Ferrari F150: Dit weten we alvast

Gepost op 21-12-2012 om 18:54 door - 61 Reacties »

2013 wordt het jaar van de titanenstrijd in hypercarland. Porsche zet hoog in met de 918 Spyder, McLaren heeft gigaschoenen te vullen met de P1, en Ferrari volgt de Enzo op met bovenstaand sujet, aldaar voorzien van camouflage. We dachten dat Ferrari de kaken stijf op elkaar zou houden tot aan de onthulling, maar de eerste details geven ze nu al prijs.

F150
Ten eerste de naam: intern werd de auto aangeduid als F70, toch? Niet meer, of gewoon helemaal niet. De voorlopige naamgeving is ‘F150′. Het productiemodel zal ongetwijfeld anders genoemd worden, al was het maar om te voorkomen dat Ford straks weer met een legertje advocaten op de stoep staat in Maranello.

V12 met KERS op je taart
De primaire krachtbron wordt een +/- 800 pk sterke V12, afgeleid van de 6.3-liter V12 uit de F12berlinetta, bijgestaan door een KERS (kinetic energy recovery system). Een elektrokrachtbron gevoed door een accupakket dat in het midden achter de stoelen wordt geplaatst. Dankzij het elektrovermogen word een sprint naar de 200 km/u met tien procent ingekort (ze houden het nog even vaag) en snijdt het 40 procent in de theoretische uitstoot. Het systeem is gekoppeld aan het remsysteem á la Formule 1, en wordt dus opgeladen zodra er afgeremd wordt. Over het aantal toegevoegde kilo’s zegt Ferrari niets, behalve dat het aantal elektro-pk’s gelijk staat aan het totaalgewicht van KERS: verhouding 1 op 1. Het geheel wordt gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling, ook geen onbelangrijk gegeven.

Chassis van koolstofvezel
In reguliere modellen opteert Ferrari juist aluminium als lichtgewicht materiaal, en blijven ze uit de buurt van het spul uit de bakovens. Bij de crème de la Crème is dit juist niet het geval. De gehele monocoque is van carbon fiber en hieraan wordt inmiddels drie jaar gewerkt door F1-ingenieurs, waaronder Rory Byrne, zo schept Ferrari op. Door nieuwe technieken toe te passen wordt de torsiestijfheid van het chassis met 27% vergroot ten opzichte van de Enzo. Leuk weetje voor aan de bartoog, want we vragen ons af of iemand dit verschil zal merken.

Geen stoelgeschuif
Af een toe de stoel in een andere stand zetten, of de rugleuning in lean back-houding plaatsen zit er niet in. Ferrari is zo geobsedeerd met ideale gewichtsverhoudingen dat de sportzetel op een vaste stand komt te staan. De fixed seat wordt wel naar de vorm van de klant gemaakt, en zowel het stuur als de pedalen zijn verstelbaar. Best wel racy.

Na de eerdere teasers van de voor- en achterkant, een blik op het geraamte en nu deze info loopt de spanning bij Ferraristi, en eigenlijk iedereen die een leuk hyperkarretje wel kan waarderen, hoog op. Komop Ferrari, onthul die million dollar hypercar volgende maand gewoon!

Tot slot nog een tweetal Ferrari-topmannen die hun relaas doen over de F150. En meer weten over Ferrari’s KERS? Check de uitlegvideo van weleer.

Design Director Flavio Manzoni over de looks:

‘I wanted a front end still inspired by F1, but not the same, so how to do it? Of course it’s not easy, but this is the most exciting project in the world! It was natural to create proposals, among which was to choose the most iconic, but at the same time futuristic and corresponding to the technical and aerodynamic requirements of the front end. There’s no comparison. This is the pinnacle of everything, of the aesthetics and technology of Ferrari. This always had to be a masterpiece.’

Hieronder een pr-quote van technisch directeur Roberto Fedeli:

‘The most important car is always the next one, and the F150 will be the Ferrari with the greatest transfer between F1 and a road car that we ever did. We are trying to anticipate the future with this car. We are trying hard to achieve the technical limit of every single component we are using, and also the packaging of the car as a whole. We are building a car close to the limits of technology, but we will only have succeeded if you can feel the result. The real objective of a special Ferrari is feeling, feeling, feeling.’



61 reacties  toon alle reacties
Autoblog
Autoblog [ commentorial ]
01-09-2015 om 18:40
Ok, maar check ook even onze driftcursus voor as. zondag 27 september. Be there! KLIK.
@gerbie:

als je denkt dat ze bij Ford klagen ..
dan ken je Ferrari nog niet ..
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!