Eerste SRT Viper levert $300.000 op

Gepost op 24-06-2012 om 9:56 door - 46 Reacties »

SRT Viper

Terwijl het nieuwste speeltje van Chrysler’s SRT-tak nog niet eens in productie is, heeft exemplaar #1 al een aardige duit in het zakje opgeleverd. Omgerekend werd er zo’n 240.000 euro neergelegd voor de 649 pk sterke brombeer.

De vijfde generatie van de Viper was één van de hoogtepunten op de Barrett-Jackson-veiling in Orange County, Californië. De marketingpipo’s van SRT dachten dat het wel een mooi gebaar was om de opbrengst te doneren aan een goed doel, en ja, dat was het ook. Vanaf het openingsbod van 20k gingen de cijfers al snel richting de zes nullen, maar het bleef steken op drie dollarton. Absoluut een hoog bedrag, maar bijvoorbeeld een stuk minder dan de eerste Corvette ZR1, die voor $1.000.000 de deur uit ging.

Resumerend: De Viper kreeg opnieuw een atmosferische tiencilinder onder de kap aangemeten, met een inhoud van 8.4 liter, die een stuk lichter is dan zijn voorgangers. Het chassis werd 50% stijver gemaakt en als dat nog niet genoeg vernieuwing is: voor het eerst krijg je zowaar remhulp op de Viper in de vorm van ABS. Verder is het interieur is naar deze eeuw getild en werd de wulpse body uit aluminium en koolstofvezel opgetrokken.

Voor het veilingevenement werd het pre-productiemodel opnieuw afgestoft, en liet zien dat het nog steeds kan rijden & grommen.


46 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Wat moet je je voorstellen van ’50%’ stijver gemaakt’?
@The360box: Pak een playboy :)
@The360box:
Stel je hebt 10nm nodig om iets 1mm te torderen en je maakt het stijver waardoor dit 15nm wordt dan heb je 50% winst.

Nu liggen die waarde met een auto natuurlijk vele malen hoger maar het gaat er dus om hoeveel kracht (in Nm) moet je uitoefen op het chassis im dat 1mm te verbuigen.

Je wilt namelijk dat de wiel ophanging optimaal zijn werk kan doen en dan helpt het niet als je wielstanden veranderen omdat het chassis verbuigt,
@jrk68: Je gaat ervan uit dat de torsiestijfheid 50% is toegenomen maar dat staat er niet. Kan ook alleen de buigstijfheid zijn, beweren dat een compleet chassis 50% stijver is geworden is nogal vaag.
Avatar van lenny24
lenny24 via iPhone app
24-06-2012 om 10:01
1
De nieuwe generatie viper is wel echt een vette auto geworden! Veel mooier dan die hiervoor.
3 ton dollar !!

dat stelt voor een good old all American charity auction toch geen reet voor ..
@lincoln:
Valt inderdaad zwaar tegen. Dat is vergelijkbaar met 2 OCC stepjes, waarvan je weet dat ze uniek blijven.

Nu betaal je 3ton voor iets wat anders de shredder in was gegaan.

Maar goed die charity actions zijn ook puur om de hoogstbieder een goed gevoel tegeven. Kan die straks weer met een opgeheven hoofd in het kerkbankje plaatsnemen.
@jrk68: ik denk niet dat die Vipers gebouwd worden om ze vervolgens weer door de shredder te doen.
@rotarypowah:
Normale gang van zaken met preproductie auto’s.
hooguit dat er een in het fabrieks museum beland.
@jrk68:

yep ..
iedereen die aan liefdadigheid of vrijwilligerswerk doet is een smerige uitslover ..
@lincoln:
Nee ik doe dat zelf ook, alleen niet op de kijk mij eens manier die daar bonton is.

Gisteren nog geheel belangeloos een kartevenement gedaan.
Ook weleens een dag met kanker patientjes rond gereden op Zandvoort.

Dat doe ik graag voor een ander en niet ter meerdere eer en glorie van mijn ego.
240.000 euro is nog niet eens zo veel, al blijft het natuurlijk wel een pre-productiemodel.
@Carreza: let wel dat er nog flik wat bpm over betaald moet worden als het ding hier in nederland belastingland wil rijden.. (niet dat iemand dat zou willen doen denk ik ;) )
@Carreza: Het pre-productiemodel was daar puur ter promotie, de koper krijgt uiteindelijk het eerste productiemodel, en die moet nog gebouwd worden.
@ricardo: Oh, op die manier… dan heb ik het artikel fout geïnterpreteerd.

In dat geval vind ik het bedrag wel erg laag.
Avatar van jordy14
jordy14 via iPhone app
24-06-2012 om 10:10
1
Ziet er goed uit. Beter dan zijn voorganger.
oke, ik vind dit wel een leuk ding, maar dan ga ik toch veel liever (hier in het land van de *uche* ‘laagste’ *uche* belastingen) voor de SLS ///AMG, dat is immers ook een viper, maar dan gebouwd door mensen die wel verstand hebben van auto’s bouwen.. tsja, reken er maar op dat je minstens het Amerikaanse bedrag in 2fout, in euro’s kwijt bent aan dat ding, dan haak ik toch echt af en ga ik liever voor de sls met een lervertijd van pak ‘m beet 2 jaar en een net bedrag van ongeveer 270.000 euries
@bigcar:

Om in rond te rijden zou ik ook sowieso voor de SLS gaan meer luxe, mercedes, … zalige automaat,… maar voor op een circuit denk ik dat de viper zeker zo leuk is, zo niet leuker.
Natuurlijk niet voor deze prijs.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd als de vipers tegen de SLS’en gaan opkomen in de GT kampioenschappen word het wel heel interessant om te zien.
De SLS klinkt sowieso al beter dan de vipers in het verleden deden.
Ik ben erg benieuwd naar zijn rijeigenschappen.. Hopelijk kan hij ook snel door een bocht.. Dan is het een fantastische wagen!
@mazdamx5be:
Of ie überhaupt een bocht om kan is voor een Viper eigenaar totaal irrelevant. Zo’n ding koop je voor de show en omdat je hem mooi, gaaf of stoer vind.
Echt niet voor een weekje alpenpassen knallen.
@mazdamx5be: gezien de tijden die de vorige viper op de nurnburgring neerzet zou ik me geen zorgen maken om het bochtengedrag van deze
Wat is het toch een heerlijke bak geworden en de cijfers liegen er niet om. Het blok van 8.4L klinkt ook nog eens heerlijk. De Vipers waren voorheen altijd al beesten van wagens, maar is nu ook een mooie auto geworden. Erg benieuwd naar de rijtest en rijeigenschappen een zeer geslaagd design in ieder geval!
@agera: Plus is de nieuwe Viper de mooiste in zijn klasse, mooier dan een 911, Corvette, R8 etc dus laat hem maar zsm komen. Jammer genoeg zullen we de Viper bijna niet op de Nederlandse wegen kunnen bezichtigen.
@agera: en wat als je zo’n viper afweegt tegen de sls amg, hoe denk je er dan over?

kijk als ik in amerika woon, dan zou ik zonder twijfel gaan voor de viper, maar hier in belastingland nederland krap ik me toch even een paar maal achter de oren voor ik roep dat ik (mocht ik het geld ervoor hebben) dat ik voor de viper zou gaan i.p.v. de viper..

welke jij? ;)
Mi gusta much!
Vorige week op Le Mans even naast de GT3 spec gestaan maar wat is het toch weer een brute auto geworden!
Ik weet niet wat de rest er van denkt, maar ik vind hem er echt wel goed uitzien.
ik sta gewoon verbaasd dat er nog steeds mensen zijn die praten over de slechte kwaliteit , of ze bochten kunnen nemen , wat een klojo,s hier zeg , de vooroordelen van papa over genomen of zo ????
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!