Donkervoort D8 GTO is langzamer dan gedacht?

Auteur: , 42 Reacties

Boven het persbericht staat heel trots: Donkervoort D8 GTO blijkt nog sneller dan verwacht. Als we echter de cijfers bekijken dan zien we dat de nieuwe D8 GTO langzamer is dan eerder werd opgegeven. Tevens heeft ie ook minder pk's dan eerder beloofd.

In augustus wist Donkervoort ons vol trots te melden dat de D8 GTO (met 340 pk) in slechts 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u kon sprinten. En dat je 6,1 seconden later op 200 km/u zou zitten. In een officieel bericht wat vandaag werd rondgestuurd zien we echter het volgende staan:

Standaard (340 pk)
0-100 km/u: 3,3 sec
0-200 km/u: 9,4 sec
Topsnelheid: 255 km/u

Premium (380 pk)
0-100 km/u: 2,8 sec
0-200 km/u: 8,6 sec
Topsnelheid: 270 km/u

Ook zien we dat de Premium versie nog ‘maar’ 380 pk heeft in plaats van de eerder beloofde 400 pk. Misschien dat Donkervoort erop doelt dat D8 GTO Premium “sneller is dan gedacht”, maar dat kunnen we niet beoordelen aangezien er van die versie nooit specs bekend gemaakt zijn.

Deze prestaties heeft Donkervoort vorige maand vastgesteld toen ze met een D8 GTO zijn gaan testen op de Nardò Ring. En passant wisten ze op het circuit een tijd neer te zetten van 2:29,8.

De tests op Nardò verliepen wel voorspoedig, want Donkervoort was 2 dagen eerder klaar dan oorspronkelijk in de planning stond. Nu de ontwikkeling gereed is moeten ze maar snel beginnen met het bouwen en uitleveren van auto’s.

Voor de mensen die het niet meer weten: Onder de motorkap ligt een 2.5 TFSI vijf-in-lijn van Audi. Je weet wel de motor uit de RS3 en TT RS.



42 reacties

Ach, die paar tienden van seconden en pk’s meer of minder zal de meeste kopers een worst wezen. Dat er een geile turbo-five in ligt is belangrijker!
Die paar tienden ga je in de praktijk toch niet merken, zeker niet als minder ervaren chauffeur. Wat ik dan wel weer apart vind is dat hij met slechts 40 pk meer opeens zoveel sneller is…
Mensen letten te veel op 0-100 tijden, de meeste zijn zelfs onrealistisch. Er mee gaan rijden is de beste oplossing om te weten of het in de buurt ligt van wat de fabrikant beloofd.
@bsxc2: Als ze bij donkervoort langzamere tijden opgeven na het testen tov van wat ze beloofd hadden, dan ga ik er van uit dat deze tijden wel realistisch zijn. Helaas doen niet alle fabrikanten dat zo…
Dit ding heeft wel een ontzettend hoog kitcar gehalte met zo’n momo stuurtje en wat knopjes van de handyman op het dashboard geplakt. Erg jammer.
@MrSkyline: kitcar ? … sinds wanneer zijn een momo stuur (let wel das een toeleverancier in F1 en GP2 enz enz .. ) en een full data log system in een carbonfibre dashboard indicaties voor een hoog “kitcar” gehalte ? Misschien snap ik het niet echt maar welke “kitcar” haalt 270 km/h zonder suicidale bestuurder ??? …
@saintpaul: Westfield, Caterham, etc…
@saintpaul: Omdat bijna elke kitcar een momo stuurtje en “datalogger” in carbon dashboard heeft. Dat is niet echt iets speciaals, is gewoon een makkelijke simpele oplossing.

Vind het een super mooie auto met indrukwekkende prestaties. Maar vind het altijd nog te duur voor een door ontwikkelde lotus super 7. Voor veel minder koop je bijv een ultima GTR gebouwd en wel.
@MrSkyline: Vind het wel grappig eigenlijk hoe successvol, pakweg, Audi is geweest in het brainwashen van de consument die in zijn onkunde een R8 LMS zouden afdoen als kitcar (als ze het audi logootje zouden afplakken…)
@MrSkyline: Dat vind ik nog niet eens zo er dat past wel bij het spartaanse gevoel er omheen. Ik kan me er meer aan storen dat de tankklep er scheef in zit.
Wat een onzin bericht. Die 100-200 klopt exact en die 0-100 vrijwel. Daarnaast zijn de tijden sowieso bizar, al helemaal van de premium. Om dit mooie Nederlandse product met dit zeik stukje (en dito titel) even af te serveren vanwege 0.2 sec vind ik telegraaf-journalistiek. Bah..
@powerrrr: als je (vol trots) boven een persbericht zet dat een auto sneller is dan gedacht dan moet je dat wel waar maken.
@robbie: misschien doelen ze op de topsnelheid.
@BaRa: die is exact hetzelfde.
Tijd voor een goede motor dus…
@norge: Zo’n soort opmerking had ik wel weer verwacht van jou Rob…. Lekker positief altijd over VAG-producten. Je haat moet wel diep zitten om heel Nederland bij elke gelegenheid weer te laten weten hoe je over VAG denkt. Maar nu weet iedereen het wel denk ik, dus je missie is geslaagd en dan kun je nu met een gerust hart afscheid nemen van autoblog. Wellicht willen ze in Noorwegen nog wel 1000x horen hoe slecht je VW, Audi enz vindt. Succes..

OT: supergave auto die Donkervoort, was er vroeger al helemaal fan van. En trouwens wat een ontzettend goede en gave motor ligt daarin….:).
@kor1: Hoe lang zijn jou tenen man?
@kor1:
Feit is dat Audi hem beloofd had dat de motor 400pk had, en die belofte konden ze dus niet waarmaken….
@jrk68: heb ze nooit opgemeten, dus geen idee :)
@jrk68:

Onzin, niets feiten, gewoon regelrechte lariekoek ….

Audi levert ‘standaard’ motoren aan Donkervoort, en geeft hierbij advies en ondersteuning. Het Donkervoort Ontwikkelingsteam en R. Bosch GmbH doen vervolgens nog diverse aanpassingen m.b.t. software en enkele andere zaken. Dat Donkervoort bedacht had hier 400 PK uit te peuteren is leuk, maar geen belofte vanuit Audi AG (quattro GmbH).
@kor1: +1 vanuit thuis en mijn werk PC voor jou!
@911GT2: dank je wel voor de +1 en als dank ook een +1 voor jou :) (overigens vanaf m\’n bank haha)
Hoe snel het ding ook is, hij blijft foeilelijk. Doe mij maar een D8 of een D10, dat zijn de mooie strakke sigaren. Hier de D8 bullit, een plaatje gewoon:
http://www.okema.nl/pix/Donkervoort_D8_Bullet.jpg
Ik vind met name het Dracula gebitje en de uitbouwseltjes aan de voorkant van de nieuwe D8 GTO erg lelijk. Kan blijkbaar niet anders, maar toch.
Volgens mij kun je kiezen tussen 340 en 380 pk, maar hebben de auto’s een ‘overboost’ knop om tijdelijk 400 pk te kunnen leveren.

Verder maken tijden en snelheden niet zoveel uit bij dit soort auto’s; rijbeleving is alles, en omdat je bijna op het asfalt zit lijkt 100 km/u al 200 km/u!
Voor dat geld kocht ik mooi een GT-R…
@lemans96: Bravo.
Toch wel veel geld voor een auto die toch erg veel weg heeft van een caterham. Normaal onderscheid een Donkervoort zich vooral met wat extra pk’tjes en een mooier ogend interieur met leer etc. Het voelt gewoon wat meer upmarket.
Maar dat stuurtje, AIM dash en die flipswitches maken dit toch wel erg op een kitkar lijken. Dit is best lastig, want zo’n Caterham Superlight R500/600 kost minder dan de helft volgens mij en gaan echt niet minder hard.
80% van de toekomstige D8 GTO eigenaren zullen nooit het volo potentieel uit deze auto halen zonder het in hun broek te doen, zeker de doorsnee rijder niet.
En een 270 Km/u topsnelheid in een open auto zo laag bij de grond is ook niet voor iedereen weg gelegt om uit te voeren.
En als er nog mensen zijn die denken dat de GTO niet snel genoeg is kunnen altijd nog besluiten om er een plug&play upgrade hybrid Loba Motorsport turbo op te schroeven.
In dat geval krijg je 470-500 pk en 600+ Nm koppel, hiermee zal je waarschijnlijk een topsnelheid van 300+ Km/u aantikken.
@HZW:
Je hebt het hier over Donkervoort rijders, die moet je niet over één kam scheren met Audi rijders omdat er een Audi motor in zit…..
`Boehoeh, hij is wel 0.2s langzamer van nul naar 100 dan ze voorspelden, wat een drama!`

Jongens, waar gáát dit over? Een kleine fabrikant komt met een sportwagen die 0-100 doet in 2.8 seconden, met een 5-cilinder?! En dat komt dan ook nog eens uit ons eigen kikkerlandje! Wees trots!
@motoragent: ja daag, ik schaam me dood!
@motoragent:
Trots inderdaad, Engels concept, Duitse motor,… héél erg Nederlands!
@StijnB: Is Lotus Japans omdat ze toyota-motoren gebruiken? En Pagani duits omdat ze Mercedes motoren gebruiken? Zuurpruim..
@motoragent: Omdat het als een soort ikea bouwpakket inelkaar wordt gebatst is het wel opeens nederlands? En dan nog om op trots te zijn? nee hoor..
@lamborgfan: Vrijwel alle onderdelen worden door donkervoort zelf gefabriceerd en met de hand in elkaar gezet. Het mag wat jou betref dan wel een ikea bouwpakket zijn, maar ik heb er in ieder geval nog nooit een in de fik zien staan, anders dan… tja ;)
@motoragent: Joh.. hoeveel zie je er überhaupt rijden?
@motoragent:
Laat gaan joh….,
Die puber kan nog geen bougie van zijn scooter vervangen en denkt dat hij verstand van auto’s heeft….
Ach, hoe vaak kloppen die tijden nou. Zowel positief als negatief. Jullie hebben het zelf meegemaakt met jullie test van de S8 met CasperH. Die trok toch ook veel sneller naar de 100 dan de fabriek opgaf. Zeker met zo’n Donkervoort lijkt het me lastig om elke keer die tijden te halen. Als je naast een CBR900 staat en jij rijd er een paar tellen later nog steeds naast is dat impressive genoeg. Of je dan 0,2 sec langzamer was dan de fabriek opgaf lijkt mij dan niet meer relevant.
Waar is de Staatsloterij als je ze nodig hebt ? ;)
2.29,80 is trouwens echt belachelijk snel voor het Nardo-circuit. Ter vergelijking: een Lamborghini Murciélago SV 670-4 doet datzelfde rondje in 2.40,40, en een Audi R8 V10 2.43,70 minuten… goeiendag zeg!
@ Svenska

volgens mij heb je het gedeelte “suicidaal” niet goed begrepen … bij een caterham klapt de vooruit (stevig ontwerp uit 1948) vanzelf om boven de 200km/h … (of laten ze die daarom weg bij sterke varianten ….) en vliegen bij een wastefield de plastic panelen weg …
Ik vind de milliseconden van nul weinig relevant en zeker bij lichte en rauwe autos zal dit heel chauffeur en omstandigheid afhankelijk zijn en best naar beneden gepraat in officiële beloftes.

50 naar 100, of 100km/h naar 200km/h, integendeel, zal u meer vertellen over hoe leuk dit karretje zal wezen op een circuit.

Dit is het recept voor een bom van een auto en Donkervoort kennende zulen ze geen vijs laten vallen hebben of een millimeter misrekend hebben dus zet hem zonder twijfel maar naast een Lambo, Porsche of Ferrari en geef een feestje met het geld dat je hebt uitgespaart (en dan vooral in herverkoopwaarde).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).