EU Overlords: Auto’s moeten de helft stiller

Gepost op 19-12-2012 om 13:12 door - 77 Reacties »

Stiller.jpg

En wel binnen acht jaar, aldus de motie van de PvdA die in Brussel werd aangenomen. Of alle autofabrikanten dus even haast willen maken.

Vanuit de Europese Unie worden de duimschroeven op de auto-industrie de laatste tijd flink aangedraaid. Na de verscherping van de CO2 regels – 95 gram in 2020 – en het verplichte bandenlabel valt nu oa de uitlaat ten prooi aan de continentale regelneverij. Volgens de socialisten uit de EU is de geluidsnorm te hoog, waardoor auto’s en bedrijfswagens te veel herrie produceren. En “geluidsoverlast van voertuigen is niet alleen storend, het heeft een groot effect op de volksgezondheid. Vooral lage inkomensgroepen worden door de gevolgen getroffen” lezen we in het roodgetinte bericht van de S&D.

Nu het voorstel voor wetgeving is goedgekeurd door de milieucommissie van het Europees Parlement, is de kans groot dat bij nieuwe auto’s het geluid vier decibel gereduceerd moet worden. Bij vrachtwagens wordt een vermindering van drie decibels geëist. Dit moet binnen acht jaar gebeuren en in de praktijk zou het betekenen dat auto’s ongeveer 50 procent stiller worden, indien de wet wordt aangenomen.

Europarlementariër Judith Merkies is vooral blij dat voor al die vermaledijde sportauto’s geen uitzondering wordt gemaakt:

Ik ben daarom blij dat het Europees Parlement met mijn voorstellen voor betere normen heeft ingestemd. Hiermee gaan we in tegen de stroom van conservatieve parlementariërs en de Brusselse autolobby. Deze hadden onder andere gepleit voor een vrijstelling van sportwagens, de grootste veroorzakers van geluidsvervuiling.

Voor exacte details zullen we de nieuwe wetgeving vanuit Brussel moeten afwachten, maar hieruit blijkt opnieuw: autofabrikanten in de EU krijgen een steeds moeilijkere concurrentiepositie ten opzichte van concurrenten uit Azië of de VS, waar de normering minder streng is en men dus minder geld kwijt is aan R&D.

77 reacties   toon alle reacties
Hé wat jammer, heb ik eindelijk het geld bij elkaar gespaard om een S600 met een mooi F1-uitlaatsysteem aan te schaffen (http://www.autoblog.nl/video-bizar-uitlaatsysteem-onder-mercedes-s600), word het verboden..
@roberto: dat wordt dus een nieuwe bel op je fiets.
Ze kunnen toch ook gewoon vragen of de spreker wat zachter wil spreken (en de vertaler zijn mond houdt)

Kunnen ze gewoon verder slapen,daar in Brussel.
Dat krijg je door van het toelaten van vrouwen in de ‘top’… Die snappen het niet en zullen et ook nooit snappen. Niet zo erg, maar bemoei je er dan ook niet mee.
Ik rij elke dag auto – Ik ben chronisch ziek, en bovenal knetterdoof.
Kunnen we de mond van Judith Merkies niet even snoeren? Ze veroorzaakt nogal wat geluidsoverlast met haar gejank…
Dit soort volk. Ik wil niet weten hoeveel manuren er aan deze onzin weer is besteed. GA WAT ZINNIGS doen.
Waar komt het meeste Auto-gerelateerde geluidsoverlast vandaan: mensen die in de buurt van de snelweg wonen. Kortom: banden. Nou, daar wordt aan gewerkt.
Mensen die klagen over die paar auto’s per dag met een Sjonnie-uitlaatpijp die lang komen rijden: get a life! Er komt veel meer lawaai van die SBS6 meuk af die ongetwijfeld aan staat in de huiskamer der klagers!
En voor die ambtenaren, waaronder mevr Markies: ga wat zinnigs doen. Als ze zich zonodig moet bemoeien met overlast van auto’s en verkeer: ga je met het wegennet bemoeien; of een plan van aanpak tegen hardrijders in woonwijken.
Als ze zich moet bemoeien met Millieu-overlast: ga eens naar de niet-auto-gerelateerde uitstoot kijken!
Zo, dat lucht op!
@gregorius: Zo, ik heb mevrouw Markies een uitgebreide email gestuurd waarin ik aantoon dat haar opmerking over: “Deze hadden onder andere gepleit voor een vrijstelling van sportwagens, de grootste veroorzakers van geluidsvervuiling.” COMPLETE onzin is.
Dat ze beter eerst eens een goed onderzoek kan laten doen naar hoeveel van deze 50k mensen nou echt doodgaan door geluidsoverlast van voertuigen en eigenlijk niet door andere factoren. En dat ze eens moet gaan laten uitzoeken naar hoeveel % van de overlast nou door een motor of uitlaat komt. Zeker als je kijken naar het aantal gereden km’s van deze sportauto’s.
En dat ze eens moet gaan kijken naar manier om het geluid terug te drinken van snelwegen en B-wegen: aangezien de echte stress en dergelijke natuurlijk niet komt door de ene Porsche of Calibra die langs komt rijden, maar door het aanhoudende geluid van het wonen naast een snelweg met of zonder goede geluidswering.

Zo, mijn duty weer gedaan.
(ben blij dat ik geen PVDA heb gestemd)
Tsja. Over stillere stofzuigers hoor je ze nooit. Daar heb ik nog het meest last van *zet vrouw weer aan het werk*
als ze wat willen doen aan herrie, doe dan wat aan die kut scooters. Die maken pas een teringherrie.

en wat betreft auto’s, zoals boven gezegd, het is al snel alleen bandengeruis dat je hoort.
Een auto die herrie maakt met optrekken (zoals een vrachtwagen of busje oid) is niet interessant. Dat is toch maar een paar seconden. Dan ga je de auto hier nog duurder maken voor iets dat in de praktijk geen een donder oplevert
Ik vind die foto’s altijd zo grappig gekozen, Autoblog!

Een tijdje geleden iets over ‘diesel aan de kant’
met Vin Diesel

Nu ‘de auto’s moeten stiller’
Met Ben Stiller

you makes me laugh, Autoblog!
EU overlords moeten ook stiller ..

veel stiller ..
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!