Eindelijk: VW reageert op falende TSI-motoren

Auteur: , 183 Reacties

Volkswagen heeft een probleem met haar TSI-Motoren, en dan met name de distributieketting. Een toch wel cruciaal motoronderdeel dat een autoleven mee moet gaan, maar dat blijkt bij veel modellen niet het geval. We zochten contact met VW-importeur PON om eens te peilstokken hoe het nou zit. Zijn die TSI-motoren rommel of valt het op schaal wel mee?

Kort gezegd: ja, er zijn problemen. Maar dat hoeven wij of PON je niet te vertellen. Complete fora zijn volgespamd met relazen over gedoe met het blokje dat dikwijls goed weet te scoren in de jaarlijkse motorlijstjes. En het woord ‘TSI’ hoeft hier maar te vallen of er begint iemand ‘ENGINE FOR ONE YEAR!’ te roepen. En waar rook is…

1.2 TSI MY 2010
Het probleem waar veel VW-eigenaren tegenaan lijken te lopen zit hem dus in de distributieketting. Deze zou in sommige gevallen kunnen uitrekken, met een ratelende koudestart en een brandend motorlampjes als gevolg. PON heeft dit probleem voor de 1.2 TSI inmiddels erkend, en spreekt over 941 VW’s, 242 Skoda’s, 70 Audi’s en 14 Seats in Nederland die een verse distributieketting zullen krijgen. Ze hebben 85% van deze VAG-mobielen inmiddels in de werkplaats gehad en het productieproces is door mannen in witte jassen te Wolfsburg reeds aangepast. Kortom, de 1.2 is genezen van zijn faalketting.

1.4 TSI (motorcode: BMY)
Dan is er nog de 1.4 TSI (140 pk) waarover een ware klachtenregen plaatsvind. Zelfs Autobild doet niet meer liev over deze geblazen krachtbron van Volkswagen die, als er iets mee is, vooral onder de kap van een Touran van 2006/2007 ligt. Is een gedownsized blok met zowel een turbo als compressor dan toch teveel van het goede? Feit is dat er veel klanten zijn die hetzelfde probleem ervaren als de 1.2 TSI-rijders, en uit onderzoek blijkt dat ook hier de distributieketting kan uitrekken. Tja, een motor die niet meer op tijd loopt, dat is toch een serieus probleem.

PON heeft tegenover ons bevestigd dat er een coulanceregeling is voor TSI’tjes die niet meer binnen de garantie vallen en soortgelijke problemen hebben. Hiermee geeft PON dus aan dat ze ook bij de 1.4 TSI -waarvan er 50.000 rondrijden in Nederland- nattigheid voelen, maar het aantal probleemgevallen zou in zijn totaliteit echter meevallen. Er zijn in verhouding minder gezeikgevallen bekend dan bij de 1.2 TSI.

Wie zich herkent in deze TSI-problematiek mag zich melden in de comments!