Gespot: de Muscle Cars van Australië [updated]

Gepost op 18-12-2012 om 14:25 door - 34 Reacties »

HSV 317 R8 Clubsport
Ergens aan de andere kant van de wereld ligt een eilandje, dat Australië heet. Hier praten de mensen grappig, en lazert af en toe een kudde schapen van een viaduct. Maar er vallen ook leuke auto’s te spotten!

Down Under: het is qua oppervlak het zesde land ter wereld (Nederland past er 184 keer in), en toch wonen er niet meer dan 23 miljoen mensen, verspreid over een paar steden aan de kust. Hiervan is Sydney (4,6 miljoen inwoners) de grootste, en in zo’n miljoenenstad moet je toch ook wel wat leuke auto’s kunnen vinden, nietwaar?

En inderdaad, een van onze lezers, rremme, bevindt zich in Ozz, en verblijdt Autojunk met enige regelmaat met zijn autospots. Hoewel supercars op het enorme eiland minstens even duur zijn als hier, maakt dat voor de echte rijken niet zo veel uit. Als multimiljonair kijk je niet op een tonnetje meer of minder.

Burn baby burn

We beginnen met een stukje muscle van ‘eigen’ bodem: Ford en GM (Holden) verdelen er de koek als het om zwaar gemotoriseerde auto’s gaat. Met name de oudere modellen, vaak geassisteerd door flink wat drukvulling, krijgen er op evenementen vaak van langs, zoals je kon zien bij deze Ford Falcon en Holden HQ Sedan.

De paarsheid is groot in deze

Op de Australische performancemarkt gaat het tussen Holden Special Vehicles (HSV) en Ford Performance Vehicles (FPV). Van laatstgenoemde zagen we al een Falcon met 5.0 V8 voorbij komen, en een Falcon GT Concept. Helaas heeft het FPV-spul rreme’s camera nog niet zo veel gevonden.

De HSV’s daarentegen staan er goed op. Het GM-merk, dat door de inmiddels overleden Tom Walkinshaw werd opgezet (zie ook deze Commodore Ute), heeft een aantal lekker dik gestylede modellen rond rijden met onder de kap een 6,2 liter LS3 V8, goed voor 442 pk.

HSV 307 GTS
HSV 307

HSV 325 GTS
Scherpe lijnen, en 20″ SV Performance-wielen, we can dig it:
HSV 325

Van de GTS werd ook een 25th Anniversary Edition gemaakt, die op de Sydney Motor Show stond:
HSV 325 25th

HSV 317 R8 Clubsport
Staat hem goed toch, dat blauw? Daarnaast beschikt deze HSV 317 R8 CS over Competition Mode ESC, performance-vering, en Launch Control.
HSV 317

Daarnaast rijdt ook het echte Amerikaanse werk rond, daar Down Under. Wat te denken van deze Eleanor Mustang GT500-ombouw, met bijpassend kenteken? Blijft mooi om te zien, toch?
Mustang Eleanor

En als je met je Jeep het strand op wilt en vast komt te zitten, dan is er altijd wel een Hummer H3 in de buurt om je uit de brand te helpen.

Dit was slechts het topje van de ijsberg, als lezers in Australië ter aanvulling een mooie Ute (Maloo oid) of wat FPV-spul op de foto willen zetten, dan voegen we deze toe. Volgende week gaan we ons bezighouden met de Europese exoten in Sydney!

Update 19-12 – Slecht nieuws voor de werknemers van de FPV-fabriek in Campbellfield vandaag. Prodrive verkocht onalngs zijn 51%-belang aan Ford, en laatstgenoemde gaat de productie van de FPV-voertuigen naar zijn Geelong-fabriek (Victoria) verhuizen.

Update 2, 19-12 – Beet! Via de mail kregen we onderstaande foto’s toegestuurd, allemaal dikke vette lage Ute’s. Bedankt, @AM_Pieter!

34 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Ik heb foto’s van een Ford Falcon FPV GT-P, waar kan ik ze naar toe mailen? ;)
Als je eens wat Holdens van dichtbij wilt bekijken, en bent toch bij de 24 uur van Le Mans, spring dan eens langs op camping Houx, waar de Engelse Vauxhall VXR club zijn kamp altijd opstelt. Zwaar de moeite!
@Vincegail: Bedankt voor de tip!
Heftige auto’s daar. Veel achtcilinders en vrijwel allemaal handgeschakeld!
‘Met name de oudere modellen, vaak geassisteerd door flink wat drukvulling, krijgen er op evenmenten vaak van langs, zoals je kon zien bij deze Ford Falcon en Holden HQ Sedan.’

Moet zijn:
Met name de oudere modellen, vaak geassisteerd door flink wat drukvulling, krijgen er op evenEmenten vaak van langs, zoals je kon zien bij deze Ford Falcon en Holden HQ Sedan.
Die zilver/paarse Ford Falcon..
Ik ben verliefd.
Btw; mag Holden (GM) de Hofmeister knik gebruiken?
Raamlijsten zijn 99% identiek van die van bijv. de E90.
Jammer dat er alleen maar moderne Holdens en HSV bij staan. De Ford Falcon en Ford Performance Vehicles (FPV) horen er ook zeker bij!

En geen Utes?
@wichardvangraas: Moest even roeien met de riemen die ik heb. Maar, als gezegd, als er meer binnenkomt, dan gaat dat er bij.

Vond alleen dat in een spotpost uit Australië allereerst spul van eigen bodem naar voren moest komen. Vooral omdat dat redelijk onderbelicht is.

Het stikt van de Nederlanders in Ozz, alleen moeten ze nog even hun weg naar autojunk vinden :)
@sir_smokalot: Kan ik je blij maken met een (eigen) foto van een Ford Falcon EA wagon uit 1988? ;)


Dit is mijn favoriet. de Holden Maloo Ute. Toen ik ik Australie was reden er in grote aantallen.
-=edit: volgende keer zelf even embedden graag=-
@knalfa
Waar het Falcons betreft is dit mijn favoriet.

De huidige kan mij niet zo bekoren.

Maar jij bedoelde deze?
Australische auto,s zijn per definitie spuuglelijk ..

behalve de Holden EFIJY dan natuurlijk ..
@lincoln: inderdaad, de EFIJY is toch wel een van de mooiste customs/concepts die er op deze planeet rond rijden
Heb een tijdje in Australië gewoond. Die UTE’s zie je daar met grote aantallen rijden. Die V8′s klinken heerlijk! 8) Er is ook een grote rivaliteit tussen Ford en Holden rijders. Je rijdt of Ford of Holden. Overstappen van het ene merk naar het ander wordt gezien als verraad, haha!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!