EU Overlords: Auto’s moeten de helft stiller

Auteur: , 77 Reacties

En wel binnen acht jaar, aldus de motie van de PvdA die in Brussel werd aangenomen. Of alle autofabrikanten dus even haast willen maken.

Vanuit de Europese Unie worden de duimschroeven op de auto-industrie de laatste tijd flink aangedraaid. Na de verscherping van de CO2 regels – 95 gram in 2020 – en het verplichte bandenlabel valt nu oa de uitlaat ten prooi aan de continentale regelneverij. Volgens de socialisten uit de EU is de geluidsnorm te hoog, waardoor auto’s en bedrijfswagens te veel herrie produceren. En “geluidsoverlast van voertuigen is niet alleen storend, het heeft een groot effect op de volksgezondheid. Vooral lage inkomensgroepen worden door de gevolgen getroffen” lezen we in het roodgetinte bericht van de S&D.

Nu het voorstel voor wetgeving is goedgekeurd door de milieucommissie van het Europees Parlement, is de kans groot dat bij nieuwe auto’s het geluid vier decibel gereduceerd moet worden. Bij vrachtwagens wordt een vermindering van drie decibels geëist. Dit moet binnen acht jaar gebeuren en in de praktijk zou het betekenen dat auto’s ongeveer 50 procent stiller worden, indien de wet wordt aangenomen.

Europarlementariër Judith Merkies is vooral blij dat voor al die vermaledijde sportauto’s geen uitzondering wordt gemaakt:

Ik ben daarom blij dat het Europees Parlement met mijn voorstellen voor betere normen heeft ingestemd. Hiermee gaan we in tegen de stroom van conservatieve parlementariërs en de Brusselse autolobby. Deze hadden onder andere gepleit voor een vrijstelling van sportwagens, de grootste veroorzakers van geluidsvervuiling.

Voor exacte details zullen we de nieuwe wetgeving vanuit Brussel moeten afwachten, maar hieruit blijkt opnieuw: autofabrikanten in de EU krijgen een steeds moeilijkere concurrentiepositie ten opzichte van concurrenten uit Azië of de VS, waar de normering minder streng is en men dus minder geld kwijt is aan R&D.