Donkervoort D8 GTO is langzamer dan gedacht?

Auteur: , 42 Reacties

Boven het persbericht staat heel trots: Donkervoort D8 GTO blijkt nog sneller dan verwacht. Als we echter de cijfers bekijken dan zien we dat de nieuwe D8 GTO langzamer is dan eerder werd opgegeven. Tevens heeft ie ook minder pk's dan eerder beloofd.

In augustus wist Donkervoort ons vol trots te melden dat de D8 GTO (met 340 pk) in slechts 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u kon sprinten. En dat je 6,1 seconden later op 200 km/u zou zitten. In een officieel bericht wat vandaag werd rondgestuurd zien we echter het volgende staan:

Standaard (340 pk)
0-100 km/u: 3,3 sec
0-200 km/u: 9,4 sec
Topsnelheid: 255 km/u

Premium (380 pk)
0-100 km/u: 2,8 sec
0-200 km/u: 8,6 sec
Topsnelheid: 270 km/u

Ook zien we dat de Premium versie nog ‘maar’ 380 pk heeft in plaats van de eerder beloofde 400 pk. Misschien dat Donkervoort erop doelt dat D8 GTO Premium “sneller is dan gedacht”, maar dat kunnen we niet beoordelen aangezien er van die versie nooit specs bekend gemaakt zijn.

Deze prestaties heeft Donkervoort vorige maand vastgesteld toen ze met een D8 GTO zijn gaan testen op de Nardò Ring. En passant wisten ze op het circuit een tijd neer te zetten van 2:29,8.

De tests op Nardò verliepen wel voorspoedig, want Donkervoort was 2 dagen eerder klaar dan oorspronkelijk in de planning stond. Nu de ontwikkeling gereed is moeten ze maar snel beginnen met het bouwen en uitleveren van auto’s.

Voor de mensen die het niet meer weten: Onder de motorkap ligt een 2.5 TFSI vijf-in-lijn van Audi. Je weet wel de motor uit de RS3 en TT RS.