Dodge Dart is de Amerikaanse Alfa Giulietta

Gepost op 06-12-2011 om 16:27 door - 71 Reacties »

Dodge Dart
Want als wij hier allemaal Chryslers Lancia gaan noemen, dan kaatst Chrysler de bal gewoon terug.

We hebben bij het persbericht twee afbeeldingen gekregen waaruit niet duidelijk een carrosserievorm is op te maken. Wel zegt men: “The all-new Dart is the first Chrysler Group vehicle based upon a Fiat architecture – adapted from the award-winning Alfa Romeo Giulietta.”

Als we naar de beelden kijken dan zien we wel meteen dat we meer met een verbouwing dan met een rebadge te maken hebben. Met name de achterkant smoelt wel degelijk ‘des Dodge’. Het platform is hetzelfde, maar het uiterlijk niet.

Dodge Dart

En op zich is dat ook wel logisch, want Alfa-Romeo zelf is immers nog steeds van plan in de VS terug te keren. De Dodge Dart is een oude typenaam, die sinds 1976 verdwenen was. Na meer dan 35 jaar wordt hij dus weer onder het stof vandaan gehaald. Op de NAIAS (Detroit motor show) in januari 2012 beleeft de auto zijn debuut.

Het 1.4 MultiAir-blokje maakt ook zijn oversteek naar de VS, de vraag is alleen nog in welke pk-specificatie. Daarnaast bestaat het aanbod uit een nieuwe ‘Tigershark’ 2-liter zestienklepper, en een 2.4 liter MultiAir-motor, wat volgens mij gewoon de 2,4 liter viercilinder is die ook al in de oude Dodge Caliber etc lag. De Dart debuteert met en TCT 6-bak, maar later zal hier een 9-bak aan worden toegevoegd.

71 reacties
Eigenlijk vind ik het best goed dat die amerikanen ook overstappen op zuinige auto’s, of ze het doen is punt 2 maar de keuze is gemaakt.
@The360box:

denk het niet .. want de Prius en Civic zijn daar ook totaal gefaald ..
@lincoln: Weet niet hoe je daar nou weer bij komt?
@lincoln: de prius is hier totaal geslaagd bedoel je zeker? Ik woon hier in het noorden van California en de prius is hier een van de meest bereden auto’s!
Die achterkant ziet er goed uit, voorkant ook wel. Maar of het totaal plaatje ook goed is, is maar even afwachten :D
Mooie kont met die lampen!
Goh, een echt Fiat design zeg.
@kaasboerin: alleen het platform is Italiaans de rest is gewoon in Amerika ontworpen.
@robbie: Hmmm, weet ik nog zo niet. Over de nieuwe Lancia Thema zei Fiat ook dat het Italiaans design was…

Maar het ziet er alvast niet slecht uit.
Met bips! doet hem goed… stomme hatchbacks hier in NL altijd…
@Alwood: Feit is gewoon dat sedans hier slecht verkopen. en hatchbacks enorm goed. Over de grens heb je vaak (erg lelijke) seden versies van auto’s die wij alleen als hatchback kennen.

De Yaris en 206 bijvoorbeeld.

ontopic: ziet er goed uit die Dart! Ik wil de rest zien.
@screamer: Klopt wat je zegt. Dat hangt echter wel heel sterk samen met het formaat van de auto. De Golf mag bijvoorbeeld erg populair zijn, een Passat doet er nauwelijks voor onder. Zou VW de Passat voor de prijs van een Golf aanbieden dan verkopen ze wellicht nóg veel meer.

Wil je dus succesvol zijn met een sedan, dan moet die groot genoeg zijn. En niet hondslelijk natuurlijk. Denk dat je met zo’n Dodge een heel eind komt.
@Alwood: Yep, is puur de prijs, een sedan lijkt mij in bijna elk geval praktischer.
@kaasboerin:
leg mij eens uit hoe een sedan praktischer is?
ik heb er nu tijdelijk een als leenauto maar een krat boodschappen erin wippen is al een drama, laat staan even langs ikea of de gamma…

hatchbag, suv of wagon is in alle gevallen praktischer, alleen als je als hoofddoel hebt cirquitrijden niet…
@kaasboerin: Praktisch in welk opzicht?
@kaasboerin: hoezo is een sedan practischer???? een hachtback is veel handiger.

wat dacht je van dingen als even een wasmachine meenemen? of andere dingen bij een bouwmarkt.

als jij een kerstboom met jouw sedan wilt kopen zonder dat je helemaal het dakimperiaal erop wilt wens ik jouw veel succes, maar bij een hatchbak gaat die nordmann zo achterin
@hahahi20: Vergat ik te zeggen dat ik niet busjes oid bedoel? Zie meer een ‘gemiddelde’ hatcback voor me; A3, Fiesta of Golf.. De reden dus waarom wij hier veel vaker Hatchbacks zien dan Sedans.. Maar goed, miscommunicatie’tje denk ik.
@kaasboerin: a3 is tamelijk prijzig voor een gemmiddelde hatchback, ik zat meer aan clio, focus, leon en golf te denken, waarin dat makkelijk lukt
@Alwood: ken je de JETTA / BORA / VENTO niet haha?!!!!!?? :D
@KaCh1ng: Sedans in sedan-landen zijn vaak goedkoper dan sedan hier. De Amerikaanse Passat versus de EuroPassat bvb…
@Alwood: Bips? Zeker van? Volgens mij is het een hatch…
@Alwood: Spypics gezien hieronder, dus correctie, is een sedan.

Maar ik denk dat er toch ook een hatch zal komen, aangezien ze hem als vervanger van de Caliber voorstellen. Ofwel laten ze het hele hatch-hoofdstuk aan Alfa over…
Het verschil met Lancia/Chrysler, is dat hier wel echt een ander ontwerp neergezet is, zover de teasers het al duidelijk maken. Het scheelt dan ook dat een Alfa grill niet helemaal als Dodge eruitziet…

Als ik die teasers zo zie en de Giulietta in mijn achterhoofd neem, dan zou het wel een mooi model kunnen worden voor Dodge.
@cheetacars: Het verschil met Lancia/Chrysler, is dat er hier wel tijd was om echt een ander ontwerp neer te zetten.

Chrysler moest verdwijnen van de Europese markt wegens te laag rendement. De modellen moesten daarvoor niet per se weg, maar ze moesten goedkoper aan de man gebracht worden.

Tegelijkertijd had Lancia nood aan nieuwe modellen, en dat moest liefst zo goedkoop mogelijk. Lancia en Chrysler in Europa samenvoegen was een logische keuze.

Marketingkosten voor Chrysler vallen weg, dus goedkoper. De auto’s komen onder de aandacht van mensen die nooit aan Chrysler denken. Ze gaan beter verkopen met het redelijk uitgebreide verkoopsnet van Lancia dan met het kleine net van Chrysler. Lancia heeft goedkoop een hoop modellen erbij, waardoor ze weer wat omzet kunnen draaien.

Het kwam wat vreemd over in het begin, maar het was een goede beslissing.

Deze Dart is dan gewoon de volgende stap van het huwelijk. Gedeelde techniek, verschillende auto’s. Maar dat kost wat tijd, dus zien we nu pas de resultaten daarvan. Er zullen er nog hele hopen komen…
@Esprit_de_Flandre: Ik ben bekend met het verhaal. Nog steeds moet ik zien of de verkopen van Chrysler en Lancia samen, min de mensen die de huidige versies niets vinden en plus de extra verkopen, genoeg is om Lancia te redden in Europa. Maar dat is een ander verhaal.

Het was vooral een lichte referentie naar de eerste regel van dit topic en het feit dat ik Lancia nog liever tijdelijk zie verdwijnen dan in Amerikaanse stijl zie blijven. Terwijl dit met Dodge, door de redenen die jij noemt, zover zichtbaar wel goed gelukt is.
@cheetacars: Ik denk wel dat het snor zit met de verkopen. De mensen die die de huidige versies niets vinden, vonden de vorige waarschijnlijk ook niets. En persoonlijk zou ik nooit voor een Chrysler kiezen. Voor een Lancia echter wel. Niet logisch, ik weet het, maar is zo…
Ik ben benieuwd naar het totaalbeeld, dit ziet er goed uit. Mag deze dan weer gerebadged worden en hierheen gehaald..? ;)
@Citrofiel: de omgekeerde wereld!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ziet er netjes uit, nog wel iets teveel scirocco voorkant, maar het typische Dodge front zal wellicht gemonteerd worden.
Achterkant is super, beetje Challenger style.
Al met al oogt het nu allemaal wel leuk, maar er blijft 1 ding knagen:

Dodge + FWD = geen optie!
@jack_abarth: ik vond de koplampen ook al er veel op die van de Scirocco lijken. Komt denk ik door de lenslampen met booskijkers of hoe je het wilt noemen er boven.
de achterkant lijkt wel goed, alleen wel een beetje klein voor een dodge.
Ben benieuwd, weet nog niet wat ik van die Charger achterkant moet denken, maar die voorkant lijkt er sowieso wel goed uit te zien.
Het eerste wat ik dacht toen ik de voorkant zag op de homepagina was; Oh wat een lelijke Scirocco! Maar laten we maar ophouden met vergelijken, anders blijven we bezig..
Mooier dan die lelijke guilietta
Het enthousiasme onder Amerikanen voor deze halve Italiaanse producten is wel groot. Ik zit al een tijdje op autoblog.com en daar zijn ze lyrisch over de samenwerken met Alfa/Maserati. Veel denken ook nog eens dat Ferrari techniek gaat delen met de volgende Viper.
@raphael: “lyrisch over de samenwerken met Alfa/Maserati.”

Ja, gebaseerd op de Giullietta. Zegt Fiat. Is de Giullietta niet ook gebaseerd op de Fiat Bravo? Dan zou je dus eigenlijk ook kunnen zeggen dat deze nieuwe Dart gebaseerd is op de Bravo. Misschien heeft ie er wel meer mee gemeen dan met de Alfa. Maar marketingtechnisch klinkt het natuurlijk beter, “de Amerikaanse Alfa Giuletta”…
@Esprit_de_Flandre:

Alfa logo is magisch in Amerika ..
stamt nog uit de jaren 40/50 ..
de periode dat Alfa hun klanten doodskisten verkocht hebben ze daar nooit meegemaakt ..

en ik denk serieus dat Fiat SpA op grote schaal diesels in personen auto,s aan de man gaat brengen overthere ..
Mooie bak zeg en wat betreft @911GT2 de Guilietta is helemaal geen slechte hoor , ik heb er 1 keer ingereden van een Indiase collega het was een 2011 Guilietta 1.6 JTDm 105 en het rijdt Fantastisch
ik vind het wel sterk op de nieuwe Ford Focus Sedan lijken en even over de nieuwe Ford Focus Sedan ben er van plan om in Februari 2012 eentje nieuw te kopen is het een goed idee?
@arias: beslissing ligt aan jou :) ik zou nooit zoiets nieuw kopen :D
@KaCh1ng: “Zoiets”? Een kleine sedan, of een Ford Focus?
@Esprit_de_Flandre: een kleine/middelgrote sedan nieuw.. lijkt mij zo fel geld verspild, want na 2jaren rij je in de doodnormaalste auto
@KaCh1ng: Geen A3 sedan voor jou dan?
@Esprit_de_Flandre: neen helaas niet , ofwel A3 sportback ofwel direct een A4 =)
@arias: Waarschijnlijk wordt de Focus dan ook gedoodverfde concurrent voor deze Dart.

En sterk lijken op, tja, er zijn niet zo veel variaties mogelijk bij een kleine, moderne sedan…
voorlichten lijken wel wat op een scirocco
Het blijven dombo’s met een prul van een produkt in handen. Wat zou de toekomst toch uitwijzen……? In stukken gehakt en verkocht aan VAG,BMW, PSA en Canadese investeerders..
@gearhead: is dat je maximale uitput hier?
@alfamannetje: Meneer versnellingshoofd is waarschijnlijk specialist…
adhv fotos die ik heb gepost, vind ik het niet echt mooi .. giulietta heeft 10x meeer klasse
Bmw 8-bak, Dodge 9-bak…
Zo komen we vanzelf weer bij DAF (hub van doorne) uit met de cvt..

Zijn gewoon teveel versnellingen Imho, bakken blijven op en terug schakelen als je sportief bezig bent…
Owh ff twee terug nu maar weer drie op.. Owh hij geeft weer volgas hup vier verzetten terug…
@spylegion: hij blijft bezig idd. Maar de bakken zijn nu zo snel aan het worden dat het haast niet meer merkbaar wordt. Tenzij je natuurlijk de hele tijd strak op je toerenteller kijkt.

Spreek uit ervaring met de 8-bak van BMW. Niet heel erg sportief gebruikt maar zelfs dan houdt ie zich nog redelijk goed. Hij ging bij mij pas naar de 8 toe op het moment dat ik echt stabiel 20 seconden 120 reed.
@spylegion: “bakken blijven op en terug schakelen als je sportief bezig bent…” Dat is juist met je mee doen met het sportief bezig zijn, schakellui rijden is immers het tegenovergestelde van sportief bezig zijn.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!