EU komt met actieplan om auto-industrie te redden

Gepost op 09-11-2012 om 7:52 door - 43 Reacties »

Een brandend hoopje te duur geproduceerde automobiel in België

Na aankondigingen bij Ford om fabrieken te sluiten en de ontslaggolf bij Peugeot zit de schrik er bij de Europese Unie schijnbaar goed in. Logisch, als je bedenkt dat de auto-industrie goed is voor 12 miljoen directe en indirecte banen. Die wil je niet op de tocht zetten. Tijd voor politieke actie!

Maar we hebben het hier over de EU, dus van een miljardeninjectie á la Amerika om autofabrikanten overeind te houden is (nog) geen sprake. Wel is er een actieplan opgesteld: CARS 2020: for a strong, competitive and sustainable European car industry. Hierin laat Eurocommissaris voor Industrie Antonio Tajani weten dat ze het concurrentievermogen en de duurzaamheid van de industrie willen versterken. Cool, groengezind protectionisme!

Een eerste stap is om als EU zijnde met autoproducenten, vakbonden en ministers van industrie om de tafel te gaan zitten en te praten over wáárom er geen wiel meer wordt verkocht in Europa – alleen Engeland plust nog serieus. Daarnaast zullen ze het hebben over aangekondigde fabriekssluitingen en wordt de optie van staatssteun besproken. Wordt hier soms de eerste stap gezet naar een autofabrikant die zich door de crisis slaat met EU-gelden?

Optimistische plannen waaruit blijkt dat de EU wil meedenken met autobouwers en bereidt is om te helpen met het in stand houden van de sector, maar voorlopig blijft het bij praten en overleggen. Een soort poldermodel op continentaal niveau. Antonio Tajani voegt daar nog aan toe:

“The automotive industry has all the assets to overcome current problems, remain competitive, become more sustainable and retain its manufacturing base in Europe. What is more, because of the multiplier effect it has in the economy, the car industry should provide a strong impetus to maintain a strong industrial base in Europe. Today’s Action Plan will give the car industry all possible political support”

Wat denk jij; is het goed dat er op EU-niveau naar de problemen in de autosector wordt gekeken, of moeten individuele lidstaten dit voor zichzelf doen?

43 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Ze hebben al goed geholpen. Ford krijgt 150 milj.euro van Europa om te investeren in een nieuwe fabriek in …Turkije. Ja, een land dat niet bij Europa is????
Vervolgens sluit Ford in België en grotendeels in GB een fabriek. Dank u Europa, goed gedaan.
Alle openbare diensten (politie,ministerie’s,leger,alle overheden,…) moeten auto’s kopen, Made in Europe en daarmee uit.
@ericc: Wat maakt het nou uit of Turkije wel of nie in de EU bevind ? Het gaat gewoon om de goedkopere arbeiders thats it … EU zit in een dikke neerwaardse spiraal het zal zonde zijn om dan daar nog een fabriek open te houden en verlies te leiden .. Terwijl je buiten EU wel winst kan maken ..
@dejviisz: Dat maakt wel degelijk uit, die 150 komt namelijk uit Europees belastinggeld.
Lijkt nobel om de auto-industrie te steunen, maar het is niet verstandig om dat middels een kapitaalinjectie te doen, dat werkt alleen op korte termijn en daarmee bevooroordeel je een industrietak ten opzichte van andere sectoren. Beter lijkt het mij loonheffingen te verlagen en aan de andere zijde voor de consument de koopkracht te verbeteren, zodat de economie weer op gang kan komen. Enige probleem…. het geld is er niet. Dat heeft de EU al lang en breed verkwanseld.
Er is gewoon overproductie. Verder zijn de auto’s te duur vanwege al de verplichte gadgets en zijn de belastingen te hoog. Hoe minder geld er maandelijks overblijft hoe minder je kan uitgeven. Simpel toch. Daar hoef je niet maanden op te studeren. Ik haal wel weer een jonge occasion uit Duitsland.
Kan iemand een keer een stukje schrijvrn over de classic mini? Zoals dat stukje over de citroën cx?
@justaminifan: misschien in het kader van dit onderwerp over de crisis in de auto-industrie wel interessant om een artikel te schrijven over de geschiedenis van British-Leyland ?
@moveyourmind: Niet cynisch bedoeld, maar je vraag heeft nogal weinig met het onderwerp te maken.
Hoe moeilijk is het nou om te bedenken waarom er geen auto’s meer verkocht worden in europa? Zou het iets met de prijs vs de bestedingsruimte van de EU burger te maken hebben?
Versterkt door het feit dat auto’s tegenwoordig makkelijker langer mee gaan en dus er minder directe noodzaak tot vervanging is…

En heel misschien in Nederland door het belastingklimaat op auto’s (al hoorde ik gisteren dat iemand vanaf volgend jaar 10.000 belasting voor zijn cherokee moest gaan betalen) en dus wellicht ook belgië…

Zo duur onderzoek uitgespaard, oplossing kan ik ook zo geven.
Gewoon de deur dichtgooien voor alle zooi uit Azië.
Als ze hier willen verkopen, moeten ze hier ook maar gaan bouwen.
Daar doen ze tenslotte precies hetzelfde.
Inderdaad , zeker geen geld aan de constructeurs geven , geef verkoopspremies zodat de consumenten weer kopen , hierdoor krijgen de constructeurs weer meer slagkracht en is iedereen die in de automobiel werkt gediend!
Wij verkopen een auto van 20000€ nu met een winstmarge van 250€ !!!
En gooi de deur dicht voor alle merken die geen fabrieken hebben in europa of belast ze extra zodat onze eigen merken weer meer verkopen !
Begin eerst eens met de BPM af te schaffen in NL. Daarna ga je voorzichtig kijken of de MRB omlaag kan. Dan haal je het kwartje van Kok eraf, dan krijgen de burgers ook meer adem.
In Engeland zit de wegenbelasting in de benzineprijs, benzineprijs is flink goedkoper dan in NL. En ik betaalde ong 150 per jaar voor de Taxdisc.
Zet het nieuws aan en je krijgt de neiging om uit het raam te springen.
Alles is kommer en kwel.
Overal wordt er ge-outsourced naar goedkopere landen ja ja.
Dus meer werklozen en minder te besteden voor Europeanen
En dan hoo rik van die gladjakkers met hun praatjes dat India booming is, omdat zij vooral in de IT veel banen overnemen.
En de aandeelhouder lacht.

We moeten eens afstappen van die idiote vrije markt filosofie, het werkt niet in de zorg, het werkt zeker niet in het tranport waar iedereen zich dood concurreert en niemand ene pepernoot verdient. Het werkt niet in de energie, het werkt niet in het OV en het werkt niet in de telefonie.

Een vrije markt bestaat gewoonweg niet.
@desjonnies: Vrije markt economie werkt uitstekend zolang er geen socialistisch ingestelde(lekker veel van andermans geld aan de verkeerde zaken uitgeven) overheid tussen zitten.
Dus geen achterlijk hoge belastingen, enkel wat echt nodig is, en geen pedante regelgeving…
@lemans96: de dag dat we jouw totaal onsociale systeem (dus zonder vangnet) hebben ingevoerd en je werkeloos raakt zak ik je socialisme laten zien je je 50 cent lenen zodat je een winkelwagentje kunt “kopen” en als zwerver toch nog premium kunt rondrijden.
Autos zijn tegenwoordig belachelijk duur. Bijna 30.000 voor een simpele Audi a3. Dat zijn heel veel guldens.
@W115: de gulden bestaat niet meer :P
@nsmeijer: Weldegelijk ! Dat de EUSSR ons de huidige nepmunt door de strot heeft geduwd, wil natuurlijk niet zeggen dat we nu zo dom zijn om niet meer zelf te rekenen en door te hebben dat we vreselijk genaaid worden…
de zuinige hollanders zouden gewoon Europeesche autos moeten aanschaffen en niet de kias en hyundais , ook al worden die veelal hier gemaakt en ontworpen .
de koreanen weten zelf heel goed wat protectionisme is ….
@Tweede Woning: Ja mooi, maar wat is dan wel Europees ? Welke fabriek is eigendom van een land ? Aandeelhouders komen uit de hele wereld ,Is DAF Nederlands? Echt niet.Is Volvo Zweeds? Echt niet, en ga zo maar door.Zoals jij denkt is ouderwets…
@norge:
Klopt,
maar in eindhoven hebben ze wel te vreten ondanks dat Paccar de eigenaar van DAF is.
Begin maar gelijk bij die Babyboomers , Die rijden in dat Koreanse & Chinese & Japanse scheize … En dan maar zeuren dat turkjes en marokjes duitse auto’s rijden die doen iets nuttigs voor de Economie
@dejviisz: Die ze dan weer hebben gekocht met geld uit roof of dope handel of hun gecombineerde kinderbijslagen en van-alles-en-nog-wat subsidies…
De beste manier voor de EUSSR om alle huidige financiële problemen in Europa op te lossen, is door zichzelf per direct op te heffen. Dat scheelt al meteen zo’n 250 miljard(!) aan kosten voor dit dure baantjes circus…
We schaffen de oldtimerregeling af en al die profiteurs kopen wel een nieuwe zuinige auto. Regering blij autoverkopers blij.
Niets redden: we hebben te maken met overcapaciteit. Dat is heel vervelend, maar het instandhouden van deze capaciteit ten koste van de belastingbetaler betekent 10 jaar stroperigheid in plaats van een marktopruiming binnen 1-2 jaar.

Tijd voor GEEN politieke actie dus!
Snap ik niet. Waarom?

Ok, ik weet wel waarom, werkgelegenheid en zo. Maar waarom eigenlijk? Is de economie, ons Westers kapitalistisch systeem, niet zo ingesteld dat een bedrijf zichzelf staande houdt door goede producten te verkopen? Maw, een bedrijf dat slechte producten maakt zal uiteindelijk verdwijnen, waardoor de markt constant gekuist wordt, en er dus een constante vooruitgang is. De goede, gezonde bedrijven blijven, de minderwaardige bedrijven ruimen baan.

Al die voorstellen om de Aziaten buiten te werken, tja, als je geen Toyota of Kia wil, koop er dan geen. Feit is dat ze wel in grote aantallen gekocht worden, omdat het goede producten zijn voor een goede prijs. En als een bedrijf als PSA daardoor ten onder gaat, tja, dan hadden ze maar een beter product moeten maken…
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!