Voor niets gaat de zon op. Tesla heeft een flink bedrag nodig om aan de vraag te voldoen.
Tesla is heet, dat moge duidelijk zijn. De productie van de Model 3 is recent van start gegaan en dus schieten nieuwtjes over het merk als paddenstoelen uit de grond. De Amerikaanse autofabrikant heeft honderdduizenden orders genoteerd staan voor de elektrische auto. Daar komen elke dag nieuwe orders bij.
Aan interesse ligt het niet. Al die mensen willen wel graag hun Model 3 geleverd krijgen. Het liefst zo snel mogelijk. Volgens de site van Tesla worden nieuwe orders medio 2018 geleverd. Een mooi vooruitzicht, maar er moet wel keihard gewerkt worden om die stelling waar te maken.
De Amerikaanse autobouwer heeft vandaag aangekondigd voor 1,5 miljard dollar aan bedrijfsobligaties uit te geven. Er is geld nodig om de productie van de Model 3 verder uit te breiden. De telefoon staat momenteel roodgloeiend bij het automerk. Sinds de lancering van de Model 3 in juli krijgt Tesla gemiddeld 1.800 orders per dag te verwerken. Daar komen nog orders voor de Model S en Model X bij.
We vermoeden dat zeker tot en met de kerst het zweet op het voorhoofd zal staan bij diverse Tesla-medewerkers die zich bemoeien met het productieproces. Om nog maar te zwijgen over al die nerveuze klanten die zich afvragen wanneer hun Model 3 komt.. (via Autonews)
mikeyman zegt
En toch bekruipt me ergens het gevoel dat de tesla-bubbel een keer moet spatten. Lijkt wel een piramidespel inmiddels. Aanstaande eigenaars betalen voor ontwikkeling en productie van de huidige productie…
vroaaar zegt
@mikeyman: ja, daar begint het wel op te lijken. Hij had naar mijn idee nooit die veel te ingewikkelde model X moeten bouwen. Daarmee heeft hij zijn eigen strategie om zeep geholpen. De opbrengst van de S had de ontwikkeling van de 3 moeten bekostigen…
tenaci zegt
@mikeyman: hoe kom je daar nou bij? Dit zijn bedrijfsobligaties. Geen aanbetalingen. Degene die een Model 3 hebben besteld hebben een kleine aanbetaling van 1000 dollar gedaan en die is refundable.
flutterby zegt
@mikeyman: die 1000 euro is peanuts vergelijken met de ontwikkelkosten op een S of X. Early adopter betalen altijd de hoofdprijs. De Model 3 daarentegen staat zeer scherp te koop en zal voorlopig geen geld opleveren. De accu fabrikant (Panasonic) levert zelfs onder de huidige kostprijs.
Die 1000 dollar/euro is enkel om te laten zien dat er serieus interesse is.
flutterby zegt
@flutterby: en de obligaties zijn een middel van investeren, net als aandelen.
mashell zegt
@flutterby: Hmm. Als ik de Tesla cijfers zo zie en ze weten de productie van de Model 3 op peil te krijgen en ze gaan niet nog een kleiner model (dus hogere R&D kosten) ontwikkelen maar houden het voorlopig bij varianten op de huidige producten, dan gaan ze eind volgend jaar gewoon echte winst maken.
ruben83 zegt
@mikeyman: Is ook gewoon een bubbel hoor. Hij probeerd nog even flink wat geld naar binnen te harken voordat er oorlog en economische crisis uit barst. Denk je dat hij nou echt uit goede wil gratis zijn technische kennis aan andere bedrijven vrijgeeft. Hij is meer bezig met zijn tunnels en ruimteprojecten. Heb mijzelf er goed genoeg in verdiept om dit te durven zeggen. Er staat een hoop op het spel de laatste tijd qua conflicten, Noord-Korea, China en Rusland. En hijzelf zit er ook best op met zijn neus. Sterkte voor degenen die die obligaties gaan kopen. Neem aan dat ze niets krijgen vergoed als het mis loopt.
stfu zegt
@ruben83: Hahahahaha. Alu hoedje nodig? Jij snapt en kent deze Elon beduidend niet goed. Wat ie allemaal nu doet had ie al vanaf z’n 25e in zijn hoofd zitten. En was toen al rijk genoeg.
ruben83 zegt
@stfu: Ik doe mijn hoedje net weer af. Dank u ?
macready zegt
@mikeyman:
Zo gek is dat niet meer in de huidige wereld. Zie alle platformen die exact dit doen, het verkopen van concepten om zo (deels) de financiering van R&D, productie etc vooraf binnen te halen. Zelfs steeds meer gevestigde bedrijven doen dat (denk Sony, Nintendo, etc.) omdat je op deze manier in een geglobaliseerde markt tegelijkertijd contact legt met potentiele klanten over de hele wereld, feedback krijgt van diezelfde groep en geld binnenhaalt.
desjonnies zegt
Deze Chevrolet zou VW in de VS wegvagen, totdat Ralph Nader zich ging reuren, Tesla doet me aan de Corvair denken
http://www.widman.biz/Corvair/images/knob/Donor_1960_Corvair.jpg
vroaaar zegt
@desjonnies: hoezo, de Corvair was toch een doodskist op wielen? Wat heeft dat met Tesla te maken?
super zegt
@desjonnies:
VW is goed bezig om zichzelf weg te vagen in de VS, daar hebben ze geen Chevrolet voor nodig. Wat Tesla betreft; kijk eens hoe het met Nokia is afgelopen toen Apple de iPhone uitbracht, zo hard kan het gaan.
Rick-dos zegt
Als Musk slim is dan doet ie een Appletje en gaat ie de productie outsourcen aan Magna Steyr of zo.
super zegt
@rick-dos:
Tesla doet bewust aan in-sourcen, ipv out-sourcen.
Rick-dos zegt
@super: Die strategie kan ik begrijpen als de aantallen nog te overzien zijn zoals met de model S en X. Echter gezien de populariteit van de model 3 lijkt outsourcing mij nu de verstandiger route te nemen nu het momentum van de hype er nog is.
macready zegt
@rick-dos:
Hij probeert juist de voordelen van het opschalen van in source levering integraal te laten doorwerken in zijn overige bedrijfstakken om de prijsvoordelen daar ook te kunnen meesnoepen. Denk vooral aan accu’s en de voordelen daar komen weer ten goede aan de doorontwikkeling van gedecentraliseerde opslag van energie voor bedrijven en huizen, hetgeen weer positief invloed heeft op de bedrijfstak die zich bezighoudt met zonneenergie.
poes zegt
@macready: volgens mij doet Musk dat vooral omdat de echte knaken zitten in het ontwikkelen en verkopen van de benodigde accu’s. Daarin wil Tesla de grootste leverancier worden. Aan iedereen die dat wilt, ook andere (auto)fabrikanten.
Het zo snel mogelijk geaccepteerd krijgen van elektrische auto’s is daar een aanjager van. Vandaar de forse stappen van Tesla. Allemaal in het belang van de ‘accu-industrie’.
moveyourmind zegt
Die gekke bek die hij trekt komt wel heel erg bekend voor:
https://static.autoblog.nl/images/wp2017/tesla-model-3-grey-front-750.jpg
Voor je eigen auto’s model te gaan staan, dat is wel lichtelijk narcistisch…
iphonistvongates zegt
$ 1.5 miljard aan bedrijfsobligaties…..dat is een behoorlijke verwatering van het eigen vermogen…..ik durf te wedden dat een grote financiële jongen/meisje short is gegaan op Tesla waardepapieren.
roadrage78 zegt
@iphonistvongates: waarschijnlijk heeft Musk samen met een paar andere collega’s de mogelijkheid om te reserveren en zo hun positie veilig te stellen.
poes zegt
@iphonistvongates: de beurskoers van Tesla gaat ook nergens meer over. Er moet een correctie komen.
ghost zegt
Dank @autoblog voor die secondlove reclame onder alle artikelen. Nu snap ik des te beter hoe ik Tesla moet zien; als secondlove.
Je hebt liever een brullende V8, een vrouw met grote koplampen en een strakke bips. Maar stiekem vind je het gezonde, sportieve buurmeisje ook wel interessant. En dan krijg je nog subsidie ook ervoor.
moveyourmind zegt
@ghost: Weten we gelijk wat je zoal uitspookt op internet…
Iets met gepersonaliseerde advertenties…
ghost zegt
@moveyourmind: Haha touché, maar is nooit een geheim geweest.
tge1 zegt
Als hij slaagt, petje af. Omdat ik geen gevoel bij Tesla en specifiek electrische auto’s heb, gaat het verder een beetje langs me heen.
Dutchdriftking zegt
Het zal eens niet…
kraai zegt
Tesla is 1 groen luchtkasteel, veroorzaakt door incompetente automobielbouwers.
tenaci zegt
@kraai: whahahahaha!!!! Ouwe bedrijfsanalist! Goeie analyse joh! Lekker onderbouwd ook. Ik ga gauw m’n aandeeltjes Tesla verkopen
kraai zegt
@tenaci: als je ze ECHT hebt, gelijk verkopen.
tenaci zegt
@kraai: waarom zou ik liegen? Maar vertel nu eens onderbouwd waarom je advies ‘sell’ is?
poes zegt
@tenaci: omdat de beurskoers nergens meer over gaat. Er is sprake van een hype, welke zit verwerkt in de koers. Dat kunnen ze nooit waarmaken. Dus zal er een correctie volgen. Als ik ze had en ze al een tijdje in bezit had, dan zou ik ze nu zeker verkopen.
mashell zegt
@poes: op de correctie bij Google en Apple wachten we ook al een tijdje.
tenaci zegt
@poes: gelukkig praat je met enig verstand van zaken, dit in tegenstelling tot @kraai. Je hebt zeker een punt. De beurswaarde van dit bedrijf is te hoog. Maar dat blijft het nog wel even. Ik gok erop dat met model 3 het bedrijf binnen een paar jaar naar winstgevendheid gaat. Dat zorgt ook weer voor positieve sentimenten en zal de koers wederom doen stijgen. De obligaties verkopen goed. Een beurskoers is al jaren niet meer een afspiegeling van werkelijke waarde of economie. Het is speculeren, maar wel beoordeeld speculeren. Ik hou ze nog even, maar ik heb er zeker niet al m’n geld in. Ik kan nog wat verliezen, ik heb ze al lang. Spreiding en periodiek aankopen. Daarmee elimineer je flink risico.
porker zegt
@kraai: het is zwart en zitten in een boom
kraai zegt
@porker: een assielzoeker?
porker zegt
@kraai: 3 keerraaie
cthijs zegt
Tesla is een van de rijkste mensen ter wereld en nu hebben ze zogenaamd geen geld genoeg?
-edit: Tesla is al een poosje overleden-
tttijn zegt
Net een kerk dat Tesla, ze houden van je en hebben altijd meer geld nodig.
portie4oempfff zegt
Ik heb nog wel een paar centen over voor je Musk, ik heb verdiend met sjoemeldiesels tijdens mijn job @ VAG