EU komt met actieplan om auto-industrie te redden

Gepost op 09-11-2012 om 7:52 door - 43 Reacties »

Een brandend hoopje te duur geproduceerde automobiel in België

Na aankondigingen bij Ford om fabrieken te sluiten en de ontslaggolf bij Peugeot zit de schrik er bij de Europese Unie schijnbaar goed in. Logisch, als je bedenkt dat de auto-industrie goed is voor 12 miljoen directe en indirecte banen. Die wil je niet op de tocht zetten. Tijd voor politieke actie!

Maar we hebben het hier over de EU, dus van een miljardeninjectie á la Amerika om autofabrikanten overeind te houden is (nog) geen sprake. Wel is er een actieplan opgesteld: CARS 2020: for a strong, competitive and sustainable European car industry. Hierin laat Eurocommissaris voor Industrie Antonio Tajani weten dat ze het concurrentievermogen en de duurzaamheid van de industrie willen versterken. Cool, groengezind protectionisme!

Een eerste stap is om als EU zijnde met autoproducenten, vakbonden en ministers van industrie om de tafel te gaan zitten en te praten over wáárom er geen wiel meer wordt verkocht in Europa – alleen Engeland plust nog serieus. Daarnaast zullen ze het hebben over aangekondigde fabriekssluitingen en wordt de optie van staatssteun besproken. Wordt hier soms de eerste stap gezet naar een autofabrikant die zich door de crisis slaat met EU-gelden?

Optimistische plannen waaruit blijkt dat de EU wil meedenken met autobouwers en bereidt is om te helpen met het in stand houden van de sector, maar voorlopig blijft het bij praten en overleggen. Een soort poldermodel op continentaal niveau. Antonio Tajani voegt daar nog aan toe:

“The automotive industry has all the assets to overcome current problems, remain competitive, become more sustainable and retain its manufacturing base in Europe. What is more, because of the multiplier effect it has in the economy, the car industry should provide a strong impetus to maintain a strong industrial base in Europe. Today’s Action Plan will give the car industry all possible political support”

Wat denk jij; is het goed dat er op EU-niveau naar de problemen in de autosector wordt gekeken, of moeten individuele lidstaten dit voor zichzelf doen?

43 reacties   toon alle reacties
Ze hebben al goed geholpen. Ford krijgt 150 milj.euro van Europa om te investeren in een nieuwe fabriek in …Turkije. Ja, een land dat niet bij Europa is????
Vervolgens sluit Ford in België en grotendeels in GB een fabriek. Dank u Europa, goed gedaan.
Alle openbare diensten (politie,ministerie’s,leger,alle overheden,…) moeten auto’s kopen, Made in Europe en daarmee uit.
@dejviisz: Dat maakt wel degelijk uit, die 150 komt namelijk uit Europees belastinggeld.
Gewoon de deur dichtgooien voor alle zooi uit Azië.
Als ze hier willen verkopen, moeten ze hier ook maar gaan bouwen.
Daar doen ze tenslotte precies hetzelfde.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!