EU autoverkoop daalt 8,7%, Fiat schrapt investeringen

Auteur: , 35 Reacties

Opel sluit een fabriek, de Europese verkopen zakken verder in: hoog tijd om onze tag 'Carmageddon' weer eens van stal te halen!

Zojuist presenteerde de ACEA, bij monde van voorzitter Sergio Marchionne, de Europese autoverkoopcijfers van mei, en die zien er nog steeds niet goed uit. Na -7,7% in april, noteert mei -8,7%.

Mei-verkopen

Marchionne, in de eerste plaats CEO van de Fiat Group, kondigde gisteravond tevens aan wegens de slechte marktomstandigheden voor 500 miljoen euro aan investeringen te schrappen in Europa. Niet verwonderlijk. Wat voor gevolgen dit heeft voor de introductie van nieuwe modellen is nog niet helemaal duidelijk, maar volgens Marchionne wordt de introductie van de nieuwe Grande Punto in 2013 ‘heroverwogen‘. Moeten we ook vrezen voor de mooie Maserati-plannen? Of die Alfa 4C, die medio 2013 zou komen?

Gisteren meldden we dat de Opel-fabriek in Bochum per 2017 sluit, maar analisten verwachten dat er de komende tijd nog 3 (waarschijnlijk) tot 5 (ergste geval) andere West-Europese fabrieken op het continent (want die in Midden- en Oost-Europa draaien prima, en zijn lekker goedkoop.) hun deuren moeten sluiten. Onder de geplaagde fabrikanten (in Europa!) bevinden zich Ford, PSA, en Fiat.

Ondertussen lachen de Duitsers zich de ballen uit de broek. Zowel Audi, BMW, Mercedes, als VW liggen (wereldwijd) nog onverminderd op recordkoers. Dit is dan ook de reden waarom zij zich verzetten tegen een door andere fabrikanten zo verlangde EU-steun om het leed voor de automarkt te verzachten. Ik ben het hier wel mee eens: in een vrije markt pluk je soms de vruchten, maar moet je niet naar een overheid gaan kijken als het even slecht gaat. Het bedrijfsleven dient zijn eigen boontjes te doppen.

De komende jaren zal de klad er in Europa wel in blijven zitten. Hier zijn de CEO’s en aandeelhouders zich terdege van bewust. Carlos Ghosn (Nissan-Renault) gaf in een interview al aan een vrij sombere korte-termijnverwachting te hebben, en het aandeel PSA is dusdanig gedaald dat de marktwaarde van het bedrijf momenteel nog zo’n 2,8 miljard euro bedraagt (een aandeel doet nu 7,40 euro, een jaar geleden nog 25+ euro).

Op zich hebben de meeste fabrikanten nog wel wat vet op de botten, maar de werknemers zullen de komende tijd waarschijnlijk wel met bezuinigingsrondes te maken krijgen, maar wanneer de bezem er in Europa grootschalig doorheen gaat laat zich nog raden.