
Nope .. VAG is corrupt omgesprongen met verworven vertrouwen ..
En ALLE Europese onderzoeksbureaus maken er deel van uit ..
VAG kan je gewoon omdopen tot jetcars ..
boltiev6 zegt
@lincoln: Geef jij maar je eigen invulling aan het verhaal, met je hunnie hunnie. Ik zeg nergens ja maar oid. Lees de tekst en beoordeel die op zijn merites of hou voorgoed je smoel.
lincoln zegt
@boltiev6:
“Hou voorgoed je smoel” ..
En dat van iemand die uit ellende maar gaat accepteren dat een autofabrikant net zo verrot is als een Europese overheid ..
Hoe diep kan je zinken met imbeciele argumentatie ..
Arm kindje ..
boltiev6 zegt
@lincoln: Je weigert werkelijk om goed te lezen wat ik schrijf. Dus hou idd je smoel maar beter dicht. Benaderd de grens van het domme, kortzichtige.
T16 zegt
@boltiev6: Ik heb nooit VW gekocht, wel in huur en lease-auto’s van VAG gereden. Ik rij zelf al jaren Alfa Romeo maar ben ooit met Peugeot begonnen en inderdaad petrolhead.
Ik probeer VAG rijders duidelijk te maken dat zij al jarenlang worden belogen en bedrogen en niet alleen met vieze dieseltechniek. De ambitie van VAG heeft ze naar de dark side getrokken. Iedereen en zijn moeder werd voor de gek gehouden. Het legde ze geen windeieren want VAG maakte vorig jaar 12,7 miljard euro winst. Verliezen op Bugatti en de Phaeton maakte weinig uit, het ging om het positieve imago en VW Ag. was niet te stoppen in haar successen. VAG wilde zelfs gaan deelnemen in de peperdure Formule 1.
Nu haar bedrog is uitgekomen beloofd VW Ag. beterschap. Het is toch echt VW zelf geweest die aan haar eigen ondergang heeft gewerkt. De Euro emissienormen en haar EPA tegenhanger in de US geldt voor iedere autofabrikant. Niemand heeft VAG gedwongen deze normen te omzeilen. Verwijzen naar kolencentrales is goedkoop. Dat deed VAG niet toen zij ontmaskerd werden als fraudeurs maar ook BMW, Mercedes-Benz en andere fabrikanten gaan niet naar energieproducenten wijzen als ze zelf over de scheef gaan. Het is nl. geen excuus voor fout gedrag. Energie producenten hebben ontheffingen, VW en de automobiel industrie hebben die niet.
Energie producenten straffen is m.i. geen optie vanwege die ontheffingen, zelf voor je energie opwekking zorgen middels schonere methoden is uiteraard wel een optie. Wees milieu bewust. Wel moet het bedrog van VW niet onbestraft blijven, VW zegt sorry maar dat is niet genoeg.
Het zijn milieuafspraken die voor iedereen gelden en golden behalve … voor VW?
Voor het verkopen van automobielen is het belangrijk dat deze veilig en betrouwbaar zijn.
Hiervoor zijn EG-richtlijnen, certificering en typegoedkeuring in het leven geholpen om te zorgen dat producten ook echt voldoen aan normeringen.
VAG zag winst in het ontlopen van de emissienormen en het foppen van testresultaten.
Het verkoop argument de zuinigste in haar klasse was belangrijker dan schone uitlaatgassen. Valse concurrentie dus. Dure uitlaatgas nabehandeling-systemen zoals selectieve reductie met AdBlue van leveranciers als Bosch werden wel ingebouwd maar stonden meestal uitgeschakeld omdat het brandstofverbruik in de ogen van VW management en haar marketing afdeling te hoog opliep. Ook vond VW het voor de US-klanten teveel moeite het AdBleu-tankje regelmatig te laten bijvullen met een ureum-demiwater-oplossing.
Nu is het sprookje van succes uit. VAG is ontmaskerd en hele volksstammen merk-adepten zullen de nieuwe werkelijkheid moeten accepteren. VAG heeft eindelijk 8 jaar dieselbedrog bekend en zal de gevolgen van haar bedriegers gedrag moeten handelen. Boetes en vergoedingen betalen, dure aanpassingen aan soft en hardware bij 11 miljoen voertuigen. Het is nogal wat maar is het genoeg? Ik zelf denk ook aan donaties voor organisaties van longzieken. Houston claimt en anderen zoals België zullen volgen.
Dromen over de grootste zijn en deelname aan de F1 kunnen overboord, maar ook investeringen in productontwikkeling gaan bij VW getemporiseerd worden.
Als jij dit bedrog geen reden vind om ergens anders te gaan winkelen, power to you. Jij kiest. Het is jouw geld en jouw keuze.
Ik vind dat je VAG niet moet belonen voor bijzonder fout gedrag. VAG heeft iets met winnen maar op een heel negatieve, doortrapte en schadelijke manier want ze gaat hierbij over de grenzen van fatsoen en over lijken. Mijn vertrouwen is valsspeler VW voor eeuwig kwijt en als ik achter een VW of VAG model met 2.0 TDI aanduiding rij gaat de ventilatie op recirculatie.
Mijn geld gaat naar fabrikanten die proberen op eerlijke wijze een auto van het jaar titel in de wacht te slepen, die niet frauderen met emissienormen. Die overheden zonder omkoping tot een aanbesteding weten over te halen met een goed product.
Die producten maken die voldoen aan mijn verwachtingen over olie- en brandstofverbruik met schonere uitlaatgassen en een lange levensduur van het mechaniek zoals versnellingsbak, zuigerveren, nokkenassen en distributie kettingen. Die een nette service en garantie-claim afhandeling hanteren waarbij ik mij als klant prettig voel.
Ja, ik veroordeel het gedrag van VAG, maar het is VAG zelf die over de scheef ging. VAG is niet zielig maar VAG is evil. Ze hebben zelf hun ondergang in gang gezet door onethisch te handelen en iedereen voor de gek proberen te houden. VAG heeft het hier naar gemaakt en verdient hier alle kritiek. Misschien moeten ze onderdelen verkopen om te kunnen overleven of gaan ze failliet door tegenvallende dieselverkopen en slecht imago- en crisis-management. Het is een waarschuwing voor de rest dat vertrouwen te voet komt maar te paard gaat.
Als mijn Alfa Romeo zulke streken krijgt gaat ook hier de knip dicht.!!
vr6audi zegt
@T16: En ondertussen heb je wel een smartphone waar 20 arme kinderen aan hebben gewerkt tegen een loon waar je 20 uur moet werken om een appeltje te kopen.
Zet je alu hoedje op en ga ergens anders vag haten aub.
lincoln zegt
@vr6audi:
Goed argument van iemand die in zijn reet genaait is door VAG ..
sir_smokalot zegt
Ja, dat is toch ieders godgegeven recht als carnivoor, of niet soms? #teamvlees :)
Dutchdriftking zegt
Zal volgend jaar denk een iets andere lijst worden IVM het diesel schandaal?
bastiaano zegt
@dutchdriftking: daar krijg je volgens mij geen onbetrouwbare auto’s van
martinus zegt
@dutchdriftking: Ik snap niet dat Jaguar en LandRover niet onderaan scoren. Ze zijn relatief erg onderhoudsbehoeftig, met ook niet beurtjes van honderden euro’s maar meestal loopt het in de duizenden.
Lotus zegt
@dutchdriftking: Nee, ze worden hooguit door een onbetrouwbare fabrikant geleverd maar dat telt niet mee ;)
thomasthomas zegt
Over onbetrouwbaar gesproken is er volgens maar 1 merken groep echt onbetrouwbaar en dat is de V.A.G groep
fijnkonijn zegt
@thomasthomas: ach ze bedonderen de boel allemaal. Allemaal. Het is de kunst om niet gepakt te worden (en VW fucked up wat dat betreft).
clarkson zegt
@fijnkonijn: Niet met sjoemelsoftware.
fijnkonijn zegt
@clarkson: dat weten we helemaal niet. Jij niet. Ik niet.
VW is nu gepakt maar niemand weet wat andere fabrikanten uitgevreten hebben. Ze liggen nu allemaal wel onder de loep dus ik ben benieuwd.
Besides, of het nou sjoemelsoftware, of sjoemel is. Rottigheid halen ze allemaal uit.
fijnkonijn zegt
Er had moeten staan “Besides, of het nou sjoemelsoftware, of sjoemel-whatever is.”
AB ate my html-tags…
Dimglor zegt
@fijnkonijn:
Als ik het juist heb, dan komt de zogezegde sjoemelsoftware uit de toverhoed van Bosch.
En ik kan me vergissen, maar volgens mij leveren die brave jongens aan zowat alle autofabrikanten…
lekbak zegt
Is dit nou weer een onderzoek naar hoe tevreden de klanten zijn of daadwerkelijk hoe vaak de boek stuk gaat? Want meestal zijn onderzoeken met betrouwbaarheid in de titel van het eerste soort. En dat slaat natuurlijk nergens op.
fijnkonijn zegt
@lekbak: zoals je kunt lezen in het artikel (doe ff je best aub.) gaat het om “mechanische / operationele betrouwbaarheid”.
lekbak zegt
@fijnkonijn: de enige plek waar ik die woorden lees zijn in jou zinnetje. Dus lees zelf het artikel nog maar eens (wel ff je best doen aub). Ze spreken over betrouwbaarheid in de titel maar later gaat het over tevredenheid. Laat tevreden nou eens vrij weinig met betrouwbaarheid te maken hebben…
Mijn pa kocht in 2005 een e200 cdi. In drie jaar en 150.000km nooit in de steek gelaten, zelfs geen kapot lampje gehad. Ontzettend betrouwbaar dus maar hij was er niet tevreden mee. Te weinig vermogen, niet hele goede stoelen en de goedkope kleine navigatie. Volgens dit onderzoek scoort die auto dus slecht op betrouwbaarheid?
fijnkonijn zegt
@lekbak: het artikel is idd. verwarrend door het gebruik van het woord “tevredenheid”. Dat klopt want het onderzoek heet “Consumer Reports Reliability Survey” (betrouwbaarheid) en niet “Satisfaction survey” (tevredenheid).
Dit soort mis-informatie moet je filteren. Ik heb mezelf aangeleerd dit soort “ongelukjes” in de tekst te negeren. De kern van het verhaal is “betrouwbaarheid” dus ik zie verwijzingen naar “tevredenheid” als proza, als aanvulling. De schrijver van het artikel, Smoke, gaat de fout in toen hij “want van 740.000 verzamelde autotevredenheidsstatistieken” schreef. Het onderzoek ging primair niet over tevredenheid.
Dit is de orginele tekst:
“Car Reliability
Consumer Reports’ reliability Ratings show how well vehicles have held up and the odds that an owner could be inconvenienced by problems and repairs. A vehicle’s reliability can seriously affect how satisfied you’ll be with a car over the years, and it can significantly influence resale value when you’re ready to replace the vehicle. Consumer Reports surveys our magazine and website subscribers each year to ask about any serious problems they’ve had with their vehicles in the preceding 12 months. The latest large-scale survey collected detailed data on more than 740,000 vehicles, giving us a solid source for chronicling past reliability and predicting future performance.”
Geen woord over Tevredenheid. Het gaat puur om mechanische / operationele betrouwbaarheid. No more, no less.
Nogmaals, goed lezen en “ruis” zoals Smoke’s ene zinnetje, er uit filteren om verwarring te vermijden.
sir_smokalot zegt
Mea culpa, term aangepast
FlighTom zegt
@fijnkonijn: hoewel er in de tweede zin van de originele tekst wel ’tevredenheid’ genoemd wordt is dat inderdaad niet de moraal van het verhaal.
Goed opgemerkt!
lekbak zegt
@flightom: inmiddels is er een en ander aangepast.
db87 zegt
@fijnkonijn: Heel betrouwbaar gaat het er bij Consumer Reports in elk geval niet aan toe.
Men gaf onlangs de Tesla Model S nog 103 punten (waar 100 punten het maximum is)…
fijnkonijn zegt
@db87: ik denk dat je dat verkeerd ziet. Net als bij die crashtests hebben ze bepaalde criteria waarvan ze verwachten dat een auto er nooit boven “waarde X” kan komen. Dan doen ze die tests en de score is hoger. De Model S had een rating van 5.3 terwijl 5 het maximale is. Dat is vaker gebeurd in de geschiedenis. Niet alleen bij de Model S. Naar aanleiding van zo’n gebeurtenis wordt het puntensysteem dan aangepast.
Bij die 103 punten was iets soortgelijks aan de hand. Ook daar zullen ze de berekeningen aanpassen om de waarden te normaliseren (want idd, hoger dan 100% kan niet).
toniominestrone zegt
Altijd voert Fiat het lijstje aan betreffende onbetrouwbare auto’s, Wij rijden al 25 jaar in Fiatjes, weliswaar als 2e auto maar nog nooit in de steek gelaten door de Italiaantjes, altijd op tijd zijn beurtje en normaal rijden, dan heb je de helft gewonnen.
berlinetta zegt
@toniominestrone: Ik kan het alleen beoordelen op basis van de Panda, maar heb er ook nooit problemen mee gehad. Doet het altijd.
dondeboer zegt
@toniominestrone: 160.000 km gereden met een Fiat grande punto, heeft me nooit laten staan, en ook geen gekkigheid gehad met de elektronica. Prima karretjes.
cgreg zegt
@toniominestrone: ik zal me ook even aan dit lijstje toevoegen.. 2 fiats en 3 alfas (2 in nog in bezit) en nooit problemen ja er is wel eens een draagarm vervangen bij apk maar nooit stil gestaan of andere ellende. Ik rij zelf al 10 jaar Zonder pechhulp. Opstart problemen in de VS??
desjonnies zegt
zucht………
lijstjes.
consumenten
ik weet al jaaaaaren dat de Japanners de beste auto’s maken, de Duitsers een gevoel van degelijkheid hebben, de Fransen comfortabel zijn en Italianen qua design het leukste spul maken.
Die Fiatjes en Ford Fiesta’s worden daar lokaal gemaakt en als ik de klachten van de vijf slechtse auto’s zie,nou,nou nou wat errug zeg !
Kom je nooit meer overheen dat je bandenspannings indicator het niet goed doet !
Of je weatherstripping seal becomes dislodged !
Powerfolding mirrors are scratching the paint
Kwee nie, volgens mij hem je dan gewoon geen leven en ben je een geboren zeikstraal !
– Als’ie ’s nachts om drie uur op een doodstille snelweg in de regen de geest geeft
– Als je op een file afkomt en hij remt niet
– Als je naar links wilt en je hebt je stuurwiel los in je handen
– Als je op de snelweg een wiel voorbij komt – dat van jouw is-
Dan heb je redenen om je serieus zorgen te maken
Maar the ‘car info system died’, pleur op zeg, get a life !
Deze mensen hebben ooit in de wrakken gereden waar wij ons vroegâh plachten voor te bewegen om u een bloemlezing te geven van ver voor de APK :
Peugeot 204 die op één wiel remde
DS met de achterwielophanging links met RVS ijzerdraad was vastgebonden
Dyanes waarvan het chassis geknikt was (liep de startmotor aan)
Ford Taunus die omhoog reed omdat de doorgerotte voorwielophanging de geest gaf, achteruit rijden was overigens geen probleem !
berlinetta zegt
@desjonnies: De techniek staat niet stil dus onze verwachten hoeven dientengevolge ook niet stil te staan. Maar verder ben ik het met je eens. Auto’s doen tegenwoordig wat ze moeten doen. De rest is overbodige luxe dus is het ook niet zo erg als dat eens kapot gaat.
Vreddy_B zegt
@berlinetta: Vervelende van die overbodige luxe is dat het wel zorgt voor een disco van knipperende lampjes en meldingen omdat het kapot is.
berlinetta zegt
@Vreddy_B: Dan moet je niet zo los gaan op de optielijst. Scheelt je reparaties en ook nog eens gewicht.
Vreddy_B zegt
@berlinetta: Ik ga alleen los op de tweedehands markt niet op de optielijst ;-)
berlinetta zegt
@Vreddy_B: Haha ik had het ook niet specifiek over jou ;) excuses.
lekkaah zegt
@desjonnies: je betaalt er toch voor.. anders pak ik de skelter wel
desjonnies zegt
@lekkaah:
Tegenslagen, teleurstellingen en desillusies, horen gewoon bij het leven jongen !
Leer je van, maken je sterker of je moet zelf in zo’n zeikstraal willen veranderen……….
lekkaah zegt
@desjonnies: dus ik moet blij zijn en niet zeiken als ik iets gekocht heb wat een kat in de zak blijkt te zijn.. aha..
Ik ga gelijk naar jetcars, zo voorkom ik dat ik in een zeikstraal verander.
alfablog zegt
@desjonnies: herinner me als klein manneke nog een tocht over de Duitse Autobahn zonder remmen, met alleen een handrem die het nog deed. In een Peugeot 404.
lekkaah zegt
@alfablog: ben blij dat ik niet in de buurt was dan… wtf?
desjonnies zegt
@alfablog:
ik met een Peugeot bestelbus, ik remde, de remolie spoot langs het linker voorwiel zo weg en -fantastisch- het RODE lampje ging branden dat ik geen remmen meer had !!!
Nou, dat wist ik niet hoor ! GNA
Ik stuurde het vehikel de middenberm in en wist op die manier de auto;s te ontwijken die voor het verkeerslicht stonden te wachten.
Ben gewoon op de handrem naar de zaak gereden toen !
Eigenlijk maakte het hele incident, behalve de lichte paniek om die stilstaande auto’s te ontwijken weinig of geen indruk toen !
freshlife zegt
@desjonnies: zou je als je in zo’n geval iemand doodrijdt aansprakelijk worden gesteld? Je kan het immers niet zien aankomen en wanneer je jaarlijks de apk doorkomt ga je ookniet zelf elke week je remleidingen checken.
desjonnies zegt
@freshlife:
overmacht, daar doe je niets aan.
Gelukki, Gelukkig, had ik de tegenwoordigheid van geest de bestelbus de drassige middenberm in te sturen
dawwg zegt
@alfablog: Ik herinner me als klein kind een Peugot 404 van papa & mama die in de Coentunnel met vlammen onder de motorkap stilviel, omdat mams vergeten was de deken te verwijderen voor ze wegreed (hartje winter uiteraard). Stom, maar die 404 moest je ook als een kind vertroetelen, anders deed ie het (bij voorbaat) niet. Ze praten echter 30 jaar later nog altijd met liefde over die bak :)
desjonnies zegt
@dawwg:
Mijn 404 heb ik al meer dan tien jaar niet meer mee gereden.
Staan wat foto’s op autojunk van en hij staat binnen, heb hem net nog gestart !
Een witte met rode velours bekleding
Zit nog in zijn eerste lak en heeft nog de fabrieks-gemonteerde michelin x-en.
Toen ik mijn bedrijf meer dan 20 jaar geleden begon gebruikte ik hem als dagelijks vervoer.
Enorme binnenkomer zo’n 404, iedere inkopert had wel een vader, oom, neef of tante gehad die zo’n Peugeot had gereden .
En als zij erover begonnen, wist ik dat ik een goeie kans had op ‘handel ‘!
alfablog zegt
@dawwg: vuur hebben wij alleen meegemaakt in de Princess 2200hls met kortsluiting op de Brienenoordbrug.
Saaie auto’s tegenwoordig eigenlijk. Vroeger was alles beter…;-)
desjonnies zegt
@alfablog:
Wat is dat hier, allemaal voertuigen uit mijn jeugd !
alfablog zegt
@desjonnies: thuis was het Ford 12m, 404, 504, Princess, Rover 2600, 2600S, 520i, 523i van E28 tot E39. Laatste rijd ik nog steeds mee.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Das beste oder nichts…
Lexus
blaze3027 zegt
Fiat heeft echt een slechte naam man.
Ik heb een doblo 2012. Moet zeggen dat ik (nog) nergens last van heb
Heb ook een fiat stilo 1.9 diesel abarth gehad . Dat was een en al storingen en hoofdpijn
Ff of topic
De wat oudere vag auto’s waren wel betrouwbaar hoor.
G-Ammo zegt
De vraag is nu… wat is nu Premium… :’)
Maar ik geef er niet aan toe… Premium bestaat niet!!
mercedesclk350 zegt
Waar staat Mercedes? Ik heb namelijk met de twee Mercs die ik heb gehad beide nagenoeg geen problemen gehad.
mout zegt
@mercedesclk350: Mercedes – da’s een beetje ingewikkeld. Er is niet gauw wat mee, maar ze zijn vaak wel onnodig complex. Zodat je aan pakweg de vering van je achteras voor €2000 of meer het schip in kunt (Youtube Scotty Kilmer). De nog altijd doorzettende lijn van sensoren en electronica bij Mercedes maakt dat ze alsmaar kwetsbaarder worden voor dit soort ongein. Maar áls het goed vastzit, dan zit je snor.
Ik heb alleen geen idee hoe ik een auto moet herkennen die op het punt staat voor een paarduizend Ekkies reparaties te gaan vragen.
lincoln zegt
@mout:
Scotty schreeuwlelijk ..
Lekker kort en bondig die kwast ..
En in zijn MB stuk is idd geen speld tussen te krijgen ..
mercedesclk350 zegt
@mout: Wat niet stukgaat hoef je ook niet te betalen ;)
clarkson zegt
Ze hebben in amerika alleen maar de fiat 500, 500X en 500L. volgens mij is de 500 een vrij betrouwbaar wagentje. En ik heb laatst met de 500X gereden. Volgens mij is die honderdmiljoen keer beter als bijv een captur. Ik ben het niet helemaal met ze eens. Trouwens je kan toch ook renaults kopen in amerika? Neem die dan ook mee in de test.
tyso44quattro zegt
En mercedesss????????
db87 zegt
ConsumerReports, zijn echt niet serieus te nemen.
hammerman zegt
Ik ben recent overgestapt van de nummer 2 op de lijst naar nummer 1 op de lijst. Dus ik krijg nu minder storingen? Hoezo? Minder dan nul kan toch niet? :-)